Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi makoilee hassussa asennossa...

03.06.2006 |

Onko muilla minkälaisia kokemuksia lapsen väärästä asennosta? Minun pikku-kaverini siis makoilee sivuttain, ei suinkaan pää ylöspäin, niinkuin olisi kai tarkoitus. Ensimmäinen lapseni kyseessä ja toki pikkuisen huolettaakin, että miten tässä vielä käy noin synnytystäkin ajatellen. Tai mahtaako pikkuiselle olla haittaa väärästä asennosta, onko kuinka suuri mahdollisuus, että vielä kääntyisi..? Raskausviikkoja nyt siis 26+4.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että neuvolassa tarkasti seurataan tilannetta, mutta olisi kiva kuulla Teidän kokemuksianne. Olisivat ehken " todellisempia" minulle, kuin neuvolatädin tilastollisuudet tai " Katsellaan nyt vielä taas kuukausi mihin päin tämä tästä kehittyy.."

Niin ja KIITOS etukäteen vastauksistanne :)

Vierailija
2/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Mulla ei nyt varsinaista kokemusta ole siitä, että lapsi olisi poikittain. Mutta Vauvat kääntyvät usein tuossa rv 30 tienoilla ja saattavat tehdä temppuja vielä myöhemminkin.

Mulla tulokas oli perätilassa rv26+5 ja tottakai jännäsin ja luin jo kaiken mahdollisen perätilasynnytyksestä sekä sektiosta. Myös lapsen käätämisestä otin tietoa. Olin sitten viimeviikolla UÄ:ssä rv 30+ ja siellä se tulokas oli niin sievästi pää alaspäin kuin vain voi. Meitin tulokas on ollut koko sen ajan kun liikkeet on voinut hyvin erottaa niin todella vilkas. Hän on vetänyt oikein kunnolla haara perus hyppyjä ja pitänyt siinä myös nyrkit mukana, niin en ole itse aina asentoa tiedostanut. Mutta tiedän tunteen kun miettii miten synnytyksessä käy. Mä olin jo päättänyt, että ellei vauva käänny itse niin en antaisi ruveta ulkoisesti kääntämään vaan olisin halunnut sektion.

Päätökset on vaikeita ja pelot sekä epätietoisuus hirveitä....

hyvää kesää ja loppu raskautta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla vauvan lemppariasento.

Mulle se aiheutti kipuja, varsinkin öisin. Maha oli oudon mallinen kun toinen oli täydellisesti poikittain.

Ravasin melkein joka viikko äitipolilla kun kipu muuttui tuskaksi, vauva ei olisi millään enää mahtunut olee poikittain, mutta ei suostunut siitä kääntymäänkään. Muutama lääkäri yritti viikoilla 30-34 ohjata vauvaa oikeaan asentoon.Välillä toinen puoli mahasta veti hetkellisesti täysin tunnottomaksi (mistä lie johtui?)..

Huh, sitä helpotusta kun eräänä aamuna vauva oikein plumpsahti oikeaan asentoon, pää alaspäin! Kyllä helpotti! Kivut loppuivat siihen. Loppu raskaus tuntuikin sitten taivaallisen helpolta kun vauva oli oikeassa asennossa.

Vierailija
4/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin pari viikkoa sitten 4d ultrassa, enkä kyllä tullut kysyneeksi että missä asennossa se vauva siellä oli, heh.. potkuja ainakin tuntuu pääasiassa vasempaan kylkeen, välillä oikeaan. Eli vissiinkin siellä sitten vaihtelee asentoa.

Eikös se ollut niin että jotkut vauvat käy lähtöasentoon jo rv30, eli yleensä myöhemmin.. Saas nähdä miten tämä. Potkuistahan sen sitten varmaan huomaa, pohdin vaan että voiko niistä nyt päätellä jotain asennosta.. hmm.

Vierailija
5/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuolta netistä jostain, että suurin osa vauvoista kääntyy pää alaspäin rv32-36, eli eihän tässä vielä mikään kiire todellakaan ole. rv27+5

Vierailija
6/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva tykkää köllötellä poikittain masussa (rv 30+4). Näillä viikoilla siitä ei tietääkseni ole haittaa, vauva ehtii vielä kääntyä vaikka miten päin. Toivon kyllä itsekin jo, että kääntyisi oikein päin. Perätilaakin olen tässä ehtinyt jo pelätä, jos vauva kääntyykin niin päin. Mutta onhan tässä vielä aikaa...

Luin jostain sellastakin, että jos vauva mahtuu olemaan poikittain kauan, niin pehmytkudokset on joustavia äidillä, joten voisi kuvitella myös synnytyksen onnistuvan hyvin.

Vauvan asento selviää yleensä neuvolassa päältä päin tunnusteltuna. Lisätietoa antaa potkujen suunta sekä se mistä kohtaa sydänäänet kuuluu. Tarkemmin asia voidaan selvittää ultraäänellä, jos muuten on epäselvää.

Kyllä nää meiänkin vauvat vielä oikein päin kääntyy, toivotaan niin!

Vierailija
7/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miten päin vaan.Aika pitkäänhän ne pääsevät siellä masussa pyörimään.Olen itse ollut vuodelevossa sairaalassa joka raskaudessa rv 26-34 ja aina tuolloin vielä sydänäänet löyty eripaikasta kun vauva meni menojaan.Itse osaan tunnustella nyt rv23 että miten päin vauva on,siis yleensä..Potkuista ja tunnustelemalla pyllyn paikkaa ja kun hieman painaa " möhkäleestä" niin yleensä vauva potkaisee ja tiedän siitä missä on jalat ja pylly jne..onko tämä taas sitten kokemuksesta kiinni sitä en tiedä,nyt on 5 raskauteni menossa,että aika monta masua kantanut.

Itselläni on 3 raskaudessa pää kiinnittynyt rv 37 jälkeen ja ei siitä ole koskaan oltu huolissaan ettei sitä aikasemmin ole vauva löytänyt oikeaa asentoa ja sitten yhdessä raskaudessa pää kiinnittyi jo rv 34 niin siitä lääkärit epäilivät että pienokainen syntyisi ennen aikasesti kun oli ottanut tuloasennon niin aikasessa vaiheessa,mutta tosiaan mentiin silloinkin yli lasketun ajan..

Että tällänen oli minun tarinani..

Vierailija
8/9 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nyt tosiaan meneillään olevassa raskaudessa vauveli on aika usein poikittain ja potkut tuntuu oikeaan alamasuun siis tosi alhaalle,olenkin tätä ihmetellyt usein neuvolassa mutta ei tosiaan hänen mielestä ole ihmeteltämistä.Kuitenkin tiedän tunteista että pyörii eikä suinkaan aina ole nuin..

Vierailija
9/9 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrissakin ravattiin juuri tuon asennon ja kipujen takia joita tuosta vauva asennosta aiheutui.

Sitten ennenaikaiset supistukset alkoivat viikolla 36 ja samana aamuna vasta kun poika yöllä syntyi oli hän kääntynyt pää laspäin.

eli siis sen aamun ultrassa olikin sitten oikeinpäin.

Joten ennenaikasesti syntyi onneksi oikeinpäin.