Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisella ihmisellä ei ole mitään vaatetta, jolla mennä hautajaisiin? Yksi sukulainen ei meinannut tulla lähiomaisen hautajaisiin, koska ei ole vaatteita.

Vierailija
28.10.2019 |

Kyseessä 35-vuotias nainen, työssäkäyvä ja kaikinpuolin yhteiskunnassa kiinni oleva ihminen. Ei syrjäytynyt, ei mielenterveysongelmainen.

Lähetin kutsun tälle henkilölle, mutta vastasi, ettei voi tulla, kun ei ole hautajaisvaatteita. No, sanoin, että voi hyvin lainata minulta mitä vain - vaatteet eivät voi olla esteenä. Mustat sukkahousut ja mustia mekkoja on kaapit täynnä.

Millaisella ihmisellä ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin??

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri tällainen ihminen. Onneksi minulla on samankokoinen tytär, jolta voin lainata.

Omien vanhempienkin hautajaisissa olin "lainahöyhenissä".

Olen sellainen ihminen, jolla ei ole yhtään ylimääräistä rahaa.

Vierailija
2/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyy. Ei halunnut tulla jostain syystä. Oikeasta tai väärästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa vaatetta kirppikset täynnä.

Vierailija
4/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikkäästi pukeutuva tai juuri lihonut tai laihtunut. Tai kasvava lapsi.

Vierailija
5/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekkaalla ihmisellä, jolta ei ole pitkään aikaan kuollut yhtään läheistä, ja joka ei arjessaan tykkää pukeutua mustaan.

Itselläni on mustia mekkoja kaapit täynnä, koska se on työvaatetuksessani puolipakollinen väri. Mutta ei niistäkään kaikki hautajaisiin sovi, sillä osa on liian iloisella tavalla mustia ja osa taas liian arkisia. Voin hyvin kuvitella, ihmisiä, joilla ei ole sopivia vaatteita kaapissa odottamassa.

Vierailija
6/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Ei kaikilla ole niin isoa sukua, että jatkuvasti olisi hautajaisia. Minä en ole tainnut olla hautajaisissa kahteenkymmeneen vuoteen. Ei olisi kyllä kaapissa valmiina niihin sopivia vaatteita.

Vierailija
7/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin kertoa itsestäni, niin saat esimerkin ihmisestä jolla "ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin".  Olen viisikymppinen, erittäin hyvässä virassa ja erittäin hyvätuloinen. Viimeksi olen ollut hautajaisissa vuonna 2009. Nyt kun muutama kuukausi sitten tuli sellaiset eteen, jouduin ostamaan kaikki vaatteet. Musta sukkuhousut ja avokkaat oli, mutta kaikki vaatteet jouduin ostamaan. En pidä mustasta, se ei sovi minulle, joten minulla ei ollut yhtäkään mustaa vaatetta vaatekaapissani.

Toki minulle oli mahdollista ja helppoa nuo vaatteet hankkia. Mutta valmiina niitä ei minulla ollut.

Vierailija
8/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut muutaman kerran jättämään hautajaiset väliin kun ei ole ollut rahaa mustiin vaatteisiin. Minusta olisi ollut näin aikuisena ihan sopimatonta mennä muun värisissä. Normaalisti en käytä mustaa kuin kengissä. Kaikessa muussa pyrin välttämään koska en tippaakaan viihdy mustassa.

Vierailija
9/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.

Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.

ap

Vierailija
10/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna kuoli toinen vanhemmistani. Kun soittelin ihmisille ja kerroin hautajaisista, niin muutama sanoi, että heillä ei ole vaatteita. Sanoin, että vaatteilla ei ole muuta väliä kuin se, että on jotain päällä. Ilokseni kaikki kutsutut tulivat. En hautajaisia seuraavana päivänä edes muistanut, mitä kenelläkin oli päällä.

Vierailija
11/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.

Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.

ap

Eikö työssäkäyvällä voi mielestäsi koskaan olla huono rahatilanne?

Vierailija
12/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen sellainen. Nyt kun on oletettevaa, että suvussa kuolee iän vuoksi enemmän porukkaa, hankin itselleni mustan jakkupuvun. Musta väri ei pue minua yhtään ja siksi en aikaisemmin omistanut yhtään mustaa vaatetta. Puvun malli on hyvä, kangas hiostava, konepestävä ja kestävä, mutta kyllä minä sitä hautajaisissa pystyn käyttämään. Odottaa pukupussissa valmiina.

Vierailija
13/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo ongelma aina.  Hautajaisia on kuitenkin sen verran harvassa, että kun sellaiset sitten tulee, ei minulta kyllä löydy juuri sellaista asua, mikä löytyisi ihan tuosta noin vaan omasta kaapista.  Varsinkin kengät on aina ongelma.  En harrasta yhtään mustia kenkiä.  Ja sitten ne "mustien kenkien" tilaisuudet tulee sellaisiin aikoihin, että ei ole mitään juuri sen vuodenajan tarpeisiin.  Minulla ei ole yksiäkään mustia talvikenkiä tai mustia avokkaita.  Inhoan mustaa.  Kenkiä on vaikea keneltäkään lainata.  Pitäisikö ostaa yhdet mustat talvikengät vain sitä varten, että jos joku sattuu kuolemaan talvella...   Ja kun vielä käytän aina varrettomia kenkiä, en pidä saapikkaista.

Ei minulla ole juurikaan mustia käsilaukkujakaan.  No sen voin aina lainata siskoltani, hän on mustien asusteiden ystävä.

Vierailija
14/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hautajaisissa viimeksi 80 luvun alussa joten ei ole ollut tarvetta sopivaa asua pitää valmiina. Minulla on kyllä mustia vaatteita mutta en ole varma olisivatko ne hautajaisiin sopivia.

Vierailija
15/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nyt varmaan jotain päälle laitettavaa löyt'isin hautajaisiin, on mm. mustat suorat housut ja tummanharmaa villatakki. Paita olisi kyllä valkoinen.

Mutta sanotaan, että jos meidän perheelle nyt tulis hautajaiskutsu, niin joutuisi kyllä investoimaan esim. lapsille hautajaisvaatteisiin, ei olis suoralta kädeltä mitään sopivaa. Miehellä tietenkin on tumma puku ja pojalle sellainen tulee hankituksi nyt koulun itsenäisyyspäivän juhliin. Mutta ei se taas sitten puolen vuoden päästä enää ole sopiva.

Olen 48-vuotias ja olen ollut elämäni aikana yhteensä seitsemissä hautajaisissa, joista kahdet ihan pienenä lapsena. Eli ei todellakaan ole mitään hatajaisiin varattuja vaatteita olemassa. Ja kun ei hirveästi ole mitään juhliakaan, niin eipä noita mustia mekkoja ole kaapit pullollaan.

Vierailija
16/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole eikä kyllä sellasta ihmistäkään ole kenen hautajaisiin menisin. Ei kiinnosta.

Vierailija
17/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eikö työssäkäyvällä voi mielestäsi koskaan olla huono rahatilanne?

Ihan ohis, mutta elämänhallinnan ongelmista se kielii, jos työssäkäyvä tai työtönkään ihminen ei saa yhtä vaatekertaa hankittua.

Oma äitini käytti tuota ”ei ole vaatteita” -tekosyytä kaikkien juhlien suhteen. Hänellä oli hoitamattomia mielenterveysongelmia.

-Ei ap.

Vierailija
18/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtään mustia vaatteita, yhdet mustat talvisaappaat on varastossa. Musta väri ei sovi minulle, saan fyysisiä oireita siitä, iho kutiaa ja turpoaa, muutun punaiseksi ja en saa henkeä. Mustassa värissä on jotain, joka allergisoi minut. Olen atoopikko. Isäni hautajaisissa olin valkoisissa vaatteissa ja harmaissa kengissä. N62

Vierailija
19/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on musta kietaisumekko, joten painonvaihtelu ei ole haitannut. Simppeli malli, joten ei näytä "vanhentuneelta". Hommasin 10 v sitten sillä mielin että on sitten aina siistimpi mekko joka käy monenlaisiin tilaisuuksiin.

Kun toinen vanhemmistani kuoli, yksi hautajaisissa ollut tuttu pahoitteli kun oli tullut tummansinisessä asussa. En ollut edes kiinnittänyt asiaan huomiota, enkä jälkikäteen muista hänen, saati kenenkään muunkaan asuja. Epäilen ettei monikaan pahastu vaikka asu ei olisikaan musta, jos on muuten hillitty.

Vierailija
20/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli anopin hautajaisissa muuten mustaa, mutta vaalea takki. Pakko oli jotain laittaa ettei tarvinnu paitahihasillaan lähteä. Rahaa ei ollut penniäkään ylimääräistä ja ainoa lainaksi sopiva olis ollut turkki. Ei onnistunut kesän viime lämmöillä. Vieläkin miehen sukulaiset jaksavat huomautella siitä keskenään. Anoppia itseään asia ei olis kiinnostanut pätkän vertaa.