"Ei tänne tarvii laittautua" Miksi laittautumista paheksutaan?
olimme eilen menossa miehen äidinluokse ja päälläni oli mekko(ei edes juhlamekko), sukkikset ja nilkkurit. Mies matkalla totesi että äitini muisti sanoa sulle ettei tänne tarvii niin laittautua. Minulle tuli tästä tunne aivanniinku ei saisi? hassua.. olen pitänyt pientäkin siistiytymistä aina ihan perusasiana menen ihan minne vain. Jotenkin outoa että puuttuu tuollalailla pukeutumiseeni koska emme ole edes läheisiä.
Siis pitääkö parisuhteessa kulkea verkkareissa ja lenkkareissa tukka takussa iho punoittaen?
Kommentit (68)
omituista että puuttuu tuollalailla ulkonäköösi koska on anoppi tai siis jotenkin oudon intiimiä pitääkö se kirjaa mitä vaatteita käytät ja kenkiä onko meikkiä jne
lopetetaan vaan kaikki peseytyminen vaatteiden ostelu ja pukeutuminen puhumattakaan meikistä ja hiusten kampaamisesta. Miksi pitäisi laittautua yhtään minnekkään
GORETEXIT PÄÄLLE VAAN JA KAUPUNGILLE
oikeesti missä näitä juntteja kasvaa jos ap ehtii sovittuna aikana esim syömään anoppilaan asian ei pitäisi olla haitallista
omituista että puuttuu tuollalailla ulkonäköösi koska on anoppi tai siis jotenkin oudon intiimiä pitääkö se kirjaa mitä vaatteita käytät ja kenkiä onko meikkiä jne
lopetetaan vaan kaikki peseytyminen vaatteiden ostelu ja pukeutuminen puhumattakaan meikistä ja hiusten kampaamisesta. Miksi pitäisi laittautua yhtään minnekkään
GORETEXIT PÄÄLLE VAAN JA KAUPUNGILLE
oikeesti missä näitä juntteja kasvaa jos ap ehtii sovittuna aikana esim syömään anoppilaan asian ei pitäisi olla haitallista
Meikit, kiristimet ja kusettimet pois.
Miksi nainenkin ei voi vain olla sitä mitä on?
Tässä taitaa näkyä vanha kunnon Janten laki - se, että ihmiset esim. kyläyhteisössä pitävät kovasti huolta siitä, ettei kukaan vain erehdy pitämään itseään parempana kuin muut.
”Mikä sekin luulee olevansa”, ainakin itse pikkukaupungin kasvattina muistan kuulleeni tuon lauseen pari kertaa :-)
Voiko tuollaisestakin loukkaantua. Minä kokisin tuollaisen sellaiseksi kotoisaksi tervetulotoivotukseksi. Eli jos olisin menossa miehen vanhempia ensimäistä kertaa tapaamaan, se olisi osoitus siitä, että he ottavat minut vastaan niin, että voisin olla kuin kotonani.
Olisin vain vastannut, että minua jännitti ja halusin antaa hyvän kuvan itsestäni. Ja se siitä.
Mutta toki voi loukkaantua kaikesta anopin sanomisesta ja näin aloittaa sen vuosikymmeniä kestävän anopin haukkumisen milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan anoppilaan mennessä bilemeikin ja mahdollisimman paljastavat vaatteet, jotta se vanha pieru voi kateellisena ihastella tiimalasivartaloani ja samalla kauhistella, että millaisen porton kanssa se poika on mennyt naimisiin.
Onneksi tiedät itsekin mikä olet, ei tarvitse muiden kertoa.
Tarvita ja saada eivät ole synonyymeja.
Joko et ymmärrä suomea tai olet asennevammainen.
- Valitse itse!
Autossa onkin hyvä sauma antaa pukeutumisvinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan anoppilaan mennessä bilemeikin ja mahdollisimman paljastavat vaatteet, jotta se vanha pieru voi kateellisena ihastella tiimalasivartaloani ja samalla kauhistella, että millaisen porton kanssa se poika on mennyt naimisiin.
Tää oli hauska :) Ihmettelen noita alapeukkuja. Tosikkoja? Vai omenavartaloisia anoppeja?
En ole kumpaakaan. Vitsi oli huono.
Anoppi ei itse jaksaisi tälläytyä kotonaan edustusmekkoon, mikä on ihan ymmärrettävää. Meillä kylästellään sukulaisten ja ystävien luona ihan tavallisissa siisteissä vaatteissa. Juhliin tälläydytään mekkoon ja tummaan pukuun.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollaisestakin loukkaantua. Minä kokisin tuollaisen sellaiseksi kotoisaksi tervetulotoivotukseksi. Eli jos olisin menossa miehen vanhempia ensimäistä kertaa tapaamaan, se olisi osoitus siitä, että he ottavat minut vastaan niin, että voisin olla kuin kotonani.
Olisin vain vastannut, että minua jännitti ja halusin antaa hyvän kuvan itsestäni. Ja se siitä.
Mutta toki voi loukkaantua kaikesta anopin sanomisesta ja näin aloittaa sen vuosikymmeniä kestävän anopin haukkumisen milloin mistäkin.
Mekko ja nilkkurit ei ole laittaumista. Se on pukeutumista. Arkivaatteiden käyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisille mekko ja nilkkurit on näköjään laittautumista. Vaikka ovat tavallisia vaatteita.
Onko tämä teidän mielestä juhlamekko? :D
https://ratkiriemu.fi/wp-content/uploads/MG_0309-_Vilma_Doumbouya_Metso…
Hyvä Kirja opettaa meitä pukeutumaan säädyllisesti, vaatimattomasti ja koruttomasti.
1. Piet. 3:3 "Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita."
1. Tim. 2:9 "Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys - eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet."
Vierailija kirjoitti:
Laittautuminen mielletään jollakin tavalla muiden yläpuolelle asettumiseksi. Halutaan ikään kuin näyttää, että ollaan muita parempia ihmisiä. Siitä varmaan tulee sanontakin, että vaatimattomuus kaunistaa.
Täähän se olis. Kulttuurinen juttu, että kenenkään ei pidä kuvitella liikoja itsestään ja laittautumallahan saattaisi erottua joukosta ja herättää kateutta. Laittautuminen on tosiaan myös sen ajan tuhlaamista mikä pitäisi luterilaisesti käyttää työntekemiseen, kuten edellä jo mainittiin. Ankeus, tasapäistäminen, ilottomuus ja kateellisuus on suomalaisen kulttuurin negatiivisia puolia.
Ulkonäkö on niin henkilökohtainen juttu, että mielestäni sen kommentointi etenkin negatiivisessa mielessä on todella moukkamaista. Tuo ”ei tarvitse laittautua” tai ”oletpas laittautunut” kommentointi on ihan sama kuin sanoisit toiselle ”ei tarvitse olla insinööri” tai ”oletpas todella tyhmä”
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä siis ap:n mekko? Tunika ja leggarit?
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei itse jaksaisi tälläytyä kotonaan edustusmekkoon, mikä on ihan ymmärrettävää. Meillä kylästellään sukulaisten ja ystävien luona ihan tavallisissa siisteissä vaatteissa. Juhliin tälläydytään mekkoon ja tummaan pukuun.
Vaan kun joillekin just se mekko on se kotoisa asu. Mä käytän mekkoja eniten just kotona. Voittaa kaikin tavoin pieruverkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä siis ap:n mekko? Tunika ja leggarit?
https://rekki.fi/wp-content/uploads/2017/10/kaunis-mekko-soaked-in-luxu…
Mekko oli tämmöinen mutta pitkillä hihoilla kenkinä mokkanilkkurit 8cm korolla
junttien puhetta