Mitä mieltä olette siitä kun aikuinen puhuu " parhaasta ystävästä" ?
Tarkoitan nyt siis ihan määritelmää " paras ystävä" .
Mun mielestäni kuulostaa hieman lapselliselta järjestellä ystäviään paremmuusjärjestykseen. Samalla jos joku ystäväni puhuu minulle omasta " parhaasta ystävästään" , niin se saa minut tuntemaan itseni aika vähäpätöiseksi. Ehkä en ymmärrä asian jujua, koska en ole itse sellaista ystävän kanssa tiiviisti pariutuvaa tyyppiä, vaan pidän enemmän siitä, että tavataan silloin tällöin.
Omat ystäväni ovat yksinkertaisesti ystäviä. Kukin erilaisia, kuka läheisempi ja kuka etäisempi. Silti tärkeitä. Kukaan ei ole toinen toistaan " parempi" .
Kommentit (2)
Mutta minullakin on ollut " paras ystävä" - lukiovaiheessa. Olimme kuin paita ja peppu, ystävyys oli tosi symbioottista. Vaikka emme enää tapaa yhtä usein (ystävä viettää pitkiä aikoja ulkomailla jne.), tällä ystävällä on edelleen tietynlainen " bestiksen" asema, koska kenenkään muun kanssa en ole muodostanut niin tiivistä ystävyyssuhdetta. Hän on esimerkiksi itsestään selvästi kaasoni ja esikoiseni kummitäti.
Tässäkään kyse ei oikeastaan ole siitä, että tämä tyyppi olisi nykyisistä ystävistäni millään lailla " paras" . Hänen " jälkeensä" on tullut paljon tärkeitä ihmisiä, jotka koen vähintään yhtä tärkeiksi ihmissuhteiksi itselleni. Mutta kyllä minä vaan edelleen vieraille puhun tästä ihmisestä " lukioaikojen parhaana ystävänäni" , ja lisään monesti jotain, mikä viittaa siihen, että ystävä on tosi tärkeä edelleen. Hän tavallaan ansaitsee tulla esitellyksi erityisenä ihmisenä elämässäni. Olemme tunteneet toisemme 8 vuotta ja tulleet toisillemme miltei perheenjäseniksi. Mutta juu, käytän kyllä lainausmerkkejä sekä äänensävyssäni että elein puhuessani " parhaasta ystävästä" ... :)
Ja on kyllä paraskin... =))
Johan tässä on 7 vuotiaista toistemme naamoja katseltu =))