Äänikirjojen kuuntelu ei paranna lukutaitoa vaan on laiskojen ihmisten viimeisin villitys
On pötyä, että kuuntelu olisi millään mittapuulla samalla tasolla kuin kirjan lukeminen. Lukutaito kehittyy vain lukemalla ja ennen kaikkea lukunopeus. Äänikirjassa on töysin riippuvainen äänikirjan lukijan lukunopeudesta. Äänikirjoista ei ole mitään hyötyä, vaan luen kirjani edelleen itse siinä rytmissä kuin itse haluan.
Kommentit (26)
Kirjat saattavat aueta ihan eri tavoin kuunneltuna ja luettuna. Kannattaa kokeilla kuunnella oma suosikki, jos siis löytyy äänikirjana, saatat yllättyä. Muuten, käyttämissäni äänikirjapalveluissa (Bookbeat, Ellibs) voi säätää nopeutta, jos tuntuu että lukija lukee liian nopeasti tai hitaasti.
Rakastan lukemista, mutta kuuntelen mieluusti myös äänikirjoja. Kuuntelen kirjoja, kun laitan ruokaa, lenkkeilen tai ajan autoa. Illalla sängyssä ennen nukkumaanmenoa voi jo laittaa valot kiinni ja rentoutua kirjaa kuunnellen. Kyllä mä keksisin aika monta muutakin tilannetta, joissa äänikirja on kätevämpi. Mutta olen toki aloittajan kanssa samaa mieltä siinä, että lukeminen on tosi tärkeää.
On ihana, kun voi palata vaikka aiempaan kohtaan luettavassa kirjassa, jokin jokin asia on mennyt ohi ja kirjan lukemisessa voi pitää helposti taukoakin ja jatkaa sitten. Äänikirja menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kirjoja tehdään entistä enemmän varta vasten kuunneltaviksi, jolloin ne tehdään lyhyemmiksi ja viihteellisemmiksi eli tarkoituskin olla vain ns.taustamusaa.
Pelkäänpä vaan, että ei äänikirjat oikeasti tule lisäämään kirjoitetun kirjan lukemista mutta minkä sille tekee. Aikoinaan jotkut puolustelivat nuorten somen käyttöä ja lyhytviestejä, että ovathan nekin kirjoittamista ja ylläpitävät kirjoitustaitoa. No, eivät todellakaan ole patantaneet nuorten kirjoitustaitoa, päinvastoin.
Ei paranna, mutta sanoisin vastalauseen laiskuudesta, itse tykkään kuunnella kun teen jotain, vaikkapa siivoan tai olen liikenteessä. Illalla myös jos lukisin, niin herkästi en nukahtaisi, kuuntelu on helpompi tapa rauhoittua, koska keskittyy vain siihen yhteen asiaan, varsinkin jos kärsii unettomuudesta, kuten minä, mikä toisaalta taas on ristiriidassa päivälukemisen kanssa koska silloin tarvitsen virikkeitä ylipäätänsä että pystyn paremmin keskittymään, add/adhd.