Entisaikaan ihmiset eivät ehtineet masentua koska työtä riitti aamusta iltaan ja mentiin eloonjäämismoodilla
Nosta perunat. Lypsä lehmät. Imetä siinä sivussa vauvaa. Ei ehkäisyä, kohta taas uusi suu ruokittavaksi tulossa. Kylmä vetoinen tupa, liejuinen piha . Aviomies täysi juoppo kun ei kipeään selkäänsä' muuta lääkettä löytänyt .
Nykyään köyhä äiti voi istua rauhassa sohvalla hörppimässä energiajuomaa ja siinä istuskellessa mieli mustuu kun rööki on loppu ja rahat on loppu.
Kommentit (37)
Ne elämän tosiasiat pitää vain kestää. Paskahousuilulla ei pääse kuin hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ihan totta joka sana ap. Minulta katosi kaikenlaiset oudot ajatukset ja "mielenterveysongelmat" heti kun työllistyin. Paskaduuniahan se välillä on ja vituttaa herätä aikaisin, mutta JOKA ilta on voittaja olo kun voi rentoutua kotona. Ja ei tartte miettiä kaupoissa että voinko mä nyt ostaa ton ja ton ja vielä viinapullon perjantaina. Ja pilluakin tulee. Naiset tykkää kun mies tekee töitä pystyssä ja vaakatasossa.
M35
Ja itse masennuin itsetuhoisuuden partaalle paskaduunissa. Illalla oli olo kuin kehäraakilla eikä se ollut mitään rentoutumista vain koomaa. Ihan sama riittikö rahat mihinkään kun mitään ei halunnut, paitsi nukkua kolme kuukautta putkeen. Seksiä ei jaksanut harkitakaan.
No sitten olit yksinkertaisesti heikko. Luonto karsii. Deal with it.
Pekka-Eric, sinäkö se siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ihan totta joka sana ap. Minulta katosi kaikenlaiset oudot ajatukset ja "mielenterveysongelmat" heti kun työllistyin. Paskaduuniahan se välillä on ja vituttaa herätä aikaisin, mutta JOKA ilta on voittaja olo kun voi rentoutua kotona. Ja ei tartte miettiä kaupoissa että voinko mä nyt ostaa ton ja ton ja vielä viinapullon perjantaina. Ja pilluakin tulee. Naiset tykkää kun mies tekee töitä pystyssä ja vaakatasossa.
M35
Ja itse masennuin itsetuhoisuuden partaalle paskaduunissa. Illalla oli olo kuin kehäraakilla eikä se ollut mitään rentoutumista vain koomaa. Ihan sama riittikö rahat mihinkään kun mitään ei halunnut, paitsi nukkua kolme kuukautta putkeen. Seksiä ei jaksanut harkitakaan.
Sehän se koko pointti onkin, ei nämä ole mitään yleismaailmallisia ratkaisuja asiaan. Meitä kun on vahvoja ja heikkoja ja kaikkea siltä väliltä. Dealing with it.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennä entisaika. Omassakin suvussa on ollut masentuneita, sillon siitä vain ei puhuttu. Oli "laiska" tai "hullu". Lääkkeeksi pullo tai köysi. Tai se järvi. Vaarini valitsi köyden.
Perheetöntä masentunutta ei kukaan hoitanut, se kuoli ennemmin tai myöhemmin jossain vaivaistalon nurkassa.
Pikemminkin ajattelen, että nykyajan liika helppous ajaa ihmisiä ääriajatteluun; nipotetaan ruokavalioista, ollaan rokotus- ja lääkekriittisiä, erityisherkkiä ja sähköallergisia - koska nykyisin voi olla. Kun ei tarvitse syödä mitä sattuu saamaan ja kasvattaa ruokaansa itse, on lämmin koti ja peti ilman kirppuja ja lutikoita ja autolla pääsee leffaan tai ravintolaan tai mihin vaan. On aikaa ja ajattelukapasiteettia joka sitten suuntautuu salaliittoteorioihin ja muuhun hömppään.
Ja isorokko, rutto, polio ja muut sairaudet on saatu aisoihin eikä ne tapa isoa osaa väestöstä vähän väliä, on lääkkeet että sydänvikainen, diabeetikko tai epileptikko (joka muuten "entisaikaan" oli aina hullun kirjoissa) pärjää ihan hyvin normaalielämässä ja saattaa elää samanpituisen elämän kuin terveetkin.
Olen 35. Lapset 6 ja 3 ja 1. Kyllä mulla tapahtumaa riittää vaikka heinäpeltoa ei enää olekaan. Ei riitä vuorokauden tunnit. Mutta silti laitan riittämään. En ole ylipainoinen, työni sivuvaikutus. Mitä selität?
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen vanhaan elämällä oli tarkoitus.
Joo.
Ihmiset tekivät itsareita silloin ihan huvikseen.
Masentuneita he eivät olleet, sillä elämällä oli tarkoitus 🥳
Ei entisaikoina ollut niin paljoa ongelmia ihmisillä kun kaikilla oli tekemistä ja töitä. Oli toki mielenterveysongelmia, mutta ei todellakaan yhtä helvetisti kuin nykyään. Suomalainen kuluu maalle, ei itsemurhayksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Sehän se koko pointti onkin, ei nämä ole mitään yleismaailmallisia ratkaisuja asiaan. Meitä kun on vahvoja ja heikkoja ja kaikkea siltä väliltä. Dealing with it.
Minä nimenomaan sen dealaankiin ja tuhahdan aina kun kuulen että joku heikkopaska on tappanut itsensä. Pthui!
Jep. Ex-mieheni ei tajunnut masennustani. Oli lapsuudessaan tehnyt paljon töitä kotona, sittemmin ympärivuorokautisia työpäiviä palkkatyössä. Minäkin tekisin jos löytyisi (mielekäs) työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Minä nimenomaan sen dealaankiin ja tuhahdan aina kun kuulen että joku heikkopaska on tappanut itsensä. Pthui!
Vaikutat mielisairaalta. Ennen tuollaiset olisi jätetty yhteisön ulkopuolelle kuolemaan petojen hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne ennenkin masentui ja uupui. Mistä luulet johtuneen ilkeän ja väkivaltaisen ja juovan miehen käytöksen tai lapsistaan välittämättömän naisen?
Kaikista ei ole vanhemmiksi. Luonto karsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Sinä olet heikko ja hauras ihminen. Oikeasti vahva ihminen on pehmeä. Hänellä ei ole mitään tarvetta teennäiselle haarniskalle. Pidä itse varasi.
Vierailija kirjoitti:
Ai luulet, ettei ennen ollut alkoholiongelmaisia tai mielenterveysongelmaisia? Voi kuule oli vaikka kuinka paljon.
Hullut ja sairaat tungettiin vaivaistaloon. Se oli vihoviimeinen paikka, mihin kukaan halusi. Mielisairaat ja muut sairaat olivat usein keskenään siellä. Ruokaa sai vahvimman oikeudella.
Tuo vaihtoehtona, parempi varmaan sietää vain. Tai sitten kuolla tapaturmaisesti. Itsemurha oli suuri synti.
En osaa sanoa, oliko elämä ennen kuitenkaan onnettomampaa, kuin nykyään. Kärsittiin nälkää, oli kipuja ja vaivoja. Uskonnosta haettiin apua.
Alkoholi oli hyvä kivunlievittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ex-mieheni ei tajunnut masennustani. Oli lapsuudessaan tehnyt paljon töitä kotona, sittemmin ympärivuorokautisia työpäiviä palkkatyössä. Minäkin tekisin jos löytyisi (mielekäs) työ.
Sama. Siksi rupesinkin suhteeseen, koska hän oli näköjään ainut, joka kesti minua.
Hän oli kokenut kovia, ja vähätteli masennustani. Aluksi se oli mukavaa, mutta sitten ei enää. Masennus on sauraus, jota on vaikea ymmärtää, ellei ole itse sairastanut sitä.
Tuli mieleen tarina piikana olleesta naisesta, joka oli ollut viidessä eri talossa, ja jokaisessa isäntä oli maannut naisen ja nainen oli tullut raskaaksi. Hänet oli ajettu aina pois taloista ja lapsineen hän oli lähtenyt maantielle.
Naisen asema oli entisaikaan ehdottomasti karumpi kuin miehen.
Hyvä, että meillä on sosiaaliturva ja ihmisoikeudet ihan eri tasolla. Nykypäivänä kaikki siivosti elävät löytävät katon kuitenkin päänsä päälle ja saavat ruokaa syödäkseen. Ennen oli toisin.
Ei ole pitkäkään aika siitä kun hullut naiset lähetettiin Seilin saarelle eristyksiin. Nyt vastaavat vetävät mielialalääkkeitä ja terrorisoivat perheitään.
Täsmennä entisaika. Omassakin suvussa on ollut masentuneita, sillon siitä vain ei puhuttu. Oli "laiska" tai "hullu". Lääkkeeksi pullo tai köysi. Tai se järvi. Vaarini valitsi köyden.
Perheetöntä masentunutta ei kukaan hoitanut, se kuoli ennemmin tai myöhemmin jossain vaivaistalon nurkassa.
Pikemminkin ajattelen, että nykyajan liika helppous ajaa ihmisiä ääriajatteluun; nipotetaan ruokavalioista, ollaan rokotus- ja lääkekriittisiä, erityisherkkiä ja sähköallergisia - koska nykyisin voi olla. Kun ei tarvitse syödä mitä sattuu saamaan ja kasvattaa ruokaansa itse, on lämmin koti ja peti ilman kirppuja ja lutikoita ja autolla pääsee leffaan tai ravintolaan tai mihin vaan. On aikaa ja ajattelukapasiteettia joka sitten suuntautuu salaliittoteorioihin ja muuhun hömppään.