Roskakuski tienaa enemmän kuin lastenhoitaja
pk:ssa. Ei sillä ettei roskien keräys olisi tärkeää, mutta niin on lastenhoitokin.
Suuri vastuu, milloin se alkaa näkymään palkassa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen amista tartte käydä, mutta c-kortti on oltava. Toki johonkin kesähommaan voi päästä apumieheksi ilman c-korttiakin, mutta eipä silloin palkkakaan ole sama.
Eli mulla on nyt b-kortti, c pitäisi hankkia, mitä muita kirjaimia tai yhdistelmiä tarvitaan? Onnistuu kyllä.
Ammattipätevyyskortti luultavasti. Siihen riittää kurssi, ei tarvitse käydä amislinjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti siinä, että roskakuskeista on ihan huutava pula. Suurin osa raskaankaluston kuskeista haluaa ajaa matkaa ei raskasta (fyysisesti) roskakuskin saman reitin kiertämistä. Ja oikeasti se on yllättävän raskasta hommaa, ajat pienen matkan, hyppäät autosta, raahaat painavaa astiaa, taas kipuat ylös, pieni pyrähdys eteenpäin. Ja tätä samaa koko päivän. Sateessa, rännässä, hirmuhelteillä...
Ole itse ollut pari kertaa mukana päivän kierroksella jäteautossa ja voin sanoa että minusta ei siihen hommaan olisi. Mutta tämä on aina sitä kun ei oikeasti tiedetä millaista työtä kukin tekee, on helppo huudella että ei tuo mitään palkkaa ansaitse.
Tämähän olisi luksusta. Ajelet autolla, pysähdyt, saat liikuntaa, taas ajelet, saat liikuntaa versus istut toimistossa 8 tuntia päivässä perseelläsi. Istuminen tappaa.
Siinähän olisi sinulle hyvä työ! Muista sitten, että etenemismahdollisuuksia ei ole. Ketään ei kiinnosta, kuka olet. Mutta kaikkia kiinnostaa, jos teet työsi huonosti. Olen ollut siivoojana ja työnä voisi verrata roskakuskin työhän. Siivooja on anonyymi. Roskikset tyhjentyvät itsestään ja samoin lattiat siistiytyvät itsestään. Harva tervehtii käytävällä. Jos teet työsi huonosti, saat kyllä kuulla siitä. Olet anonyymi. Olet korvattavissa helposti. Ketään ei kiinnosta kuka olet.
Niin olisi, tilanne olisi sama kuin nyt kun olen toimistossa. Ketään ei kiinnosta muuten kuin silloin kuin on haukkujen aika ja mitään mahdollisuuksia mihinkään suuntaan ei ole.
Jos jotain hyvää, niin teet kuitenkin ihan arvostettua työtä, papereiden parissa. Voit kuitenkin vaihtaa työpaikkaa jossain vaiheessa, ja sillä tavalla yletä.
Toimistotyö arvostettua? Missä todellisuudessa? Toimistorotaksi haukutaan ja paperinpyörittelystä puhutaan vähättelevään sävyyn. Paikkoihin riittää hakijoita pilvin pimein ja (=joten) palkka pysyy pienenä.
No hei itse teen sikaraskasta duunarihommaa ja todellakin pidän sinua turhana paperinpyörittäjänä, mutta tuskin vain minun mielipiteeni takia vaihtaisit tänne minun puolelleni. Eli pidähän nokka soukalla ellet oikeasti ole puheittesi takana. Toimistossa on kivaa ja lämmintä eikä niin kiire kuin täällä oikeassa työelämässä.
Sinä et kiireestä tiedä mitään.
Aijaa? Teetkö kellotettua työtä? Onko sinulle annettu tarkka minuuttimäärä työhösi? Et selviäisi päivääkään minun työssäni.
Khyl, onko sulla mitään vastuuta työstäsi? Jos jätän tekemättä asian x, tapahtuu asia y ja siitä seuraa vitullinen huuto.
Sama täällä. Eli pitäiskö meidän ottaa jokin face-off?
Ehkä.
Selvä! Kuinka nopea olet?
Erittäin
odotan joka kuukausi innolla roska-autoa koska jäte asita on ääriä myöten täynnä.Arvostan heitä sillä jost tätä ammattikuntaa ei olisi niin olisi ikävä elää jätteiden keskellä.Joku täällä sukupuolitti jätekuskin työn mutta täälläpäin on paljon naisia alalla ja hommat sujuu loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaanko roskakuskiksi jotain koulutusta vai riittääkö pelkkä b-ajokortti?
Pitää olla c-kortti ja kuljettajan ammattipätevyyskurssi suoritettu (5 vuoden välein).
Nykyisin kuorma-auton kuljettajilta vaaditaan c-kortti ja ammattipätevyyskoulutus. Kyseinen koulutus maksaa noin 4500 euroa autokoulussa taikka sen voi suorittaa esimerkiksi ammattikoulussa kolmessa vuodessa tai aikuiskoulutuskeskuksessa puolen vuoden koulutuksessa. Tällöin saa lompakon täyteen kortteja sekä lupia ja koulutus maksaa noin 500 euroa.
Aikuiskoulutuskeskuksen opettaja sanoi joskus, että jäteautonkuljettajan työ on kaikkein vaikeinta työtä koska koko päivä pitää peruutella ahtaissa väleissä isolla autolla. Vaikka kortin saisikin suoritettua niin välttämättä pätevyys työhön ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen amista tartte käydä, mutta c-kortti on oltava. Toki johonkin kesähommaan voi päästä apumieheksi ilman c-korttiakin, mutta eipä silloin palkkakaan ole sama.
Eli mulla on nyt b-kortti, c pitäisi hankkia, mitä muita kirjaimia tai yhdistelmiä tarvitaan? Onnistuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Roskakuskiksi sitten vaan. Voitte vaikka perustaa kahden naisen yrityksen tuon yhden open kanssa. :)
Kun siihenkään ammattiin ei noin vain mennä.
Naisellista haukkua muiden ammatteja nostaa itseään muita solvaamalla
Vierailija kirjoitti:
Kova melu, liian suuret ryhmäkoot, erityislapsia, hankalat vanhemmat. Mihin summaan itse tekisit päiväkoti työtä?
Hankalat vanhemmat vielä menisi, niiden kanssa ei joudu kokopäivää olemaan, mutta se naisvaltainen työyhteisö tai sitten akkamaista ulkona, niitä ei kyllä kestä kuukautta pitempään.
Odottakaa aamua kun sataa lunta 15 cm ja pihat on auraamatta. Koettakaa vetää sitä tuhannen kilon roska-astiaan niin tajuatte millaista työ on. Kuljettaja joutuu vetämään astioita koko päivän niin selkävaivat on alalla yleisiä. Lisäksi työssä on kova vauhti ja autolla ajetaan puolet päivästä peruuttamalla niin ei se kyllä helppoa ole. Kuljettajilla on kuulemma tapana pitää auton ohjaamo talvisin kylmänä koska he eivät kestä jatkuvia lämmönvaihteluja. Jos autossa on sisällä 25 astetta plussaa ja muutaman minuutin päästä pitää hypätä ulos autosta 25 asteen pakkaseen niin siinä on kyllä melkoinen vaihtelu.
Työ ei sovellu kyllä millään tavoin ihmiselle joka on mukavuudenhaluinen mutta jos työtä kestää niin palkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Heti päiväkodin auettua klo 6 oven takana on itkeviä lapsia kun liian aikain joutuu heräämään.
Niinpä, mutta sitten kun sulla on mahdollisuus viedä lapsesi myöhempään, niin päiväkotitädit närkästyy, kun lapsi ei tule tismalleen johonkin sopivaan saumaan heidän mielestään hoitoon. Tosi joustamattomat ja kankeat systeemit päiväkodeissa ja turhan pedantteja hoitajia, kyllä tuollaisilla elämänasenteilla migreeniä lykkää ja pääkoppaa kiristää. Yleensäkin näissä laitoksissa oli sitten vanhuksista tai lapsista tms. Kysymys tuijotetaan liikaa siihen päiväjärjestykseen, ei ihmisiin ja heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa aamua kun sataa lunta 15 cm ja pihat on auraamatta. Koettakaa vetää sitä tuhannen kilon roska-astiaan niin tajuatte millaista työ on. Kuljettaja joutuu vetämään astioita koko päivän niin selkävaivat on alalla yleisiä. Lisäksi työssä on kova vauhti ja autolla ajetaan puolet päivästä peruuttamalla niin ei se kyllä helppoa ole. Kuljettajilla on kuulemma tapana pitää auton ohjaamo talvisin kylmänä koska he eivät kestä jatkuvia lämmönvaihteluja. Jos autossa on sisällä 25 astetta plussaa ja muutaman minuutin päästä pitää hypätä ulos autosta 25 asteen pakkaseen niin siinä on kyllä melkoinen vaihtelu.
Työ ei sovellu kyllä millään tavoin ihmiselle joka on mukavuudenhaluinen mutta jos työtä kestää niin palkka on hyvä.
Uskon tuon pitävän paikkansa, kun olen seurannut heidän työtään sivusta. Eniten ”säälittää” se kauhea kiire, mikä heillä tuntuu olevan, ei tuollaisella tahdilla kauan jaksa, ei inhimillistä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävisi jos lastenhoitajat maanantaina lakkoon. Testataanko?
Eihän se käy, kun sitten roskakuskit ei pääsisi töihinsä.
Ehkä olet väärällä alalla jos lapset on vain riesa. Kyllä lapset roskat voittaa seurana.
Vierailija kirjoitti:
Entäs paskakuski? Se homma vasta paskamaista onkin.
Luulen että paskakuski on parempi ammatti kuin roskakuski. Etuja on ainakin:
- työ on kevyempää, kun koneet tekevät miltei kaiken työn lukuunottamatta sitä imuputken siirämistä lietesäiliöön.
- työ on sosiaalisempaa, koska tilaava asiakas on usein paikalla.
- välimatkat ovat pidempiä, jopa kymmenen kilometria tai enemmän. Näin ei tule jatkuvaa autosta ulos ja sisään kiipeilyä ja painavien jäteastioiden käsittelyä. Lisäksi pysäköinti on useimmiten hyvin helppoa.
PS.
Eräs tuttavani kertoi tarinan takavuosilta ravintola Vanhasta Maestosta. Tuttava haki naista tanssimaan. Tuttava oli asiallisesti pukeutunut ja hyvännäköinen. Nainen alkoi tanssin aikana tenttaamaan miehen ammattia, yhteiskunnallista asemaa ja sitä kautta ehkä varallisuuttakin. Mies vähän tuskaantui tähän. Sitten hän päätti valehdella: "Minä olen paskakuski". Nainen hiljeni. Mies saattoi naisen takaisin pöytäänsä. Nainen ilmoitti: "Kuule, minusta tuntuu, ettei meillä ole tulevaisuutta yhdessä. Meidän elämämme on niin eritasoista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti päiväkodin auettua klo 6 oven takana on itkeviä lapsia kun liian aikain joutuu heräämään.
Niinpä, mutta sitten kun sulla on mahdollisuus viedä lapsesi myöhempään, niin päiväkotitädit närkästyy, kun lapsi ei tule tismalleen johonkin sopivaan saumaan heidän mielestään hoitoon. Tosi joustamattomat ja kankeat systeemit päiväkodeissa ja turhan pedantteja hoitajia, kyllä tuollaisilla elämänasenteilla migreeniä lykkää ja pääkoppaa kiristää. Yleensäkin näissä laitoksissa oli sitten vanhuksista tai lapsista tms. Kysymys tuijotetaan liikaa siihen päiväjärjestykseen, ei ihmisiin ja heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa.
Tämä. ❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain myös palkan maksaja on eri. Roska-autonkuljettajan työnantaja voi veloittaa syntyvät kustannukset asiakkaalta, lastentarhantädin palkka maksetaan verovaroista.
Kumpi on mielestäsi parempi vaihtoehto? Julkisen sektorin loinen vai yksityisen sektorin tuottava työntekijä? Kumpaa arvostetaan enemmän?
Ajatteletko todella, että sinun lapsesi päiväkodissa hoitava ihminen on loinen, samoin lapsesi opettaja koulussa sekä sinulle vaativan leikkauksen sairaalassa tekevä lääkäri?Kuten myös poliisi, joka tulee auttamaan, kun kansalainen riehuu väkijoukossa tai palomies, joka tulee sammuttamaan tulipalon? Kaikki edellä luetellut ammattilaiset saavat palkkansa verorahoista. Tekevät vastuullista työtä työhön nähden pienellä palkalla. He ovat välttämättömiä hyvinvointi yhteiskunnan toiminnalle. Mielestäni loinen on sellainen, joka elää isännän kustannuksella tuottamatta mitään hyötyä isännälle. En keksi ainuttakaan työtä, jota teetettäisiin ilman palkanmaksajalle kertyvää hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- työ on kevyempää, kun koneet tekevät miltei kaiken työn lukuunottamatta sitä imuputken siirämistä lietesäiliöön.
- välimatkat ovat pidempiä, jopa kymmenen kilometria tai enemmän. Näin ei tule jatkuvaa autosta ulos ja sisään kiipeilyä ja painavien jäteastioiden käsittelyä. Lisäksi pysäköinti on useimmiten hyvin helppoa.
PS.
Eräs tuttavani kertoi tarinan takavuosilta ravintola Vanhasta Maestosta. Tuttava haki naista tanssimaan. Tuttava oli asiallisesti pukeutunut ja hyvännäköinen. Nainen alkoi tanssin aikana tenttaamaan miehen ammattia, yhteiskunnallista asemaa ja sitä kautta ehkä varallisuuttakin. Mies vähän tuskaantui tähän. Sitten hän päätti valehdella: "Minä olen paskakuski". Nainen hiljeni. Mies saattoi naisen takaisin pöytäänsä. Nainen ilmoitti: "Kuule, minusta tuntuu, ettei meillä ole tulevaisuutta yhdessä. Meidän elämämme on niin eritasoista".
Olisikohan akateeminen isotuloinen mies sanonut noin naiselle joka ajaa paskaa tai on rekkakuski...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS.
Olisikohan akateeminen isotuloinen mies sanonut noin naiselle joka ajaa paskaa tai on rekkakuski...?
Eihän tämä akateeminen isotuloinen mies tietenkään voinut tietää naisen ammattia. Jos nainen olisi sattunut olemaan mainittu kuski, niin olisihan se hassu sattuma. Varmaa kuitenkin oli, että nainen halusi tentata ja kartoittaa miehen sosioekonomista asemaa.
Kunta maksaa tällä hetkellä enemmän lastenhoitajalle palkkaa kuin yksityinen sektori. Se on vähän erikoinen tilanne. Jätehuolto taitaa olla kahden isoimman yhtiön varassa.
Selvä! Kuinka nopea olet?