Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon myyntivoiton verotus

Vierailija
25.10.2019 |

Ilmeisesti myyntivoitosta ei tarvitse maksaa veroa jos on itse asunut asunnossa. Tarvitseeko siinä asua välittömästi ennen myyntiä, vai riittääkö että on itse asunut siinä yhtäjaksoisesti vähintään 2 vuotta ja myy sen vaikka 5v sen jälkeen kun muutti pois?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin verotoimiston sivuilta, ei ole mitään viiden vuoden rajaa.

Itse asiassa tuossa laissa on aikamoinen porsaanreikä. Tiedän perheitä, jotka tekevät bisnestä kyseisellä tavalla. Kirjat kahdeksi vuodeksi asuntoon.

Voisiko tuota lakia jotenkin muuttaa. Ensiasunnon omistuksen myyminen verottomana on ok, mutta sen jälkeen myyntivoittoveron maksuun.

Oikeuskirjallisuudessa on itseasiassa puollettu kantaa, että jos tuota tekee rakennuttamalla taloja ja asumalla niissä 2 vuotta ja sitten taas rakentamalla, niin myyntitulo verotettaneen palkkatulona viimeistään viidennen talon kohdalla. En tiedä, miten asuntojen kohdalla menee sitten, kun siitä alkaa tulla säännönmukaista. Kyllä noihin on keinot puuttua, mutta sanon omasta puolestani, että jos joku ihan hyvin toimeentuleva oikeasti haluaa muuttaa 2v välein jonkun hikisen muutaman tonnin tähden, niin muuttakoon. 

Vierailija
42/45 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuossa laissa on aikamoinen porsaanreikä. Tiedän perheitä, jotka tekevät bisnestä kyseisellä tavalla. Kirjat kahdeksi vuodeksi asuntoon.

Voisiko tuota lakia jotenkin muuttaa. Ensiasunnon omistuksen myyminen verottomana on ok, mutta sen jälkeen myyntivoittoveron maksuun.

Aika vaikeaksi tekee oman elämänsä tuolla tavalla. Jos on muuttanut omat kirjansa myyntivoittoveron välttämiseksi omistamaansa vuokra-asuntoon, niin vuokralainen ei saa asumistukea. Lisäksi tällöin ei voi olla kirjoilla omassa asunnossaan. Vero maksetaan voitosta ja siitä voi joka tapauksessa vähentää remonttikulut yms. joten tuolla kikkailulla saatava hyöty on vaivaan nähden aika mitätön.

Ei tuossa mitäön vaikeaa ole. Minä ostin sijoitusasunnon muuttaessani miesystävän luo asumaan. Muutin kirjani sijoitusasuntoon ja vuokrasin asunnon hyvätuloiselle ulkomaalaiselle, jota ei kiinnostanut pätkääkään että olin kirjoilla asunnossa.

Tuosta jää vaan kiinni kun postin tiedot kertovat että asunnossasi on asunut joku muu. Jos et tienyt niin maistraatti ja posti tekevät yhteistyötä. Eli et tule saamaan voittoa verottomana. 

Miksei. Siinähän asuu nyt tuo sijoittaja yhdessä sen ulkomaalaisen kanssa.

Onhan se kuvio ihan mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/45 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen isä kirjoitti:

Miten ihminen joka ei omista asuntoa voisi sen myydä ja päästä osingoille? Eipä mitenkään. Tämäkin verovapaus asettaa ihmiset jälleen eriarvoiseen asemaan. Samaan aikaan kun lapsilisiä leikataan sähköautoille puuhataan hankintatukia ja osingon saajille annetaan uusia etuja ja ilmaisia lisämukavuuksia.

No mites sitten minä lapsettomana ihmisenä voisin saada lapsilisää? Eriarvoisuutta!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
44/45 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikeaksi tekee oman elämänsä tuolla tavalla. Jos on muuttanut omat kirjansa myyntivoittoveron välttämiseksi omistamaansa vuokra-asuntoon, niin vuokralainen ei saa asumistukea. Lisäksi tällöin ei voi olla kirjoilla omassa asunnossaan. Vero maksetaan voitosta ja siitä voi joka tapauksessa vähentää remonttikulut yms. joten tuolla kikkailulla saatava hyöty on vaivaan nähden aika mitätön.

Ei tuossa mitäön vaikeaa ole. Minä ostin sijoitusasunnon muuttaessani miesystävän luo asumaan. Muutin kirjani sijoitusasuntoon ja vuokrasin asunnon hyvätuloiselle ulkomaalaiselle, jota ei kiinnostanut pätkääkään että olin kirjoilla asunnossa.

Tuosta jää vaan kiinni kun postin tiedot kertovat että asunnossasi on asunut joku muu. Jos et tienyt niin maistraatti ja posti tekevät yhteistyötä. Eli et tule saamaan voittoa verottomana. 

Saa siellä asua joku muukin, kunhan itsekin on asunnossa kirjoilla. Postille voi tehdä osoitteenmuutoksen vaikka kesämökille eikä sitä silti pidetä pysyvänä kotiosoitteena.

Noh, uskottele itsellesi näin. Sinun postisi tuskin menee sijoutusasunnolle? Nämä huijaukset kyllä tiedetään ja tutkitaan, huvittavaa miten moni kuvittelee että viranomaiset ovat näin yksinkertaisia. 

No kyllä mulla meni viralliset postit sijoitusasunnolle kahden vuoden ajan. Kävin tsekkaamassa laatikon kerran viikossa. Asunnolle ei ollut pitkä matka, joten ei ollut mitään vaivaa. Onneksi tein noin, koska nyt asunnon arvo on kaksikertaistunut ja hinnat näkyy edelleen nousevan, joten säästän pitkän pennin myydessäni sen eläkkeelle jäädessäni. 

Siis sinulla oli asunnossa vuokralainen, ja hänelle oli ihan ok että kävit kerran viikossa hänen kotoaan hakemassa postiasi, ja sinulla oli siellä kirjatkin virallisesti? Lisäksi satuit asumaan itse niin lähellä sijoitusasuntoasi, että postien hakemisesta ei ollut liikaa vaivaa sinulle. Tällainen on varmastikin äärimmäisen harvinainen tilanne, eikä sen mukaan kannnata lakeja alkaa säätämään, että saadaan porsaanreikä pois niiltä parilta ihmiseltä, jotka tällaista viitsivät ja onnistuvat harrastamaan. Varsinkin kun sillä olisi kielteiset seuraukset sadoille tuhansille muille ihmisille ja sitä kautta koko yhteiskunnalle.

Hain kyllä postin postilaatikosta, joten ei tarvinnut mennä asuntoon sisälle. 

Vierailija
45/45 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen isä kirjoitti:

Miten ihminen joka ei omista asuntoa voisi sen myydä ja päästä osingoille? Eipä mitenkään. Tämäkin verovapaus asettaa ihmiset jälleen eriarvoiseen asemaan. Samaan aikaan kun lapsilisiä leikataan sähköautoille puuhataan hankintatukia ja osingon saajille annetaan uusia etuja ja ilmaisia lisämukavuuksia.

Täsmälleen samaa mieltä. Yhteiskunta eriarvoistuu ja päättäjät pelaavat omaan pussiinsa ja lapsiperheiden asema vaan kiristyy. Ei ole ihme että syntyvyys on laskussa.