Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaavatko opettajat oikeasti yli 4000e/kk??

Vierailija
29.10.2019 |

Ja päälle pitkät lomat, lyhyet opetuspäivät. Hitto, kun en opiskellut opettajaksi.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä juuri. Se tietysti riippuu siitä, missä opetat, oletko pätevä ja virassa, montako ikälisää on jne.

Mutta aineenopettajan/lehtorin peruspalkka on peruskoulussa noin 2 300, ilman lisiä. Luokanopettajalla jotakuinkin saman verran. Revi siitä, varsinkin stadissa, jossa pelkkä yksiön vuokra kustantaa noin 800 euroa.

https://www.oaj.fi/contentassets/8e19822fc55b479c992bab141c4c638a/ovtes…

Yli neljä tonnia ansaitsevat oikeastaan vain rehtorit.

Vierailija
22/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttoni on 3 600 €. Siinä on kaksi ikälisää ja pari ylituntia. Työviikkoni 40-60-tuntinen. Yläkoulun opettajan alkupalkka alkaa kakkosella.

Syysloman paahdoin rästihommia, joita lykin pitkin elo-syys-lokakuuta. Tiedän, että joululomalla odottaa taas rästihommapino, samoin hiihtolomalla. Siksi olenkin nykyisin kaukaa viisas enkä kirjoituta aineita juuri ennen lomaa, koska sitten en ehdi millään tehdä rästejä korjausten lisäksi.

Minulla on kolmella luokalla yksi tai useampi ulkomaalainen oppilas. Heille pitää kehitellä ihan erikseen tehtäviä ja valvoa heidän edistymistään samalla kun opettaa kantiksille heidän omaa oppiainettaan. Ulkkiksista ei makseta mitään erikseen, joten koko S2-opetustyö tulee ihan palkattomana muun työn päälle. Nykyisin ei ole noita tarkkiksiakaan enää, joten siellä samassa luokassa on kaiken maailman nyrkkitappelurasi*stit ma-tujen seassa. Toisinaan - siis vähintään kerran viikossa - oppitunnin menevätkin järjestysmieshommiksi. Nelosia ei saa enää nykyisin antaa eikä luokalle jättää, joten oppilaat tekevät mitä tykkäävät. Lisäksi täytyy kahdesti vuodessa järjestää oppimiskeskustelu huoltajien kanssa joka oppilaalle, joten päivistä tulee todella pitkiä, kun aamukahdeksaksi menee ja huoltajat pääsevät tulemaan sitten joskus iltakuuden jälkeen vasta. Ja ai niin, joko kerroin, ettei oppi- ja tehtäväkirjoihin ole enää varaa, joten joudun tekemään kaiken opetusmateriaalin itse. Siis ihan kaiken.

Tervetuloa alalle. Ainoa valopilkku on kesäloma.

Vaihda pois yläkoulusta, kuulostaa kammottavalta. Toisella asteella paljon mielekkäämpää.

Nykypäivänä ammattikoulu ei kyllä ole kovinkaan houkutteleva. Sitä paitsi ne suurimmat p-päät tulevat meiltä sinne (siis oppilaat, tarkoitan). Opetustakaan ei saa tehdä tarpeeksi viimeisimmän uudistuksen seurauksena eikä minun omatuntoni kykenisi päästämään käsistäni huonosti opetettuja oppilaita. Lukiossa taas on niin järkyttävät ryhmäkoot, että eipä kiehdo sekään, vaikka palkka olisikin parempi.

Riippuu lukiosta. Eipä ne lukiot tai amikset eroa käytökseltään yhtään. Samalaisia paskapäitä sielä on.

Lukioiden taso on romahtanut todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja, eli pätevyys löytyy myös aineenopettajana. Olen kaksinkertainen maisteri, FM ja KM. Yliopistolla vierähti kahdessa pätkässä 7,5 vuotta.

Bruttopalkka on 2900€.

Mä olen assari/sihteeri pienessä firmassa, koulutus amk. Saan bruttona täsmälleen saman. Teen dokumentointia, mitä työstäni on noin puolet. Sen lisäksi vastaan puhelimeen, hoidan firman info-alkuisen sähköpostin, otan vastaan vieraat, keitän kahvit, laskutan, vähän toimistotöitä ja siivoan konttorin.  Hieman saan harjoitella yksinkertaisia suunnittelutöitä, luonnosten pohjalta. Tätä voisi tehdä jopa ammattikoulupohjalta. Palkan lisäksi olen saanut vuodessa ahkeruuslisää, joko lisälomapäivinä tai rahana, firman tilanteen mukaan. Minun ei tarvitse tehdä yhtään mitään työajan ulkopuolella. 

Vierailija
24/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkka voi olla yli 4000 euroa, mutta tyypillinen palkka se ei ole. Se edellyttää vuosisidonnaisia lisiä ja ylitöitä. Kokemuslisää maksetaan muillakin aloilla, ja ylitöitä voi tietysti tehdä itse kukin sen verran kuin jaksaa.

Vierailija
25/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokanopettajilla erittäin hyvä palkka.

Vierailija
26/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä juuri. Se tietysti riippuu siitä, missä opetat, oletko pätevä ja virassa, montako ikälisää on jne.

Mutta aineenopettajan/lehtorin peruspalkka on peruskoulussa noin 2 300, ilman lisiä. Luokanopettajalla jotakuinkin saman verran. Revi siitä, varsinkin stadissa, jossa pelkkä yksiön vuokra kustantaa noin 800 euroa.

https://www.oaj.fi/contentassets/8e19822fc55b479c992bab141c4c638a/ovtes…

Yli neljä tonnia ansaitsevat oikeastaan vain rehtorit.

Katselin tuota joo aiemmin, mutta kun en ole alalla, niin en ymmärrä, mitä esim on nuo I kl ja II Kl? Lisäksi tuosta puuttuu kaikki palkan päälle tulevat lisät, joiden määristä ei ole mitään hajua. Mutta joo, tuon perusteella palkat ei näytä kauhean mairittelevilta, mutta sitten muuten kuulee, että aineenopettajien palkat pyörii jossain 4000-5000e/kk. 

Vierailija
27/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opetustyössä yli 20 vuotta. Palkka on 2800 brutto. Työmäärä on loputon. Arkisin 8-10 tuntia ja viikonloppuisin 5h/pvä. Silti työt kasaantuvat. Sydän hakkaa ja ei saa nukuttua. Taukoa ei ole ainuttakaan koko talvena. Oppilaat ja vanhemmat valittavat ja vaativat. Paskaduunia aamusta iltaan.

Vierailija
28/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttoni on 3 600 €. Siinä on kaksi ikälisää ja pari ylituntia. Työviikkoni 40-60-tuntinen. Yläkoulun opettajan alkupalkka alkaa kakkosella.

Syysloman paahdoin rästihommia, joita lykin pitkin elo-syys-lokakuuta. Tiedän, että joululomalla odottaa taas rästihommapino, samoin hiihtolomalla. Siksi olenkin nykyisin kaukaa viisas enkä kirjoituta aineita juuri ennen lomaa, koska sitten en ehdi millään tehdä rästejä korjausten lisäksi.

Minulla on kolmella luokalla yksi tai useampi ulkomaalainen oppilas. Heille pitää kehitellä ihan erikseen tehtäviä ja valvoa heidän edistymistään samalla kun opettaa kantiksille heidän omaa oppiainettaan. Ulkkiksista ei makseta mitään erikseen, joten koko S2-opetustyö tulee ihan palkattomana muun työn päälle. Nykyisin ei ole noita tarkkiksiakaan enää, joten siellä samassa luokassa on kaiken maailman nyrkkitappelurasi*stit ma-tujen seassa. Toisinaan - siis vähintään kerran viikossa - oppitunnin menevätkin järjestysmieshommiksi. Nelosia ei saa enää nykyisin antaa eikä luokalle jättää, joten oppilaat tekevät mitä tykkäävät. Lisäksi täytyy kahdesti vuodessa järjestää oppimiskeskustelu huoltajien kanssa joka oppilaalle, joten päivistä tulee todella pitkiä, kun aamukahdeksaksi menee ja huoltajat pääsevät tulemaan sitten joskus iltakuuden jälkeen vasta. Ja ai niin, joko kerroin, ettei oppi- ja tehtäväkirjoihin ole enää varaa, joten joudun tekemään kaiken opetusmateriaalin itse. Siis ihan kaiken.

Toivoisin ettei näin huonoja organisoijia ja näin ikäviä ihmisiä olisi opettajina.

Olen itsekin opettaja ja teinien äiti.

Vierailija
29/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä lukiossa on paljon kandidaatteja opettajina. Luulis maistereitakin olevan vapaana. Mutta saaneet kai hyvän viran kun vaatimukset olleet vähäisempiä.

Vierailija
30/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korjaa yo-kirjoituksia niin voi saada hätiin tuon teoriassa ylitöineen päivineen.

Ei taida edes rehtorit saada tuollaisia summia.

Minulla on kuitenkin painoarvoa sanoa tämä, kun olen todennäköisessti kokenein opettaja tässä ketjussa ja ihmisenä noin muutenkin.

Vierailija
31/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen sh, maisteri ja opettaja. Yli 20v työkokemusta. Amiksessa brutto 4500. Työtä kyllä on paljon, mutta hyvät lomat.

Vierailija
32/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisopettajana (epäpätevänä) saa 30€/h. Siis toisin sanoen 45min ja 30€. Hassusta kuuden tunnin päivästä tienaa siten 180€ ja siitä iso osa istutaan kahvilla opettajain'huoneessa. Se tuntien pitäminen on isoilta osin sitä, että varsinainen opettaja on kertonut mikä ruotsinkielinen piirretty laitetaan pyörimään ruotsin tunnilla tai sitä että tuomaroit kuudesluokkalaisten sählyä. 

Ja opet ei edes itse saa samaa tuntipalkkaa!! Sääntö menee sijaisenakin niin, että viikkoa ei saa (kannata) tehdä. Pitää tehdä vaihtelevasti eri luokilla, jotta pysyy tuntipalkalla, eikä "putoa" osuudelle kk-palkasta. Sen voi (hitto vie) kiertää vaikka niin, että on saikulla perjantain. OIKEASTI. Siis että teet viikon, mutta saikutat pe ja saat paremman liksan, kuin että olisit pe töissä. Tuolloin olet ollut tuntipalkalla, etkä osuudella kk-palkasta.

Seitsemän vuotta tällä elänyt, että älkää sanoko sitä ettei se toimi.

Vierailija
33/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin ettei näin huonoja organisoijia ja näin ikäviä ihmisiä olisi opettajina.

Olen itsekin opettaja ja teinien äiti.

Mikä sinäkin olet tuollaista sanomaan. Vaikutat ihan kyrvältä ihmisenä.

Vierailija
34/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhätleipäjonossa kirjoitti:

Yliopisto-opettaja: 8000 eur/kk

Amk-opettaja 6000 eur/kkk

Olen töissä teknillisessä yliopistossa. Voin kertoa, että suuri osa meidän proffistakaan ei saa 8000 euroa kuukaudessa (osa toki saa enemmänkin), yliopistonlehtoreista ja -opettajista puhumattakaan.

Vierailija
35/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut opetustyössä yli 20 vuotta. Palkka on 2800 brutto. Työmäärä on loputon. Arkisin 8-10 tuntia ja viikonloppuisin 5h/pvä. Silti työt kasaantuvat. Sydän hakkaa ja ei saa nukuttua. Taukoa ei ole ainuttakaan koko talvena. Oppilaat ja vanhemmat valittavat ja vaativat. Paskaduunia aamusta iltaan.

Joo no kokeileppa kääntämistä. Ota loparit ja käännäppä huviksesi 14h päivässä ja tienaa noin 800-1000e kk.

Kyllä open hommat tuntuu sen jälkeen rennommalta touhulta.

Vierailija
36/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda pois yläkoulusta, kuulostaa kammottavalta. Toisella asteella paljon mielekkäämpää.

Nykypäivänä ammattikoulu ei kyllä ole kovinkaan houkutteleva. Sitä paitsi ne suurimmat p-päät tulevat meiltä sinne (siis oppilaat, tarkoitan). Opetustakaan ei saa tehdä tarpeeksi viimeisimmän uudistuksen seurauksena eikä minun omatuntoni kykenisi päästämään käsistäni huonosti opetettuja oppilaita. Lukiossa taas on niin järkyttävät ryhmäkoot, että eipä kiehdo sekään, vaikka palkka olisikin parempi.

Puhut hyvin rumasti nuorista. Ehkä siksi se työ on sinulle niin rankkaa, kun et kunnioita oppilaita.

Olen itse amiksen opettaja ja tykkään nuorista, tulen heidän kanssaan hyvin toimeen ha olen hyvä työssäni, nautin siitä. Nimenomaan kohtaamisista nuorten kanssa. Kenenkään ei kannata tällaista työtä tehdä ellei välitä nuorista. Siitä seuraa vain yllkuvattua negatiivisuutta. Eipä silloin kukaan mitään opi, kun opettaja puhuu ja ajattelee noin.

P-päitä, päästää käsistään ym. Saati nuo ylemmät ilmaisut.

Vierailija
37/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entisessä lukiossa on paljon kandidaatteja opettajina. Luulis maistereitakin olevan vapaana. Mutta saaneet kai hyvän viran kun vaatimukset olleet vähäisempiä.

Ei nykyistä kandidaatin tutkintoa vastaavalla tutkinnolla ole saanut lukiosta vakituista opettajan virkaa ainakaan moneen kymmeneen vuoteen. Taidat nyt sekoittaa siihen, että vanha filosofian kandidaatin tutkinto vastaa nykyistä maisterin tutkintoa. Ennen tultiin maistereiksi vasta sitten, jos osallistuttiin promootioon.

Sen sijaan humanististen tieteiden kandi ja luonnontieteiden kandi vastaavat nykyistä kandin tutkintoa.

Vierailija
38/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on huonosti muotoiltu.

Kaikki opettajat eivät tienaa 4000 e kuussa. Joillakin on paljon huonompi palkka ja joillakin harvoilla paljon parempi palkka. Opettajia on hyvin erilaisissa paikoissa opettamassa.

Itsekin olen ope ja pidän työstäni valtavasti. Palkkani arviointiin sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa ts. mielestäni en ansaitse pienempää palkkaa sen takia että tykkään työstäni.

Vierailija
39/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhätleipäjonossa kirjoitti:

Yliopisto-opettaja: 8000 eur/kk

Amk-opettaja 6000 eur/kkk

No ei todellakaan yliopisto-opettaja tienaa 8000 euroa. :D Yliopistolla työskentelevillä on koulutustasoon (lähes kaikki nykyään tohtoreita) nähden maltilliset palkat, alkaa joko kolmosella tai nelosella tehtävästä riippuen.

Vierailija
40/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisopettajana (epäpätevänä) saa 30€/h. Siis toisin sanoen 45min ja 30€. Hassusta kuuden tunnin päivästä tienaa siten 180€ ja siitä iso osa istutaan kahvilla opettajain'huoneessa. Se tuntien pitäminen on isoilta osin sitä, että varsinainen opettaja on kertonut mikä ruotsinkielinen piirretty laitetaan pyörimään ruotsin tunnilla tai sitä että tuomaroit kuudesluokkalaisten sählyä. 

Ja opet ei edes itse saa samaa tuntipalkkaa!! Sääntö menee sijaisenakin niin, että viikkoa ei saa (kannata) tehdä. Pitää tehdä vaihtelevasti eri luokilla, jotta pysyy tuntipalkalla, eikä "putoa" osuudelle kk-palkasta. Sen voi (hitto vie) kiertää vaikka niin, että on saikulla perjantain. OIKEASTI. Siis että teet viikon, mutta saikutat pe ja saat paremman liksan, kuin että olisit pe töissä. Tuolloin olet ollut tuntipalkalla, etkä osuudella kk-palkasta.

Seitsemän vuotta tällä elänyt, että älkää sanoko sitä ettei se toimi.

Älä nyt viitsi valehdella. Toi pe saikutus on puppujen puppu. Kai tiedät, että se pe saikku on työsopimuksessa eikä sen ehtoja muuta. Ja miksi tarvitsisikaan muuttaa, ei tuntiopettajalla ole mitään tällaista viikkorajaa missään.

Ja se 30e tunti on vähän. Ainakin, jos on suunniteltavaa. Joskus siihen suunnitteluun menee sijaisella älyttömästi aikaa. Etenkin amk tai amisopetuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan