Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moumou-Iina kuljettaa lastaan rattaissa

Vierailija
31.10.2019 |

Mitä ihmettä? 😅 lapsi on syntynyt 7/15. Melkein vedin teet väärään kurkkuun. Ihmettelen, että eivät ole päiväkodissa puuttuneet asiaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, miten mahtuu? Itsekin kyllä vien 01/2016 syntyneen lapseni rattailla päiväkotiin, ei jaksa kävellä 3km matkaa ja aamuisin en jaksa lähteä niin aikaisin, että sillä taaperruksen vauhdilla ehditään ajoissa. Kotiin päin saa sitten kävellä tietty sen verran kuin jaksaa, mutta tiukkaa tekee jo meilläkin, että mahtuu rattaisiin. 

Mulla lapsi 2014 lopulla syntynyt, edelleen kärryillään töihin ja tarhaan muutaman kerran viikossa. Matka on 3 km, mikä on juuri liian pitkä matka hänen kävellä edes takaisin. Lisäksi aamulla pimeässä kiireessä läppärin ja muiden kantamusten kanssa en halua alkaa neuvottelemaan täystopin tehneen pikkuihmisen kanssa kävelläänkö eteenpäin vai ei.

Lisäksi: kärryttely on älyttömän hyvää liikuntaa. Eipä tartte mennä enää lenkille illalla. Lisäksi aamulla oon kiva aloittaa päivä liikunnalla. Oma autohan mulla nököttää pihassa.

Mites se kärryttely kehittää sitä lasta? Sinä saat treenin, entä lapsi? 

Ei sekään kehitä mun lasta, että meen yksin lenkille tai jumppaan. Kun mun lapsi menee harrastukseensa, niin mä menen sen ajaksi lenkille, toisin kuin monet vanhemmat lojuu taukotilassa ja näplää kännykkää. Tykkään optimoida hommat, usein lenkillä hoidan puhelut esim kavereilleni, jolloin en käytä ilta-aikaani notkumalla puhelimessa samalla törkkien lasta kauemmaksi.

Työmaalla muuten hoidan venyttelyn ja teen tehtävissä olevia lihaskuntoliikkeitä, esim. kyykkyjä. Työnantaja hyötyy kun pysyn hyvässä kunnossa ja en pala loppuun pelkästään sillä, että esum kaikki liikunta pitäisi hoitaa klo 16 jälkeen.

Juu ja olen hoikka yli 40v, monta lasta.

Vierailija
22/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä "kävelytaidottomia" ja mitään jaksamattomia lapsosia on sitten kivaa raahata mukana päiväkotien arjessa, metsä ym retkillä 😵 😤 😥 kun eivät jaksa käyttää jalkojaan kuin parkkipaikalle asti.

Ihan oikeasti!!

T. Varhaiskasvatusalalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on erilaisia, oma poikani ei halunnut istua rattaissa enää 2,5-vuotiaana, siitä lähtien käveli itse päiväkotiin 1,5 km matkan. Myytiin rattaat turhina pois, kun oli 3-vuotias.

Nyt on reipas 12-vuotias, joka kävelee ja pyöräilee mieluusti joka paikkaan. Hänellä on kavereita, joita kuskataan kouluun alle 2 km päästä, koska eivät ”jaksa” kävellä. Että siitä voi olla varma, että jos lapsi ei kävele lyhyitäkään matkoja 5-vuotiaana, eivät ne sitä ala tekemään 10-vuotiaanakaan.

Vierailija
24/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen osaa jo ihan itse kävellä.

Vierailija
25/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, miten mahtuu? Itsekin kyllä vien 01/2016 syntyneen lapseni rattailla päiväkotiin, ei jaksa kävellä 3km matkaa ja aamuisin en jaksa lähteä niin aikaisin, että sillä taaperruksen vauhdilla ehditään ajoissa. Kotiin päin saa sitten kävellä tietty sen verran kuin jaksaa, mutta tiukkaa tekee jo meilläkin, että mahtuu rattaisiin. 

Mulla lapsi 2014 lopulla syntynyt, edelleen kärryillään töihin ja tarhaan muutaman kerran viikossa. Matka on 3 km, mikä on juuri liian pitkä matka hänen kävellä edes takaisin. Lisäksi aamulla pimeässä kiireessä läppärin ja muiden kantamusten kanssa en halua alkaa neuvottelemaan täystopin tehneen pikkuihmisen kanssa kävelläänkö eteenpäin vai ei.

Lisäksi: kärryttely on älyttömän hyvää liikuntaa. Eipä tartte mennä enää lenkille illalla. Lisäksi aamulla oon kiva aloittaa päivä liikunnalla. Oma autohan mulla nököttää pihassa.

Ohis mutta minä ymmärrän täysin edellistä. Minulla on myös 2014 syntynyt lapsi, joka on liikunnallinen ja reipas ja en edes muista milloin viimeeksi meillä oli rattaat, mutta jos päiväkotiin olisi 3 kilometriä niin emme todellakaan kävelisi emmekä pyöräilisi sitä aamuisin. 3km kävelyyn menisi mun 5-vuotiaalta varmasti tunti, pyöräilyyn varmaan 45min, eikä mulla ole mitään mahdollisuutta käyttää siihen tuntia joka aamu ennen töitä.

Vierailija
26/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita on monenlaisia! Me vietiin lasta välillä uimahallille rattaissa 5-vuotiaana, koska ei jaksanut uinnin jälkeen kävellä neljän kilometrin kotimatkaa. Kesällä tietenkin pyöräiltiin. Ja osa 5-vuotiaista nukkuu vielä päiväunet. Jos pitää päiväuniaikaan lähteä jonnekin niin mikäs sen kätevämpää kuin lapsi rattaisiin nukkumaan.

Meillä on kyllä eskarilainenkin ollut rattaissa, jos on kuumeisena lähdetty viemään lääkäriin tai hakemaan isoveljeä koululta. Ihan liikunnallisia lapsia näistä on kasvanut vaikkei pakotettu reippaiksi joka tilanteessa.

Vierailija
27/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko kysyä, tuomitsetteko myös vanhemmat, joilla lapsi matkustaa polkupyörän perässä vedettävässä kärryssä (mikä niiden oikea nimitys nyt onkaan)?

Vierailija
28/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myöskään autolla ei voisi viedä lasta hoitoon samalla kun itse menee kauempana sijaitsevalle työpaikalle, koska lasta tulee reipastaa? Iltapäivisin auto pitäisi viedä kotiin ja palata jalkaisin päiväkodille kävelyttämään väsynyt lapsi kotiin. Kyllä meidän päiväkodilla näyttää olevan parkkipaikka täynnä autoja aamuisin ja iltapäivisin. Ihmettelen mikä se ero on siihen, jos joku antaa lapsen olla rattaissa.

Vierailija
29/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on erilaisia, kuten vanhempiakin.

Meillä liikunnallinen 2-vuotias ei enää suostunut rattaisiin. Käveltiin sitten pitkiäkin matkoja, mutta päiväkotiin menimme autolla, oli sen verran kaukana.

Ei meillä ollut rattaita edes ulkomailla.

Vierailija
30/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta minä ymmärrän täysin edellistä. Minulla on myös 2014 syntynyt lapsi, joka on liikunnallinen ja reipas ja en edes muista milloin viimeeksi meillä oli rattaat, mutta jos päiväkotiin olisi 3 kilometriä niin emme todellakaan kävelisi emmekä pyöräilisi sitä aamuisin. 3km kävelyyn menisi mun 5-vuotiaalta varmasti tunti, pyöräilyyn varmaan 45min, eikä mulla ole mitään mahdollisuutta käyttää siihen tuntia joka aamu ennen töitä.

Joo tuo ajankäyttö mullakin yhtenä pointtina. Terv. se 5veen kanssa kärryttelevä, jolla on muuten pari teiniä, molemmat liikkuvia ja terveitä

Vierailija
31/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko kysyä, tuomitsetteko myös vanhemmat, joilla lapsi matkustaa polkupyörän perässä vedettävässä kärryssä (mikä niiden oikea nimitys nyt onkaan)?

En varmaan osaa perustella asiaa riittävän hyvin, mutta koen, että pyöräperäkärryssä isompien lasten kuljettaminen on ok, mutta rattaat ei ole ok.

Ehkä ajattelen niin, että pyöräperäkärry hankitaan, jotta äiti tai isä voi kulkea työmatkansa pyörällä ympäri vuoden myös silloin, kun perheessä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta tai kun lapsi ei enää mahdu/ kulje kivasti pyörän istuimessa.

Rattaat taas näen pienen lapsen kulkuvälineeksi enkä osaa ajatella, että rattaiden avulla aikuinen saisi kaipaamaansa liikuntaa tai vauhtia siirtymiin, kun näen vain sen yli-ison lapsen (4-5 -vuotiaan) ängettynä pikkulapsen kulkuvälineeseen. Kunhan lapsi on tarpeeksi iso, hän siirtyy ajamaan itse pyörällä, ja tietenkin pyörällä ajoa on harjoiteltu jo sinä aikana, kun lapsi kulkee peräkärryssä.

Saatteko yhtään kiinni siitä, mitä haen?

Vierailija
32/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä tuli itse täydellisyys kommentoimaan, kun joku kertoi vievänsä ja tuovansa lapsensa kärryillä päivähoitoon ja kotiin. Ja kehtasi vielä kehua saavansa liikuntaa siinä samassa.

Koko ajanko sitä lasta pitää kehittää niin ettei vanhempi missään tapauksessa saa itse kuntoiltua?

Vierailija
33/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuulu sivullisille miten lastaan kuljettaa. Esimerkiksi ihmisen unentarve ei lakkaa kun tulee äidiksi tai isäksi, niin että töissä käydessään jaksaisi joka aamu herätä tuntia aiemmin vain, jotta voi saatella jälkikasvun jalkaisin päiväkotiin. Myöskään ihmisen tarve kuntoilulle ei lakkaa, vaan voi olla vaikka niin, että on yksinhuoltaja, eikä lenkille pääse yksin, joten välillä voi joutua avuksi ottamaan rattaat, jotta voi itse kävellä normaalia reipasta vauhtia edes joskus. Joillakin voi olla rattaat kun ei ole autoa ja on tarve tuoda kaupasta ruokaa ja painavia maitopurkkeja. Ihminen ei voi joka hetki, joka tilanteessa järjestää elämää siten, että se pieni ihminen saisi maksimaalisesti mahdollisuuksia kehittyä. Se ei ole tervettä. Se lapsi kyllä kehittyy ja esimerkiksi päiväkodissa ulkoillaan yleensä kaksi kertaa päivässä, eikä lapset silloin törötä paikoillaan. Elämän voi järjestää siten niin kuin normaalit ihmiset, että joskus kuntoilee lapsen kanssa yhdessä ja joskus ulkoillaan niin, että äiti tai isä saa liikuntaa.

Vierailija
34/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen lisäys, että Moumoulla Helsingin keskustassa tuskin päiväkotiin on kilometrejä.

Vierailija
35/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeasti kärryttely palvelee parhaiten sinun omia tarpeitasi, ei lapsen?

Vierailija
36/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeasti kärryttely palvelee parhaiten sinun omia tarpeitasi, ei lapsen?

Olen eri, mutta en ymmärrä mitä vikaa tuossa on? Eihän edellinen edes väittänyt yrittäneensä optimoida pk-matkaa lapsen kannalta. Tosin mielestäni tuo on lapselle paras vaihtoehto: saa raitista ilmaa ja voimat on tallella jos vaikka pk-ryhmässä on jumppaa tai retkelle lähtö heti aamulla.

Vierailija
37/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Vierailija
38/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä "kävelytaidottomia" ja mitään jaksamattomia lapsosia on sitten kivaa raahata mukana päiväkotien arjessa, metsä ym retkillä 😵 😤 😥 kun eivät jaksa käyttää jalkojaan kuin parkkipaikalle asti.

Ihan oikeasti!!

T. Varhaiskasvatusalalta

Siis tämä! Meillä erottuu päiväkodissa kyllä lapset, jotka pääsevät kaikesta aina helpolla ja ne, jotka eivät iltaisin padilla pelaile.

Vierailija
39/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattailla kuljetettu saa edes mallin siitä että paikasta toiseen siirrytään jalan, lihasvoimin, ja että jokainen tuulenvire tai tihku ei tarkoita ulkoilukelvotonta säätä. Kummista todennäköisemmin tulee kävelijöitä, koko lapsuutensa autolla joka paikkaan kulkeneista vai päivittäisiin kävelysiirtymiin tottuneita (vaikka se kävelijä olisi rattaiden työntäjä/pulkan vetäjä)? Kuinkahan moni tämänkin ketjun valittajista kuskaa niitä terttusiaan autolla ovelta ovelle.

Itse olen vienyt vielä 7-vuotiaankin Brion Ponyissa lääkäriin, hyvin mahtui enkä tajunnut hävetä sitä että toimin kokonaisuuden kannalta järkevimmällä tavalla.

Vierailija
40/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rattailla kuljetettu saa edes mallin siitä että paikasta toiseen siirrytään jalan, lihasvoimin, ja että jokainen tuulenvire tai tihku ei tarkoita ulkoilukelvotonta säätä. Kummista todennäköisemmin tulee kävelijöitä, koko lapsuutensa autolla joka paikkaan kulkeneista vai päivittäisiin kävelysiirtymiin tottuneita (vaikka se kävelijä olisi rattaiden työntäjä/pulkan vetäjä)? Kuinkahan moni tämänkin ketjun valittajista kuskaa niitä terttusiaan autolla ovelta ovelle.

Itse olen vienyt vielä 7-vuotiaankin Brion Ponyissa lääkäriin, hyvin mahtui enkä tajunnut hävetä sitä että toimin kokonaisuuden kannalta järkevimmällä tavalla.

Pistitkö tutin vielä suuhun, ettei tule lääkärissä pipi ja itku 👌☺️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme