Mikä on mielestäsi sopiva KK-raha teinille jos sillä pitää hankkia vaatteet, meikit ym??
En jaksa vääntää joka viikko meidän 14-vuotiaan tytön kanssa jostain kengistä, vaatteista ja meikeistä. Olen siis selittänyt ja selittänyt loputtomasti mutta asia ei mene perille ja nyt olen päättänyt että laitan jatkossa tytön tilille kuukausi rahan joka hänen pitää saada itse sitten riittämään kaikkeen pakolliseen, tulee todennäköisesti halvemmaksi minulle ja oppii nuori että raha ei kasva puussa vaan se tulee sinne kerran kk ja sitten pitää säästää jos haluaa jotain kalliimpaa.
En osta sitten lisäksi mitään muuta kuin pesuaineet, hiustuotteet ym mutta lähinnä siis meikit ja vaatteet. Mikä summa olisi mielestäsi sopiva?
Kommentit (20)
100 e.
1200 vuodessa pitäisi saada talvilengät ja ulkoiluvaatteetkin, mutta jos meikkejä ja muita ”turhempia” käyttää niin joutuu kyllä miettimäänkin rahankäyttöä. Ei siis ole liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko teinin ostaa joka kuukausi vaatteita tai meikkejä?
Olet ihan varmasti näitä ketkä käyttää palkkansa heti kun se ilmestyy ja jos rahaa uhkaa jäädä kuun lopussa niin tuhlataan vaikka väkisin?
300 e vähintään.
Itse antaisin jotain 500 euroa, niin tyttö pysyy tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
300 e vähintään.
Itse antaisin jotain 500 euroa, niin tyttö pysyy tyytyväisenä.
T: Ap:n teini
50-100e kuussa riippuen mitä kaikkea pitää voida ostaa. Jos edelleen ostat kaiken oikeasti tarpeellisen kuten talvitakit ja -kengät, niin vähempi riittää.
Isompi summa ja isompi vastuu budjetoinnista olisi toki opettavaisempaa kunhan yhdessä käytte läpi, mihin kaikkeen raha tulee riittää ja laskette erilaisia budjettimalleja.
Varallisuuden mukaan ja mitä kaikkea sillä pitää maksaa. Itse sain aikoinaan 150e ja sillä piti maksaa puhelinlasku ja kaikki menot ja vaatteet. Edellytyksenä myös, että osallistuin siivoamiseen, noudatin yhteisiä sääntöjä ja käytin rahaa suhteellisen järkevästi.
Itse antaisin sen mukaan miten paljon tyttö tekee kotona töitä. Siinä oppii oikeasti, ettei se raha vain ilmesty sinne tilille joka kuukausi vaan se pitää ansaita.
Sanoisin, että jos siivoaa (oman huoneen ja välillä imuroi myös olohuoneen ja keittiön), tekee pyykit ja myös tiskit laittaa, niin sellaiset 20-30e viikko.
Ei ihme, että päätyvät myymään itseään, kun vanhemmat ovat näin saitoja.
50 euroa per kk
Ja kahdesti vuodessa 200-300 jolla saa hankkia talvivaatteet/kengät tms...
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että päätyvät myymään itseään, kun vanhemmat ovat näin saitoja.
Ei ihme, että nuorien velkaongelmat kasvavat, kun vanhemmat ensiksi opettavat lapset siihen, että rahaa on aina kaikkeen ja aina saa kaiken minkä haluaa, he sitten muuttavat omilleen ja yhtäkkiä rahaa ei ole mihinkään. Otetaan sitten lainoja, jotta voidaan elää sitä "haluun kaiken saan kaiken" elämää.
50e sillä ajatuksella, että vanhemmat ostavat edelleen esim. kalliimmat talvitakit ja kengät. On mielestäni riittävä summa kaikkeen "turhaan". Joka kuukausi ei tarvitse uutta kosmetiikkaa tai vaatteitakaan ostaa.
Ei sitä teiniä kannata opettaa jatkuvaan shoppailuun ja kahviloissa istumiseen. 50 eurolla joutuu vähän miettimään, kuinka kalliita meikkejä sun muita "turhuuksia" ostaa. Koska ei sitä opiskelijanakaan myöhemmin ostella merkkituotteita, niin miksi totuttautua niihin teininäkään?
Ehkä aloittaisin ihan perus viikkorahan antamisesta, jos ei osaa yhtään rahaa käyttää. Esim 15e viikossa, mutta oma huone on oltava tip top ennen kuin rahan saa käteen. Lisäksi saa pitkin viikkoa tienata jonkun verran lisää, esim. koko talon imurointi 4e ja pölyjen pyyhintä 3e. Lattioiden pesu 4e..
Esim. 25e viikossa = 100e kuukaudessa, eli ihan kivasti rahaa. Noilla voi ostaa niitä meikkejä tai käydä mäkissä tms.
Kaikki oikeesti tarpeelliset vaatteet ostaisin itse, mutta lähtisin jollain summalla myös kokeilemaan luottamusta, että ostaako oikeesti sen talvitakin tms.
Kun osaamista kertyy niin voi siirtyä vaikka siihen kuukausirahaan ja sitten pikkuisen isompaan summaan millä maksaa puhelinlaskun yms.
Vierailija kirjoitti:
Teinin lapsilisä ohjattuna (n. 90€) suoraan hänelle?
14v ei kyllä tarvitse mitään 90e kuussa käyttörahaa.
Tai ehkä ihmiset on täällä ihan hemmetin rikkaita. Minä en edes saa köyhänä itse 90e käyttörahaa huvitteluun. Maksimissaan kuussa jää 30e.
Aijai. Kai 100€ pitää riittää? Siis tuolla summalla tarvittavat vaatteet, meikit, ilmeisesti myös leffaliput ja mäkkiateriat?