Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kissalla olla syömishäiriö tai muu kehonkuvan vääristymä?

Vierailija
28.10.2019 |

Saattaa kuulostaa oudolta, mutta kissani on jo jonkin aikaa käyttäytynyt sen suuntaisesti. Varastelee ruokaa, ahmii, sitten oksentaa. Etsii koko ajan ruokaa ja sitten kun syö, niin syö liikaa ja oksentaa. Aukoo keittiön ovet ja kaapit, syö vaikka pakasteherneitä tai sipulia. Sen takia käyty myös eläinlääkärillä, mutta vikaa ei löydetty. Tunnen huonoa omaatuntoa, koska olen aina välillä kutsunut kissaa paksukaiseksi ja pömpötän sen mahaa, kuitenkin hyvää tarkoittaen. Voiko kissa ymmärtää äänenpainosta että viittaan sen kokoon?
Kissa on pikkuisen pullukka, muttei liikalihava. Kissahan ei tunnista otseään peilistä, eli jos sillä on syömishäiriö niin sehän on tavallaan minun syytä, kun olen nimitellyt.
Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta sain tästä hyvät naurut. Ala kehumaan sitä ohukaiseksi, niin ehkä se lopettaa ahmimisen.

Vierailija
2/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla kehonkuvan häiriö, eikä kissa ymmärrä, kun puhut sen ulkonäöstä. Kissa ei ymmärrä niin monimutkaisia ajatuskuvioita kuin ylipaino, sen terveysvaikutukset tai sen merkitys kulttuurissa. Jos olet yrittänyt laihduttaa kissaa, se voi johtaa siihen, että kissa yrittää varastella ruokaa. Sillä voi olla myös puutostiloja tai yksinkerstaisesti tylsää, mutta missään nimessä kissa ei ymmärrä omasta ulkomuodostaan käytävää keskustelua, tai edes sitä omaa ulkomuotoaan. Kannattaa ajatella kissaa kissana eikä ihmisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulimia.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
4/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta puhua kissalle välillä kehopositiivisuudesta.

Vierailija
5/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissasi on vain ilmastoahhdistunut.

Vierailija
6/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole raskaana? Mä käyttäydyin sillon noin.

Vierailija
7/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kehonkuvan häiriö, eikä kissa ymmärrä, kun puhut sen ulkonäöstä. Kissa ei ymmärrä niin monimutkaisia ajatuskuvioita kuin ylipaino, sen terveysvaikutukset tai sen merkitys kulttuurissa. Jos olet yrittänyt laihduttaa kissaa, se voi johtaa siihen, että kissa yrittää varastella ruokaa. Sillä voi olla myös puutostiloja tai yksinkerstaisesti tylsää, mutta missään nimessä kissa ei ymmärrä omasta ulkomuodostaan käytävää keskustelua, tai edes sitä omaa ulkomuotoaan. Kannattaa ajatella kissaa kissana eikä ihmisenä.

En ole yrittänyt laihduttaa kissaa tietoisesti. Olen vain sanonut paksukaiseksi. Kissa on ruvennut olemaan "levoton" eli juoksentelee pitkin asuntoa holtittomasti, välillä lelunkin perässä juoksee hengästymiseen asti niin että läähättää. Olen miettinyt että jos se yrittää laihduttaa/treenata tuolla tavalla. Kuitenkin se varastelee ruokaa, ahmii ja oksentaa. Hivenainepuutoksista ei eläinlääkäri maininnut mitään. Eikä kissalla ole ennen tylsääkään ollut. Olen yrittänyt vaihdella ruokia, mutta se ei vaikuta mitenkään kissaan.

Vierailija
8/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole raskaana? Mä käyttäydyin sillon noin.

Kissa on uros joten ei ole mahdollista.

Vierailija
9/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kertonut kissalle ilmastosta. Ei kai se sentään telkkarista sitä ymmärrä.

Vai voiko se jotenkin aistia sen? Eläimethän vaistoaa tulevat hyökyaallotkin...

Vierailija
10/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan joskus naureskellut kun pömpötän sen mahaa, voiko kissa jotenkin käsittää siitä väärin että pidän sitä huvittavana?

Vierailija
11/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminta? Syö stressiin? Keksinyt syömisestä ajanvietteen? Vaikka ajatus syömishäiriöisestä kissasta onkin hassu, niin kyllä tuossa oikeasti on joku häiriötilanne menossa.

Vierailija
12/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kertonut kissalle ilmastosta. Ei kai se sentään telkkarista sitä ymmärrä.

Vai voiko se jotenkin aistia sen? Eläimethän vaistoaa tulevat hyökyaallotkin...

Se potee syysmasennusta, aistii lähestyvän talven ja kerää rasvaa kehoonsa pärjätäkseen pakkasilla. Fiksu kissa sulla.

Vierailija
13/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen kissa myös ahmii ja oksentaa. Sille ei voi antaa kuin vähän ruokaa kerrallaan. On tehnyt sitä aina mulla ollessaan (15v.) on lähtöisin huonoista oloista, varmaan ollu pakko syödä kiireessä et on jotain saanut...

On aika punkero, mutta silmänräpäyksessä varastaa leivänpäälliset! Saattaa tulla myös pelkkä tassu pöydän alta ja kynnellä varastaa nakin lautaselta.

Vierailija
14/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunsukupuolinen ? Luulee tulleensa raskaaksi?

Vierailija
15/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan joskus naureskellut kun pömpötän sen mahaa, voiko kissa jotenkin käsittää siitä väärin että pidän sitä huvittavana?

Tai siis voiko se jotenkin kuvitella että pilkkaan sen kehoa?

Vierailija
16/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi puutua jotain ravintoaineita oikeasti.  Jokin häiriö on tai trauma.

Vierailija
17/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin täällä väitetään, Kissat kykenevät tulkitsemaan erittäin tarkasti omistajiensa eleitä, ilmeitä, puhetta ym. käytöstä.

Kissat ovat myös habituksestaan äärimmäisen, jopa narsistisen tarkkoja, ja näin ollen kaikki omistajien väheksyvät, taikka väheksyviksi tulkittavissa olevat viestit vaikuttavat Kissan psyykeen hyvin voimakkaasti ja vahingollisesti.

On enemmän kuin ilmeistä että Kissa on sairastunut vakavaan syömishäiriöön, kasvuympäristöstä tulleiden negatiivisten viestien johdosta.

Tilanteen korjaaminen on haastavaa, jokseenkaan ei nykytiedon valossa mahdotonta.

Häiriöstä toipuminen edellyttää kuitenkin pitkäjänteisen hoitosuunnitelman tekemistä välittömästi, ja aluksi ainakin 4 viikkoa kestävän laitoshoitojakson.

Laitoshoitojakson aikana Kissa saa ravintoa aluksi infuusion muodossa.

Kun intensiivi-psykoterapia on muutaman istunnon jälkeen edennyt riittävän pitkälle,  aloitetaan kokeilut kiinteällä ruoalla varovasti uudestaan.  

Mikäli Kissa on jo pahasti aliravittu johtuen obsessiivisesta oksentelusta, on ensiapuna tarjottava korkeakalorista ravintoa siten että oksentamisen todennäköisyys pystytään rajaamaan mahdollisimman pieneksi.

Paras ensihoito-vaste on usein saavutettu ruokaöljyllä peräruiskeena.

Suosittelen että aloitat ensihoidon nyt välittömästi (0,5dl  kolme kertaa päivässä) , ja otat pikaisesti yhteyttä vastaanotolleni jotta jatkohoito voidaan käynnistää viipymättä 

Vierailija
18/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus kiteyttää täydellisesti kissaihmisten "älykkyyden".

Vierailija
19/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko kissalle useamman pienen aterian tai yhden ison? Onko nappuloita aina saatavilla+vettä?

Vierailija
20/31 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisiko kissakaveria joka kertoisi tilanteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä