Yläkerran kanta-astuja...
Asuntoni yläpuolelle muutti nuorimies joka on aivan älytön kanta-astuja. Yöllä herään kun hän käy vessassa ja aamulla herään yläpuolelta kuuluvaan jytinään. Tässä miettinyt että olisko parasta käydä sanomassa asiasta vai alkaa koputella kattoon hänen askelten tahdissa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanta-astuja ja asun ylimmässä kerroksessa.
Ei ole mun ongelma jos äänet kuuluu alakertaan.
Elämä on valintoja, jos ei kestä kaeerostaloasumista, muuta maalle.
Harva kestää kaeerostaloasumista kaltaisellasi tavalla. Huoh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin koputteleen kattoon päivisin samaan tahtiin kuin yläkerran hoitsu ramppasi ympäri asuntoa. Pysähtyi kai välillä kuunteleen naputusta joka loppui juuri silloin. Muutaman kerran jälkeen jytinä yläpuolelta loppui. Mies 28v.
Mä ostaisin puukengät jos joku alkaa kattoon hakkaamaan mun kävellessä.
Myönnät siis, että hermot menee töminään sinullakin, vai mikä asiassa on ogelma?
Sitten alakerran tyyppi ostaa vähän jykevämpää keppiä? Todellinen titaanien taisto, kumpi lähtee, uih!
Nää jotka väittää, että kantakävelijän norsutömistely on "normaalia elämisen ääntä", eikö silloin jokainen mun yläkerrassa 15 vuoden aikana asunut olisi silloin tuottanut tätä mökää? Jos on tosiaan "normaali" tapa kävellä? Yläpuolella on asunut tänä aikana varmaan viisi-kuusi eri asukkia eikä yhdenkään kohdalla ole ollut tätä ongelmaa, ennen tätä nykyistä norsua. Eli ovatko nämä aiemmat 5-6 sitten "epänormaalia asumisen ääntä" tuottaneita jos infernaalinen tömistely on "normaalia"?
En ole äänille millään tavoin yliherkkä, tähän asti, eli siis vuodesta 2004 ei ole ollut naapurimelun kanssa mitään ongelmaa, koskaan.
Ehkä jos on varttunut vaikka maalla ja asunut koko ikänsä omakotitalossa ei ole oppinut tapaa jolla kerrostaloissa asutaan ja liikutaan, muut huomioiden. Miksi vanhemmatkaan tätä nuorelle opettaisivat omassa tuvassa. Siten ihan ymmärrettävää, mutta ei silti millään tavalla hyväksyttävää tai "normaalia asumista". Ei enää kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin koputteleen kattoon päivisin samaan tahtiin kuin yläkerran hoitsu ramppasi ympäri asuntoa. Pysähtyi kai välillä kuunteleen naputusta joka loppui juuri silloin. Muutaman kerran jälkeen jytinä yläpuolelta loppui. Mies 28v.
Mä ostaisin puukengät jos joku alkaa kattoon hakkaamaan mun kävellessä.
Ei taida olla ihan terve...
Vierailija kirjoitti:
Käy truuttaamassa jotain paskaspraytä sen postiluukusta. Kosto se on pienikin kosto.
Joo Liquid Ass!!! Sitä kun pöräyttää postiluukusta niin saa naapuri suunnilleen tilata otsonoinnin kämppäänsä :D
iust. Eli saa palstalla toivottaa muille neliraajahalvausta mutta ei suhteellisuudentajua tyyliin 'emme kuitenkaan ole keskitysleirillä lihavuuden takia'. Kiitti palstan moderaattorit tasapainoisesta ja oikeudenmukaisesta palstan hoidosta. Minkä lienee kirjekurssin tekin olette käyneet hommaanne varten. Toivottavasti on hyvät iltalisät etc.
Vierailija kirjoitti:
Nää jotka väittää, että kantakävelijän norsutömistely on "normaalia elämisen ääntä", eikö silloin jokainen mun yläkerrassa 15 vuoden aikana asunut olisi silloin tuottanut tätä mökää? Jos on tosiaan "normaali" tapa kävellä? Yläpuolella on asunut tänä aikana varmaan viisi-kuusi eri asukkia eikä yhdenkään kohdalla ole ollut tätä ongelmaa, ennen tätä nykyistä norsua. Eli ovatko nämä aiemmat 5-6 sitten "epänormaalia asumisen ääntä" tuottaneita jos infernaalinen tömistely on "normaalia"?
En ole äänille millään tavoin yliherkkä, tähän asti, eli siis vuodesta 2004 ei ole ollut naapurimelun kanssa mitään ongelmaa, koskaan.
Ehkä jos on varttunut vaikka maalla ja asunut koko ikänsä omakotitalossa ei ole oppinut tapaa jolla kerrostaloissa asutaan ja liikutaan, muut huomioiden. Miksi vanhemmatkaan tätä nuorelle opettaisivat omassa tuvassa. Siten ihan ymmärrettävää, mutta ei silti millään tavalla hyväksyttävää tai "normaalia asumista". Ei enää kerrostalossa
Omien havaintojeni mukaan sellaiset autistiset tyypit, joilta puuttuu täysin empatiakyvyt tuppaa olemaan myös tömistelijöitä, kun ei yksinkertaisesti kiinnosta josko vaikka se sattuisi jotakuta muuta häiritsemään. Eivät vain osaa ajatella asiaa siltä kantilta. Taikka sitten vähän narsismiin taipuvaisia, jotka rakastaa kuunnella sitä omaa jykevää kävelyään.
Minäkin asuin vuosia tyytyväisenä ensimmäisessä kerroksessa ja yläkerran naapurit vaihtuivat välillä. Ja sitten koitti se päivä kun sinne muutti kanta-astuja! Oikeasti, ne jotka valittavat että muuta malle yms. eivät ole kokeneet kanta-astujan tömistelyä. Minusta mikä hyvänsä"jatkuva" häiritsevä ääni öisin ei ole normaalin elämisen ääni. Aivan samalla lailla joku voisi vaikkapa inspiroitua tiskaamaan tiskejä kolistelemalla niitä tiskialtaassa klo2.30 tai vaikka alkaa imuroimaan öisessä hiljaisessa kerrostalossa.
Asun nyt ylimmäisessä kerroksessa, en olisi muuttanut ilman kanta-astujaa.
Muutin edellisestä ekan kerroksen kämpästä pois juurikin tömistelyperheen takia. Muutin ylimpään kerrokseen mutta tänne kuuluu alakerran mölisijöiden kaikki äänet. Myös tömistely kuuluu. Joten taas muutetaan ja toivotaan parasta äänieristysten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanta-astuja ja asun ylimmässä kerroksessa.
Ei ole mun ongelma jos äänet kuuluu alakertaan.
Elämä on valintoja, jos ei kestä kaeerostaloasumista, muuta maalle.
Mitkä idiootit näitä "muuta maalle" -kommentteja heittää, ihan kuin se olisi jokaiselle mahdollista. Kerrostalossa toki pitää sietää normaaleja elämisen ääniä, mutta pitää myös kunnioittaa naapureita. Muuta itse maalle tamppaamaan!
Ei mun tarvi muuttaa maalle... Ylin kerros nääs, niin ei ole ongelmaa yläkerrassa asujista.
Tömistelen, koska alakerrassani asuu vissiin jatkuvasti kotona lusmuava tupakoitsija ja parvekkeen ovi senkun vinkuu niinkuin kissaa rääkättäis. Kesälläkään ei voi tuulettaa tai en voi mitään esim parveketuolilla pehmusteita, koska ne haisis heti nortille. Yök. Tömistelen aina kun jaksan ja toivon salaa että se muuttais pois koska pyynnöstä huolimatta ei rasvaa saranoitaan. Ärsyttävintä tässä on se, kun itse olen työssä käyvä niin aivan välittömästi kun menen nukkumaan niin ei mene kuin pari min niin tämä aloittaa oikein tuntikausia kestävän röökivinkurallin. Aivan kiusallaan siis. Olen mennyt eri aikoina nukkumaan jne.. Ei taida häntä haitata töminät.
Faktahan on, että n. 90% Suomen asunnoista saisi purkaa jos asiaa tarkastellaan äänieristyksellisestä näkökulmasta, täysin ala-arvoista rakennustekniikkaa siltäosin.
Vierailija kirjoitti:
mulla sama ja vein lapun postiluukkuun mutta mikään ei muuttunut, jos jotain niin paheni vain. herään viikonloppuaamuisin tuohon, ja eräs yökin kuuntelin tunnin tuota kanta-astumista. en enää ikinä muuta kerrostalossa muuhun kuin ylimpään kerrokseen! nyt istun joko vastamelukuulokkeet tai korvatulpat päässä kotona 24/7.
Kyllä toi kuuluu ylöspäinkin, ja aivan erityisen hyvin seinänaapuriin, jossa juomalasit helisee, ja kyynärpäät tuntee tärähtelyn työpöydän kautta.
Täällä ap. Tänään alkoi tömistely heti aamusta. Miettinyt että mitä ihmettä ravaa ympäriinsä koko ajan. Sen tiedän että käy parvekkeella tupakalla. Onneksi on iltavuoro tänään, ei tartte kuunnella "töms, töms, töms"
Muutettiin huomattavasti kalliimpaan asuntoon, kun piti olla rauhallista. No eipä ole kun yläkerrassa tömistellään niin kovaa, että herää kesken unien. Asialle ei voida tehdä mitään koska kuuluu "normaaleihin" elämän ääniin. Jännästi kenelläkään muulla taloyhtiössä ei ole tällaista ongelmaa, kun olen kysellyt naapurit läpi, joten en pidä normaalina. Asunnot uusia 2022 rakennettuja, muuten äänet ei juurikaan kuulu mutta se helvetillinen töminä... En käsitä miten tähän ei edes yritetä puuttua, nähtävästi moni muukin kärsii ja joutuu muuttamaan pois, sen sijaan että tömistelijää pyydettäisiin ottamaan naapurit huomioon esim. Käyttämällä iskua vaimentavia tossuja, jos ei kykene sisällä liikkumaan rauhallisesti. Ei ole kuitenkaan vaikeaa lopettaa töminä, itsekin olen luonnostaan vahvasti askeltava ihminen ja varmasti kuuluisi naapuriin, mutta ymmärrän kävellä sisällä rauhallisesti ja käytän tossuja. Kyllä se on väärin, että poikkeavan kovaa kävelevä ihminen saa pitää muita valveilla, ja muiden pitäisi sopeutua kohtuuttomaan ääneen, eikä niin että tamppaajan pitäisi opetella asumaan kerrostalossa fiksusti. Heti jos sama ääni aiheutuisi vaikka kuminuijalla lattian hakkaamisesta, niin siihen sitten voidaankin puuttua. Kanta-astujat saisivat muuttaa korpeen jos eivät pysty huomioimaan muita. Kerrostalossa kaikkien tulee ottaa huomioon naapurit ja välttää häiritsemästä. Näin mut ainakin jo pentuna opetettiin.
Mulla on puolen metrin kantapäät. Kaikki kengät joutuu teettämään suutarilla. Ensi syksynä voisin aloittaa rivitanssin harjoittelun kansalaisopistolla. Ja kotona pitää treenata.
Kanta-astujat ovat yleensä ylipainoisia ja itsekeskeisiä ihmisiä. Pyrkivät pesiytymään talojen ylimpiin kerroksiin, jossa voivat rauhassa hallita koko taloa.
Eivät käy töissä.
Eivät yleensä muutenkaan ulkona.
Jos tomera tömistelykään ei riitä samaan naapureissa riittävää reaktiota aikaan, otetaan mukaan tavarat ja huonekalut. Näitä siirrellään öisin ja kutsutaan tuota raahaamista ja tavaroiden viskelyä "normaaliksi elämäksi".
Suomalaiset on niin idiootteja (osa) että loukkaantuu tuosta, ehkä jopa alkaa tömistellä entistä enemmän. Kohteliaat englantilaiset sanoisivat asiasta niin monen kiemuraisen kohteliaisuuden kautta, että sopu säilyisi, ja toinen ehkä jopa muistaisi hiippailla..