Mukavin ja "helpoi" ikä lapsella?
Odottelen tulevaisuudelta parempaa, nyt ihan kamalaa 1,5v kanssa. Esikoinen ollut aina helppo lapsi. Hänen tapauksessaan 5-7v ollut parhaimmat vuodet. Murrosikäistä en ole vielä kokenut....
Kommentit (20)
Tää 18 on ollut leppoisa. Myös 17 oli. Sitä ennen....joskus 8-9 kohdalla oli seesteinen vaihe.
Ihan pienenä vauvana, kun ei vielä liiku. Sitten sellaiset noin 1-3 luoklalaiset on aika jees. Pidän teineistäkin, mutta se riippuu silloin voi myös olla todella isoja ongelmia.
Minusta meidän kohta viisivuotias on ihan mahtavassa iässä! Voi kaikkea ihmettelyä, kyselyä ja uuden oppimista. Leikkii jo hetken itsekseenkin mutta hänen kanssaan on hirmu mukava tehdä jo kaikenlaista yhdessä.
Mun tyttö 8-v ja ollut tosi leppoisaa nyt yli vuoden
Vanhin on nyt 12v. Kivoin ikä tähän mennessä on ollut, kun oli 0-6kk. Keskimmäisellä mukavin vaihe on nyt 9-11v ja kuopuksella 3kk-8kk ja nyt 8v.
Meillä on kolme lasta ja vanhin lapsista on 18 vuotias, mutta en keksi yhtään vaikeaa ikää. Tottakai välillä on ollut jotain vääntöä, mutta ei erityisemmin.
En ole mikään tiukkismamma, mutta en myöskään hyväksy huonoa käytöstä minkään ikäiseltä. Lapseni ovatkin aivan ihania, mukavia, puheliaita, iloisia ja auttavaisia nuoria ihan kaikkien mielestä.
Kaikki vuodet 3-vuotiaasta lähtien olleet parhaita. Poika nyt 8-vuotias. Onneksi olen isä 😊. M40
Helpoin ikä 8-12 v. Jälkeen uhman ja ennen murrosta. Ennen ja jälkeen silkkaa helliä. Onneksi noi vuodet on takana. Selvisin semijärjissäni. 3x yh
12 - ja 10- vuotiaat on ihania. Vaikka murrosikä on tytöllä alkanut, niin koen meidät läheisiksi eri tavalla kuin aiemmin. Lapset ovat fiksuja, ajattelevia ja aika omatoimisia ja heidän kanssaan on ilo tehdä asioita yhdessä, kun samat asiat kiinnostavat itseäkin, esim. samat leffat, yhteiset aktiviteetit mitä ei pienien kanssa voinut tehdä. Eikä vielä ole huolta yöjuoksuista tms.
4-5 vuotta, kohtuullisen itsenäinen lapsi jo tuossa vaiheessa ja ymmärtää paljon asioita. Eskariuhman ja taaperouhman välissä.
Minä tykkäsin ikävuosista 0-18 kk ja 10-12 v.
Kahden täySi-ikäisen äiti
Vierailija kirjoitti:
4-5 vuotta, kohtuullisen itsenäinen lapsi jo tuossa vaiheessa ja ymmärtää paljon asioita. Eskariuhman ja taaperouhman välissä.
V***u kukaan ei ole niin ärsyttävä kuin 4-5 v. Mikään uhma tai murrosikä ei ylitä tätä aikaa. Arrghh.
8-12 -oli lapsellani ( pojalla) ennen täysi-ikää. Nykyään kyllä on kotoa muuttonsa jälkeen ollut aina hyvim seesteistä.
Olisiko 5-6-vuotiaasta eteenpäin?
Silloin voi jo ulkoilla kavereidensa kanssa keskenään, voi pelailla vähän haastavampia lautapelejä, voi käydä elokuvissa, teatterissa... Ei ole koko ajan vahdittava ja osaa ottaa itse välipalaa tarvittaessa jne. Ja koko ajan vaan helpommaksi käy.
Kuopus nyt 2-vuotias ja esikoinen 15-vuotias ja siinä välissä on 9- ja 12-vuotiaat.
Onneksi tämä 2-vuotias on helppo, rauhallinen ja tottelevainen. Nytkin makaa minun kainalossa ja katsoo jääkiekkoa.
0-8kk on ihanin mun mielestä.
Mulla 1.5 ja 4 vuotiaat. Neljävee alkaa kyllä olla jo aika helppo joten sitten kun nuorempi on ohi ton hankalan iän niin tiedän oisko sittenkin neljä v helpompi kuin vauva :)