Lumiräntää, 2 c pakkasta ja noin 10 v tytöt kesälenkkareissa ja adidaksen leggareissa bussipysäkillä :(
Ymmärrän teinit mutta noin pienille pitäisi vanhempien huolehtia päällyshousut ja varrelliset kengät!
Kommentit (57)
Sitten nää samat tyypit valittaa kun on niin helvetin kylmä... Huoh.
Viime päivät ollut lämpimämpiä päiviä, yksin kouluun lähtevä lapsi on saattanut ajatella ettei hän mitään tyhmiä talvivaatteita tarvitse vaikka äiti onkin ne varannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään. Meidän läheisyydessä on yleinen uimaranta ja eilenkin illalla mummot oli uimassa ja talvella jopa 30 asteen pakkasessa käyvät avannossa. Ja kehuvat vielä, miten piristävää ja terveitä ovat. Vanhin varmaan lähes 90v . Siellä juttelivat uimapuvuissaan, kun minulla oli kevyttoppatakki. Siihen verrattuna teinien Adidas lenkkitossut on pientä.
Pitäisi soittaa heidän edunvalvojilleen? Tai poliisille.
Tuskinpa käyvät siellä avannossa ilman järjestettyä avantouimarien saunavuoroa.
On sitäpaitsi aivan eri juttu olla minuutti, pari n. 4-5 asteisessa vedessä (sen alemmaksihan ei veden lämpötila koskaan avantouintipaikoissa laske) ja mennä sen päälle saunaan, kuin että nilkat ovat koko päivän alttiina ja paljaina (vaikka jo) -4 asteiselle ulkoilmalle ja tuulelle (kylmemmästä ulkona nyt puhumattakaan ).
Ei kaikissa paikoissa ole saunaa. Ja meillä noin puolet avantouijista käy saunassa, loput eivät.
Ja eilenkin illalla, vaikka täällä on lunta maassa ja pakkasasteita, mummot uivat järvessä (Saimaa) ja juteltiin varmaan yli 10 min. kun yrittävät saada minua mukaan. Eikä kenelläkään näyttänyt olevan kylmä, vaikka itsellä oli vilu.
Naapurin rouva tulee kylpytakissa ja kävelee n. 300-400m oli keli mikä tahansa, eikä koskaan käy saunassa. On päälle 60v.
Vierailija kirjoitti:
Reumatismi on aina infektioperäinen sairaus (intraphagocytic microbiota) eikä liity huonoon pukeutumiseen mitenkään.
No miksi se sitten oli ennenvanhaan yleinen esim. mopolla tai moottoripyörällä työmatkansa vuosikausia ajaneilla miehillä ?
Vierailija kirjoitti:
Näitköhän miun tytön? Pakkasta 5 astetta mutta neiti ei huolinut toppahousuja eikä toppasaappaita, polvipituinen toppatakki ja ne Adidaksen trikoot. Ja ohuet varrettomat kangastennarit. " Ei miula oo äiti kylmä, heippa !"
Huomenna varmasti huolii.
Eiköhän tämä ole kautta aikojen ollut sama ongelma, oma muistini teineistä ylettyy tuonne 60- luvulle.
N 22 kirjoitti:
Perus teinit, pakko miettiä ulkonäköä. Olin itse täysi idiootti myös joskus, vaikka kuinka tapeltiin äidin kanssa.. mutta älkää huoliko nykyään pukeudun sään mukaan, kyllä nekin varmaan vielä joskus. :)
Hehheh..mun mummo on erittäin ymmärtäväinen ja KEhuu kuinka tämän päivän teinit pukeutuvat järkevästi, kun hänen neulomat tumputkin kelpaa, toisin kuin aikaisemmilla vuosikymmenillä.
Hänen omassa nuoruudessa 50-60-luvulla oli nailon-sukat jäätyneet jalkaan useampaan kertaan 30 asteen pakkasella, joita oli sulateltu uunin pankolla ja tietysti minihame ja takki napaan asti ja pillerihattu.. Ja miehillä oli nailonpaidat ja teryliinit.
Kyllä teinit tietävät itse parhaiten millainen pukeutuminen on terveellistä.
Ottakaamme siis vain nöyrästi oppia heiltä, sillä he ovat kaikessa viisaita.
Kaikki lääkäritkin kannustavat ihmisiä iästä riippumatta liikkumaan reilusti alipukeutuneina .
Erityisen vahingollisina pidetään pipoa, villasukkia ja kaulahuivia....
Talvimaraton kuuluu juosta nimenomaan uimahousuissa ja sen jälkeen avantoon ilman saunaan tietystkin.
...
Nuorena oli tärkeitä että vaatteet näyttää coolilta, vanhana on tärkeintä että ne lämmittää.
Ap. nyt sinä olet tulossa vanhaksi. Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa parempi ja fiksumpi, kuin edellinen tai seuraava.
Ja maailman historiassa ei liene ollut aikaa, jolloin "vanhat," sanoisivat, että kylläpä meillä teinit ovat hyviä. Ei vaan aina ovat hulttioita, laiskoja, valvovat liian pitkään, syövät roskaruokaa, tekevät pahojaan, pukevat vääriä vaatteita jne.
Ja minun muistini ulottuu 50-60-luvulle ja samaa matraa on hoettu siitä asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään. Meidän läheisyydessä on yleinen uimaranta ja eilenkin illalla mummot oli uimassa ja talvella jopa 30 asteen pakkasessa käyvät avannossa. Ja kehuvat vielä, miten piristävää ja terveitä ovat. Vanhin varmaan lähes 90v . Siellä juttelivat uimapuvuissaan, kun minulla oli kevyttoppatakki. Siihen verrattuna teinien Adidas lenkkitossut on pientä.
Pitäisi soittaa heidän edunvalvojilleen? Tai poliisille.
Tuskinpa käyvät siellä avannossa ilman järjestettyä avantouimarien saunavuoroa.
On sitäpaitsi aivan eri juttu olla minuutti, pari n. 4-5 asteisessa vedessä (sen alemmaksihan ei veden lämpötila koskaan avantouintipaikoissa laske) ja mennä sen päälle saunaan, kuin että nilkat ovat koko päivän alttiina ja paljaina (vaikka jo) -4 asteiselle ulkoilmalle ja tuulelle (kylmemmästä ulkona nyt puhumattakaan ).
Täälläkin käyvät ilman saunaa. Pukukopissakaan ei ole seiniä katosta lattiaan, niin marssivat autoon isoon vaatekasaan kääriytyneinä. Itse en menisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset lähtee aamulla yksin kotoa kouluun niin vaikea vanhemman on vahtia mitä lapsi pukee. Vaikka vanhemmat ovat sanoneet mitkä vaatteet pitäisi pukea niin on eri asia lukeeko lapsi niitä.
Pakko pukea kun muuta ei ole. Meillä ei teini uskonut viime talvena, joten nyt pakkasten alettua kesäkengät vietiin varastoon, uhkasin että jos hakee ne sieltä niin seuraava osoite on roskis. Teini saa olla, muotia saa seurata mutta tyhmä ei tarvitse olla.
Pakolla laittaa lapsi ulkohousut jalkaan aamulla, mutta ei se niitä enää toista kertaa päivän aikana pue päällensä vaan ryttää reppuun.
En mä jaksa siitä sen enempää raivota. Ihan samaa tein itsekin lapsena/teininä ja nykyään toppaan itseäni senkin edestä.
Mä olen 40 ja tarkenisin noin ihan hyvin, jos käyttäisin leggareita ja lenkkareita. Ei jalat palele. En käytä vielä toppatakkiakaan -2 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla ! Reumatismin hankkiminen voidaan aloittaa jo nuorena ja ne kivat virtsatieinfektiotkin voi hankkia 'kaupan päällisiksi' helposti ....
Muistan lukeneeni lehtiertikkelin, jossa mies oli päässyt reumaoireistaan kun kävelee talvipakkasillakin paljain jaloin.
Jotkut pitävät avantouintiakin hyvänä kylmähoitona reumaoireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia teinimenoa ,joka tosin nykyään alkaa jo ennen virallista teini-ikää.
Itsekin aikoinaan piti palella revityissä farkuissa ja pilotissa, edes pipoa ei kehdannut käyttää.
Mä oon aina ollut tällanen kovis. Ja muodissa aina edelläkävijä. Käytin pipoa yläasteella, vaikka muistan vieläkin kuinka luokkamme komein poika ilkkui minua siitä. Vedin pipon päähän reteesti siitä huolimatta. Hyvä etten kieltä näyttänyt samalla.
No samainen poika kaljuuntui nuorena, ja rupsahti sitten hyvin nopeasti.
Minun asperger-piirteiselle lapselleni vuodenajan vaihtuminen on vaikeaa, koska kun taistelun jälkeen tottuu joihinkin vaatteisiin, niin muutos johonkin muuhun on taas vaikea. Niinpä laahaa pukeutumisessaan aina muita perässä ennen kuin on riittävästi soviteltu ja totuteltu uuteen vaatteeseen. Ilmiö menee molempiin suuntiin, joten esim. viime keväänä piti välihousuja vielä kesäkuun alussakin. Erityislapsen kanssa eläminen on tarpeeksi rankkaa ilman ulkopuolisten kauhisteluja, joten antakaa ihmisten olla jos ei välitöntä kuolemanvaaraa ole näkyvissä.
Toki erityislapset on marginaaliryhmä, mutta kummallista pukeutumista todistaessanne kannattaa muistaa tämäkin mahdollinen selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aikoinaan piti palella revityissä farkuissa ja pilotissa, edes pipoa ei kehdannut käyttää.
Mä oon aina ollut tällanen kovis. Ja muodissa aina edelläkävijä. Käytin pipoa yläasteella, vaikka muistan vieläkin kuinka luokkamme komein poika ilkkui minua siitä. Vedin pipon päähän reteesti siitä huolimatta. Hyvä etten kieltä näyttänyt samalla.
No samainen poika kaljuuntui nuorena, ja rupsahti sitten hyvin nopeasti.
No siitäs sai ja nyt kyllä varmana ikänsä muistaa sulle joskus 'veetuilleensa..'.