Miksi siivoojia pidetään huonosti tienaavina?
Mietin tätä toisinaan ihan yleisestä mielenkiinnosta. Tai miksi ylipäätään esimerkiksi 1 700 euron nettotuloja pidetään huonona? Mitä kaikkia menoja ihmisillä on?
Olen työskennellyt siivoojana opintojen ohella ja kesätöissä. Useana vuonna olen pelännyt, että tulorajat ylittyvät, vaikka töitä ei olisikaan kuin parina iltana viikossa ja satunnaisia tuurauksia esim. jouluna. Tänä vuonna tuloraja sitten ylittyikin, ja tienasin enemmän kuin oman alansa ja ns. arvostetuissa hommissa ollut tuttavani.
Olen välillä käynyt tekemässä muita hommia esimerkiksi Postilla, ja näissä töissä sain vähemmän palkkaa kuin siivoojana. Myös opiskelualani harjoittelupaikoissa (muita oman alan työpaikkoja ei oikein ole opiskelijoille tarjolla) kuukausiansiot jäävät monia satoja euroja alhaisemmiksi.
Siivoojan kokonaisansioita huonontaa vain se, ettei kohteita usein saa sovitettua fiksusti 8 tunnin työpäivän kestoiseksi. Ja koska kohteet ovat ainakin yksityisellä mitoitettu alakanttiin, 8 tunnin työpäivä saattaa rankkuudessaan olla liikaa. Jos kuitenkin saa kohteen, jossa tulee täydet 8 tuntia päivässä ja tekee ilta- ja viikonlopputöitä, ansiot ovat kelvolliset.
Tosin itse en haaveilekaan omakotitalosta, Dubain matkoista, kahdesta autosta ja kolmesta lapsesta. Ovatko ansiot sitten ihmisten mielestä huonot, kun kaikki haluavat tähdätä noihin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Missä saa siivooja 15€/h palkkaa? Itse siivoan ma-pe 6.30-15.00 selkä vääränä ja pää kolmantena jalkana hiki hatussa metallifirmassa ja työssäni on kahta palkkaluokkaa. 9,81/h ja 10,71/h..... Melkein orjatyötä kun ottaa huomioon mitä kaikkea teen tuon palkan eteen. Kun ei vaan perhana saa muuta työtä.
En tiedä, missä saa 15e/h. Mutta tuo 9,81e/h on mielestäni liian alhainen muille kuin harjoittelijoille tms. Eikö TES:n mukaan pidä maksaa ainakin jotakin päälle 10e?
Kaikissa siivousfirmoissa (ja kunnallisella), missä olen ollut, on ollut krooninen työvoimapula. Tuurauksia on saanut tehdä paljon, jos vain jaksaa. Näillä myös omat ansioni on nousseet suunniteltua paljon korkeammiksi. Kannattaa ehkä kysellä firmoilta, jos jossain maksettaisiin paremmin. Myös kunnallinen on hyvä, mutta vakityöpaikka voi vaatia sen että kouluttaudut.
En ole kyllä koskaan siivoojana tienannut verojen jälkeen 1700 euroa. Tienasin parhaimmillaankin vain 1400 euroa ja silloinkin veroprosentti oli 4%.
Olen kans siivousalalla ja palkka 1900 -2000 e netto.
Pärjään todella hyvin ja säästöön jää 500-800 e/kk.