Tunnetko ihmisiä joista levitetään juttuja, että heillä on pajoja mt-ongelmia, mutta oikeasti ovat mieleltään terveitä?
Eli oikeasti ihminen ei kärsi mielenterveysongelmista (ainakaan pahoista), mutta pidetään ns. hulluna?
Näistä tulee tosi tympeä olo. Itse olen tällaisen uhri ollut jo pitemmän aikaa.
Kommentit (33)
Hiljaiset, totiset ja hieman introvertit ihmiset saatetaan nykymaailmassa "diagnosoida" helposti masentuneiksi ja ahdistuneiksi. Malttia tässäkin, ainakin jos ruvetaan heti selän takana puhumaan ja spekuloimaan. Kaikki eivät vain ole samanlaisia. Tällainen näkökulma tähän.
Minä, tunnen itseni. Minut leimattiin hulluksi koska puhuin toista mielipidettä mitä systeemi on. Jos systeemi ei maksa tästä niin siitä pitää maksaa vielläkin kovempi hinta.
En tunne. Tiedän ihmisiä, joilla psyk. sairaalahoitoja, mutta jotka väittävät, ettei näitä ole ollut, ja jotka selvästi oireilevat, mutta ovat sairaudentunnottomia.
Tässä saman tarinan toinen puoli:
Meillä on töissä muutama tyyppi (iso työpaikka) joiden toiminta/toiminnan puute vaatii JONKUN selityksen, eikä niitä selityksiä ole kuin kaksi: Mielenterveysongelma tai tarkoituksellinen k-päisyys/laiskuus/sabotaasi. Me sitten yritämme ajatella, että varmaan se on masentunut, eikä tarkoituksella epäluotettava ja saamaton tai ehkä sillä on mania, ei se tarkoituksella saata ihmisiä ympärillään pulaan tekemällä sitoumuksia, joihin pystyäkseen koko työpaikka joutuu ryhtymään akrobaateiksi ja olemaan kolmessa paikkaa yhtäaikaa vuorokaudeen ympäri, ja ehkä tuo yksi on uupunut eikä vaan haluton opettelemaan monia työnsä osia.
Me siis yritämme otaksua, ja löytää todisteita sille, että ihmisillä on mielenterveyshäiriö, koska vaihtoehtoinen otaksuma on vielä ikävämpi. Koska normaaleja nämä ihmiset eivät ole.
Tiedän enemmän tapauksia, jotka omasta mielestään ovat täysin terveitä ja hulluus on muissa ihmisissä.
Oon joutunut tälläisten juorujen kohteeksi. Siskolla on pahat mt-ongelmat, joidenka takia on ollut osastolla useamman kerran. Itse taas olen introvertti, ujo ja varautunu tuntemattomien seurassa. Todennäköisesti juorujen aloittajat on puhuneet siskosta ja kuulijat yhdistäneetkin muhun. Onneksi kotiseudulla ei tarvitse vierailla.
Noin yleisesti ottaen ihmisia ei kiinnosta muiden asiat eika aikaa vieteta vatvomalla muiden asioita. Tyopaikkakiusaaminen / koulukiusaaminen on sitten asia erikseen.
Ihmiset jotka levittavat valheellisia juoruja yms. ovat itse ns. hulluja ja heita harvemmin otetaan tosissaan. Pahantahtoiset juoruilijat ovat kuuluvat yleensa alempaan sos. luokkaan tai ovat ainakin alyllisesti vahan jaljessa.
En tunne, itselläni ei mitää mainetta ookkaa ja jokainen joka mun kanssa juttelee voi tehdä omat tulkintansa. Niinku itsekin teen. Joskus esim paljastu u hurjia juttuja kunnollisen olosista ihmisistä, kaikkea sitä kohtaa. Monesti syyttelijöillä on asiat itsellään pahiten pielessä, sen oon kyllä huomannut joten mitäpä huhuista välittämään😊joskus jopa provosoinu muita ihmisiä pitämään mua hulluna, ku on ollu sellanen olo. 😂
Eikös sekin ole hyvä sattuma että Niuvaniemen pakkohoidossa olevilla 256 potilaalla kaikilla on skitsofrenia ja heitä kaikkia yhdistää se että ovat saaneet kakille elämän osa-alueilta huonot kortit, eli rumia ja tyhmiä joita kukaan ei halua hyväksyä. Ja useat ovat siellä pienistä syistä kuten avohoidossa ollessa ilkeän sairaanhoitajan päälle sylkemisestä tai tönäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti minusta puhutaan hulluna.
Ainoa syy on se, että olen antisosiaalinen, enkä välitä muiden mielipiteistä. Jos joku vähät välittää toisten tekemisistä, sitä pidetään vähintäänkin omituisena, ellei hulluna.
Mutta olen jo tottunut siihen, ja joskus lyön vettä kiukaalle kiusallani esittämällä vielä omituisempaa. Joo, onhan se lapsellista, mutta myös viihdyttävää.
Tavikset on kauhuissaan, jos ei halua kuulua laumaan.
Antisosiaalinen on ymmärtääkseni mt-diagnoosi, vieläpä aika vakava, en usko että haluat tuota termiä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy on se, että olen antisosiaalinen, enkä välitä muiden mielipiteistä. Jos joku vähät välittää toisten tekemisistä, sitä pidetään vähintäänkin omituisena, ellei hulluna.
Mutta olen jo tottunut siihen, ja joskus lyön vettä kiukaalle kiusallani esittämällä vielä omituisempaa. Joo, onhan se lapsellista, mutta myös viihdyttävää.
Antisosiaalinen on ymmärtääkseni mt-diagnoosi, vieläpä aika vakava, en usko että haluat tuota termiä käyttää.
Olisiko epäsosiaalinen parempi termi? Suomessa aika yleistä.
Onhan se aika yleistä, että esim persoonallisuushäiriöinen puoliso mustamaalaa puolisoaan mt-ongelmaiseksi muiden silmissä.
Pettävä puoliso voi mustamaalata puolisonsa hulluksi sivusuhteilleen.
Narsisti voi mustamaalata jotakuta työyhteisössä ja muissa sosiaslisissa ympyröissä.
Työpaikalla ylennyksestä voi olla niin verinen kilpailu, että selän takana mustamaalataan.
Näitä on helppo uskoa ja asia paljastuu vasta ehkä pitkänkin ajan päästä.
Minäkin uskoisin ihan täysin aikoinaan, että yksi johtajsksi pyrkivä mies työpaikalla olisi ollut homo, vasta myöhemmin tajusin sen olleen valetta.
Ja uskoin, kun yhtä ksunista mallinakin työskennellyttä naista sanottiin lesboksi. Se olikin vain jonkun torjutuksi tulleen miehen liikkeelle laittama huhu.