Tienaavatko opettajat oikeasti yli 4000e/kk??
Ja päälle pitkät lomat, lyhyet opetuspäivät. Hitto, kun en opiskellut opettajaksi.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opetustyössä yli 20 vuotta. Palkka on 2800 brutto. Työmäärä on loputon. Arkisin 8-10 tuntia ja viikonloppuisin 5h/pvä. Silti työt kasaantuvat. Sydän hakkaa ja ei saa nukuttua. Taukoa ei ole ainuttakaan koko talvena. Oppilaat ja vanhemmat valittavat ja vaativat. Paskaduunia aamusta iltaan.
:( Tässä osoitus siitä, että termi "opettaja" voi pitää sisällään todella erilaisia työpaikkoja ja työnkuvia. Riippuu todella paljon siitä, minkälaiset opiskelijat/vanhemmat/työyhteisö osuu kohdalle. En usko, että kukaan tuollaisesta haaveilee opettajaksi ryhtyessään. Minusta on surullista, että motivoituneet ja pätevät opettajat saattavat joutua kohtaamaan tuollaisen todellisuuden.
Itselläni taas on käynyt aivan erilainen tuuri. Opetan toisella asteella, on mukavat opiskelijat enkä joudu olemaan tekemisissä vanhempien kanssa. Opiskelijoilta voi odottaa jo paljon ennemmän vastuuta omasta opiskelusta kuin peruskoulussa. Arviointi- ja suunnittelutyötä on toki valtavasti, mutta ajattelen, että sitä tämä työ nyt vain on. Minulla on kuitenkin hyvä palkka, eivätkä opetuspäivät lähes koskaan kestä 8h. Mitä olen luokanopettajien juttuja kuunnellut, niin sitä työtä en tekisi nykymaailmassa päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opetustyössä yli 20 vuotta. Palkka on 2800 brutto. Työmäärä on loputon. Arkisin 8-10 tuntia ja viikonloppuisin 5h/pvä. Silti työt kasaantuvat. Sydän hakkaa ja ei saa nukuttua. Taukoa ei ole ainuttakaan koko talvena. Oppilaat ja vanhemmat valittavat ja vaativat. Paskaduunia aamusta iltaan.
:( Tässä osoitus siitä, että termi "opettaja" voi pitää sisällään todella erilaisia työpaikkoja ja työnkuvia. Riippuu todella paljon siitä, minkälaiset opiskelijat/vanhemmat/työyhteisö osuu kohdalle. En usko, että kukaan tuollaisesta haaveilee opettajaksi ryhtyessään. Minusta on surullista, että motivoituneet ja pätevät opettajat saattavat joutua kohtaamaan tuollaisen todellisuuden.
Itselläni taas on käynyt aivan erilainen tuuri. Opetan toisella asteella, on mukavat opiskelijat enkä joudu olemaan tekemisissä vanhempien kanssa. Opiskelijoilta voi odottaa jo paljon ennemmän vastuuta omasta opiskelusta kuin peruskoulussa. Arviointi- ja suunnittelutyötä on toki valtavasti, mutta ajattelen, että sitä tämä työ nyt vain on. Minulla on kuitenkin hyvä palkka, eivätkä opetuspäivät lähes koskaan kestä 8h. Mitä olen luokanopettajien juttuja kuunnellut, niin sitä työtä en tekisi nykymaailmassa päivääkään.
Kyllä amiksessakin jotkut voisivat kuvata työtään ylläolevan viestin kaltaisesti. Alkaa olla työuupumus lähellä.
Onko se mielestäsi paljon vai vähän?
Opettajien homma on täys koiranvirka. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
juteltiin juuri vaimon kanssa siitä että helpolla pääsee open ammatissa. Hän on tehnyt vähän kaikkea aina siinä välissä.
Työn kuormittavuus ja työtahti palkkaan nähden on huippuhyvä. Siihen vielä päälle ansiosidonnaiset.
Ihan eri kuin oikea työ.
Palkka ei jakaudu oikein työn kuormittavuuden mukaan tässä maailmassa.
Kyllä sitä pitäisi raskaasta työstä maksaa enemmän palkkaa. Molemmat ollaan samaa mieltä ja äänestetään progressiivisesti vasemmistoa.
Varmasti noin jos on tehnyt työttömänä oikeita töitä eli matalapalkka-alan hommia.
Varmasti maistuu open hommat ihan eritavalla ja arvostaa sitä miten rentoa se voi olla ja hyvin palkattua suhteessa vaikka postin jakamiseen tai varastomiehen hommiin...
Toivottavasti mahdollisimman moni heistä.
Ihmisparat opettavat tupakoivien juopposuomalaisten kiroilevia ja sivistymättömiä kakaroita.
Noin 6500 €/kk, olen lukion lehtori, johdan e-lukion toimintaa ja toimin apulaisrehtorina. Pääsin töihin ennen kuin olin maisteri, viimeiset opinnot suoritin samalla kun hoidin saamaani sijaisuutta. Sain viran ja olen saanut tienattua eläkettä ihan kivasti, olen alle neljänkymmenen.
Rehtoriksi on kosittu, mutta eipä kauheasti kiinnosta koska kesä- ja heinäkuu ja elokuun puoliväli! Kirjoitan autossa, anteeksi virheet.
Totta. Ja tuntikin on 45min. Nautin.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pätkätyöläisenä opena tienaan 1600 euroa kuussa. Tuon summan saadakseni joudun tekemään todella paljon töitä. Opetan myös kesäkursseilla. Mistään virasta on turha haaveilla, koska opettajia on koulutettu niin paljon liikaa.
Kannattaisko tehdä se gradu valmiiksi niin ei tienais noin paskasti?
Tietenkin saat ne palkkatuet tuohon päälle ja unohdit mainita niistä. Nykyään palkkatukityypit palkataan ensimmäisenä pätkille.
Voi kuule, graduni valmistui jo 15 vuotta sitten. Minulla on myös opettajan virallinen pätevyys. Mitään palkkatukea en ole koskaan saanut. Meitä aineenopettajia on työttöminä pilvin pimein, joten täytyy olla kiitollinen, että minulla on edes osa-aikaista opetusta.
Olin vuosi sitten AMK-lehtorina. Työkokemusta oli alle 15, mutta yli 20 vuotta. Työaika viikossa 40,6 tuntia. Palkka noin 4200 eur sisältäen tohtorilisän.
Korjaan siis alle 15, mutta yli 10 vuotta
Olen luokanopettaja (15v), brutto oli viime palkkanauhassa 3700€. Neljä tva-lisää, neljä ikälisää. En valita. Opetusta 24h/vk.
Ai erityisluokanopettajan palkka hyvä?
Joo no, noin 100 euroa parempi on peruspalkka kuin luokanopettajalla tai aineenopettajalla.
Erityisluokanopettajan työn hyvän palkan maine johtuu siitä, että elo tekee usein tosi paljon tunteja yli opetusvelvollisuuden. Itsellä se on vuosittain 6-10, tekee 600-1000 lisää palkkaan. Yhdysluokasta saa huojennuksen. Joissain kunnissa saa tva-rahaa. Lisävastuutehtävistä voi tulla lisää palkkaa. Mutta työmäärä on valtava.
Erityisoppilaat työllistävät enemmän oppituntien ulkopuolella:
- Verkostopalaverit, hojks-palaverit, pedagogisten asiakirjojen laatiminen, arviointipalaverit, ls-ilmoitukset, huostaanottolausunnot, lausunnot lääkäreille ja terapeuteille nykytilasta, testien tarkistamiset + lausunnot niistä, muiden ammattilaisten konsultointi lapsen asioissa (psykologi, kuraattori, sosiaalityöntekijä, perhetyöntekijä, kuntoutusohjaaja, tukihenkilö, toimintaterapeutti, terveydenhoitaja, psykiatri)
- Opetustunteja itsellä on 29. Jokaisella tunnilla vähintään 2 luokka-astetta, joillain tunneilla kolme. Tuntisuunnitelmia pitää siis olla viikoittain 72 kpl. Kokeissa harvoin käy valmiit kokeet, vaan täytyy tehdä erikseen eritasoiset yksilöllistetyt kokeet. Tunneilla yksi laskee matikassa eriytettynä ylöspäin ja toinen on neljä luokka-astetta alemmalla tasolla.
- Huoltajien kanssa ollaan pahimmillaan yhteyksissä päivittäin. Huoltajia voi olla biologiset vanhemmat, kavattivanhemmat, lastensuojelulaitos ja/tai viranomainen. Kaikille täytyy ilmoittaa samat asiat. Kaikilla ei ole wilmatunniksia, että menisi sama viesti kaikille.
- Koulunkäynnin ohjaajia luokassa voi olla useampi. Heidän ohjeistaminen ja tukeminen työssään vie oman aikansa.
- Ertiysluokkatyössä on enemmän on kiusaamisselvityksiä, kasvatuskeskusteluja, kiinnipitoa ja erilaisia harmittomia tapaturmia. Kaikesta raportoidaan ja täytetään erilaisia lomakkeita esimiehelle, huoltajille, työsuojeluun, vakuutusyhtiöön...
Ja tähän päälle kaikkia opettajia koskevat jutut: opekokoukset, tiimikokoukset, aineryhmäpalaverit, juhlien suunnittelut ja retkien valmistelut. Muut lisätehtävät työpaikalla.
Työaikani on ma-pe klo 8-17.00, joskus klo 18 asti. Vain opetustunneista maksetaan. Viikonloput ja lomat lepään.
Vierailija kirjoitti:
Ai erityisluokanopettajan palkka hyvä?
Joo no, noin 100 euroa parempi on peruspalkka kuin luokanopettajalla tai aineenopettajalla.
Erityisluokanopettajan työn hyvän palkan maine johtuu siitä, että elo tekee usein tosi paljon tunteja yli opetusvelvollisuuden. Itsellä se on vuosittain 6-10, tekee 600-1000 lisää palkkaan. Yhdysluokasta saa huojennuksen. Joissain kunnissa saa tva-rahaa. Lisävastuutehtävistä voi tulla lisää palkkaa. Mutta työmäärä on valtava.
Erityisoppilaat työllistävät enemmän oppituntien ulkopuolella:
- Verkostopalaverit, hojks-palaverit, pedagogisten asiakirjojen laatiminen, arviointipalaverit, ls-ilmoitukset, huostaanottolausunnot, lausunnot lääkäreille ja terapeuteille nykytilasta, testien tarkistamiset + lausunnot niistä, muiden ammattilaisten konsultointi lapsen asioissa (psykologi, kuraattori, sosiaalityöntekijä, perhetyöntekijä, kuntoutusohjaaja, tukihenkilö, toimintaterapeutti, terveydenhoitaja, psykiatri)
- Opetustunteja itsellä on 29. Jokaisella tunnilla vähintään 2 luokka-astetta, joillain tunneilla kolme. Tuntisuunnitelmia pitää siis olla viikoittain 72 kpl. Kokeissa harvoin käy valmiit kokeet, vaan täytyy tehdä erikseen eritasoiset yksilöllistetyt kokeet. Tunneilla yksi laskee matikassa eriytettynä ylöspäin ja toinen on neljä luokka-astetta alemmalla tasolla.
- Huoltajien kanssa ollaan pahimmillaan yhteyksissä päivittäin. Huoltajia voi olla biologiset vanhemmat, kavattivanhemmat, lastensuojelulaitos ja/tai viranomainen. Kaikille täytyy ilmoittaa samat asiat. Kaikilla ei ole wilmatunniksia, että menisi sama viesti kaikille.
- Koulunkäynnin ohjaajia luokassa voi olla useampi. Heidän ohjeistaminen ja tukeminen työssään vie oman aikansa.
- Ertiysluokkatyössä on enemmän on kiusaamisselvityksiä, kasvatuskeskusteluja, kiinnipitoa ja erilaisia harmittomia tapaturmia. Kaikesta raportoidaan ja täytetään erilaisia lomakkeita esimiehelle, huoltajille, työsuojeluun, vakuutusyhtiöön...
Ja tähän päälle kaikkia opettajia koskevat jutut: opekokoukset, tiimikokoukset, aineryhmäpalaverit, juhlien suunnittelut ja retkien valmistelut. Muut lisätehtävät työpaikalla.
Työaikani on ma-pe klo 8-17.00, joskus klo 18 asti. Vain opetustunneista maksetaan. Viikonloput ja lomat lepään.
Miksi näin seikkaperäinen viesti?
Onko niistä monista koulunkänninohjaajista noin paljon lisätyötä? Olisiko parempi, ettei heitä olisi.
Taitaa olla ainakin yksi 1000 liikaa. Hyvä, jos saa palkkaa 3.000 kuussa.
Vierailija kirjoitti:
juteltiin juuri vaimon kanssa siitä että helpolla pääsee open ammatissa. Hän on tehnyt vähän kaikkea aina siinä välissä.
Työn kuormittavuus ja työtahti palkkaan nähden on huippuhyvä. Siihen vielä päälle ansiosidonnaiset.
Ihan eri kuin oikea työ.
Palkka ei jakaudu oikein työn kuormittavuuden mukaan tässä maailmassa.
Kyllä sitä pitäisi raskaasta työstä maksaa enemmän palkkaa. Molemmat ollaan samaa mieltä ja äänestetään progressiivisesti vasemmistoa.
Mistä sä nyt oikein puhut?
Jos yrität rakentaa ”vasemmisto on tyhmää” -provon, jotain logiikkaa voisi siinäkin olla.
Mitäs ne opetusvelvollisuudet onkaan? Oliko 22 tai 24 tuntia viikossa eli alle 5 tuntia päivässä työaikaa ja nekin tunnit 45-minuuttisia.
Tietysti joka ammatissa on ihmisiä, joille pelkkä sängystä nouseminen tuottaa valtavan ylikuormituksen ja lähes työuupumuksen. Töiden organisointikyky myös vaihtelee ja siksi joillekin riittää ne 15 min välkät tunnin valmisteluun kahvikupillisen lomassa ja toiselle ei riitä edes vuorokauden tunnit.
Yliopiston matikan opettaja (koulutukseltaan tohtori) kehuskeli kuinka helposti saa lähes 5000e/kk ilman suurempaa työmäärää. Ei ollut professori vaan dosentti, sanoi että professorilla työmäärä selvästi suurempi ja siksi ei edes halunnut professoriksi.
Aika suorasanainen tyyppi josta jotkut ei pitänyt, mutta ei mikään kerskailija joten uskon kyllä että puhuu totta. Itse oikeastaan tykkäsin tuollaisesta vähän törkeästä suorasanaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston matikan opettaja (koulutukseltaan tohtori) kehuskeli kuinka helposti saa lähes 5000e/kk ilman suurempaa työmäärää. Ei ollut professori vaan dosentti, sanoi että professorilla työmäärä selvästi suurempi ja siksi ei edes halunnut professoriksi.
Aika suorasanainen tyyppi josta jotkut ei pitänyt, mutta ei mikään kerskailija joten uskon kyllä että puhuu totta. Itse oikeastaan tykkäsin tuollaisesta vähän törkeästä suorasanaisuudesta.
No ei puhu totta - tai vaihtoehtoisesti sinä et puhu totta. Vastavalitulla proffalla voi palkka olla tuota luokkaa, perus opetusvelvollisuutta hoitava dosentti ei saa tuollaista palkkaa yliopistolla millään. Yliopiston lehtorin palkka vaihtelee kokemus huomioiden vähän alle 4000 € noin 4500 € kuussa, yliopisto-opettajan palkka on sitten tuosta vielä 1000 € vähemmän kuussa. Jos ei ole lehtorin virassa, ei myöskään noita lehtorin palkkoja saa ja tuo 4500 € vaatii jo melkoiset ikälisät.
4 "opettajaa" tykkää tästä ilmaisusta. Ja siitä, ettei osaa organisoida työtän, ei tykkää oppilaista ja puhuu heistä alatyylisesti.
Tällainen opetusmaailma.