Anoppi järjestää sukujoulun - miehet ja naiset lapsineen nukkumaan eri mökkeihin
Miehen äiti on jo pitkään suunnitellut kivaa sukujoulua eräässä Lapin hiihtokeskuksessa. Nyt ollaan jo tässä vaiheessa: oma mökki miehille ja oma mökki naisille (plus lapsille). Onko kokemuksia tällaisesta? Uhka vai mahdollisuus?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien valmistaminen vie päiväkausia ja vaatii jatkuvaa päivyatämistä koko joulun. Saunan lämmittää muutamassa minuutissa
Sittenhän kokkailu sopii miehille hyvin, ovathan he niin paljon tehokkaampia, älykkäämpiä ja parempia organisoijia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien valmistaminen vie päiväkausia ja vaatii jatkuvaa päivyatämistä koko joulun. Saunan lämmittää muutamassa minuutissa
Sittenhän kokkailu sopii miehille hyvin, ovathan he niin paljon tehokkaampia, älykkäämpiä ja parempia organisoijia.
Juuri niin
Mistä näitä anoppeja ja provon tekijöitä riittää... Ihana sukujoulu - ja porukka jaetaan kahteen mökkiin. Kai nyt sanoitte sille anopille, että te ette ainakaan missään mies/nais-mökeissä nuku?!
Mä nauraisin kippurassa, jos joku ehdottais mulle tuommosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisi valmistaa jouluruoat ja miehet vastaisivat saunasta yms tärkeästä. Ihan hyvä työnjako. Lapsille mukavaa myös!
Viime vuonna joku kertoi, että miesten tehtävänä on sytyttää ulkotulet. Että jos tänä vuonna miehet hoitaisivat sen ruuanlaiton, minä voin kyllä lämmittää saunan JA sytyttää ulkotulet.
Mä just muistelin samaa. Naiset huhkivat hiki päässä pari viikkoa ennen joulua ja pyhät läpeensä, ja miesten tehtävä oli tosiaan sytyttää ulkotulet. Kommentoinkin, että haluaisin olla siinä joulussa vain mies. Toivottavasti kukaan ei enää suostu raatamaan yksin.
Jos anopin suunnitelma onnistuu, voidaan sanoa "joulun ihmeeksi".
Vierailija kirjoitti:
Kivahan tommonen järjestely on. Tai sitten ei. Itse varaisin omalle perheelle mökin jossa majoittauduttaisiin meidän perhe yhdessä. Mulle samantekevää mitä muut tekee, minä en tuohon suostuisi. Tuskin ukkokultakaan suostuisi.
Ei tuo auta. Ukkosi olisi ulkona muiden miesten hauskasta ja sinä olisit paha akka.
Häviät tässäkin tapauksessa. Itse kyllä välttyisit eukkojen seurasta, mutta sua katsottaisiin vinoon. Voit vain hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Wtf???? kirjoitti:
Me ei miehen kanssa todellakaan nukuttais eri mökeissä! Seksi kuuluu parisuhteessamme myös joulun pyhiin. :) En muutenkaan ymmärrä tuota logiikkaa jaon takana, kuka tuosta hyötyy?
Miten seksi tähän liittyy? Harrastatko seksiä vain yöllä ja vain sängyssä?
Meillä täällä Honkajoella sukujoulun perinteisiin kuuluvt seksuaaliset teot kuusen ympärillä heti jouluaterian jälkeen kun seksilelulahjat on jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf???? kirjoitti:
Me ei miehen kanssa todellakaan nukuttais eri mökeissä! Seksi kuuluu parisuhteessamme myös joulun pyhiin. :) En muutenkaan ymmärrä tuota logiikkaa jaon takana, kuka tuosta hyötyy?
Miten seksi tähän liittyy? Harrastatko seksiä vain yöllä ja vain sängyssä?
Meillä täällä Honkajoella sukujoulun perinteisiin kuuluvt seksuaaliset teot kuusen ympärillä heti jouluaterian jälkeen kun seksilelulahjat on jaettu.
Näin se vain on! Täällä Jämsän suunnalla on ollut se sama perinne. Aikoinaan isäntä avasi suvun viimeksi synnyttäneen puumunalla valmiiksi joulupukin vierailua varten muiden joulunviettäjien laulaessa kynttilöiden loisteessa. Toi hyvän sadon seuraavalle vuodelle.
Hienoa, ettei noista perinteistä ole luovuttu glopalisaation painostuksesta huolimatta!
Miehet voivat telakoitua mökeissään rauhassa.
Tuollaista jouluako sinne hiihtokeskukseen pitää lähteä viettämään? Anoppi varmasti yrittää jälleen kerran hakeutua sinne miesten majoitustiloihin jouluyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta, kokemusta on.
Lapset yleensä menevät aikaisin nukkumaan, jolloin mökki saadaan hiljaiseksi ja toisessa mökissä aikuiset voi seurustella pikkutunneille asti.
Ja miksi äitien pitäisi ängetä sinne "naisten mökkiin" eikö ne voi seurustella illan/yön miesten mökissä ja isät voi laittaa lapset mukkumaan ja siirtyä vasta sitten kun haluaa nukkumaan. Ainoa haitta on miehillä, jos joku haluaisi nukkumaan, kun muut juhlivat.
Ja eiköhän kaikissa mökissä ole tupa/olohuone ja makuuhuoneet.
Kaikesta sitä saadaankin mielensä pahoitettua.
Eli jätätte lapset yksin ilman valvontaa vuokramökkiin Lapissa. Just, juuri vähän aikaa sitten tuollainen järjestely johti todella traagiseen lopputulokseen niiden yksin jätettyjen lasten kannalta (paloivat kuoliaaksi).
Miksi ei ole vuokrattu riittävän isoa mökkiä, johon mahtuvat kaikki? Myös lapset haluavat juhlistaa joulua yhdessä muiden sukulaisten kanssa.
AP:n kysymykseen vastauksena: iso uhka ja no no, en lähtisi.
Ei, vaan vanhemmista muodostetaan lasten hoito-ja nukkuumaan laitto rinki, yleensä pari vanhempaa seurueesta, jotka vastaavat seurueen kaikista lapsista ja muut vanhemmat saavat omaa ja parisuhdeaikaa. Tosin meillä mökit samassa pihapiirissä.
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki, kuinka nykyään vanhemmat ei tee mitään yhteistyötä, eivätkä luota toisen apuun, vaan lapsen vanhemmat haluavat hoitaa lapsen ja sitten valitetaan kuinka väsyneitä ollaan.
Ap. tapauksessa olisi loistava tilaisuus saada omaa aikaa ja nukkua univelkoja, jos olisi vastavuoroinen hoitorinki.
Mutta tämähän ei käy nykyajan äideille.
Ei, vaan tässä valitetaan siitä että jouluna ei saada nukkua oman miehen/vaimon vieressä tai edes samassa mökissä.
Heinävedellä on jo ammoisista ajoista Tapaninpäivän aamuna tarjoiltu emännän maitihunnutettua kinkkua, jota on koko suvun miesten voimin valmisteltu jouluyön kuluessa.
Ei kuulosta hyvältä, hyvä tosiaan miehille mutta naisille työleiri kun esim ruuat tehdään ja tarjotaan naisten mökissä samalla kun kaitsetaan lapsia. Ainakaan oma anoppi ei laittaisi miehiä näihin hommiin
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä, hyvä tosiaan miehille mutta naisille työleiri kun esim ruuat tehdään ja tarjotaan naisten mökissä samalla kun kaitsetaan lapsia. Ainakaan oma anoppi ei laittaisi miehiä näihin hommiin
En usko, että se kuulostaa hyvältä (kaikille) miehillekään. Suurin osa miehistä kun on halunnut lapset ja perhe-elämän, ja haluavat viettää joulua yhdessä perheensä kanssa eikä kännätä isän, veljien ja lankojen kanssa. Sen tunnustaminen ääneen muiden miesten läsnäollessa on vaan vaikeaa.
Sopisi minulle ihan hyvin, mutta sillä ehdolla että pienet lapset menevät miesten mökkiin.
Itsellä sen verran hyvät välit suvun naisiin että olisi todella mukava viettää aikaa mökissä yhdessä ja jutella viiniä, glögiä tai viskiä tissutellen.
Anopille tulee varmaan noin edullisemmaksi. Maksaisin itse ja ottaiskn mökin omalle perheelleni. Ikinä en nukkuisi jouluna jossain muualla kuin omsn miehfn vieressä. Eikä mies haluaisi olla jossain muualla kuin minun ja lasten kanssa.
Me on vietetty kertaalleen miehen perheen kesken tuon tyyppinen viikonloppu, eli miehen sisarukset lapsineen + anoppi. Tosin näistä serkuksista lähes kaikki olivat vähintään kouluikäisiä. Kaksi isoa mökkiä. Pariskunnille oli omat huoneensa, anopille omansa (appi oli jo tuolloin edesmennyt), isommat pojat (3 kpl) nukkuivat toisen mökin parvella, tytöt (3 kpl) toisen mökin parvella. Pienemmistä pojista en muista, ehkä toinen nukkui isänsä kanssa samassa huoneessa ja nuorin vanhempiensa kanssa. Isommassa mökissä vietettiin aikaa ja syötiin ateriat jne. Ainoa mitä olisin miettinyt tarkemmin on se, kuka on aamuvirkku ja kuka ei eli tehnyt vähän huonejakoja eri mökkeihin eri tavalla.