Miksi kaikilla työttömillä pitäisi olla kodin ulkopuolisia, sosiaalisia harrastuksia?
Esimerkkinä vapaaehtoistyö tai muu "yhteiskuntaa hyödyttävä" harrastus. Olen parhailaan kuntouttavassa työtoiminnassa, jossa pääpaino on työnhaun ja siihen liittyvien valmiuksien kehittäminen ja ajantasaistaminen. Kurssilla kuulin, että pitkiä työttömyysjaksoja voi "paikata" vapaaehtoistyöllä tai muulla sosiaalisella puuhastelulla, jolla "korvataan" työttömänä olo. Miksi? Jos harrastan asioita, jotka eivät ole luonteeltaan sosiaalisia ja joita voin tehdä omassa kotona kaikessa rauhassa (lukeminen, musiikin kuuntelu, elokuvat jne.), olenko yhteiskunnan silmissä jotenkin huonompi työtön? Jos voisin itse valita, en osallistuisi koskaan mihinkään TE-toimiston järjestämiin ns. aktivointitoimenpiteisiin, koska ne ovat viimekädessä nöyryyttäviä tilanteita. Joudun kuuntelemaan suojatyössä olevien, mistään mitään tajuamattomien ihmisten naiiveja neuvoja kuinka parantaa omia työllistymismahdollisuuksia, kuinka kehittää omaa elämänhallintaa ja muita älyttömyyksiä, joita he suustaan päästävät. Kurssin sisällöstä iso osa menee jonninjoutavaan puuhasteluun ja leikkimieliseen puuhailuun. Lisäksi kerta kerran jälkeen minua myös syyllistetään siitä, että olen työtön, vaikka sitä ei suoraan sanotakkaan. Koen olevani jokseenkin täydellisten typerysten armoilla. Muun muassa "henkilökohtainen valmentajani" yritti aluksi tehdä minua koskevia päätöksiä kysymättä minulta ensin, koska hänen mukaansa juuri ne toimenpiteet tarjoaisivat minulle parhainta mahdollista "apua" nykyisessä tilanteessa. Kun en suostunut hänen ehdotuksiinsa, hän alkoi anelemaan minulta suostumusta niihin.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyö pilaa työmarkkinat. Palkat laskevat, kun osa tekee töitä ilmaiseksi.
hampurilaisketjujen kannattaisi perustaa toimintansa ilmaistyöntekijöihin ( siis ei vapaaehtoistyöntekijöihin)
sillä ilmaistyöntekijät tekevät töitä palkatta
Mun harrastukset kokkaus, puutarha, leipominen.
Kaikki kotona tehtäviä.
Lisäksi en halua sosiaalista seuraa koska kotona mies ja teinit.
Lisäksi teen kotona kaiken itse niin en halua enkä jaksa tehdä mitään ilmaiseksi kelleen.
Joo ihan hömppää sulle puhutaan.
työtön joka ei harrasta mitään, tylsistyy
Vierailija kirjoitti:
Mun harrastukset kokkaus, puutarha, leipominen.
Kaikki kotona tehtäviä.
Lisäksi en halua sosiaalista seuraa koska kotona mies ja teinit.
Lisäksi teen kotona kaiken itse niin en halua enkä jaksa tehdä mitään ilmaiseksi kelleen.Joo ihan hömppää sulle puhutaan.
Nuista kaikista puuttuu sosiaalisuus, vuorovaikutus jne
Sinun tulisi ottaa puheeksi asia te-psykologin kanssa
Miten työssäkäyvät joiden asuminen ja eläminen vie puuhasteluineen niin paljon aikaa että mitkään harrasteet ja virkistäytyminen maailman matkoissa sitten kiinnosta muuten kuin sitten perhejuhlat?
sosiaalisuus on koettu turvasatamaksi
Sosiaalisilla suhteilla on terveyttä edistävä vaikutus - tutkitusti
https://www.mielipalvelut.fi/liikunta-ja-mielenterveys/
Liikunta tuottaa nautintoa. Sen harrastamisesta on myös hyötyä. Liikunta kehittää ja ylläpitää fyysistä, henkistä ja sosiaalista terveyttä sekä vähentää ennenaikaista kuolleisuutta.
Liikunta nostaa mielialaa. Se saa olon tuntumaan reippaammalta ja energisemmältä. Ahdistuksen, tyytymättömyyden ja toivottomuuden tunteet vähenevät. Ajatukset siirtyvät ikävästä vellonnasta vaikkapa ympäröivään luontoon.
Vierailija kirjoitti:
työkkäri voisi määrätä työttömälle jonkin harrastuksen, esim 6 tuntia viikossa
Entäs ne työttömät joilla on jokin vamma?
Vierailija kirjoitti:
Sinun ongelma on älykkyys ja sellaisille ihmisille nämä kuntouttavat hommelit ei ole tehty. Suomeen rantautui jossain vaiheessa pakkososiaalistava kulttuuri jossa jokin höyrypää keksi että muiden ihmisten, siis kenen tahansa päihdeongelmaisenkin vatipään seura ,on hyväksi. Näinhän se ei ole kellekään normaalille ihmiselle, vaan päinvastoin saat elämääsi ihmisiä joiden seuraa ei kukaan kaipaa eikä tarvitse. Mentaalisen puolen suhteen nämä tuttavuudet on henkisesti kuluttavia ja ne jos mikä ajaa terveenkin persoonan lopullisesti työkyvyttömäksi näiden kuntouttavien jaksojen aikana. Jokaista työtöntä tulisi kohdella yksilönä, mutta valitettavasti näin ei ole.
itse näen noita persoonallisuushäiriöisiä työpaikalla. Yksikin on todella äänekäs ja olen tuosta metelistä ihan kuormittunut ja tällähetkellä masentunutkin. Alan kohta kiireellä etsiä järkevämpää paikkaa ei tuola kestä olla. Ja tälläviikolla ohjaaja alkoi intopiukeena puskea leikkikurssille joka olisi välipäivänä tuola.
Ja ihan ihmeellistä sekin että itse olen kahvilassa ja siinä työskentelee samaanaikaan 10 henkilöä jopa. huomaan introverttinä että häiriinnyn siitä muiden häsläämisestä niin että tekisin monet hommat itse paljon helpommin.
Vapaaehtoistyö pilaa työmarkkinat. Palkat laskevat, kun osa tekee töitä ilmaiseksi.