Miten olet varautunut tulevaan myrskyyn kun sähköt katkeaa melkein koko Suomesta
Muista ainakin vettä hakea jos muuta et viitsi tehdä.
Kommentit (39)
Luotan että ilmastonmuutos pitää talon lämpimänä.
Karmean hirveä ennennäkemätön myrskytuuli runnoo Suomea murskaavalla voimalla.
Kunhan näkyy kova laki. Ja sehän näkyy kun läppärissä on akku täynnä.
Taas liioiteltu ennustus, mutta parempi näin, kuin että ei olisi varoitettu ollenkaan.
Nyt osataan varautua, varmuuden vuoksi.
Myrsky voi tulla myös vasta lauantaina.
Laitoin juuri läppärin latautumaan, taidanpa laittaa puhelimen myös ja matkalaturin. Siis jos kerran koko Suomesta lähtee sähköt.
En mitenkään. Miks pitäisi? Asun Helsingissä eikä täällä juurikaan ilmajohtoja ole. Katkot erittäin harvinaisia.
täällä maalla ei tarvitse hirveästi varautua kun on leivinuuni, kaivo ja ulkohuussi. ainut ongelma jos päiväkausia on sähköt poikki niin pakastin sulaa, mutta aika kauan se pysyy jäässä. muutenkin on totuttu sähkökatkoihin, eivät aina jouda syrjäseuduilta heti korjaamaan.
Noudatan Huoltovarmuuskeskuksen ohjeita. Minulla on kotivara kunnossa ihan Trangiaa myöten. Sen lisäksi olen ostanut elintarvikelaatuisia kannellisia ämpäreitä kaupasta ja pessyt sekä kuivannut ne valmiiksi.
Joku luulee, että kotivaraa säilytetään sinetöitynä ja odotetaan katastrofia. Itse asiassa sieltä otetaan säännöllisesti tuotteita syötäväksi ja ostetaan tuoreempaa tilalle. Sama juttu myös lääkkeiden kanssa.
Haravoimalla, jotta pääsen uudestaan haravoimaan.
Tämä johtuu siitä että naapurin mummon mielestä puut roskaavat, epäilen että jos mummo saisi päättää, niin vetäisi asfaltille kaikki metsät.En viitsi pahoittaa kasikymppisen mummon mieltä, vaan haravoin kiltisti lehdet moneen otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri läppärin latautumaan, taidanpa laittaa puhelimen myös ja matkalaturin. Siis jos kerran koko Suomesta lähtee sähköt.
Vielä on ongelma kun nykyään näiden tietotekniikka laitteiden sisältö on suurimmaksi osaksi netissä ja jos KAIKKI sähköt katkeaa ei linkkimastotkaan pelaa(vai onko niissä akkuvarmistus, minä en tietä).
Satakunnassa asustelen, noin kilometrin päässä merestä. Tuuli kuulostaa olevan melkomoinen, puuskissa ikkunat helisee ja takan hormit humisee. Sähköt eivät ole vielä napsahtanut vaikka täällä on pitkin kesääkin ollut sähkökatkoja useampia.
Minulla on:
🔶 kolme pulloa valkoviiniä
🔶 kaksi askia L&M sinistä tupakkaa
🔶 rusinatonta maksalaatikkoa 2 jääkaapissa ja 2 pakasteessa
🔶 ketsuppia ja sinappia
🔶 makuupussi
🔶 laturi
🔶 kaksi pyyhettä
🔶 ripsiväri
Vierailija kirjoitti:
Minulla on:
🔶 ketsuppia ja sinappia
🔶 makuupussi
🔶 laturi
🔶 kaksi pyyhettä
🔶 ripsiväri
Ripsiväri etenkin ❤
Minullakin on se. Ja viiniä riittävästi.
Jedivoimaa, kaivo, puuhella, sauna, aggrekaatti, maakellari, ulkohuussi, taskulamppu, radio, kynttilät + muut himmelit ja viskiä. näillä mennään
Vierailija kirjoitti:
Minulla on:
🔶 ketsuppia ja sinappia
🔶 makuupussi
🔶 laturi
🔶 kaksi pyyhettä
🔶 ripsiväri
Pirkule. Sussa on selkeesti selviytyjä ainesta. Mä vaan sitten syön pakasteesta niitä sulaneita ruokia.
Mulla on limsaa jääkaapissa, ja se pysyy viileänä, jos laitan sen parvekkeelle. Ei siis hätää. Kaapit täynnä (joulu)karkkeja ja keksejä ja sipsiä. Näillä elää pitkään. Uusia kirjoja ostin tällä viikolla, joten on myös lukemista.
Eipä itse asiassa täälläkään pahemmin haittaisi.. Leivinuunilla saa talon ylemmän kerroksen pidettyä lämpimänä, saunaan ja takkaan voi tehdä tarvittaessa lisätulet. Pihassa valaistus toimii aurinkokennoilla. Sisälle on kynttilöitä. Ruuan saa leivinuunissa, trangialla tai kaasugrillillä. Kaikkiin on polttoaineet/kaasut. Autoissa on tankit täynnä polttoainetta mikäli tarvitsee liikkua. "Mökkivesisäiliöissä" (eli tuollaisia 20 litran kanistereita) on juomavettä ensi hätään. Kun loppuu, naapurin kaivosta lisää. Onneksi saa nostettua manuaalisestikin eikä pelkällä sähköpumpulla.
Kylmäkellariin voi siirtää osan jääkaapin sisällöstä. Pakastimessa on sen verran kylmäkalleja, että jos ovea ei avaa, niin aika pitkään pysyy kylmänä. Että ei tässä nyt hirveän huonosti asiat olisi ensimmäisten 24 tai 48 sähköttömän tunnin aikana.
40L säiliö täynnä puhdasta vettä, kaapit täynnä säilykkeitä, huopia ja myrskyvarusteita. Pelikortit, kynttilöitä ja sen sellaista. Eiköhän tässä pärjää muutaman päivän.
Näkis vaan että menee sähköt. Nyt puhaltaa 16m/s, puuskassa 21m/s. Normaali syystuuli. Just aattelin että lähden tekeen koiran kanssa vähän pidemmän lenkin.
Terveisiä Meri-Porista.
Joo Satakunnassakin piti jotain taloja kaatua.
Nyt tuulta puuskissa 6m/s.
Eijumalauta tuota lööppiuutisointia nykyään.
Lyödäänkö vetoa niin ensi viikon "hirmutalvi" on todellisuudessa +5 astetta ja vettä sataa.