Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lappi autioituu kovaa vauhtia. Listaa syysi miksi et muuttaisi lappiin?

Vierailija
28.10.2019 |

Lapissa on kaikki mitä Hesassakin ja pysyt terveempänä ja elät pitempään.

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siellä nyt juuri ole mitään mutta jos sinne pakkosiirrettäisiin näitä Helsingin alueen byrokratia paikkoja, sinne tulisi myös muuta työväkeä. Ja on turha inistä että Lappi on kaukana euroopasta. Kyllä se lentämällä on lähes yhtä läheellä.

Kaunis luonto ja kaikille tilaa asua on koko Suomen käsittävä mahdollisuus, mutta puuropäät menee lähiöihin ahtaasti asumaan ja katsovat luontoa vain telkasta.

Pöh. Luulet ettei etelässä ole luontoa.

Ihan jo Helsingin tuomiokirkon portailla, keskellä kivikaupunkia, kasvaa useita kymmeniä kasvilajeja. Osa sellaisia joita ei Suomessa muualta tavata. Kasvistoltaan Suomen rikkain paikka on Suomenlinna.

Lapissa on paljon metsäteollisuuden kasvattamaa puupeltoa. En välitä asua pellossa, en edes puupellossa.

Vierailija
82/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt unohdetaan sukulaiset ja kaverit jotka asuu samalla paikkakunnalla, niin en muuttaisi lappiin esim. siksi, että koko lappi on pyhitetty poronhoidolle eikä siellä oikein ole kenellekkään muulle mitään. Koiranomistajana ärsyttäisi kun koiraa ei voisi päästää irti kun jonkun toisen omistama tuotantoeläin saattaa säikähtää ja saada keskenmenon jos koira sille haukahtaa. Samaten piha pitäisi aidata poron pitämällä aidalla jos siellä pihalla aikoo yhtään mitään kasveja pitää.

Porotalous on mennyt aivan överiksi ja poroja on ihan hitosti liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi = poropuisto.

Vierailija
84/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin voisin muuttaa, olen siitä paljon haaveillutkin aikanaan. Mutta nyt kun on lemmikki, pitää olla lähellä eläinlääkäri, jos eläin sairastuu. Lapissa ei varmaan paljoa ole eläinlääkäreitä.

Luonnosta tykkään, ja siitä ihanasta autiudesta. Ei koko ajan vastaantulijoita, tilaa hengittää.

Vierailija
85/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nää tiijät että naapurin akka on pieniin päin kirjoitti:

Lapissa ja pohjoisessa ylipäänsä, maaseutupaikkakunnilla on aika yksoikosta väkeä, kehuvat kuinka ovat mukavia ja lepposia mutta kyttäilykulttuuri ja kateus on vahvin luonteenpiirre. Verhot vaan heiluu kun kuulevat jonkun olevan liikkeellä,

Kyttäilykulttuuri osin on sitä että pidetään huolta ihmisistä. Jos ei nähdä tuttuun aikaan vakioreitillään naapurin pappaa, niin osataan arvata, että nyt on jotain vialla, ja lähdetään katsomaan.

Ja tämän sanon siis ihan umpikaupunkilaisena, jolle on kyllä sukulaisvierailulta tuttua tuo, että verhot heiluu ja sitten arvuutellaan, kuka siitä meni. Että olikohan siinä ehkä ne Partasen Unskin nykyiset mökkivuokralaiset, vai onko Sivosen Ville ostanut uuden auton sen vanhan rämänsä tilalle, kun se sitä on jo vuosia puhunut, ja Mailis tietty kyydissä. Pitää siis pysyä perillä siitä, mikä on se normaali asiaintila näillä kulmakunnilla, jotta huomaa poikkeavuudet joihin pitää reagoida.

Vierailija
86/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo Helsingin tuomiokirkon portailla, keskellä kivikaupunkia, kasvaa useita kymmeniä kasvilajeja. Osa sellaisia joita ei Suomessa muualta tavata.

Auts, nyt mokasin. Tarkoitus oli sanoa, ettei niitä kaikkia Lapissa tavata. Muualta Suomesta löytyy kyllä.

Mutta pointti kuitenkin, että luontoa nyt on kaikkialla. Ei se ole mikään Lapin erioikeus. Landella muuten on paljon ihmisiä, jotka ajattelee, että voi sen vanhan autonromun tai sohvan tai pari öljytynnyriä unohtaa jonnekin pöpelikköön, ei niitä kukaan huomaa. Ja v*ttuako muutenkaan jostain etelän herrojen suojelumääräyksistä. Että sellaisia luonnonystäviä.

Vierailija
87/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin helsinkiläisenä (ja lisäksi vielä akateemisena mieshenkilönä, kaikki synnit kasassa siis) jos haluaa välttämättä tulla syrjityksi taustansa takia se onnistuu helposti 50 kilsan päässä kaupungin keskustastakin. Miksi pitäisi muuttaa Lappiin asti kuuntelemaan, kuinka en ymmärrä mistään mitään ja väistelemään väkivallalla uhkailevia juopuneita paikallisia?

Tai minä akateemisena, hyväosaisena ja vihreänä naisena :-)

Vierailija
88/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-etäisyydet etelään, jossa sukuni ja ystäväni asuvat on pitkä

-epäilen, ettei miehelleni löytyisi töitä ainakaan kovin raja-Lapista

-en varsinaisesti ole pitkän talven ja lyhyen kesän ystävä, vaikka kyllä Lapin vuodenajoissakin on puolensa

-joutuisin käyttämään paljon autoa ja haluan elää mahdollisimman ympäristöystävällistä elämää

-jotkut palvelut saattaisivat olla hankalan kaukana

-sairastan harvinaista sairautta, jonka hoito tapahtuu Helsingissä Meilahden poliklinikoilla

-tällä hetkellä minulla on myös opinnot kesken Helsingissä

-meillä on ihana talo Keravalla, josta en luopuisi kuin pakon edessä

-jos haluaa lähteä ulkomaille, joutuu Lapista yleensä ensin ajamaan Helsinkiin tms. jolloin lomista vielä suurempi osa kuluu matkan tekoon

-epäilen, että aivan pienimille paikkakunnille voisi olla myös vaikea kotiutua "henkisesti," esim. lestadiolais- ja/tai perussuomalaisten hallitsemat alueet

Vierailija
89/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pailkaan pitkä matka.

Ei töitä, ainakaan molemmille. Lasten loulu/kaverit, sukulaiset.

S##tanan pitkä ja kylmä talvi.

Kesällä vielä enemmän hyönteisiä kuin Oulun seudulla.

Tässä jo on Lapin hyvät puolet ilman huonoja: ajan 35km, olen Oulussa, ajan 35km toiseen suuntaan olen korvessa, josta löytyy hilla- ja karpalosoita ja jahtimaita.

Talvet ovat siedettäviä, kesä pidempi.

Asuinpaikkani on rauhallinen, tähtitaivas näkyy kotipihalta, villieläimiä joskus käy pihassa.

Vierailija
90/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin muuttaakin, sillä voin tehdä työtäni missä vain on nettiyhteys edes silloin tällöin. Miksi en nyt asu siellä, niin se nyt on ollut vain tottumusta ja sattumaa, että olen jäänyt keski-suomeen pikkupaikkakunnalle, jossa olen asunut kauan. En kaipaa ihmisiä ja kulttuuririentoja, ja rakastan erämaata, lunta, pimeyttä ja tilaa. Ei sitä tiedä, vaikkka joskus pakkaisinkin kamppeeni ja muuttaisin johonkin tunturin kupeeseen pikkukylään. Ei nyt ole suunnitelmissa, mutta en pitäisi mahdottomanakaan.  

Vierailija
91/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää lumesta ja talvesta.

En tunne (Suomen) Lapista ketään.

Oman erikoisalani ainoat työnantajat Suomessa (3 kpl) on etelässä.

En pidä autolla ajamisesta.

Vierailija
92/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella on pimeää, kesällä niin valoisaa ettei nukkuminen onnistu. Välimatkat on pitkiä. Jos jonkun spesifimmän tuotteen haluat/tarvitset, niin pakkohan se on netistä tilata kun et voi vaan kävellä lähimpääm MegaHyperMarkettiin sitä tuotetta nappaamaan. Tapahtumakalenteri koostuu pari kertaa vuodessa pidettävistä markkinoista sekä uudenvuoden ilotulituksesta. Elokuvien, teatterin, taidenäyttelyiden jne. tarjonta on heikkoa, jopa olematonta jos oikein pieneen paikkaan satut muuttamaan. Auto on välttämätön, ja sekään ei pakkasella tahdo käynnistyä. Ja pakkasia kyllä riittää. Niin kuin luntakin, jota saa olla lapioimassa parhaimmillaan joka päivä. Harrastusmahdollisuudet on heikot, sekä itselle että lapsille. Lapsilla ei ole mitään tekemistä ja niitä saa aina kuskata joka paikkaan, koska välimatkat on liian pitkiä pyöräillä. Kaikki tuntee kaikki. Porot juoksee auton eteen tiellä.

Vierailija
93/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska sää, vähän palveluita ja etäisyydet niihin helvetin pitkiä, töitä ei ole, Helsinki-Vantaan kenttä kaukana, en tunne sieltä ketään.

Tuleehan noita mieleen.

Vierailija
94/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helsingissä ole mitään moottoria mikä pitäisi helsingin hengissä. Pistäkää nyt vttu edes se guggenheim pystyyn niin saatte niitä turisteja.

Vierailija
95/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon ja rauhallisuuden puolesta voisin muuttaakin. En ole sielultani yhtään kaupunki-ihminen, vaikka olen koko ikäni kaupungissa asunut. Mutta syyt miksi tuskin koskaan tulen Lappiin muuttamaan ovat:

-en tunne ketään Kuopion pohjoispuolelta

-minulla on ihana työpaikka kotipaikkakunnallani

-samoin miehen työ ja teini-ikäisten lasten koulut ja kaverit ovat täällä, lasten isovanhemmat asuvat myös täällä

-rakastan kesämökkiämme, joka on keski-Suomessa, siellä saan luonnon kaipuuni riittävästi tyydytettyä.

Vierailija
96/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työ on ainoa syy. muuten muuttaisin heti. tai sitten etelä-savoon, koska siellä on paremmat kesät. mut oon ollut lapinhullu lapsesta saakka.

Sama täällä. Miehen kanssa haaveillaan, että eläkeiässä jonnekin Tornio-Muoniojoen varrelle tai sitten ihan Norjaan. Jos keksin jonkun etätyön, mitä osaisi tehdä, mutta kaikki osaaminen minulla on sellaista, ettei oikein onnistu. En osaa koodatakaan. 

Vierailija
97/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Olen jo asunut pari vuotta, joten minun ei tarvitse sinne enää muuttaa vain tietääkseni millaista siellä on.

-Siellä on vähäiset sosiaaliset kontaktit, todennäköisyys saada uusia ystäviä, kumppania tai tuttavuuksia on hyvin pieni kun siellä ei ole riittävästi ihmisiä. Toisin sanoen siellä tulee pidemmän päälle todella yksinäistä, vaikka täysin ilman ystäviä ei siellä olisi.

-Edelliseen kohtaan viitaten se on myös liian kaukana eteläisestä Suomesta, jossa suurin osa läheisistäni asuvat. Kukaan ei viitsisi tai pystyisi tulemaan Lappiin minua tapaamaan eikä minullakaan olisi varaa tai jaksamista reissata koko ajan etelään muita ihmisiä tapaamaan.

-Palvelut on puutteelliset ja niihin on lisäksi liian pitkät etäisyydet.

-Minulla ei ole yhtään perhettä tai sukulaisia siellä eli ei mitään juuria tai henkilökohtaista historiaa. En siis kaipaa sieltä mitään omaan menneisyyteeni perustuen.

-Siellä on talviaikaa huomattavasti pidemmät pimeät päivät talviaikaan. Kärsin jo eteläsuomessa kaamosväsymyksestä ja -masennuksesta.

-Siellä on ahdistavan kylmää talviaikaan, vihaan kylmyyttä ihan terveydellisistäkin syistä. En edes harrasta laskettelun lisäksi muuta talviurheilua.

-Siellä ei kehtaa tai sään vuoksi ei pysty pukeutumaan tyylikkäästi ja siististi oman maun mukaan. Vaatevalinnoissa joutuu aina menemään käytännöllisyyden ja mukavuuden mukaan, esim. pitkien välimatkojen vuoksi joutuu usein pyöräilemään tai kävelemään, jolloin ei voi kulkea kivoissa korkkareissa tai villakangastakissa. Kun muut pukeutuvat tuulipukuihin ja pilkkihaalareihin, ei myöskään itse kehtaa näyttää "ylipukeutuneelta" muihin verrattuna.

-Siellä ei ole käytännössä lainkaan julkista liikennettä ja on pitkälti riippuvainen omasta autosta. Omaan autoon ei minulla ole varaa eikä halua.

-Se on kohtuuttoman kaukana kansainvälisistä, vilkkaista lentoyhteyksistä eli Helsinki-Vantaan lentokentästä. Matkustelen paljon, joten olisi todella epäkäytännöllistä ja kallista, jos joutuisin aina ensin käyttämään kokonaisen päivän päästäkseni vain toiselle puolen Suomea, JOTTA sieltä pääsisin sitten ulkomaille. Rovaniemi-Helsinki-väli on liian pitkä ja kallista matkustaa, ihan sama kulkeeko lentäen, junalla vai autolla.

-Siellä on kesällä liikaa ötököitä ja luonto on kesäisin aika ruma ja karu, myös kesät ovat useimmiten liian kylmiä, vaikka välillä sielläkin on massiiviset helteet (mikä taas on toisena ääripäänä myös huono asia).

Vierailija
98/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei ole töitä

- ei ole kavereita tai perhettä lähimaillakaan

- huonot kaupalliset ja julkiset palvelut

- heikko kulttuuritarjonta

- pimeät talvet

Vierailija
99/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkäräiset

Hyttyset

Lappalaiset

Pimeys

Kylmyys

Infran ja palvelujen puute

Välimatka sivistykseen

Vierailija
100/162 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ajatus. Liian kylmä, liian pimeää talvella, liian valoisaa kesällä, kaikki on kaukana, en ole ulkoilmaihminen enkä tunne sieltä ketään. Töitä saisin varmasti sieltäkin mutta en samanlaista kuin mitä teen nyt.