Missä kaupungissa olet käynyt missä kukaan muu tuntemasi ei ole käynyt?
Kommentit (58)
Vaikkapa Esrtefan, Iran, tai Gilgit, Pakistan.
Ja miljoona muuta
Aberdeen Skotlannissa ja monessa pienemmässäkin Skotlannin kaupungissa. Opiskelin Aberdeenissa eikä kukaan tuttu oikein tullut kylään.
Vierailija kirjoitti:
Tää kysymys ei oikein toimi, jos on asunut ulkomailla. Olen käynyt omin nokkineni vaikka kuinka monessa saksalaisessa ja hollantilaisessa pikkukaupungissa, joissa kukaan suomalainen tai ulkomaalainen kaveri ei ole käynyt.
Kysymys ei toimi ihan vain siksi että se on huonosti aseteltu. Voin sanoa vaikka käyneeni Tokiossa ja Shanghaissa, ja kukaan läheisistä tutuistani ei ole käynyt kummassakaan, ja muiden reissuja en ole seurannut. Silti tiedän että molemmat ovat hyvin yleisiä matkakohteita.
Oletan AP:n hakeneen niitä harvinaisempia tuloksia, joita varmaankin saisi vaikka noista saksalaisista ja hollantilaisista pikkukaupungeista - joissa todennäköisesti useakin suomalainen on vieraillut, mutta ne eivät kuitenkaan ole yleisesti tunnettuja matkustuskohteita.
Vierailija kirjoitti:
Cluj Napoca Romaniassa. Oli rauhallista ja siistiä, ei roskan roskaa missään. Ihan mukava, mutta ei mitenkään erityisen persoonallinen paikka, yllättävän suomalaismainen keskusta. Toki osa taloista on paljon ränsistyneempiä.
Olen käynyt. Kävin myös alueella muissa kaupungeissa kuten Targu Muresissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa tuhannessa kaikilla mantereilla, etelämannerta lukuunottamatta.
Tapasin suomessa viikon reissulla nuoruuden kaverin, jonka kanssa kävin elämäni ainoalla seuramatkalle 30 vuotta sitten.
Tuo mies on 55 v ja ei ole käynyt missään muualla kuin töissä pk seudulla.
Tuo mies on eläissään kuollut!
Mika Waltari kirjoitti Sinuhe Egyptiläisen nojatuolistaan käsin käymättä koskaan Egyptissä.
Käviköhän se Istanbulissakaan, Johannes Angelos tapahtuu siellä. Tai oikeastaan Konstantinopolissa, mikä se silloin oli nimeltään. Kävin Istanbulissa 42 vuotta sitten, silloin se ei ollut kovin yleinen suomalaisten matkakohde.
Lähipiirissä ei ole ketään, joka olisi käynyt esim Chilessä. Tuli nähtyä aika monta kaupunkia/kylää siellä. Sama juttu Australian suhteen. Uuden-Seelannin Greymouth taitaa olla myös harvojen herkkua. Dunedin on aika perus. Myös Usan takamaita on tullut nähtyä ihan kiitettävästi.
Ioannina, Kreikka. Lima, Peru. La Paz, Bolivia., Nämä näin esimerkiksi.
Olen käynyt vaikka kuinka monessa kaupungissa, joissa minun tuntemani ihmiset eivät ole käyneet, koska olen harrastanut maailmanympärimatkailua, jota taas tuntemani ihmiset eivät ole tehneet. Heille on riittänyt ”normaalit” turistikohteet Teneriffa ja Mallorca tai Pariisi ja Lontoo.
Kabul, Afganistan. Quetta, Pakistan.
Linz Itävalta. Aivan ihana paikka. Olin siellä viikon. Muut 30 ulkomaanmatkaa on noita peruskaupunkeja tai kohteita joissa kaikki käy.
Karachi, Pakistan. Monet aika eksoottistakin kaukomatkailua harrastavat tuttavat sanovat, että Pakistan on maa johon eivät lähtisi. En minäkään lähtisi minnekään Afganistanin rajalle ja sinne ulkoministeriökään ei suosittele matkustettavan, mutta suurkaupunki Karachi oli loppujen lopuksi tervettä järkeä käyttämällä varsin mukava ja turvallisen oloinen kaupunki. Ystävällisiä ihmisiä, myös länsimaalaisesti (joskin konservatiivisesti) pukeutuvaa naista eli minua kohtaan. Olen matkustellut paljon Intiassa ja olen Bollywood-elokuvien fani ja Karachi muistutti minua 70-80 lukujen Bollywood-filmeistä jollain oudolla tavalla, esim. ihmisten vaatetus.
Tripoli, Libya. Ei hassumpi paikka, kivat rannat. Tämä oli juuri ennen arabikevättä ja sisällissotaa.
Tunisissa. Oli siisti kaupunki. Ainoa tekemäni ulkomaanmatka.
Pjongjang ja Tiraspol.
Myöskään Prypjatissa ei ole kovin moni tuttuni käynyt, mutta sentään muutama.
Ischia, Italia. Kaunista siellä oli. Aurinko oli polttava mutta kyllä merituuli viilensi.
St.John's, Newfoundland. Pieni värikäs puutaloalue turistikeskustassa ja viileä tuuli puhalteli keskikesällä. Kuulemma pohjoisesta tulevat jäävuorien palaset aiheuttaa. Porukka puhui kovin epäkanadalaisella aksentilla. Vivahdetta Irlannista ja Skotlannista.
Halifax, Nova Scotia. Jokunen historiallinen pläjäys (linna, "vanha satama") ja pitkälti modernimpaa rakennuskantaa. Pieni satamakaupunki, jossa on kaikkea mitä voi haluta tavalliselta elämältä.
Leuven, Belgia. Pari hienompaa rakennusta ja paikallisten mukaan maailman pisin baari, joka on käytännössä pitkä liuta ravintoloita. Pääsee suoraan Brysselin lentokentältä käymättä itse Brysselissä.