Kuukauden ikäinen vauva hoitoon kun vanhemmat lähtee juhlimaan
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut äidit täysimettää tutkitusti vauvoja useammin kuin kouluttamattomat. He myös tupakoivat selvästi vähemmän. Voin uskoa, että vähän koulutetuilla äideillä on kiire baariin ja vauva pitää totuttaa pulloon, ettei äidin elämä mene pilalle.
En ole äiti vielä, mutta eikös se pulloon totuttaminen ole hyvä asia?!
Jos vauva ei juo pullosta, miten hitossa voin ikinä vaikka ekan puolen vuoden aikana poistua mihinkään? Pitäisikö minun hoitaa kaaaaikki ruokinnat, kun mies ei tee mitään?
Öh?
Eiköhän ole tervettä, että äiti pääsee joskus ilman vauvaa vaikka kampaajalle tai kahville.
Ei vauvaa tartte erikseen totuttaa pulloon. Siinä kun on se vaara, että rintaruokinta menee pieleen kun vauva ei osaa enää juoda muusta kuin pullosta. Vauvalle lisämaitoa voi tarvittaessa antaa myös hörpyttämällä.
Kaikkein tärkeintä on saada imetys sujumaan. Jos äiti on usein poissa vauvan luota ruoka-aikaan, maidon tuotanto vähenee ja vauva alkaa hylkiä rintaa.
Kaikkein tärkeintä sinulle. Joku muu ajattelee toisin. Sinä et voi päättää muiden ihmisten puolesta, millä tavoin he valitsevat ruokkia lapsensa ja miksi.
" Imettäjinä toimivia naisia mainitaan jo muinaisissa egyptiläisissä ja heprealaisissa kirjallisissa lähteissä, kuten myös Raamatussa.
Aikojen saatossa imettäjän käyttöön on usein liittynyt käsitys imettämisen sopimattomuudesta henkilön arvolle.
Imettäjän käyttö on saattanut toimia osoituksena perheen vauraudesta"
Lainauksen LÄHDE : Imettäjä - Wikipedia
Koskaan aiemmin ei lapsista ole hössötetty niin paljon kuin nykylapsialähtöisyyden kasvatuksen aikakaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok jos kyse satunnaisesta juhlimisesta ja vauva on luotettavissa käsissä. Vanhempien ylenpalttinen syyllistäminen on tänä päivänä aivan käsittämätöntä. Enemmän pitäisi painaa se, millaista se muu arki on. Ei se, onko nyt yksi juhlimiskerta edes keskustelun arvoista. Työni puolesta olen joutunut näkemään kuinka "päällepäin täydellinen ja hiottu" vauva-arki on äärimmäisen vaarallista vauvan kehitykselle. Läheisyys, onnellisuus ja rentous puuttuu arjesta, kaikki muu tehdäänkin oppikirjan mukaan. Juhlimistakin on monen laista, ei se kaikilla ole kännihuuruista konttaamista.
Mitä sitä menettää jos ei mene juhlimaan? Baariin pääsee kyllä vaikka loppuelämänsä, mutta vauva on pieni vain hetken.
Mielenterveyden ja jaksamisen siinä menettää, jos ei pääse ulos.
Itse sen juo, joten valitsisin jonkun toisen aktiviteetin toki. Ainakin baariin meno tapahtuu yöllä, kun vauva koisii.
Kenen kuukauden ikäinen vauva on nukkunut koko yön? Mitenkäs se seuraavan päivän hoitaminen, kun on itse valvonut? Mitä tuosta hyötyy äiti mitenkään. Virkistyy olemalla nukkumatta?
Tuossa vaiheessa on tottunut ainaiseen univajeeseen, joten samapa tuo. Eikä sitä tarvitse edes juhlia koko yötä. Kyllä äiti lapsensa hoitaa vaikka olisi kuumetta ja nukuttu vähän.
Kyllä se lapsi pärjää, vaikka joku muu ruokkii yöllä kuin äiti, äly hoi.
Itse en kokisi tuota rentouttavana, mutta varmasti joku bilehile nauttisi vapauden tunteesta (muistutus, että on yhä oma itsensä eikä vain kotona kököttävä maitobaari), ystävien seurasta, tanssimisesta ja musiikista. Tai miten nyt juhliikaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt purkkisoseetkin on synti 😂
Synti on aika vahva sana, ei sopine tähän, mutta kyllähän tuoreista aineista valmistettu ruoka on ravitsevampaa kuin purkkiruoka. On se hassua, että on ok syödä eineksiä elämän ensimmäinen vuosi, mutta sitten siitä tulee paheksuttavaa.
Miksi kenenkään toisen syömisiä tarvitsee ylipäänsä paheksua? 🤔
Et näe viestien yhteyttä koska minulla ei ole nimimerkkiä, mutta aiemmassa kerroin, että en ala ihmisiä paheksumaan suoranaisesti vaikka nuo ovat mielestäni asioita jotka paras hoitaa tietyllä tavalla.
Olen kyllä kuullut monesti paheksuntaa jos joku tarjoaa perheelleen valmisruokaa koulun jälkeen. Siihen viittasin. Käsitykseni mukaan valmisruokien syöntiä lapsiperheessä paheksutaan yleisesti. Miksi vauva-aikana se on enemmän hyväksyttyä?
"
Ei vauvaa tartte erikseen totuttaa pulloon. Siinä kun on se vaara, että rintaruokinta menee pieleen kun vauva ei osaa enää juoda muusta kuin pullosta. Vauvalle lisämaitoa voi tarvittaessa antaa myös hörpyttämällä.
Kaikkein tärkeintä on saada imetys sujumaan. Jos äiti on usein poissa vauvan luota ruoka-aikaan, maidon tuotanto vähenee ja vauva alkaa hylkiä rintaa."
Kissan viikset! Jokainen toimikoon kuten parhaaksi näkee. Se on pääasia että lapsi saa ravintoa!
En ymmärrä miten kukaan jaksaisi tuossa vaiheessa juhlia :D Kun en vieläkään jaksa, vaikka lapsi on "jo" 1v.
Kyllä tosinainen synnytyksen jälkeen nollaa kunnolla ja kiskaisee kunnon kännit.
Kummasti psyyke jaksaa paremmin vanhemmuuden uudet haasteet pienokaisen kanssa ja everybodys happy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan suurin osa vastauksista provoja tai sarkastisia, onhan?!
Jos lapsi on kuukauden ikäinen, niin totta ihmeessä vanhemmat voivat lähteä yhdessä ulos vapaalle. Vauvalle vain hankitaan joku luotettava hoitaja. Kyllä lapsi pärjää muidenkin hoidossa illan tai pahan tilanteen sattuessa vaikka useamman päivänkin ilman että lapsi traumatisoituu. Oikeasti vanhempien ja heidän parisuhteen hyvinvointi on niin tärkeää lapselle, että sitä kannattaa vaalia. Ja siihen kuuluu yhteinen aika myös vauva-aikana ilman vauvaa.
Miten huonolla mallilla on parisuhde jos sitä pitää lähteä "hoitamaan" jo tuossa vaiheessa? Ehkä pariterapia auttaisi enemmän kuin ryyppäminen.
Ootko tosissas?
Vauvan saanti on isoin mullistus, mitä parisuhteessa voi kokea. Se on henkilökohtaisesti myös äidille ja isälle todella iso muutos ja iso asia.
Se eka kuukaus on henkistä myllerrystä. Yhtäkkiä on vanhempia, ja koko elämä muuttunut.
Ei samaan tapaan pysty viettämään aikaa yhdessä ja makuuhuonepuuhatkin tauolla.
Eiköhän se vapaailta on tasan se, mitä kaikkien pitäisi tehdä! 🥂
PS. Vaikka olemmekin Suomessa, jossa on kieroitunut ja inhottava alkoholikulttuuri, monelle juhlinen = muutama drinkki ja yhteistä aikaa ystävien kanssa.
Normaalisti kuukauden ikäisen vauvan kanssa äidi nukkuminen ja lepo on tehokkaampi parisuhteen hoitokeino kuin muutama drinkki.
Drinkit ei pakollisia, se pointti on yhdessä vietetty aika tietenkin. 😂
Vaikka treffit. Toki eri asia kuin ryyppäminen, mutta täysin samalla tapaa lapsi olisi hoidossa.
Lepo on äidin hyvinvoinnin tukemista, mutta ei todellakaan paras ratkaisu parisuhteiden kannalta. Ei se lepo sitä hoida, se on vaan taas lisähetki, kun aikaa ei voi viettää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kukaan jaksaisi tuossa vaiheessa juhlia :D Kun en vieläkään jaksa, vaikka lapsi on "jo" 1v.
On monia tapoja juhlia. Tänään juhlin muutaman läheisen synttäreitä menemällä syömään, ehkä jotkut meistä viiniä juovat tai pari alkoholiannosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synti on aika vahva sana, ei sopine tähän, mutta kyllähän tuoreista aineista valmistettu ruoka on ravitsevampaa kuin purkkiruoka. On se hassua, että on ok syödä eineksiä elämän ensimmäinen vuosi, mutta sitten siitä tulee paheksuttavaa.
Et näe viestien yhteyttä koska minulla ei ole nimimerkkiä, mutta aiemmassa kerroin, että en ala ihmisiä paheksumaan suoranaisesti vaikka nuo ovat mielestäni asioita jotka paras hoitaa tietyllä tavalla.
Olen kyllä kuullut monesti paheksuntaa jos joku tarjoaa perheelleen valmisruokaa koulun jälkeen. Siihen viittasin. Käsitykseni mukaan valmisruokien syöntiä lapsiperheessä paheksutaan yleisesti. Miksi vauva-aikana se on enemmän hyväksyttyä?
Äh, tuskin enemmistö paheksuu valmisruokien tarjoamista lapsiperheissä. Joku vähemmistö siitä vaan karjuu tai moralisoidaan muita, jotta tulisi itselle parempi fiilis
Kyllä kunnon äiti silittää kaikki lepohetkensäkin vauvelin kestovaippoja.
Kaikki muu on (hauskanpito,vessassa käynti, ukon kanssa karaokeilta,jne) on turhaa ja joutavaa ja itsekästä hössötystä vauvan hyvinvoinnin kustannuksella, hyihyi HYI hävetkööt huono äiti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut monesti paheksuntaa jos joku tarjoaa perheelleen valmisruokaa koulun jälkeen. Siihen viittasin. Käsitykseni mukaan valmisruokien syöntiä lapsiperheessä paheksutaan yleisesti. Miksi vauva-aikana se on enemmän hyväksyttyä?Äh, tuskin enemmistö paheksuu valmisruokien tarjoamista lapsiperheissä. Joku vähemmistö siitä vaan karjuu tai moralisoidaan muita, jotta tulisi itselle parempi fiilis
Voi olla toki näinkin.
Tietysti olet se perheen läheinen, joka kyselee neuvoja, teetkö lasun vai et.
Yleisellä tasolla, suurin osa kuukauden ikäisistä vauvoista hoitaa joku muu kuin äiti ja näin on ollut ennen myös Suomessa. Ulkopuolinen lastenhoitaja, isoäiti, vanhemmat sisaret jne. Ja monet tuon ikäiset tarvitsevat jopa sairaalahoitoa tai äiti.
En usko, että tilapäinen ulkopuolinen hoito aiheuttaa lapselle korvaamatonta vahinkoa tai traumoja, kunhan hoitaja on tuttu ja turvallinen.
En ainakaan itse ole saanut, vaikka meidän kotiapulainen hoiti minua jo muutaman viikon ikäisestä alkaen, kun vanhemmat yrittäjiä.
Minua on hoitanut ihan vauvelista saakka vaihtelevasti noin 7 eri luotettavaa ja mukavaa henkilöä, sillä vanhempien piti painaa niska limassa duunia.
En mielestäni ole traumatisoitunut , mutta hyvät sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset taidot sain. Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, enkä ole ainakaan ujo.
Vierailija kirjoitti:
tottakai on ok. Eihän sitä vauvaa voi mukaankaan ottaa.
Ei oman elämän pidä loppua lapsen syntymiseen.
Miksi se oma elämä sisältää yleensä näissä jutuissa yökerhoissa juhlimista ja alkoholia?
Minäkin pidin kiinni myös omasta elämästä vauvan synnyttyä, eli varasin aikaa harrastuksilleni.
En edes kaivannut yöelämää, enkä kyllä kaipaa vieläkään, vaikka "vauva" on jo nelivuotias.
Silloin harvoin kun lapsi on mummolassa yötä, niin tehdään miehen kanssa hyvää ruokaa, katsotaan jokin leffa ja vaan nautitaan rauhasta.
Hienoa, että täällä olevat kaikki käyvät sivistyneesti juomassa kaksi drinkkiä baarissa ja nauttivat olosta 03 asti.
(Eli En usko sanaakaan mitä noi baariäidit täällä suoltaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai on ok. Eihän sitä vauvaa voi mukaankaan ottaa.
Ei oman elämän pidä loppua lapsen syntymiseen.
Miksi se oma elämä sisältää yleensä näissä jutuissa yökerhoissa juhlimista ja alkoholia?
Minäkin pidin kiinni myös omasta elämästä vauvan synnyttyä, eli varasin aikaa harrastuksilleni.
En edes kaivannut yöelämää, enkä kyllä kaipaa vieläkään, vaikka "vauva" on jo nelivuotias.
Silloin harvoin kun lapsi on mummolassa yötä, niin tehdään miehen kanssa hyvää ruokaa, katsotaan jokin leffa ja vaan nautitaan rauhasta.
Mä en kanssa oikein ymmärrä, että jos se oma ilta sisältää sen yhden juoman niin miksi ihmeessä sen ajan haluaa kuluttaa känniläisten keskellä jossain baarissa? Yök.
Luulisi että neljä viikkoa vanhan vauvan vanhemmat eläisi symbioosissa ja omassa kuplassaan, vielä opetellen sen lapsen hoitoa sekä uutta arkea, niin sitten jollain tulee mieleen lykätä se johonkin mummolaan?
Tässä keskustelussa moni ratakana puolustaa sitä, että tottahan vanhemmat omaakin aikaa tarvitsee jne. Ihanko totta olette tuota mieltä että ihan vastasyntyneenkin kanssa tämmöinen on ok?
Aloituksessa oli puhe 1 kk vauvasta, ei mistään puolivuotiaasta, tai yksivuotiaasta.
Ryyppyreissu? Krapula?
Minä, ja moni lähipiirissäni, toki juhlimme, mutta emme ryyppää. Ei ole tarve humaltua, on hauskaa muutenkin. 👍
Ja eiköhän vauva-aikana ole tottunut univajeeseen, mitä joku pieni krapula siinä, jos sattui enemmän juomaan?
Jos taas haluaa ryypätä, sitten se vauva on pidemmän aikaa hoidossa.
Mieheni sukulaisen lapset on alusta asti totutettu isovanhempien hoitoon ja hyvin pärjäsivät. Itsekin olen hoitanut vastasyntynyttä (n. viikon parin ikäinen) äidintoipuessa raskauteen liittymättömästä leikkauksesta. Hyvin hänkin pärjäsi.