Koululaisille täytyy pian pakata eväät mukaan
https://yle.fi/uutiset/3-11044695
Kiva kun just flunssakausi alkamassa ja lapset jäävät ilman kunnon ravintoa. Ennustan sairastumisten merkittävää lisääntymistä niissä kouluissa, joissa ei saa ruokaa.
Kommentit (31)
Tämä se on jännä ilmiö. Kouluruokaa haukutaan ihan yleisesti, mutta annas olla kun työntekijät puolustavat oikeuksiaan ja menevät lakkoon, niin johan kaikki lapset kuolevat nälkään kun eivät saa sitä yhtä lämmintä ateriaa!
Ihan varmasti Arkea miettii nyt, miten ruokailu saadaan järjestymään työntekijöiden ollessa lakossa. Toki vanhempia varmasti pyydetään tuomaan eväitä, mutta on varauduttava myös siihen, ettei kaikilla lapsilla ole eväitä. Lämmintä ruokaa ei varmasti lakkopäivinä saa, mutta lämmin ruoka itsessään ei ole edellytys ravitsemussuositusten toteutumiselle, vaan riittävän monipuolinen ruoka.
Maksuton kouluruoka on mahtava suomalainen innovaatio, joka on lisännyt tasa-arvoa, hyvinvointia ja myös koulutusta, koska lapset jaksavat opiskella kouluruoan avulla. Toivon, että siitä pidetään edelleen kiinni, vaikka säästöt hiipivät joka sektorille. Mutta joku tolkku pitäisi näissäkin olla. Ruokapalvelualalla on pienet palkat, ja niitä edelleen pienentämällä työehtoshoppailun avulla siirretään vain työntekijöiden toimeentuloa luukulta toiselle - asumistuki- ja muut tukimenot kasvavat, koska palkalla ei tule enää toimeen. Tämä leviää nyt alalta toiselle, Posti sen aloitti. Minä ainakin annan täyden tukeni työehtojen ja palkkojen puolesta taisteleville pienipalkkaisille työntekijöille.
Lopetetaan koko kouluruokailu. Jokainen tekee eväät lapsilleen tai lapset ovat syömättä. Niinhän tuolla suuressa ja mahtavassa sekä ihaillussa Ameriikan ihmemaassakin toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan koko kouluruokailu. Jokainen tekee eväät lapsilleen tai lapset ovat syömättä. Niinhän tuolla suuressa ja mahtavassa sekä ihaillussa Ameriikan ihmemaassakin toimitaan.
Kannatetaan! Vois joku lasten vanhemmista oppia tekemään ruokaakin kun on vähän pakko.
Vähäosaisten kukkarossa tulee tämä lakkoilu tuntumaan aika lailla. Nooh...yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Taistoon käy...
AP ihan tosissaan sitä mieltä, että suurtalouskeittiöiden työntekijöillä ei pitäisi olla lakko-oikeutta, koska think of the children? Ajattelepa itse hetki, millaisen maailman lapsillesi olet jättämässä, jos toiveesi toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
AP ihan tosissaan sitä mieltä, että suurtalouskeittiöiden työntekijöillä ei pitäisi olla lakko-oikeutta, koska think of the children? Ajattelepa itse hetki, millaisen maailman lapsillesi olet jättämässä, jos toiveesi toteutuu.
Missähän olen tuolla lailla väittänyt? Totesin vaan, että flunssat lisääntyvät kouluissa, koska lapset eivät saa kunnon ravintoa. AP
Meillä muksut käy hakemassa evästä lähikaupasta ja yläasteelainen subista tai mäkkäristä.
Eihän kukaan syönyt sitä kouluruokaa edes meidän nuoruudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän olen tuolla lailla väittänyt? Totesin vaan, että flunssat lisääntyvät kouluissa, koska lapset eivät saa kunnon ravintoa. AP
Joo, Arkean olisi pitänyt ajatella lapsia ennen palkanalennuskieroilujaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Arkean olisi pitänyt ajatella lapsia ennen palkanalennuskieroilujaan!
Arkean mukaan varmaankin kaikki hoituu ilman liitossa olevia työntekijöitäkin, koska muutenkin ne ovat enimmäkseen saikulla.
Oliskohan mahdollista, että ay-liike pystyisi järjestämään jonkunlaista ruokajakelua lapsille työtaistelun ajaksi. Rahaahan ay-liikkeellä on, mutta taitaa kaiken maailman säädökset estää tuon ruokajakelun.