Nyt kun olette alkaneet viettää Halloweeniä, kai sitten pidätte myös vain yhden päivän jouluvapaan
Joulu on 25.12. ja 26.12. mennään töihin. Ollaan sitten kunnolla amerikkalaisia jos kaikki pitää sieltä matkia.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa matkia? Pitääkö maailman pysyä tismalleen samanlaisena vuosisadasta toiseen?
No tottakai saa matkia, eihän tässä siitä ollut kyse etteikö saisi. Pikemminkin just kannustetaan siihen matkimiseen, enemmän vaan kun alkuun on päästy :D
Mutta miksi vaan sen matkimisen myötä pitää heittää ne vanhat, jo olemassa olleet perinteet romukoppaan jos nyt halloweenia/pyhäinpäivää pohditaan?? Miksei pyhäinpäivän aattoa voisi juhlia juuri pyhäinpäivän aattona, miksi pitää vaihtaa pyhäinpäivä päikseen halloweeniin? Saataisiin kaksi (kulutus)juhlaa jos viettäisin kumpaakin! (Juujuu, uskovaiset per*ele pölli sen kekrin niin niille on ihan oikein kun nyt halloween syrjäyttää pyhäinpäivän. Mutta mistäs uskovaisia sitten mollataan jos itse toimitaan samalla tavoin 🤔)
Kuule ihan itse saat päättää miten juhlit. Meillä kävi naapurin lapsen kysymässä karkkia, annoin ja se oli vain hauskaa. Omille lapsille kerroin että huomenna sytytetään kynttilöitä kuolleille läheisille. Kukin tavallaan käy minulle.
En minä pääsiäisenäkään ovea avaa jos ei ole varautunut joten en olisi tänäänkään jos ei olisi ollut kaapissa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei saa sitten enää oikeastaan viettää jouluakaan aattona kun se on saksalainen tapa kuten joulukuusikin
Kuka kehtaa päästää kotiinsa "joulupukkia" punaisissa vaatteissa? Ei kuulu suomalaisiin perinteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Amerikan ystävät voisivat myös tyytyä kahteen lomaviikkoon vuodessa.
Onneksi on tusina pitkiä viikonloppuja.
Mikä järki on tuoda joku perinne vieraskielistä nimeä myöten?
Jos ei ole mitään sivistystä eikä käsitystä omasta kulttuurista, on valmis ottamaan kaikenlaista epämääräistä perinteeksi vain koska kauppojen mainoksissa sanotaan että nyt on Halloween, Black Friday tai mikä milloinkin.
Ei kuuluta kirkkoon, joten ei tuota pienimpiäkään tunnontuskia viettää kaikki mahdolliset kristilliset ja pakanalliset juhlat pitkän kaavan mukaan.
T. nim. kaikki rusinat kaikista pullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te uskovaiset olette niin rasittavia.
Huomenna on pyhäin miesten päivä. Suomessa usein juhlitaan aattona eli tänään. Joten jos tekee mieli juhlia niin ei se sen uskonnollisempaa ole kuin joulu nyky Suomessa.
Terveisin uskonnollinen jota ei lainkaan haittaa eri tavat juhlia tai olla juhlimatta.
Miten pyhäinmiestenpäivää juhlitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna on pyhäin miesten päivä. Suomessa usein juhlitaan aattona eli tänään. Joten jos tekee mieli juhlia niin ei se sen uskonnollisempaa ole kuin joulu nyky Suomessa.
Terveisin uskonnollinen jota ei lainkaan haittaa eri tavat juhlia tai olla juhlimatta.
Pitäisiköhän tuota miestä jotenkin kumartaa ja passata ylimääräisesti?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei saa sitten enää oikeastaan viettää jouluakaan aattona kun se on saksalainen tapa kuten joulukuusikin
Joulukuusi on tullut viikingeiltä ja itseasiassa se punanuttuinen pukkikin. Sen vuoksi meillä ei ole santa clausia, vaan joulupukki, yule = joulu.
Viikingit viettivät yulea Odinin kunniaksi. Laittoivat eteiseen saappaisiin olkia ja heiniä Odinin hevoselle ja Odin sitten yöllä vaihtoi ne leluihin ja makeisiin. Odin oli valkopartainen ukko, jolla oli punaiset vaatteet.
Samasta perinteestä tulee myös joulukinkku, sitäkään ei ole raamatussa.
Joulupukki. Odinin pojalla oli vaunut, jota vetivät pukit, siksi pukkien käyttö joulun kuvituksissa on edelleen käytössä. On olkipukkia ja tontuilla pukki vetää rekeä, jossa on lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamalla krääsää ja häiritsemällä naapureita tietenkin. Ei ole muita tapoja juhlia, oli sitten joulu, vappu, pääsiäinen tai juhannus.
Minusta kaikki Kristinuskoiset saisi olla töissä läpi Joulun, koska Jeesus ei oikeasti ole syntynyt edes joulukuussa. Matkineet pakanoilta tämän juhlapyhän, juhlikoon sitä Jeesusta syys-lokakuussa, jolloin tämä oikeasti on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki Kristinuskoiset saisi olla töissä läpi Joulun, koska Jeesus ei oikeasti ole syntynyt edes joulukuussa. Matkineet pakanoilta tämän juhlapyhän, juhlikoon sitä Jeesusta syys-lokakuussa, jolloin tämä oikeasti on syntynyt.
Niin, eipä tuo Raamattu taida antaa kuin sunnuntait vapaaksi.
Tämä aloitus on on yksi syy sille, miksi aina palaan yhä uudestaan aihe vapaalle. Av ei petä.
Mulla sattui sopivasti 31.10. vapaapäiväksi, joten päätin yllättää koulusta tulevat lapset: leivoin pitsaa ja muffinseja, joissa oli kurpitsakoriste, tein juurestikkuja ja dippiä. Sytytin ulos muutaman lyhdyn, kiinnitin ulko-oveen kartongista leikatun haamun. Vedin keittiössä verhot kiinni ja sytytin kynttilöitä, ripustin muutaman mustasta kartongista leikatun lepakon roikkumaan. Sitten istuttiin hämärässä ja syötiin.
Kyllä minä nyt olen tapaninpäivänvapaani menettänyt!
Vierailija kirjoitti:
Mulla sattui sopivasti 31.10. vapaapäiväksi, joten päätin yllättää koulusta tulevat lapset: leivoin pitsaa ja muffinseja, joissa oli kurpitsakoriste, tein juurestikkuja ja dippiä. Sytytin ulos muutaman lyhdyn, kiinnitin ulko-oveen kartongista leikatun haamun. Vedin keittiössä verhot kiinni ja sytytin kynttilöitä, ripustin muutaman mustasta kartongista leikatun lepakon roikkumaan. Sitten istuttiin hämärässä ja syötiin.
Kyllä minä nyt olen tapaninpäivänvapaani menettänyt!
Ne on muffineja. Suomen kielessä ei monikkoa ilmaista s-kirjaimella.
Muistakaa pyytää joulupukki savupiipun kautta.
Mitään kulutusta lisäävää juhlaa en halua alkaa viettämään. Työasioissa olen kyllä sitä mieltä että pyhälisistä en luovu, vaikka toisaalta en kyllä jouluakaan kummemmin vietä. Mutta on ne tervetulleet palkan lisät kuitenkin. Joku halloween on lapsille suunnattu juttu mutta ihmettelen että miksi joku haluaa toisesta kulttuurista tänne väkisin tuoda jotain tapoja. Ovilla kiertelyhän tarkoittaa että muillakin pitäisi olla halua viettää halloweenia. Monella ei kuitenkaan varmaan ole mitään mielenkiintoa.
Halloweenin viettäjille pitäisi tehdä samalla tavalla kuin muillekin CIA-agenteille tehdään Pakistanissa, eli ottaa h.e.n.g.i.l.t.ä.