Arvostatko henkilöä joka on hankkinut kokonaisen tutkinnon avoimesta yliopistosta?
Kaikesta päätellen hänellä on ollut jonkinlainen tutkinto-oikeus mutta kuitenkin maksanut käymistään kursseista.
Kommentit (28)
Avoimesta yliopistosta ei pysty hankkimaan kokonaista tutkintoa
Ulkomailla ihan tavallista. Tutkinto siinä missä muutkin.
Ei avoimessa voi suorittaa tutkintoa.
Tietääkseni avoimesta ei voi saada tutkintoa; opintopisteitä teoriassa loputtomasti.
90-luvulla sosiologit totesivat, että tutkintojen tarkoitus on olla osoitus yleisestä kapasiteetista eikä tutkinto välttämättä liity työhön. Miksei tuota kapasiteettia voisi osoittaa myös ilman tutkintoa? Jos rekrytoija jaksaa ja osaa ymmärtää myös kurssitodistuksia ja muita saavutuksia.
Avoimessa voi yleensä suorittaa perus- ja aineopinnot eli suunnilleen kandin verran opintoja, MUTTA tutkinto pitää tehdä loppuun oikean yliopiston puolella.
En arvosta ihmisiä tutkintojen tai työn perusteella.
En arvosta titteleitä vaan ihmistä.
Olen suorittanut kursseja sekä avoimessa että "oikeassa" yliopistossa. Ne ovat aivan samanlaisia ja samantasoisia. Mutta tutkintoa ei tosiaan avoimessa saa. Siellä ei tarjota syventäviä opintoja, graduohjausta jne.
No lähtökohtaisesti en kyllä valehtelijoita arvosta. Totuushan on, ettei ainakaan nykyisellään voi avoimesta yliopistosta hankkia kokonaista tutkintoa.
Mä arvostan tai olen arvostamatta ihmistä, sillä tittelillä, omaisuudella tai koulutaustalla ei ole mitään merkitystä.
No. samoja opintojahan ne on avoimen yliopiston puolella kuin heillä, jotka ovat päätoimisia opiskelijoita. Mutta opintoja on vain tarjolla usein huomattavasi rajoitetutummin ja ainakin toistaiseksi oikeus saada tutkinto ainoastaan avoimen kautta puuttuu. (oine asia onse, että ainakin joiain opiskelupaikkoja voi saada ns. avoimen yliopistossa suorieujen opintojen peruseella muodostetun kiintiön kautta)
Niin ja kertoohan pidempään avoimen puolella opiskelu vaikka sitten siitä, että henkilö haluaa laajentaa osaamistaan. Paljon enemmän todennäköisesi hyötyy tulevaisuudessa avoiemn yliopiston kursseista, jos tavoitteena on myöhemmn saada kasaan jokin yliopistollinen tutkinto kuin jos toimisi saman ajan vaikka kaupan kassalla, tai hegailisi kaikki ehoot tällä palstalla.
Avoimen kautta voi kyllä päästä sisään suorittamaan tutkintoa, jos tekee tarpeeksi opintoja ja tarpeeksi hyvällä keskiarvolla.
Vierailija kirjoitti:
Avoimen kautta voi kyllä päästä sisään suorittamaan tutkintoa, jos tekee tarpeeksi opintoja ja tarpeeksi hyvällä keskiarvolla.
Josain syystäei kaikkiin tiedekuntiin tai kaikkia tutkintoja ole mahdollisuutta päästä avoimenkaan kautta. - Esimerkiksi lääkikseen ei pääse. Toisaalta oman kokemukseni mukaan ne jotka onnistuva asaamaan paikan avoimen kautta ova kyllä erinomaisen usein myös heitä, jotka olisivat luultavammin saaneet paikan myös pääsykokeen kautta. -Sen sijaan heillä ei ehkä välttämättä ole esimerkiksi parhaimmat ylioppilasukinnosta olevat arvosanat.
Muistaakseni Oulussa voi suorittaa kauppatieteen kandidaatin suoraan avoimessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut kursseja sekä avoimessa että "oikeassa" yliopistossa. Ne ovat aivan samanlaisia ja samantasoisia. Mutta tutkintoa ei tosiaan avoimessa saa. Siellä ei tarjota syventäviä opintoja, graduohjausta jne.
Kyllä minun opiskeluaikana saattoi suorittaa nekin PIA-opiskelijana. Itse asiassa avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi pääsi vasta sitten, kun opintoviikkoja oli yli sata. Niinpä yliopistossa oltiin hyvin tyytyväisiä "kolmen viikon maistereihin", joilla ei puuttunut opinnoista juuri muuta kuin todistuksen kirjoittaminen.
Jaa että arvostanko? Tietenkin, miksi en arvostaisi? Avoimen opinnot ovat yleensä aivan samoja kuin tutkinto-opiskelijoilla, ja toisinaan voivat olla vaikeampiakin, koska osallistujia karsitaan pääsykokeen sijasta ensimmäisillä johdantokursseilla.
Minulla on kertynyt opintopisteitä korkeakoulusta 70 op ja yliopistosta 30 op. Olen siis harrastanut ja saanut näitä pisteitä.
Osa on mennyt vanhaksi ja osa kursseista on päällekkäisiä.
Opintopiste maksaa noin 15 €, joten aika halvalla saisi tutkinnon kuitenkin, jos saisi kaikki suoritettua avoimessa.
Ihan samanlainen tutkinto olisi varmasti, en yhtään epäile.
Eihän monet maisterit muutenkaan osaa vielä mitään. Eli jos on ollut työelämässä ja suorittanut avoimen puitteissa tutkinnon, niin varmasti osaamista on jo enemmän, kuin jos olisi istunut vain koulun penkillä. On mahdollista, että opit ovat menneet suoraan käyttöön työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kertynyt opintopisteitä korkeakoulusta 70 op ja yliopistosta 30 op. Olen siis harrastanut ja saanut näitä pisteitä.
Osa on mennyt vanhaksi ja osa kursseista on päällekkäisiä.
Opintopiste maksaa noin 15 €, joten aika halvalla saisi tutkinnon kuitenkin, jos saisi kaikki suoritettua avoimessa.
Ihan samanlainen tutkinto olisi varmasti, en yhtään epäile.
No,mikä on sun korkeakoulu ja mikä on sun yliopisto?
JA sillä todistuksella ei saa työpaikkaa jos on vaatimuksena maisterin paperit tai kandin tutkinto,se osoittaa vain että harrastat opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän monet maisterit muutenkaan osaa vielä mitään. Eli jos on ollut työelämässä ja suorittanut avoimen puitteissa tutkinnon, niin varmasti osaamista on jo enemmän, kuin jos olisi istunut vain koulun penkillä. On mahdollista, että opit ovat menneet suoraan käyttöön työelämässä.
Mikset usko ettei avoimessa voi suorittaa tutkintoa! Siellä ei ole tutkinto-oikeutta.
Kuis toi (tutkinto) on mahrollista?