Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaavatko opettajat oikeasti yli 4000e/kk??

Vierailija
29.10.2019 |

Ja päälle pitkät lomat, lyhyet opetuspäivät. Hitto, kun en opiskellut opettajaksi.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei luokanopet.

Vierailija
2/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja, eli pätevyys löytyy myös aineenopettajana. Olen kaksinkertainen maisteri, FM ja KM. Yliopistolla vierähti kahdessa pätkässä 7,5 vuotta.

Bruttopalkka on 2900€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. amiksessa ikälisien kanssa helposti, jos on ylempi korkeakoulututkinto (ainakin yhteisten aineiden opettajilla eli äikkä, matikka enkku on yleensä) ja vuosityöaika täyttyy. Itsellä kuukausipalkka n. 3500, eikä vielä yhtään ikälisää.

Katsokaa vaikka ovtes. En valita.

Vierailija
4/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo amiksen palkat on kyllä käsittämättömiä :D lisäksi siellä ei luulisi esimerkiksi äikän tai kielten opetuksen olevan ihan hirveän vaativaa, jos vertaa esim. yliopistoon, jossa tienaa vähemmän. Milläköhän perusteella nuo on määrätty?

Vierailija
5/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja, eli pätevyys löytyy myös aineenopettajana. Olen kaksinkertainen maisteri, FM ja KM. Yliopistolla vierähti kahdessa pätkässä 7,5 vuotta.

Bruttopalkka on 2900€.

Lisään vielä, että keskimäärin työpäiväni kestää 7.30-16. Opetusta tuosta on toki vain osa, loput on suunnittelua ja erilaisia palavereja. Teen töitä jonkin verran myös myös viikonloppuisin ja lomilla. Sen sijaan iltaisin en enää kotona töitä tee, moni kollega kyllä tekee.

Sama

Vierailija
6/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja ilman kaksoiskelpoisuutta ja alkupalkka 2600-2700e. Lisäksi ne työpäiviin kuuluu aika paljon muutakin kuin ne opetustunnit...

Vierailija
7/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se parhaimmillaan aineenopettajalla on hyväpalkkaista työtä, jossa ei välttämättä edes paljoa tarvitse vanhempien kanssa olla tekemisissä. Tämän suhteen olen kuullut luokanopettajilla olevan paljon raskaampaa ja tekevät vielä pienemmällä palkalla.

Toki suunnittelu- ja arviointityötä on aineenopella kotona aika paljon, mutta tätä kompensoi lyhyet työpäivät ja tietysti ne lomat. Miinuksena alavalinnassa on, että vakituista virkaa on vaikea löytää.

Vierailija
8/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttoni on 3 600 €. Siinä on kaksi ikälisää ja pari ylituntia. Työviikkoni 40-60-tuntinen. Yläkoulun opettajan alkupalkka alkaa kakkosella.

Syysloman paahdoin rästihommia, joita lykin pitkin elo-syys-lokakuuta. Tiedän, että joululomalla odottaa taas rästihommapino, samoin hiihtolomalla. Siksi olenkin nykyisin kaukaa viisas enkä kirjoituta aineita juuri ennen lomaa, koska sitten en ehdi millään tehdä rästejä korjausten lisäksi.

Minulla on kolmella luokalla yksi tai useampi ulkomaalainen oppilas. Heille pitää kehitellä ihan erikseen tehtäviä ja valvoa heidän edistymistään samalla kun opettaa kantiksille heidän omaa oppiainettaan. Ulkkiksista ei makseta mitään erikseen, joten koko S2-opetustyö tulee ihan palkattomana muun työn päälle. Nykyisin ei ole noita tarkkiksiakaan enää, joten siellä samassa luokassa on kaiken maailman nyrkkitappelurasi*stit ma-tujen seassa. Toisinaan - siis vähintään kerran viikossa - oppitunnin menevätkin järjestysmieshommiksi. Nelosia ei saa enää nykyisin antaa eikä luokalle jättää, joten oppilaat tekevät mitä tykkäävät. Lisäksi täytyy kahdesti vuodessa järjestää oppimiskeskustelu huoltajien kanssa joka oppilaalle, joten päivistä tulee todella pitkiä, kun aamukahdeksaksi menee ja huoltajat pääsevät tulemaan sitten joskus iltakuuden jälkeen vasta. Ja ai niin, joko kerroin, ettei oppi- ja tehtäväkirjoihin ole enää varaa, joten joudun tekemään kaiken opetusmateriaalin itse. Siis ihan kaiken.

Tervetuloa alalle. Ainoa valopilkku on kesäloma.

Vierailija
9/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, milloinkohan ihmiset oppivat ymmärtämään sen, että opettajan työ pitää paljon muutakin sisällään kuin ne opetustunnit...

Vierailija
10/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3400€/kk. Enkunopettaja yläkoulussa (ei vielä ikäisiä). Yli 4000€ vaatisi aika kivasti ylitunteja jo.

Vierailija
11/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opettaja: 8000 eur/kk

Amk-opettaja 6000 eur/kkk

Vierailija
12/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa oppitunnithan tuntuvat olevan enää se opettajan työn pienin osuus, kun siinä sivussa pitää toimia poliisina, psykologina, terapeuttina, siivoojana, lakimiehenä, sosiaalialan ihmisenä ja vielä äitinä/isänä pahimmassa tapauksessa...

Kaikki kunnioitus opettajille, sanon minä.

Vierailija
13/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jenkkiketjussa tuli vain useaan otteeseen esiin, että opettaja tienaa 4000e/kk tai ylikin. Mitä lie opettajia sitten olivat? Lukiossa aineenopettajia? Yliopisto-opettajia? Aika paljon näköjään vaihtelua palkoissa. T:aloittaja

Vierailija
14/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttoni on 3 600 €. Siinä on kaksi ikälisää ja pari ylituntia. Työviikkoni 40-60-tuntinen. Yläkoulun opettajan alkupalkka alkaa kakkosella.

Syysloman paahdoin rästihommia, joita lykin pitkin elo-syys-lokakuuta. Tiedän, että joululomalla odottaa taas rästihommapino, samoin hiihtolomalla. Siksi olenkin nykyisin kaukaa viisas enkä kirjoituta aineita juuri ennen lomaa, koska sitten en ehdi millään tehdä rästejä korjausten lisäksi.

Minulla on kolmella luokalla yksi tai useampi ulkomaalainen oppilas. Heille pitää kehitellä ihan erikseen tehtäviä ja valvoa heidän edistymistään samalla kun opettaa kantiksille heidän omaa oppiainettaan. Ulkkiksista ei makseta mitään erikseen, joten koko S2-opetustyö tulee ihan palkattomana muun työn päälle. Nykyisin ei ole noita tarkkiksiakaan enää, joten siellä samassa luokassa on kaiken maailman nyrkkitappelurasi*stit ma-tujen seassa. Toisinaan - siis vähintään kerran viikossa - oppitunnin menevätkin järjestysmieshommiksi. Nelosia ei saa enää nykyisin antaa eikä luokalle jättää, joten oppilaat tekevät mitä tykkäävät. Lisäksi täytyy kahdesti vuodessa järjestää oppimiskeskustelu huoltajien kanssa joka oppilaalle, joten päivistä tulee todella pitkiä, kun aamukahdeksaksi menee ja huoltajat pääsevät tulemaan sitten joskus iltakuuden jälkeen vasta. Ja ai niin, joko kerroin, ettei oppi- ja tehtäväkirjoihin ole enää varaa, joten joudun tekemään kaiken opetusmateriaalin itse. Siis ihan kaiken.

Vaihda pois yläkoulusta, kuulostaa kammottavalta. Toisella asteella paljon mielekkäämpää.

Vierailija
15/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion lehtori. Kaikki ikälisät ja muutama kurssi yli opetusvelvollisuuden. Ryhmänohjaus. Vuositulot n. 64000€ (sisältää myös yo-korjauskorvauksia yms. sälää).

Töitä on ihan riittävästi. Lisäksi työ on jakautunut yleensä todella epätasaisesti: kolme ekaa jaksoa on ihan tappomeininkiä ja kaksi viimeistä joskus todella löysiä.

Vierailija
16/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juteltiin juuri vaimon kanssa siitä että helpolla pääsee open ammatissa. Hän on tehnyt vähän kaikkea aina siinä välissä.

Työn kuormittavuus ja työtahti palkkaan nähden on huippuhyvä. Siihen vielä päälle ansiosidonnaiset.

Ihan eri kuin oikea työ.

Palkka ei jakaudu oikein työn kuormittavuuden mukaan tässä maailmassa.

Kyllä sitä pitäisi raskaasta työstä maksaa enemmän palkkaa. Molemmat ollaan samaa mieltä ja äänestetään progressiivisesti vasemmistoa.

Vierailija
17/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika iso ero, onko alakoulun luokanopettaja vai vaikkapa elektroniikan opettaja amk:ssa tai yliopistolehtorina. Puhumattakkan professoreista.

Vierailija
18/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pätkätyöläisenä opena tienaan 1600 euroa kuussa. Tuon summan saadakseni joudun tekemään todella paljon töitä. Opetan myös kesäkursseilla. Mistään virasta on turha haaveilla, koska opettajia on koulutettu niin paljon liikaa.

Vierailija
19/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda pois yläkoulusta, kuulostaa kammottavalta. Toisella asteella paljon mielekkäämpää.

Nykypäivänä ammattikoulu ei kyllä ole kovinkaan houkutteleva. Sitä paitsi ne suurimmat p-päät tulevat meiltä sinne (siis oppilaat, tarkoitan). Opetustakaan ei saa tehdä tarpeeksi viimeisimmän uudistuksen seurauksena eikä minun omatuntoni kykenisi päästämään käsistäni huonosti opetettuja oppilaita. Lukiossa taas on niin järkyttävät ryhmäkoot, että eipä kiehdo sekään, vaikka palkka olisikin parempi.

Vierailija
20/73 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pätkätyöläisenä opena tienaan 1600 euroa kuussa. Tuon summan saadakseni joudun tekemään todella paljon töitä. Opetan myös kesäkursseilla. Mistään virasta on turha haaveilla, koska opettajia on koulutettu niin paljon liikaa.

Kannattaisko tehdä se gradu valmiiksi niin ei tienais noin paskasti?

Tietenkin saat ne palkkatuet tuohon päälle ja unohdit mainita niistä. Nykyään palkkatukityypit palkataan ensimmäisenä pätkille.