Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kokenut työsyrjintää? Millaista?

Vierailija
28.10.2019 |

Tai itse syrjinyt? Miksi?
Ylen artikkeli Jos työelämän syrjintä on laitonta, miksi se on Suomessa niin yleistä? Tässä 5 syytä
https://yle.fi/uutiset/3-11032186

"Syrjitty ei kerro kohtelustaan, koska pelkää seurauksia

Kuten kaikki laiton toiminta, myös työelämässä tapahtuva syrjintä jää suurilta osin pimentoon.

Esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton kyselyyn vastanneista ikäsyrjintää kohdanneista suomalaisista vain kymmenesosa oli ilmoittanut asiasta eteenpäin(siirryt toiseen palveluun).

Osasyy tähän on tietämättömyys. 2015 eurobarometrin mukaan viidesosa suomalaisista ei tiedä kenelle syrjinnästä tulisi ilmoittaa"

"18 prosenttia suomalaisista kertoo tulleensa töitä hakiessaan syrjityksi ikänsä vuoksi(siirryt toiseen palveluun). Pelkästään Palvelualojen ammattiliitto PAM saa vuosittain tuhat yhteydenottoa(siirryt toiseen palveluun) raskaus- tai perhevapaasyrjinnän vuoksi. Lähes puolet vammaisista ihmisistä kertoo(siirryt toiseen palveluun) kokeneensa syrjintää työpaikalla kyselyä edeltäneen 12 kuukauden aikana.

Tällaisen syrjinnän takana on ihmisryhmään kohdistuvan vihamielisyyden sijaan tavallisesti taloudellisia syitä.

Tyypillinen esimerkki on työnantaja, joka palkkaa nuoren naisen sijaan miehen, koska pelkää naisen tulevan raskaaksi ja jäävän pois töistä. Työnantaja perustelee toimintaansa taloudellisella riskillä, koska työnantaja maksaa osan vanhempainvapaiden kustannuksista."

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintä pitäisi pystyä todistamaan. Jos 55v ikäinen ei tule valituksia virkaan, ei ole mitään mahdollisuutta väittää, että syrjinnän syynä oli ikä. Tai jos valitaan mies eikä naista.

Kenelle ilmoittaa, jos asian esilletuominen edellyttää todisteita?

Vierailija
2/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella mies valtaisella alalla töissä. Joku kerta minun piti käydä työtehtäviini liittyen kaikki johtokunnan kokousten pöytäkirjat läpi ja huomaa siellä olevan myös kaikki sinä vuonna päätetyt palkkaukset. Sain huomata vastaavissa töissä olevien miesten palkkojen olevan parhaimmillaan 400 € minua enemmän, vaikka heillä esim. työhistoriaa ja vastuita oli vähemmän kuin minulla. Kysyin pomoltani asiaa, varsinaista syytä en koskaan saanut tähän epätasa-arvoon, mutta asiaa ei myöskään korjattu. Ylempi johtaja (palkoista päättävä) oli hyvin nuiva naisille työpaikalla.

10 vuotta tästä on aikaa, en ole aikoihin ollut enää samassa paikassa töissä. En myöskään ilmoittanut mihinkään, nuorena en halunnut polttaa siltoja takana näinkin pienessä kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjintä pitäisi pystyä todistamaan. Jos 55v ikäinen ei tule valituksia virkaan, ei ole mitään mahdollisuutta väittää, että syrjinnän syynä oli ikä. Tai jos valitaan mies eikä naista.

Kenelle ilmoittaa, jos asian esilletuominen edellyttää todisteita?

Pitäisi varmaan papereilla todistaa että valittu ei ole yhtä pätevä. CV sen kertoo.

Ilmotus varmaan AVIin, ammattiliitot auttavat myös näissä asioissa. Joidenkin liitot paremmin kuin toiset, itse olen omaani ollut ihab tyytyväinen. Jos joku asia askarruttaa, niin liiton lakimies on usein avannut miten asiat toimivat (usein lakipuolesta on maalaisjärki kaukana)

Vierailija
4/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin paikallisella huoltsikalla töissä. Meillä oli kaksi vuoroa ja opiskelijana tein niitä fifty-fifty niinkuin muutkin työntekijät. Erosin sitten sen aikaisesta avomiehestä. Yhtäkkiä työvuorolistassa minulla oli käytännössä vain iltavuoroja. Kysyin asiasta ja sain vastaukseksi että koska mulla ei ole enää miestä kotona niin eihän mulla ole siellä mitään tekemistä.

Kyllähän sinkku mielummin on huoltamolla keittämässä kahvia pe-la yöhön asti kun vaikka baarissa 😂

Vierailija
5/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Pohjanmaalla ja joutunut syrjityksi seksuaalisen suuntautumiseni takia. En ole edes kertonut siitä kenellekään enkä muutenkaan puhu asiasta, mutta huhut ja juorut kulkevat nopeasti. Pomot edustavat täällä yleistä uskontokuntaa ja yksi halveksuu minua avoimesti. Hän katsoo toiseen suuntaan, kun yritän tervehtiä. Uusi työpaikka on hakusessa.

Vierailija
7/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoivaa tahoa parempi koulutus aiheuttaa syrjintää.

Myös edelliset kateutta auheuttavat työkokemukset.

Vierailija
8/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N a t s i firma ei palkkaa, jos on ikää liikaa...

Vierailija
9/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jonkunlaista. Mä en ole sellainen joka ajattelee asiat mustavalkoisesti, enemmän uteliasuus ajaa pohdiskelemaan asioita aina monesta eri vinkkelistä. Ihmisiä on paljon erilaisia ja kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa. Toisaalta ajattelen että ehkä en ollut vielä valmis uimaan porukaan sisään näistä lähtökohdista. Kyllä yleensä mitä uteliaisuuteen tulee ja ihmisten käytökseen niin olen vähän sellainen että teen ennakko oletukset asioista ja ongelmista, tarkkailen ympäristöäni, havahdun ristiriitoihin ihmisten käyttäytymisessä herkästi ja voi olla että luon olettamuksia väärin perustein. Mielikuvitus pitäisi pystyä pitämään kurissa ja suhteellisuudentajua tulisi löytyä sekä huumorintajua ja yleensäkin pitäisi myös itse elää jotta saisi kokemuksia ja jutunjuonta. Nyt ne täytyy vähän etsiä kirjoista kun elämä on mennyt vähän vtuiksi.

Vierailija
10/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jonkunlaista. Mä en ole sellainen joka ajattelee asiat mustavalkoisesti, enemmän uteliasuus ajaa pohdiskelemaan asioita aina monesta eri vinkkelistä. Ihmisiä on paljon erilaisia ja kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa. Toisaalta ajattelen että ehkä en ollut vielä valmis uimaan porukaan sisään näistä lähtökohdista. Kyllä yleensä mitä uteliaisuuteen tulee ja ihmisten käytökseen niin olen vähän sellainen että teen ennakko oletukset asioista ja ongelmista, tarkkailen ympäristöäni, havahdun ristiriitoihin ihmisten käyttäytymisessä herkästi ja voi olla että luon olettamuksia väärin perustein. Mielikuvitus pitäisi pystyä pitämään kurissa ja suhteellisuudentajua tulisi löytyä sekä huumorintajua ja yleensäkin pitäisi myös itse elää jotta saisi kokemuksia ja jutunjuonta. Nyt ne täytyy vähän etsiä kirjoista kun elämä on mennyt vähän vtuiksi.

Luulen että siinä tapahtui sellainen homma että kun lapsuudessa jossa ei ollut internettiä ja ihmiset olivat niin jotenkin yksiulotteisempia että sitten kun ei olllut tekemisissä ihmisten kanssa pitkiin aikaan sellainen monisäikeisyys iski vasten kasvoja ja se hämmästytti. Sen ymmärtäminen että ihmisessä on monia monia eri puolia niin alkoi hiffata sen vasta jälkeenpäin ja alkoi miettiä tilannetajua ja ihmisten käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa jne.. mikä taas itsessään luo sellasita turvallisuuden tunnetta itselleen kun alkaa ymmärtää ihmisten motiiveja ja erilaisia luonteita sekä elämäntilanteita. Se on kiinnostavaa.

Vierailija
11/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin. Olin määräaikaisessa työsuhteessa (pitkä vuoden sijaisuus) ja kun olin raskaana, kuulin huhuja että tiimiin tulee vakituinen toimi. Pomo sanoi että ei pidä paikkaansa. Äitiyslomasijaiseni sai toimen oltuaan pari viikkoa työssä. Olin ihan raivona, koska hänellä ei ollut minua enempää kokemusta edes. 

Toisessa työssä pikkupomo teki minulle aina sellaiset työvuorot joita en ollit toivonut. Lasteni takia toivoin useimmiten aamuja, Toiveita ei kuitenkaan koskaan ollut monia kuuden viikon listalle. No, aina kun toivoin aamua tai vapaapäivää (puolison yövuorojen takia) niin sain iltavuoron. Tämä työvuorojen tekijä siis tiesi että minulla ei ollut lapsenvahtia ja ihan ilkeyttään toimi näin. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa.

Nykyisessä työssä minulle laitetaan paljon enemmän hommia kuin muille. Pakenin tätä alkamalla tekemään lyhennettyä työaikaa, mutta nyt sitten teen vaan samat hommat mutta nopeammin.

Nykyisessä työssä vakitoimen sai eräs lähes vastavalmistunut henkilö ja samaa toimea hakenut, vuosia talossa ollut ja kyseisessä yksikössä työssä parasta aikaa oleva henkilö ei päässyt edes haastatteluun. Pomo valitsi tämän uuden työntekijän kutsumalla haastatteluun ne, joita hänen eräs suosikkityöntekijänsä toivoi. Ja sama työntekijä oli mukana haastattelemassa eli valitsi uuden työntekijän.

Olen siis sh.

Vierailija
12/33 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Pohjanmaalla ja joutunut syrjityksi seksuaalisen suuntautumiseni takia. En ole edes kertonut siitä kenellekään enkä muutenkaan puhu asiasta, mutta huhut ja juorut kulkevat nopeasti. Pomot edustavat täällä yleistä uskontokuntaa ja yksi halveksuu minua avoimesti. Hän katsoo toiseen suuntaan, kun yritän tervehtiä. Uusi työpaikka on hakusessa.

Törkeetä!

Pohjanmaalla kyllä seurakuntia löytyy. On tullu oltua työpaikassa jossa oli poikkeuksellisen paljon Jehovan todistajia. Siellä jakselettiin kysellä viikonloppujen ja kaikkien firman bileiden jälkeen oliko villi meno. Ihan vaan jotta pääsis paheksumaan. Laitoin yleensä reippaasti vettä myllyyn ja sitten murjotettiin kun en ollut niiden leikissä mukana.

Vierailija
13/33 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippupätevä, huikeaa tulosta tekevä, mukava ja koulutettu mies nostettiin johtoasemaan minun sijastani, vaikka olen nainen! Munalisää sai, sillä kyllähän kaltaiseni laiska mätisäkki olisi pitänyt pelkästään vaginan ansiosta johtajaksi pistää, kuten nykyään tapana on.

0/5, ei kukaan ole tota mieltä.

Vierailija
14/33 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
15/33 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin naisvaltaisella alalla pitkään määräsaikaisilla. Sivusta moni muu sai vakituisia sopimuksia, mutta minulle niitä ei irronnut. Vaikka uusia vastuita ja titteleitä kyllä sain, joten osaamiseni tai työpaikalle sopimattomuudesta määräaikaiset eivät olleet kiinni. Keskustellessa pomon kanssa asiasta hän vilkuili mahaani, nyökytteli ja sanoi tilanteen nyt olevan miten on.

Työpaikalla sukupuolisyrjintä on muutenkin näkyvää. 90 % alalla työskentelevistä on naisia, mutta johtajista melkein 90 % on miehiä. Kaikilla pitää olla korkeakoulu käytynä, joten vähempi koulutus tai työkokemus ei voi olla syynä.

Vierailija
16/33 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käyny näin tiiminvetäjän kanssa. Hänellä on lukion todistus, itse olen AMK:n käynyt ja tein maisterin tutkintoa. Yhtäkkiä hän lopetti minulle puhumisen ja esimerkiksi työkaverit eivät saaneet kysyä apua töissä minulta. Syynä oli mm. etten kuulemma osannut työtä, olin kuitenkin tiiminvetäjän jälkeen tehnyt sitä pisimpään ja olen ollut kehittämässä projektejamme.

Vierailija
17/33 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käyny näin tiiminvetäjän kanssa. Hänellä on lukion todistus, itse olen AMK:n käynyt ja tein maisterin tutkintoa. Yhtäkkiä hän lopetti minulle puhumisen ja esimerkiksi työkaverit eivät saaneet kysyä apua töissä minulta. Syynä oli mm. etten kuulemma osannut työtä, olin kuitenkin tiiminvetäjän jälkeen tehnyt sitä pisimpään ja olen ollut kehittämässä projektejamme.

Tästä syystä meillä korkeasti koulutettujen työttömyys on korkea joillakin aloilla.

Vierailija
18/33 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä meillä korkeasti koulutettujen työttömyys on korkea joillakin aloilla.

Voi olla. Jostain syystä meidän firmassa ylennyksiä on saanut paljon aika nuoria ihmisiä, joilla ei ole koulutusta. Ei se innosta muuta kuin hakemaan muita hommia

Vierailija
19/33 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/33 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, nuorempana.

Hain työpaikkaa, johon minulla oli parempi pätevyys kuin siihen valitulla henkilöllä.

Valittu henkilö oli työpaikan yhden pomon sukulainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi