Porukka ihmettelee jatkuvia flunssia... kerron miten vältän flunssat ja aina suututaan
Ihmiset eivät pese käsiiään ennen kuin tekee ruokaa tai laittaa jotakin suuhun. Itse pesen aina kädet huolellisesti saippualla ennen kuin laitan mitään suuhuni tai kosken ruokaan. Eipä ole flunssia kuin pari kertaa vuosikymmenessä. Syön lisäksi d-vitskua 125 ug päivässä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kyllä muuten ihmettelen.
Aina hehkutetaan, miten pieni lika ja bakteereille altistus lisää vastustutkykyä. Itse pesen käsiäni usein ja olen sitten varmaan niitä "ylipuhtaita".
Vaan enpä pahemmin sairastele. Noro on ollut viimeksi 15 vuotta sitten. Influenssan sairastin kolmisen vuotta sitten, kun sain mieheltäni. Sitä aiemmin olin sairastanut influenssan n. 8 vuotta aiemmin.
Pieniä kuumeflunssia en muista sairastaneeni kuin kerran näin aikuisiällä.
Tunnut sairastavan usein.
Joo. 15 vuoden sisään yksi noro, kaksi influenssaa ja yksi kuumeflunssa.
Mitenkäs ne, jotka sairastavat vuosittain?
Mulla oli influenssa ala-asteella ja noroo ei varmaan ikinä.
Pidän suolistoni priimakunnossa. Ehkä siksi en sairastele juuri koskaan.
Ei glukoosifruktoosisiirappia, ei heksaanilla uutettuja kasvirasvoja (rypsi yms), minimaalisesti lisäaineita, hyvin vähän alkoholia. Stressin minimointia, sopivasti liikuntaa (ei rääkkiä) ja riittävästi unta. Ei käsidesiä, vaan normaalit hyvät pöpöt saakin elää ympärillä.
Terveydestään ylpeät käsiään pesemättömät: hienoa, että teillä on vahva vastustuskyky. Mutta otattehan huomioon, että vaikka jokin tauti ei teillä puhkea, voitte silti kantaa taudinaiheuttajaa ja siirtää sen eteenpäin. Siksi teitäkin pyydetään pesemään käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa myös se, että jotkut altistuu enemmän pöpöille.
Jos kulkee päivitäin ruuhkapussissa missä ihmiset köhivät päälle ja on töissä päiväkodissa niin altistuu koko ajan taudeille.
Jos taas ajelee omalla autolla töihin, käy muutaman hengen toimistossa hommissa ja on usein etäpäiviä, niin ei juurikaan altistu taudeille päivän mittaan.Mutta käsien peseminen on tärkeää, liioitella ei siinäkään kannata, mutta itsellä on ainakin "likainen" olo, ellen pese käsiä kun tulen kotiin, vessan jälkeen, ennen ruokaa tehdessä/syödessä.
Olin kymmenen vuotta siivoamassa junia. Kerran sairaana sinä aikana, poskiontelontulehdus ja 40 astetta kuumetta. Siellä niitä pöpöjä oli tarjolla aina, ei vaan tarttunu.
Jonotin lähikaupassa siivottoman pärskivän sekakäyttäjän takana. 3 päivää myöhemmin iski flunssa, joka on nyt kestänyt poskiontelotulehduksineen 3,5 viikkoa. Pesen käteni aina tullessani kotiin, mutta silloin muistan epähuomiossa pyyhkäisseeni paljaalla kädellä silmääni hississä ja siis istuttaneeni spuge-viruksen limakalvolle. Tiesin heti että nyt tuli virhe.
Älkää tehkö virheitä. Käyttäkää steriiliä kuplaa ja ilmanpuhdistinta poistuessanne asunnostanne.
Näinpäjuuri; perushygienia kuntoon niin pysyy terveenä!
Turhan usein näkee kun jonnet rykäsee kämmeneen ja sit alkaa räplään luuria ja mällit leviää siinä.
Yskikää hihaan tai nenäliinaan, sitä varten ne on keksittykkin!
Vierailija kirjoitti:
Pidän suolistoni priimakunnossa. Ehkä siksi en sairastele juuri koskaan.
Ei glukoosifruktoosisiirappia, ei heksaanilla uutettuja kasvirasvoja (rypsi yms), minimaalisesti lisäaineita, hyvin vähän alkoholia. Stressin minimointia, sopivasti liikuntaa (ei rääkkiä) ja riittävästi unta. Ei käsidesiä, vaan normaalit hyvät pöpöt saakin elää ympärillä.
Mulla samat plus että syön hapatettuja juttuja sekä sopivan määrän ituja/versoja päivittäin. Kartan myös gluteenia.
Flunssia tulee ja menee. Juuri nyt flunssan kourissa mutta ei minkäänlaista muistikuvaa milloin viimeksi flunssassa. Hyvin mahdollista että vuosi sitten vaikka siitä ei mitään muistikuvaa olekaan.
Sairastan joka vuosi pari flunssaa. Ja saan lähes joka vuosi mahataudin ja onpahan pari kertaa harvinaisempiakin pöpöjä tullut saatua, kuten entero. Työskentelen päiväkodissa ja kuljen töihin bussilla. Niin ja pesen kädet useita kertoja päivässä ja lotraan käsidesin kanssa. Se ei vain auta, kun räkäiset lapset roikkuvat kaulassa, halivat ja pusuttavat. Pienen suussa käynyt lusikka saattaa hetkessä olla omalla lautasella, kun syötät toisella puolella istuvaa lasta.
Onneksi paranen yleensä nopeasti, enkä viime flunssassakaan joutunut olemaan pois töistä.
Pesen kanssa käsiäni hyvin ahkeraan ja välttelen kasvojeni koskettelua muutenkin (tuntuu epämiellyttävältä). Silti tänä vuonna on ollut flunssa jo neljästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset suuttuu kun tyrkytät neuvoja, jotka toimii vain sinulle. Onko tullut mieleen, että immuniteettisi on hyvä luonnostaan? Oletko ennen ollut käsiä pesemättä ja silloin sairastunut koko ajan?
Minä olen monelta kuullut, että jos haluaa sairastella paljon niin kannattaa hankkia lapsia.
Pitää aika pitkälle paikkansa. Tosin kaikilla tämäkään ei toimi.
Meidän esikoinen ei ollut juuri koskaan kipeä, kun asui kotona. Vaikka koko muu perhe oli flunssassa, hän porskutti menekään terveenä. Sen kerran kun me muut sairastimme influenssaa 1-2 viikkoa/henkilö, ja jopa mieheni, jolla oli rokotus, sai lieviä oireita, esikoinen oli kipeänä kokonaista 2 päivää. Mutta kun hän muutti omilleen, hän sairasteli ensimmäisen puoli vuotta ihan jatkuvasti. Ennen kuin edellinen flunssa oli täysin parantunut, tuli jo seuraava. Ja aina vähintään viikon joutui olemaan poissa koulusta.
En pese sairaalloisesti käsiä, ihan perus hygienia riittää eli vessan jälkeen ja ennen ruuan laittoa sekä kotiin tultaessa. Uskon enemmän terveelliseen ja ravintorikkaseen ruokavalioon ja liikuntaan.
Entä jos tinder-mies tunkee suuhun
Liikun Stadissa ja metrolla ym joten pöpöaltistusta on mutta vaihdan aina kotivaatteet kotiin tultua.
Käyn pikasuihkussa, viimeistään ennen sänkyyn menoa.
Pesen myös tukan, kun se auttaa allergioihin, kai flunssapöpötkin pysyy poissa siksi. En ole sairastellut tai sairaus on kestänyt vain yhden päivän.
Stressi, ahdistus ym. ovat vaarallisia olotiloja. Miten ihmiset oppisivat enemmän tunnistamaan tunteittaan. Voisi olla avuksi sisäilma"luulo"taudeissakin. Flunssia voi ehkäistä sään ennakointi ja sopiva vaatetus.
Mä haluaisin omalla työpaikallakin opettaa ihmisille käsienpesua ja siivousta. Taudit leviää, kun ihmiset eivät esim. pese käsiään ennen tiskikoneen tyhjennystä. Joku sitten likakäsillä lajittelee aterimet laatikoihin ja koskee jokaista kahvikuppia. Siinä ei omien käsien pesi välttämättä enää auta ennen ruokailua tai kahvittelua...
Meillä on myös vain yksi vesipiste, josta otetaan kaikki juoma-ja siivousvedet. Sen hanan ja altaan voisi pestä päivittäin...
Lapset tuovat koulusta tai päiväkodista tehokkaasti kaikki pöpöt tarjolle myös kotiin.
Kun he sitten yskivät ja aivastelevat samassa taloudessa, niin lähes väkisinkin saan kaikki heidän flunssansa jossain vaiheessa. Ja käsiä pesen ehkä 20 kertaa päivän aikana kunnolla saippualla.
Tuo pari kertaa vuosikymmenessä on kyllä liikaa itsekehua.
Meillä perheessä viisi henkilöä ja aika vähän sairastetaan. Edes joka vuosi ei oo oltu kipeinä. En laske pientä nuhaa sairaudeksi.. Itse töissä hoitajana joten pöpöjä liikkuu, kaksi lasta koulussa ja yks päikyssä sekä mieskin kohtaa pöpöjä työssään. Pestään kyllä käsiä ja kotona siivotaan hyvin, myös ovenkahvat ym kosketuspinnat siivotaan. Taudit eivät vain useinkaan meihin tartu.
Lapsena olin aina terve, vaikka kaupoissakin konttasin lattioilla ja tutkin niitä viemärinkansia. Ala-asteelta en ollut päivääkään sairauden takia poissa jne.
Sitten menin homeiseen yläkouluun, ja sen jälkeen olinkin sitten 4 vuotta putkeen sairaana. Nykyään muuten olen parantunut noista ajoista, mutta ikuisen nuhan sain riesakseni. Ja nykyään kun vastustuskyky on muutenkin heikompi, niin saan helposti kaikki mahdollišet tarttuvat taudit ja flunssat muilta, vaikka kuinka pidän huolta käsihygieniasta.