Kuukauden ikäinen vauva hoitoon kun vanhemmat lähtee juhlimaan
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä olen iloinen siitä, että olen lapsenlapsen isän äiti. Minulle ei tuoda sitä 4 vko ikäistä yökylään enkä joudu luopumaan omasta elämästäni (kuten eivätt luovu lapsenlapsen vanhemmatkaan), vaan koko vastuu on äidinpuoleisella isoäidillä. Hän menettää oman parisuhteensa ja sen hoitamisen samalla hetkellä, kun tyttären alapäästä putkahtaa vauva.
Eihän menetä. Vaan sanoo ennen kuin lapsi aikuistuu, että ”minä en sitten tule hoitamaan mahdollisia lapsenlapsia vaikka haluaisit mennä aikanaan baariin tai sinne tai tänne”. Noin, asia hoidettu. Noin minun äitini toimi, ei siis eritellyt, milloin ei hoida, vaan että ei hoida. Se on minusta oikea asenne, ettei lapset kuvittele, että itse ei tartte hoitaa. Itse asiassa hän on sitten auttanutkin aina, kun on kysytty.
Noin. Nyt voitkin kärvistellä loppuelämäsi kateellisena ja katkerana, kun tiedät, että lapsi ihan vapaaehtoisesti kyläilee mummillaan, eikä sinulla.
Viikon aurinkolomalla aikoinaan tutustuttiin pariskuntaan jossa vaimo oli synnyttänyt kolme viikkoa aiemmin ja molemmat halusivat rentoutua hieman kahden. Vauva siis jätetty hoitoon kotimaahan. "No se nyt on muutenkin niinku koiranpentu, eihän se viel mitään tajua" kuittasi tuoreet vanhemmat.
Eli jokainen tyylillään.
Sellaisten vastuullinen vanhemmuus ei kyllä kehity jotka lykkää omille vanhemmilleen päiväkausiksi lapsensa hoitoon ihan itsestäänselvyytenä.
Joillakin vanhemmat jopa samassa paritalossa tai naapurissa että mahdollisimman helppo kuljettaa lapsi joka aikanaan oppii itsekin kävelemään hoitoon.
Miksi pitää mennä juhlimaan vauvan ollessa noin pieni? Vauva on vain hetken aikaa pieni eikä se aika koskaan palaa. Bilettämään voi mennä vuosikymmenien ajan, vauva on pieni vain lyhyen hetken.
Pienelle vauvalle ero äidistä on myös raskas. Pienen vauvan kohdalla ero saisi olla korkentaan tunteja kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Viikon aurinkolomalla aikoinaan tutustuttiin pariskuntaan jossa vaimo oli synnyttänyt kolme viikkoa aiemmin ja molemmat halusivat rentoutua hieman kahden. Vauva siis jätetty hoitoon kotimaahan. "No se nyt on muutenkin niinku koiranpentu, eihän se viel mitään tajua" kuittasi tuoreet vanhemmat.
Eli jokainen tyylillään.
No huh :(
Vierailija kirjoitti:
tottakai on ok. Eihän sitä vauvaa voi mukaankaan ottaa.
Ei oman elämän pidä loppua lapsen syntymiseen.
Ai se on elämän loppu jos joutuu muutaman kuukauden enemmän odottamaan että pääsee ottamaan viinaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai on ok. Eihän sitä vauvaa voi mukaankaan ottaa.
Ei oman elämän pidä loppua lapsen syntymiseen.
Ai se on elämän loppu jos joutuu muutaman kuukauden enemmän odottamaan että pääsee ottamaan viinaa?
Miten tällaiset ihmiset kestää 9 kk raskaana, kun ei viinaa pitäisi kitata? Elämä varmaan täysin pilalla tai sitten ei anneta vauvan häiritä normaalia elämää ja jatketaan kuten ennenkin. Ettei vaan tarttis mistään luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarin vessassako sitten käydään pumppaamassa rinnat tyhjiksi vai miten toi toimii...?
Itselläni on neljäs tulossa ja en suostunut olemaan ilman vauvaa, koska niin tukalaa olla niillä täysillä rinnoilla.En ole ap mutta esim mulla ei tullut kuin hyvin niukasti maitoa ja heti olen molemmille lapsilleni joutunut korviketta antamaan.
Kyselinkin niiltä joilta maitoa tuli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty imettämään, vaikka kuinka haluaisivat. Mulla esim.keskoslapsi tottui sairaalassa ensin letkuun ja sitten pulloon. Ei puhettakan, että olisi imetys sen jälkeen vielä lähtenyt käyntiin.
Ja tämä on sitten se syy lähteä baariin vai mitä yrität kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan suurin osa vastauksista provoja tai sarkastisia, onhan?!
Jos lapsi on kuukauden ikäinen, niin totta ihmeessä vanhemmat voivat lähteä yhdessä ulos vapaalle. Vauvalle vain hankitaan joku luotettava hoitaja. Kyllä lapsi pärjää muidenkin hoidossa illan tai pahan tilanteen sattuessa vaikka useamman päivänkin ilman että lapsi traumatisoituu. Oikeasti vanhempien ja heidän parisuhteen hyvinvointi on niin tärkeää lapselle, että sitä kannattaa vaalia. Ja siihen kuuluu yhteinen aika myös vauva-aikana ilman vauvaa.
Juuri näin. Parisuhdetta pitää vaalia, vauva kyllä pärjää, kunhan sen kanssa on joku täyspäinen. Parisuhde on kahden ihmisen tärkein juttu, vauva nyt on vain vauva, sellai kiva juttu silloin tällöin, mutta ei herranjumala se saa aikuisten elämää pilata!
No en ole kyllä baarissa parisuhdettani hoitanut kertaakaan.
Korkeasti koulutetut äidit täysimettää tutkitusti vauvoja useammin kuin kouluttamattomat. He myös tupakoivat selvästi vähemmän. Voin uskoa, että vähän koulutetuilla äideillä on kiire baariin ja vauva pitää totuttaa pulloon, ettei äidin elämä mene pilalle.
Tiedän tapauksen, jossa lapsi on suurin piirtein joka viikonloppu isoäidillään yötä (nyt 3-vuotias).
Yhdessä perheessa taas lapset kummallakin isovanhemmilla tosi usein, myös silloin ihan vauvana.
Hyvin toimii ainakin jälkimmäinen, lapset ovat ihan pappansa poikia.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja,onneksi olen tehnyt lapset aikana jolloin elämistä ei tarvinnut lopettaa lapsen syntymään.
Voi luoja, onneksi en ole koskaan ollut tilanteessa, että koen eläväni vain baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tulee edes mieleen? Vauvahan on ihan kiinni varsinkin äidistä vielä tuossa vaiheessa.
Ei välttämättä äiti imetä niin ei tarvitse sen enempää äitiä kuin isää.
Imetys tai sen puute ei liity mitenkään siihen etteikö muutaman viikon ikäinen vauva tarvitsisi OMAA vanhempaa lähelleen.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut äidit täysimettää tutkitusti vauvoja useammin kuin kouluttamattomat. He myös tupakoivat selvästi vähemmän. Voin uskoa, että vähän koulutetuilla äideillä on kiire baariin ja vauva pitää totuttaa pulloon, ettei äidin elämä mene pilalle.
En ole äiti vielä, mutta eikös se pulloon totuttaminen ole hyvä asia?!
Jos vauva ei juo pullosta, miten hitossa voin ikinä vaikka ekan puolen vuoden aikana poistua mihinkään? Pitäisikö minun hoitaa kaaaaikki ruokinnat, kun mies ei tee mitään?
Öh?
Eiköhän ole tervettä, että äiti pääsee joskus ilman vauvaa vaikka kampaajalle tai kahville.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää mennä juhlimaan vauvan ollessa noin pieni? Vauva on vain hetken aikaa pieni eikä se aika koskaan palaa. Bilettämään voi mennä vuosikymmenien ajan, vauva on pieni vain lyhyen hetken.
Pienelle vauvalle ero äidistä on myös raskas. Pienen vauvan kohdalla ero saisi olla korkentaan tunteja kerrallaan.
Ai ei saisi klo 21-03 olla ulkona, koska nukkuva (ja välillä syömään heräävä) vauva kärsii, kun on ilman äitiä 6 tuntia? 😂
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni ei ole ok. Ei myöskään se jos ei imetä tai syöttää vain purkkisoseita tai jos laittaa alle kaksi vuotiaan päivähoitoon tai saatikaan alle 1 vuotiaan, järkyttävää.
En kuitenkaan ala kenenkään elämää ruotimaan tai jotain haukkumaan jos lapset on näennäisesti turvassa ja huolehdittu.
Parempi antaa vauvan olla nälässä kuin antaa korviketta pullosta? Ja millä perusteella vauvojen valmissoseet on jotenkin haitallisia, kaikkiko pitää itse väsätä alusta asti, että on Kunnon Äiti? Kasvatat luumut ja omenat ja juurekset itse, samoin kanat ja lehmät, että saat valvottua koko prosessin henkilökohtaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok jos kyse satunnaisesta juhlimisesta ja vauva on luotettavissa käsissä. Vanhempien ylenpalttinen syyllistäminen on tänä päivänä aivan käsittämätöntä. Enemmän pitäisi painaa se, millaista se muu arki on. Ei se, onko nyt yksi juhlimiskerta edes keskustelun arvoista. Työni puolesta olen joutunut näkemään kuinka "päällepäin täydellinen ja hiottu" vauva-arki on äärimmäisen vaarallista vauvan kehitykselle. Läheisyys, onnellisuus ja rentous puuttuu arjesta, kaikki muu tehdäänkin oppikirjan mukaan. Juhlimistakin on monen laista, ei se kaikilla ole kännihuuruista konttaamista.
Mitä sitä menettää jos ei mene juhlimaan? Baariin pääsee kyllä vaikka loppuelämänsä, mutta vauva on pieni vain hetken.
Mielenterveyden ja jaksamisen siinä menettää, jos ei pääse ulos.
Itse sen juo, joten valitsisin jonkun toisen aktiviteetin toki. Ainakin baariin meno tapahtuu yöllä, kun vauva koisii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti vielä, mutta eikös se pulloon totuttaminen ole hyvä asia?!
Jos vauva ei juo pullosta, miten hitossa voin ikinä vaikka ekan puolen vuoden aikana poistua mihinkään? Pitäisikö minun hoitaa kaaaaikki ruokinnat, kun mies ei tee mitään?
Öh?
Eiköhän ole tervettä, että äiti pääsee joskus ilman vauvaa vaikka kampaajalle tai kahville.
No mikä siinä on niin kamalaa. Ottaa vauvan mukaan. Pumpata maitoa pulloon kampaamon ajaksi tai ottaa isän hoitamaan vauvaa mukaan. Mitä ihmettä siellä baarissa tai kahvilassa on mikä on hienompaa kuin oma vauva.
Tämä parisuhteen hoitaminen baarissa on sitten oma juttunsa. Se mitä itse olen todistanut niin känniörvellystä ja mustasukkaisuutta. Parisuhdetta olisi hoitanut moni tehokkaammin vaikka saunomalla yhdessä ja tekemällä yhdessä ruokaa.
Sama ajatus!
Kolme lasta on liitostamme ja syntyneet 90-luvun taitteen molemmin puolin. Aivan normaalisti käytiin ilman vauvaakin jossain: milloin pikkumatkalla, milloin huvittelemassa leffassa, baarissa, tuttujen kanssa syömässä jne.
Imetin kyllä tappiin asti, mutta totutin pulloonkin varhain. Ei mitään ongelmaa. Eihän tuolla asenteella (äidin pitää olla käytettävissä 24/7) saa aikaan kuin narsisteja.
Jos nyt joku saa kuvan, että huonosti hoidettu, niin ei todellakaan. En vain edes ajatellut, että vauvan vieressä pitää olla joka sekunti. Hoitajat olivat isovanhempia, sisaria, kummeja ... ehdottoman luotettavia ihmisiä ja nyt siis jo kolmikymppiset lapset ovat mitä hienoimpia tyyppejä. Miehenkin kanssa ollaan vielä yhdessä.