"Ei tänne tarvii laittautua" Miksi laittautumista paheksutaan?
olimme eilen menossa miehen äidinluokse ja päälläni oli mekko(ei edes juhlamekko), sukkikset ja nilkkurit. Mies matkalla totesi että äitini muisti sanoa sulle ettei tänne tarvii niin laittautua. Minulle tuli tästä tunne aivanniinku ei saisi? hassua.. olen pitänyt pientäkin siistiytymistä aina ihan perusasiana menen ihan minne vain. Jotenkin outoa että puuttuu tuollalailla pukeutumiseeni koska emme ole edes läheisiä.
Siis pitääkö parisuhteessa kulkea verkkareissa ja lenkkareissa tukka takussa iho punoittaen?
Kommentit (68)
"Miksi nainenkin ei voi vain olla sitä mitä on?"
Eli toisin sanoen: Mikä ja kuka se luulee olevansa...
Kyllä mun mielestä siististi pukeutuminen ja pieni laittautuminen on aina ok kunhan pukeutuu jokseenkin tilanteen mukaan. Onhan se hassua jos menet vaikka rantajuhliin 10 sentin korkkareissa kun muut on rantasandaaleissa.
Joo ihmettelen tata myos. Pidan tavallisen tylsia farkkuja ja villapaitoja viikolla toissa. Viikonloppuna haluan laittaa mekon taikka hameen jos naen kavereita kaupungilla tms. Kaytan yleensa pitkia ja pitkanhihaisia mekkoja joten en todellakaan mitaan juhlavia saati makkarankuoria. En juuri meikkaa tai laita hiuksia, mutta silti ihmiset pitavat minua valilla ylipukeutuneena?? Minulle pukeutuminen on osa persoonaani ja en halua pitaa farkkuja vapaa-ajalla. Kaikenlisaks joku loysahko mekko on sata kertaa mukavampi paalla. Talvella ei ole kylma kun on nilkkurit ja pitka takki.
Minua ehkä eniten ihmetyttää tämä asetelma, että piti välittää se tieto miehen kautta. Ja että mies näki oikeaksi välittää sinulle "äidin pukeutumisohjeet".
Tosin kyllä
tässä provossa anopin viesti tuli miehen välityksellä autossa.
Se kuului "ei tarvitse laittautua".
Ap.n paheksumisluulo oli hänen omassa päässään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ehkä eniten ihmetyttää tämä asetelma, että piti välittää se tieto miehen kautta. Ja että mies näki oikeaksi välittää sinulle "äidin pukeutumisohjeet".
Autossa.
En usko,että ap.lla oli vaihtovaatteita siinä tarjolla.
Aika monissa suomalaisissa perheissä on vielä tärkeää ettei vaan yritetä näyttää "paremmalta väeltä". Tai että jos vieras on pukeutunut vaikka mekkoon, se tarkoittaa että emäntä ei saisi muka olla farkuissa ja villapaidassa. Jotkut jopa kokevat laittautumisen kritiikkinä itseään ja omaa pukeutumistaan kohtaan.
Kielii heikosta itsetunnosta ja epävarmuudesta.
Normaali ihminen ymmärtää, että ainakin vapaa-ajalla pukeutuminen on jokaisen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vastikään eronnut Pauliina Littorin kuvas suomalaisen ja ruotsalaisen peruseron. Ruotsissa pukeudutaan kuin pankkiirit, Suomessa kuin ne, jotka menevät hattu kourassa pyytämään lainaa.
Niin totta. Olemme Itä-Eurooppaa edelleen.
En muista tiedä mutta Pauliina on kyllä just kuin venäläinen iloinen lintunen, ja naimakaupasta päätellen raha onkin ratkaissut. Ei tainnut täyttääkään sitten lopulta puolisonsa kriteereitä. Kun ei osannut Pauliina käyttäytyä.
"En muista tiedä mutta Pauliina on kyllä just kuin venäläinen iloinen lintunen."
Tulihan se sieltä. Tulihan se sieltä.
Totuuden Pauliina Littorin vain sanoi. On asunut vuosia Ruotsissa, joten tietää täydellä varmuudella pukeutumiserot Suomen ja Ruotsin välillä.
Vierailija kirjoitti:
olimme eilen menossa miehen äidinluokse ja päälläni oli mekko(ei edes juhlamekko), sukkikset ja nilkkurit. Mies matkalla totesi että äitini muisti sanoa sulle ettei tänne tarvii niin laittautua. Minulle tuli tästä tunne aivanniinku ei saisi? hassua.. olen pitänyt pientäkin siistiytymistä aina ihan perusasiana menen ihan minne vain. Jotenkin outoa että puuttuu tuollalailla pukeutumiseeni koska emme ole edes läheisiä.
Siis pitääkö parisuhteessa kulkea verkkareissa ja lenkkareissa tukka takussa iho punoittaen?
Voit sanoa miehelle että asia selvä, ja että tämä on sulle ihan normaali tyyli.
Kun et itse tee asiasta numeroa, niin eiköhän muutkin totu siihen että tykkäät olla huoliteltu :) Mustakin on ihan normaalia olla siististi pukeutunut kun kyläilee.
Kaikkialla maailmalla ihmisten ilmoilla oleminen tarkoittaa tyylikästä pukeutumista. Vaan ei Suomessa!
Rumathan ne täällä vaatteilla vain koreilevat... Nih...!
jotenkin tästä ketjusta tulee mieleen ex-anoppi joka aina muistutti ettei häntä varten tarvinnut olla mitään "hienompaa" tai "erikoista" vaan tavallista. Lopputulos: valitti jos esim. seisova pöytä oli yhtään karjalaista pitopöytää erikoisempi tai jos joutui esim. kiinalaiseen ravintolaan jossa ruokalistalla ei ollut wieninleikettä, kun kauempana asuva sukulainen oli maksanut hänelle ja apelle huoneen hotellista joka ei ollut ihan halvin mahdollinen (ei kuitenkaan mikään luksus vaan perus ketjuhotelli) jne. Eli jos jokin ei mennyt hänen hyvin rajoittuneiden tapojensa mukaisesti, tuli valitusta. Ei tajunnut että kaikessa "vaatimattomuudessaan" hän oli itse asiassa aika hankala ihminen joka ei voinut sopeutua mihinkään tai kokeilla mitään uutta mikä yhtään poikkesi hänen tavoistaan. Tietysti asiaan kuului myös muiden pukeutumisen arvosteleminen, ml. aikuinen poikansa ja tietysti minäkin. Hienostelimme, kun emme viihtyneet pieruverkkareissa ja kuluneissa trikootunikoissa joka paikassa, vaikka hänen seuraansa olisi kelvannut "ihan tavallinen" pukeutuminen ja laittautuminen. Se vaan, että se tavallinen tuppasi olemaan askeleen tai useammankin normaalin siisteyden alapuolelle. Hänellä oli töissä työvaatteet, joten vapaa-ajalle välttivät mitkä tahansa rytkyt, ja muiden olisi tietysti pitänyt olla juuri samanlaisia...
Vierailija kirjoitti:
"En muista tiedä mutta Pauliina on kyllä just kuin venäläinen iloinen lintunen."
Tulihan se sieltä. Tulihan se sieltä.
Totuuden Pauliina Littorin vain sanoi. On asunut vuosia Ruotsissa, joten tietää täydellä varmuudella pukeutumiserot Suomen ja Ruotsin välillä.
Totuushan tuossa vain on. Pauliina pukeutuu juuri kuin venakot pukeutuvat, lisäksi hän sössöttää ja on kauhean epävarma ja naurahtelee kummallisesti koko ajan, epävarma?
Kummallinen esitys koko ajan päällä.
Ohis, jolla ollut ilo työssään tavata hänet usein, voisiko jopa sanoa liian usein.
Jospa vaan ajatteli ettei sun tartte ottaa pukeutumisesta mitään ongelmaa. " Apua! Mitä mä nyt laitan päälle kun mulla ei oo mitään päällepantavaa." Tyypillistä naisten vouhotusta.
Ei se mun mielestä laittautumisen paheksumista ole, mutta kyllä mulle tulisi vähän paha mieli, jos kutsun ystäviä kylään ja nämä tulee laittautuneena. Koska sehän tarkoittaa, että ei ollakaan niin hyviä ystäviä kuin olin luullut, hyvää ystävää varten ei tarvitse mitään tekokulissia, vaan saa olla oma itsensä.
Laittautuminen vaatii vaivannäköä, se on rasite. Nolottaa aiheuttaa rasitteita muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mun mielestä laittautumisen paheksumista ole, mutta kyllä mulle tulisi vähän paha mieli, jos kutsun ystäviä kylään ja nämä tulee laittautuneena. Koska sehän tarkoittaa, että ei ollakaan niin hyviä ystäviä kuin olin luullut, hyvää ystävää varten ei tarvitse mitään tekokulissia, vaan saa olla oma itsensä.
Laittautuminen vaatii vaivannäköä, se on rasite. Nolottaa aiheuttaa rasitteita muille ihmisille.
Itse ainakin tykkään laittautua. Tulee hyvä mieli itselleni, kun on kivat vaatteet, kaunis meikki ja hiukset kivasti.
Jos olen verkkareissa, ilman meikkiä ja tukka pikaponnarilla, niin olo on nuhjuinen ja epämukava.
Laita sitten se sun perinteinen pinkki lateksiasu päälle. Take it easy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tykkään laittautua. Tulee hyvä mieli itselleni, kun on kivat vaatteet, kaunis meikki ja hiukset kivasti.
Jos olen verkkareissa, ilman meikkiä ja tukka pikaponnarilla, niin olo on nuhjuinen ja epämukava.
No sitten sä laittaudut kuten parhaimmaksi näet.
No mä en niin arvosta itseni tai toisten laittautumista. En ota myöskään ongelmaa toisten laittautumisesta.
Vastikään eronnut Pauliina Littorin kuvas suomalaisen ja ruotsalaisen peruseron. Ruotsissa pukeudutaan kuin pankkiirit, Suomessa kuin ne, jotka menevät hattu kourassa pyytämään lainaa.
Niin totta. Olemme Itä-Eurooppaa edelleen.