Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä lapsista on tullut tuollaisia ulkoilmaihmisiä, vaikka itse olisin mieluummin sisällä kaakaolasin ääressä...

Vierailija
26.10.2019 |

Kun kuulivat, että koko iltapäivän sataa, niin sanoivat haluavansa sitten lähteä metsäretkelle... öö, tota täällä sisällä olisi kyllä kaikenlaista kivaa puuhaa, eiköhän olla täällä vaan ja keitellään kaakaota...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vedenpitävä hattu on myös tärkeä.

Sinccis

a.k.a. sydvesti

Vierailija
22/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella aikuisella on oikeasti niin hyvät sadevaatteet että pärjää tuntikausia kylmässä vesisateessa kastumatta ja palelematta? Kunnon kaatosade kastelee vaatteet tehokkaasti läpimäräksi varsinkin jos vielä tuuli tehostaa sadetta. Eikö ulos ehdi paremmalla säällä?

Huoh. Goretex on jo aika vanha keksintö.

Kaatosade kastelee niin tehokkaasti että se menee goretexien läpi jos sateessa joutuu olemaan hieman pidempään. Kevyessä sateessa ja kuurottelussa se on riittävä suoja sillä se pitää kuitenkin vähän paremmin vettä kuin pelkkä tuulipuku. Kunnon sadetakkia, sadehousuja ja saappaita jotka pitävät kaatosateen on aika harvalla aikuisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on tosi erilaisia samankin perheen sisällä. Toiset tykkää ulkoilusta, toiset ei.

Mulla on yks tuttava, ”täydellinen äiti”, joka aina kertoi että kun ovat niin aktiivisesti ulkoilleet pienestä pitäen niin siksi lapset tykkää olla pihalla. Kunnes saivat kolmannen lapsen joka ei lähtenyt kirveelläkään pihalle. Nyt on jo tunnustanut että eipä sillä omalla esimerkillä ole niin merkitystä jos lasta ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta. Minusta oli jotenkin lohdullista että myönsi tämän. Itse en ole ottanut stressiä ulkoilusta. Välillä se on kivaa, mutta väkisin ei tarvitse mennä.

Minä en ole ikinä myöskään ottanut paineita ulkoilusta. Pyritään käymään päivittäin, mutta jos on pientä flunssaa tai muuten vain tosi kivat sisäpuuhat (lapsemme tykkäävät leikkiä pitkiä leikkejä ja pöytäpuuhailla mielellään) niin välillä menee parikin päivää sisällä. Silloin kun mennään ulos, niin lapset jaksavat olla parikin tuntia kevyesti, eivätkä ikinä vastustele ulos menoa, mutta harvemmin mankuvatkaan sinne menoa. Voisi siis sanoa, että ovat aika joustavia tämän ikäisiksi (3 ja 5) ja keksivät kyllä puuhat paikassa kuin paikassa ja liikkuvat myös sisällä runsaasti.

Minun hyvä ystäväni menee sen sijaan aina kellonlyömällä lasten kanssa ulos kaksi kertaa päivässä. Nämä molemmat lapset eivät erityisemmin pidä ulkoilusta ja pyytävät päästä sisälle puolen tunnin päästä. Sisälläkin valittavat tylsyyttä usein. Ovat kyllä vanhempia (4 ja 6) ja toki erilaisia luonteita. En silti voi olla itsekseni miettimättä, että onko tuolla ulkoilunatseudella yhteyttä siihen, etteivät ulkoilusta nauti. Ja en voi olla miettimättä sitäkään, että eivätkö sen takia leiki pitkiä mielikuvitusleikkejä, kun niiden kehittymiseen ei ole koko lapsuuden aikana tullut riittävästi joutenoloa. Elävät siis todella aikataulutetusti muutenkin, ja harvassa päiväkodissakaan on niin rento aikataulu, että lapset pystyvät kehittämään tätä ominaisuutta (pitkäkestoinen leikki) siellä.

Että ehkä ap sinunkin lasten onni on ollut sinun laiskuutesi siinä missä minunkin lasten. Koita kuitenkin tsempata ja keittää kaakaota termariin metsään mukaan, sillä lasten aloitteisiin olisi kuitenkin hyvä tarttua. Tai pimennä jostain huoneesta valot ja tee sinne jouluvalojen, kankaiden ym. avulla taikametsä, jos on todella väsynyt olo. Tai laita mies sinne metsäretkelle, jos on kuvioissa :)

Vierailija
24/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella aikuisella on oikeasti niin hyvät sadevaatteet että pärjää tuntikausia kylmässä vesisateessa kastumatta ja palelematta? Kunnon kaatosade kastelee vaatteet tehokkaasti läpimäräksi varsinkin jos vielä tuuli tehostaa sadetta. Eikö ulos ehdi paremmalla säällä?

Siis ? Sateella laitetaan tietenkin pitkähihaista / villaa alle, ettei tule vilu. 

Et kai sinä mikään lapsi ole, osaat pukeutua.

Sinccis

Mulla on kyllä paksu puuvillainen huppari jonka huppu lämmittää myös niskaa. Kuivana tosi yes! Mutta ei se auta vaikka on kuinka paksu kun kaatosateessa se kylmä sadevesi tulee tuulitakista ja sen hupusta läpi, kastelee hupparin ja saa sen märän hupparin liiskaantumaan niskaan ja aluspaitaan.

Vierailija
25/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsillahan on hyvät sadekamppeet, kyllä niiden kelpaa ulkoilla sateessa. Aikuisella ei ole suojaavia kuravaatteita ja tuulipuku kastuu läpi varttitunnissa ja tunnin ulkoilun jälkeen olen aivan läpimärkänä jos lähden ulos vesisateeseen. Tänäänkin on luvattu ihan kaatosadetta. Sateenvarjokin on aika hankala jos jotain meinaa touhuta kuten sienestää. Mutta kai se on vain lähdettävä.

Mulla vesipilari 25 000, hengittävyys 25 000. Ei näillä edes huomaa, että vähän ripsii ja ukostaa .. ;)

Ei kun sienestämään vaan.

Sinccis

Missä ulkoiluasussa on noin kovat arvot? Jos saat niskaasi ukkoskuurossa vettä kuin saavista kaatamalla niin kastutko yhtään?

Vierailija
26/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on tosi erilaisia samankin perheen sisällä. Toiset tykkää ulkoilusta, toiset ei.

Mulla on yks tuttava, ”täydellinen äiti”, joka aina kertoi että kun ovat niin aktiivisesti ulkoilleet pienestä pitäen niin siksi lapset tykkää olla pihalla. Kunnes saivat kolmannen lapsen joka ei lähtenyt kirveelläkään pihalle. Nyt on jo tunnustanut että eipä sillä omalla esimerkillä ole niin merkitystä jos lasta ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta. Minusta oli jotenkin lohdullista että myönsi tämän. Itse en ole ottanut stressiä ulkoilusta. Välillä se on kivaa, mutta väkisin ei tarvitse mennä.

Minä en ole ikinä myöskään ottanut paineita ulkoilusta. Pyritään käymään päivittäin, mutta jos on pientä flunssaa tai muuten vain tosi kivat sisäpuuhat (lapsemme tykkäävät leikkiä pitkiä leikkejä ja pöytäpuuhailla mielellään) niin välillä menee parikin päivää sisällä. Silloin kun mennään ulos, niin lapset jaksavat olla parikin tuntia kevyesti, eivätkä ikinä vastustele ulos menoa, mutta harvemmin mankuvatkaan sinne menoa. Voisi siis sanoa, että ovat aika joustavia tämän ikäisiksi (3 ja 5) ja keksivät kyllä puuhat paikassa kuin paikassa ja liikkuvat myös sisällä runsaasti.

Minun hyvä ystäväni menee sen sijaan aina kellonlyömällä lasten kanssa ulos kaksi kertaa päivässä. Nämä molemmat lapset eivät erityisemmin pidä ulkoilusta ja pyytävät päästä sisälle puolen tunnin päästä. Sisälläkin valittavat tylsyyttä usein. Ovat kyllä vanhempia (4 ja 6) ja toki erilaisia luonteita. En silti voi olla itsekseni miettimättä, että onko tuolla ulkoilunatseudella yhteyttä siihen, etteivät ulkoilusta nauti. Ja en voi olla miettimättä sitäkään, että eivätkö sen takia leiki pitkiä mielikuvitusleikkejä, kun niiden kehittymiseen ei ole koko lapsuuden aikana tullut riittävästi joutenoloa. Elävät siis todella aikataulutetusti muutenkin, ja harvassa päiväkodissakaan on niin rento aikataulu, että lapset pystyvät kehittämään tätä ominaisuutta (pitkäkestoinen leikki) siellä.

Että ehkä ap sinunkin lasten onni on ollut sinun laiskuutesi siinä missä minunkin lasten. Koita kuitenkin tsempata ja keittää kaakaota termariin metsään mukaan, sillä lasten aloitteisiin olisi kuitenkin hyvä tarttua. Tai pimennä jostain huoneesta valot ja tee sinne jouluvalojen, kankaiden ym. avulla taikametsä, jos on todella väsynyt olo. Tai laita mies sinne metsäretkelle, jos on kuvioissa :)

Minä olen samaa mieltä. Ulkoilusta ei kannata tsressiä kantaa kunhan määrä pysyy kohtuullisena. Joka säällä ei ole pakko mennä ulos jos ei huvita eikä ulkoilua pidä sitoa mihinkään tiettyyn kellonaikaan ellei siihen ole joku erityinen syy kuten työ tms. Näin ulkoilu pysyy mielekkäänä ja siitä saa riemua.

Vierailija
27/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahminta-pöytä valmiina katettuna?

Vierailija
28/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpparit ja parin eron sadeviitta aikuiselle niin pärjää jo hyvin.

Vierailija
29/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen sopiva juttu:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006285162.html

"Anna Kauhala ei käynyt luonnossa kymmeneen vuoteen, koska siellä on kylmää ja märkää – Sitten tuli nelijalkainen, joka opetti miten ulkoillaan"

Vierailija
30/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vedenpitävä hattu on myös tärkeä.

Sinccis

a.k.a. sydvesti

On kyllä kaupunkialueella aika raisu :-) Pitääkö sulla ulkoilupuvun huppu vettä yhtään?

Vierailija
31/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on jos lapset viihtyy paremmin ulkona kuin sisällä tv:n vieressä.

Vierailija
32/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että tuo yksi löytää tänne ketjuun vettähylkivän tuulipukunsa kanssa. :D Ei ole sadevaatteista muka kuullutkaan ja jankuttaa vaan tuulipuvustaan. Turha sille vastailuun on aikaansa tuhlata. Normaalit ihmiset osaa ostaa vedenpitävät vaatteet tekemättä siitä hirveää numeroa ja jankuttamatta sitä palstalla vuosikausia.

Vierailija
33/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tuo yksi löytää tänne ketjuun vettähylkivän tuulipukunsa kanssa. :D Ei ole sadevaatteista muka kuullutkaan

Aika harvalla aikuisella on sadevaatteita kun katselee pyörätiellä soljuvaa liikennettä sadepäivänä. Aika harvalla edes sateenvarjoa. Ja kai se nyt ottaa pattiin kun on ostanut vettähylkivän tuulipuvun juuri vesisateessa ulkoilua varten ja sitten kunnon vesisateessa se laskeekin vedet läpi niin että lämmittävä vaatekerros tuulipuvun alla kastuu likomäräksi ja paleltaa.

Vierailija
34/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ja ilmeisesti aika monella muullakin mammalla (fb ryhmissä kehuttu) on tämä

https://www.xxl.fi/didriksons-thelma-parka-naisten-parkatakki-musta/p/1…

Löysin satkulla. Kunnon huppu, jonne pää uppoutuu ja saa möllätä maailmaa tunnelin päästä. Tarpeeksi pitkä kun on ja kumpparit niin ei juuri kastu.

Autoni on Polo ja (parka)takkini Rukka.

Vierailija
35/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tuo yksi löytää tänne ketjuun vettähylkivän tuulipukunsa kanssa. :D Ei ole sadevaatteista muka kuullutkaan

Aika harvalla aikuisella on sadevaatteita kun katselee pyörätiellä soljuvaa liikennettä sadepäivänä. Aika harvalla edes sateenvarjoa. Ja kai se nyt ottaa pattiin kun on ostanut vettähylkivän tuulipuvun juuri vesisateessa ulkoilua varten ja sitten kunnon vesisateessa se laskeekin vedet läpi niin että lämmittävä vaatekerros tuulipuvun alla kastuu likomäräksi ja paleltaa.

Tänäänkään ei kellään vastaantulijalla ollut sadevaatteita vaikka vettä satoi reilusti. Yhdelläkin koiranulkoiluttajanaisella Haghlöfsin ulkoilutakki valui vettä hupusta rinnuksille kun päällä ei ollut sadetakkia.

Vierailija
36/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ? Sateella laitetaan tietenkin pitkähihaista / villaa alle, ettei tule vilu. 

Et kai sinä mikään lapsi ole, osaat pukeutua.

Sinccis

Mulla on kyllä paksu puuvillainen huppari jonka huppu lämmittää myös niskaa. Kuivana tosi yes! Mutta ei se auta vaikka on kuinka paksu kun kaatosateessa se kylmä sadevesi tulee tuulitakista ja sen hupusta läpi, kastelee hupparin ja saa sen märän hupparin liiskaantumaan niskaan ja aluspaitaan.

Osta sadeviitta. Halvimpia saa vitosella. Tietenkin kestävät maksaa vähän enemmän.

Sinccis

Vierailija
37/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsillahan on hyvät sadekamppeet, kyllä niiden kelpaa ulkoilla sateessa. Aikuisella ei ole suojaavia kuravaatteita ja tuulipuku kastuu läpi varttitunnissa ja tunnin ulkoilun jälkeen olen aivan läpimärkänä jos lähden ulos vesisateeseen. Tänäänkin on luvattu ihan kaatosadetta. Sateenvarjokin on aika hankala jos jotain meinaa touhuta kuten sienestää. Mutta kai se on vain lähdettävä.

Mulla vesipilari 25 000, hengittävyys 25 000. Ei näillä edes huomaa, että vähän ripsii ja ukostaa .. ;)

Ei kun sienestämään vaan.

Sinccis

Missä ulkoiluasussa on noin kovat arvot? Jos saat niskaasi ukkoskuurossa vettä kuin saavista kaatamalla niin kastutko yhtään?

Uutena ei sitten tippaakaan. Nyt kun viimeksi sateella sienestin, niin läpi tuli kosteutta käsistä. 

Ei niinkään muualta. Muttei mitenkään niin, että vesi olisi läpi tullut.

Urheilu ja eräliikkeistähän noita löytyy tutkimalla. Kannattaa tosiaan lukea ne tiedot läpi, koska niissä on heittoa niin paljon.

No esim. tässä minuutin googlailulla. Tuossa on 20 000 vesipilari. Hengittävyys "vain" 15 000.

https://www.partioaitta.fi/haglofs-naiset-eco-proof-jacket-women-slate-…

Etsimällä ja lukemalla "kaikki" läpi urheiluliikkeissä löytyy. Halppismerkkejen lukeminen on tosin melko turhaa ..

Sinccis

Vierailija
38/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puku on tosin jo monta vuotta vanha ..

Sinccis

Vierailija
39/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma takkini ei kyllä tarjouksessa maksanut tuosta kuin puolet. Koko pukukin oli niukin naukin halvempi, kuin tuo. Etsimällä etsimällä ..

Sinccis

Vierailija
40/45 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin juoksemassa, tuli vettä mutta ei mulla mitää sadevaatteita ollut. Mulla olis kyl sadetakki yms. Mutta ne ei ole niin hyviä juostessa. Ei se lenkillä niin haittaa vaikka kastuukin. Tietenki eri, jos joutuu seisoskelee pihalla. On niitä hyviäkin kamppeita, niihin täytyy vaan laittaa paljon rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän