Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautissuojan pakkauksesta poistetaan naissymbolit

Vierailija
24.10.2019 |

https://www.verkkouutiset.fi/kuukautissuojan-pakkauksesta-poistetaan-na…

Aktivistit ovat pitäneet nykykäytäntöä syrjivänä.

Always-yhtiö on ilmoittanut poistavansa naissukupuoleen viittaavan Venus-symbolin kaikista kuukautistuotteistaan ensi vuoden puolella.

CBS Newsin mukaan päätös on seurausta seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavien aktivistien kampanjaan, jossa alan yhtiöitä vaadittiin muuttamaan tuotepakkauksien syrjiväksi koettua ulkoasua. Sukupuolineutraalin ilmeen katsotaan huomioivan myös muunsukupuoliset henkilöt.

– Always on taistellut jo yli 35 vuoden ajan naisten ja tyttöjen puolesta, ja jatkamme tätä työtä edelleen. Olemme myös sitoutuneita erilaisuuden huomioimiseen. Olemme yhä jatkuvalla matkalla ymmärtääksemme paremmin kaikkien asiakkaidemme tarpeita, tuotemerkin omistava Procter & Gamble -yritys muotoili tiedotteessaan.

Asiaa on ajanut muun muassa LGBTQ-aktivistina palkittu Ben Saunders, joka on tuottanut lyhytelokuvia transsukupuolisten ihmisten asemasta Britanniassa.

Aktivistit ovat pitäneet naissymbolin käyttöä ongelmallisena, sillä kuukautiset eivät koske kaikkia naisia. Osa tuotteita käyttävistä henkilöistä ei myöskään koe itseään naissukupuolisiksi.

Arvostelijoiden mukaan muutos tähtää toisen sukupuolen ”eliminointiin”. Sosiaalisessa mediassa aiheesta on käyty raivokasta keskustelua boikottia vaativan #BoycottAlways-tunnisteen alla.

En enää ihan oikeasti kohta halua elää tällä planeetalla enää.

Kommentit (834)

Vierailija
281/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eik tällainen älyttömyys vain tuota lisää terffejä?

No, jos terffit muodostavat mielipiteensä vain Vauvapalstan provojen mukaan.

Vierailija
282/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt miehetkin voivat käyttää kuukautissuojia. 

Miten se naisen kuva estää miehiä käyttämästä tuotetta? Enkö minäkään voi syödä vaikka Uncel Ben's riisiä, kun siinä on sen miehen kuva, koska olen nainen?

Näin tämä menee minunkin logiikkani mukaan. Mitä muuten tarkoittaa naismerkki?

Sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten menstruoivat transmiehet kykenevät käymään gynekologilla kun "gyne" tulee kreikan sanasta nainen...

Pitääkö tuosta ammattinimikkeestä luopua ja koko alan nimi, gynekologia, täytyy vaihtaa?

Mä en käynytkään...

Tuleeko se sanasta nainen vai naispuolinen? Naispuolinen olin kyllä.

Jos tarkoitat naispuolisella naarasta niin ei, se tarkoittaa nimenomaan naista.

Ai jaa. No voi vitsi. Mutta onneksi ei enää tarvitse pohtia tätä hirveää dilemmaa, kun olen poistattanut kohtuni eikä ole muuta asiaa gynellw kuin kumppanin tueksi.

Vierailija
284/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän aihepiirin keskusteluissa on hassua miten aina hoetaan kuinka vähemmistöt ovat niin herkkiä loukkaantumaan, ja tässäkin ketjussa on nyt 12 sivua lähestulkoon pelkkien cis heteroiden itkua siitä kuinka siteiden pakkauksesta on poistettu joku merkki jonka olemassaoloa harva on edes huomannut.

Miksi oletat meidän olevan "cis-heteroita"? Eikös se ollutkaan niin, että ei saa sukupuolittaa eikä olettaa?

Että transihmiset tässä itse kauhistelee toiseutten? Toki suurin osa teistä terffeistä on lesboja, mutta aika moni tässä keskustelussa on maininnut olevansa hetero.

Ja lisää olettamuksia. Miksi oletat, että minä tai kukaan muukaan tässä ketjussa on terffi? Aika monenlaiset ihmiset ovat kirjoittaneet tähän ketjuun. Veikkaan, että suurin osa on ihan omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä ilman mitään ideologioita. No, ehkä mieltymys realismiin yhdistää. 

Vierailija
285/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se naisen kuva estää miehiä käyttämästä tuotetta? Enkö minäkään voi syödä vaikka Uncel Ben's riisiä, kun siinä on sen miehen kuva, koska olen nainen?

Sama

Siis ne ympyrät, missä toisessa on alhaalla plussa ja toisessa nuoli viistosti ylös.

Vierailija
286/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän aihepiirin keskusteluissa on hassua miten aina hoetaan kuinka vähemmistöt ovat niin herkkiä loukkaantumaan, ja tässäkin ketjussa on nyt 12 sivua lähestulkoon pelkkien cis heteroiden itkua siitä kuinka siteiden pakkauksesta on poistettu joku merkki jonka olemassaoloa harva on edes huomannut.

Miksi oletat meidän olevan "cis-heteroita"? Eikös se ollutkaan niin, että ei saa sukupuolittaa eikä olettaa?

Että transihmiset tässä itse kauhistelee toiseutten? Toki suurin osa teistä terffeistä on lesboja, mutta aika moni tässä keskustelussa on maininnut olevansa hetero.

Ja lisää olettamuksia. Miksi oletat, että minä tai kukaan muukaan tässä ketjussa on terffi? Aika monenlaiset ihmiset ovat kirjoittaneet tähän ketjuun. Veikkaan, että suurin osa on ihan omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä ilman mitään ideologioita. No, ehkä mieltymys realismiin yhdistää. 

Aika moni vaan on sanonut olevansa ja julistanut sentyyppisiä mielipiteitä.

Vierailija
287/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska miehilläkin on kuukautiset. Jes.

Niinhän ne väittävät. Paitsi että ei kyllä ole. 

Miksi nämä transaktivistien sekoilut kohdistuvat aina naisiin tai naisten asioihin? Jos transmies menisi vaikkapa johonkin miesten eturauhassyöpävertaistukiryhmään selittämään, että miehilläkin on menkat, niin kyllähän se heitettäisiin pihalle sieltä. 

Koska transnaiset ovat miehiä ja käyttävät valtaa naisiin.

Surullista mutta totta. Toisin päin näitä ei tapahdu.

Tätähän mä olen koko ajan sanonut, transuilu ja miesten nais-cosplay on vain äärimmäinen misogynian muoto. Ja jostain helkkarin käsittämättömästä syystä tämä kulttiliike leviää kulovalkean tavoin. Onpas ylläri että pahin mätäpaise on jenkeissä. Sanotte että kaikki lähi-idän maat ovat naisvihamielisiä..entäs tämä länsimaiden tapa sitten, miehet ottavat koko naissukupuolen haltuunsa,miehet kohta ovat naissukupuoli jos siltä tuntuu..siinä jää joku huntu minun mielestä kakkoseksi..<--vain minun mielipide. 

Cosplay, transuilu ja autogynefilia ovat ihan eri asioita kuin transnaiseus, mutta pitäisi olla nyanssientajua ymmärtääkseen sen.

Miksi ne olisivat muka eri asioita? Itsehän transaktivistit aina sanovat, että muiden identiteettejä ei saa kyseenalaistaa. Mutta sitten yhtäkkiä esim. Jessica Yaniv ei muka olekaan aidosti trans...

No, jos sinusta naisena elävä nainen ja mies, joka pukeutuu silloin tällöin naisten vaatteisiin ja mm. käy laarilla on sama asia, omapa on asiasi.

Nyt kyllä haukut väärää puuta. Toistan: nimenomaan transaktivistit rummuttavat tuota, että muiden identiteettejä ei saa kyseenalaistaa. Ne, joita ennen sanottiin transvestiiteiksi, ovatkin nykyään "transnaisia" tai "transfeminiinejä". Minä en keksinyt tuota ilmiötä enkä mitenkään kannata sitä.

Mutta mitä ihmettä tarkoittaa "naisena eläminen"? Miksi "täysipäiväisesti naisena elävä" transnainen olisi jotenkin enemmän validi kuin "naisen vaatteita silloin tällöin käyttävä"? Kumpikin esittää jotain muuta kuin mitä on. Kumpikin teeskentelee.

Transvestiitit eivät ole, eivätkä väitäkään olevansa, naisia.

Minustakaan he eivät ole naisia, siitä olen samaa mieltä. Mutta moni entisajan transvestiitti kutsuu itseään nykyään transnaiseksi. 

.

Toki mahdollista on, että ovat aikoinaan kokeneet itsensä tiiteiksi, uskaltamatta antaa itsensä ymmärtää, että ovat naisia. Aikoinaan moni vanhempi transmies luuli olevansa lesbo.

Eiköhän kyse ole pikemminkin siitä, että trans-määritelmää on laajennettu. 

Toki transvestiitit ovat transihmisiä. Naisia he eivät ole.

Transnaiset eivät ole naisia yhtään sen enempää kuin transvestiititkaan.

Paitsi, että ovat.

Ne ei ole naisia koskaan, ainutkaan solu heissä ei ole naisen solu. Transnainen on eri asia kuin nainen.

Vierailija
288/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä transaktivistien sekoilut kohdistuvat aina naisiin tai naisten asioihin? Jos transmies menisi vaikkapa johonkin miesten eturauhassyöpävertaistukiryhmään selittämään, että miehilläkin on menkat, niin kyllähän se heitettäisiin pihalle sieltä. 

Tätähän mä olen koko ajan sanonut, transuilu ja miesten nais-cosplay on vain äärimmäinen misogynian muoto. Ja jostain helkkarin käsittämättömästä syystä tämä kulttiliike leviää kulovalkean tavoin. Onpas ylläri että pahin mätäpaise on jenkeissä. Sanotte että kaikki lähi-idän maat ovat naisvihamielisiä..entäs tämä länsimaiden tapa sitten, miehet ottavat koko naissukupuolen haltuunsa,miehet kohta ovat naissukupuoli jos siltä tuntuu..siinä jää joku huntu minun mielestä kakkoseksi..<--vain minun mielipide. 

Cosplay, transuilu ja autogynefilia ovat ihan eri asioita kuin transnaiseus, mutta pitäisi olla nyanssientajua ymmärtääkseen sen.

Miksi ne olisivat muka eri asioita? Itsehän transaktivistit aina sanovat, että muiden identiteettejä ei saa kyseenalaistaa. Mutta sitten yhtäkkiä esim. Jessica Yaniv ei muka olekaan aidosti trans...

No, jos sinusta naisena elävä nainen ja mies, joka pukeutuu silloin tällöin naisten vaatteisiin ja mm. käy laarilla on sama asia, omapa on asiasi.

Nyt kyllä haukut väärää puuta. Toistan: nimenomaan transaktivistit rummuttavat tuota, että muiden identiteettejä ei saa kyseenalaistaa. Ne, joita ennen sanottiin transvestiiteiksi, ovatkin nykyään "transnaisia" tai "transfeminiinejä". Minä en keksinyt tuota ilmiötä enkä mitenkään kannata sitä.

Mutta mitä ihmettä tarkoittaa "naisena eläminen"? Miksi "täysipäiväisesti naisena elävä" transnainen olisi jotenkin enemmän validi kuin "naisen vaatteita silloin tällöin käyttävä"? Kumpikin esittää jotain muuta kuin mitä on. Kumpikin teeskentelee.

Transvestiitit eivät ole, eivätkä väitäkään olevansa, naisia.

Minustakaan he eivät ole naisia, siitä olen samaa mieltä. Mutta moni entisajan transvestiitti kutsuu itseään nykyään transnaiseksi. 

.

Toki mahdollista on, että ovat aikoinaan kokeneet itsensä tiiteiksi, uskaltamatta antaa itsensä ymmärtää, että ovat naisia. Aikoinaan moni vanhempi transmies luuli olevansa lesbo.

Eiköhän kyse ole pikemminkin siitä, että trans-määritelmää on laajennettu. 

Toki transvestiitit ovat transihmisiä. Naisia he eivät ole.

Transnaiset eivät ole naisia yhtään sen enempää kuin transvestiititkaan.

Paitsi, että ovat.

Paitsi että eivät ole. 

Sekä transnaiset että transvestiitit esittävät naista. He eivät ole naisia, eikä heistä koskaan tule naisia. 

Vierailija
289/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama

Siis ne ympyrät, missä toisessa on alhaalla plussa ja toisessa nuoli viistosti ylös.

Aijaa. Missä muualla on naismerkkejä? Olenko ollut ihan pihalla koko ikäni.

Vierailija
290/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eik tällainen älyttömyys vain tuota lisää terffejä?

No, jos terffit muodostavat mielipiteensä vain Vauvapalstan provojen mukaan.

Tämä uutinen on herättänyt ihmetystä ja jopa raivoa ympäri maailmaa. Miksi kuvittelet että asiasta keskustellaan vain täällä?

Vierailija
291/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vaan on sanonut olevansa ja julistanut sentyyppisiä mielipiteitä.

Kukaan täällä ei kyllä ole sanonut olevansa terffi. 

Vierailija
292/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten menstruoivat transmiehet kykenevät käymään gynekologilla kun "gyne" tulee kreikan sanasta nainen...

Pitääkö tuosta ammattinimikkeestä luopua ja koko alan nimi, gynekologia, täytyy vaihtaa?

Mä en käynytkään...

Ai jaa. No voi vitsi. Mutta onneksi ei enää tarvitse pohtia tätä hirveää dilemmaa, kun olen poistattanut kohtuni eikä ole muuta asiaa gynellw kuin kumppanin tueksi.

Sinussa on varmaan jäljellä jotain sukuelinten kudosta esim. vulvan alueelta? Jos niistä muodostuu kasvaimia saatat joutua hoidattamaan gynellä.

Vierailija
293/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh... Tässä tapauksessahan nimenomaan transmies oli valittanut symbolista. Tosin firma oli varmaan ihan muista syistä päättänyt uudistaa designin ja keksi, että samalla voisi keräillä vähän irtopisteitä tällä transasialla.

Vierailija
294/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama

Aijaa. Missä muualla on naismerkkejä? Olenko ollut ihan pihalla koko ikäni.

Itse asiassa olet :D Näitä merkkejä näkee silloin tällöin. Ja muuten transihmisillekin on keksitty oma vastaava merkki, en tosin edes muista millainen se on, koska identifioidun lähinnä ihmiseksi tai mieheksi, en transihmiseksi.

Vierailija
295/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niissä on aiemmin ollut natsisymboleita?

Vierailija
296/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saa vapaasti leimata persuksi jos tahtoo, mutta on se nyt helvetti jos aletaan kieltää se tosiasia, että kuukautiset omaava henkilö on nainen! Näin se biologia on asian muovannut ja kyllä jokainen saa kutsua itseään miksikä tahtoo, mutta aivan naurettavaa tämä sukupuolien hävittäminen. Jos joku haluaa olla ”muu”, ei se tarkoita sitä, että minä en ole nainen. Hullummaksi vaan menee tämä touhu.

N25

Vierailija
297/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten suomen kielessä naaraan symboli, nainen tarkoittaa vain ihmisnaarasta mutta ko. symbolia käytetään muidenkin eläinten kohdalla.

Vierailija
298/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käynytkään...

Sinussa on varmaan jäljellä jotain sukuelinten kudosta esim. vulvan alueelta? Jos niistä muodostuu kasvaimia saatat joutua hoidattamaan gynellä.

Se on tietenkin mahdollista. Ei ole minulle mikään ongelma, en välitä termeistä tms vaan terveydestäni.

Vierailija
299/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh... Tässä tapauksessahan nimenomaan transmies oli valittanut symbolista. Tosin firma oli varmaan ihan muista syistä päättänyt uudistaa designin ja keksi, että samalla voisi keräillä vähän irtopisteitä tällä transasialla.

Tästäkin huolimatta muutosvaatimukset kohdistuvat AINA naisiin, naisten asioihin ja naisten tiloihin. Esimerkkeinä vaikka se, että naisten vessoja muutetaan unisex-vessoiksi samalla kun miehet saavat pitää omat vessansa. Naiset joutuvat aina antamaan tilaa, väistämään ja joustamaan. 

Sen sijaan miesten symboleista, kiinnostuksenkohteista tai tiloista ei jousteta ikinä.

Vierailija
300/834 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut saa vapaasti leimata persuksi jos tahtoo, mutta on se nyt helvetti jos aletaan kieltää se tosiasia, että kuukautiset omaava henkilö on nainen! Näin se biologia on asian muovannut ja kyllä jokainen saa kutsua itseään miksikä tahtoo, mutta aivan naurettavaa tämä sukupuolien hävittäminen. Jos joku haluaa olla ”muu”, ei se tarkoita sitä, että minä en ole nainen. Hullummaksi vaan menee tämä touhu.

N25

Kukaan ei ole kieltänyt naiseuttasi, mutta haittaako sinua todella se tosiasia, että kuukautiset on myös porukalla, joka ei halua tietää naiseudesta mitään, ja kyseinen porukka ei ole tätä tunnetta mitenkään valinnnut.