Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen älytön hintaso

Vierailija
24.10.2019 |

En voi olla ainoa, jota tämä häiritsee aina vaan enemmän! Kertokaa esimerkkejä ihan viime ajoilta jolloin olette miettineet, että tämä ei voi jatkua näin.

Oma esimerkki: meno-paluu Lahdesta Helsinkiin lähijunalla vähän vajaa 50€ aikuiselta ja kahdelta 8-vuotiaalta lapselta. Vertailuna Lontoo, jossa julkisilla pääsee alle 10-vuotiaat ilmaiseksi.

2 yötä "perhehuoneessa" eli huoneessa jonne on tungettu vielä yksi patja, Sokos hotel Flamingo: 390€ ja päälle vielä kylpyläliput kolmelle lapselle ja kahdelle aikuiselle 78€. Päälle bensat ja syömiset, niin kahden päivän lomasta saa pulittaa yli 500€.

Ja tiedetään, että ilmaiseksikin voi lomailla ja jos asuu esim. maakuopassa niin on varaa lomailla eikä tarvitse valittaa vauvapistefiissä tällaista.

Kommentit (377)

Vierailija
101/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5000€ 3 hampaan juurihoito ja ei mitään takuuta onnnistuuko. Yksi noista poistettu, yksi oireilee ja yksi ehkä onnistunut. Järkyttävä hinta.

Minulla oli juuri kahden hampaan juurihoito toinen oli tosi hankala oli kaksi juurta ja todella pahasti pitkiä ja käyriä.

Maksoi molemmat yhteensä 11000 Bath. Eli 323 euroa. Jouduin maksamaan itse mutta vakuutus korvaa hammashoidosta 90 %.

Eipä hätää hinnaksi jää 33 euroa.

Se vakuutus ei ole KELA:sta.😂

On se nyt vaan niin, että tyhmä maksaa.

M 51 Chonburi

Vierailija
102/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä kehu jenkkejä, mutta, kun katsoin niin niiden verotus on paljon järkevämpi. Siellä verotaso vaihtelee 10-37% välillä, ja se veroprosentti siis riippuu tuloista... ja täällä veroprosentti on jopa sen 30%, vaikka palkka ei edes olisi iso... ei mikään ihme että töissäkäynti turhauttaa ihmisiä ja osasta tuntuu ettei kannata edes. Kunpa täälläkin menisi verotus puhtaasti palkan mukaan.. mutta ei, ja kai kohta keksitään uusi vero...

Jenkeissä eläminen on aivan järjettömän kallista. Erityisen paljon elämistä kallistavat erilaiset asumiseen liittyvät verot ja terveyteen ja autoiluun liittyvät vakuutukset.

Suomessa saa valtavasti korkeamman elintason paljon pienemmällä työmäärällä.

On aivan turha tarkastella tuloveroa ilman ymmärrystä kokonaisuudesta. Sen kuin yrität mennä perusduunarina jenkkeihin ja katsot, mitä käteen jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Berliiniin haettiin kahvilatyöntekijää.

Kuukausipalkka oli 800 euroa.

Työaika 10h päivässä, 6 päivää viikossa. Työaikaan ei kuulunut taukoja.

Että mitenhän voivat tarjota halvemmalla kaikenlaista?

Espanjassa ei maksella mitään työttömyysvakuutusmaksuja. Jos joudut työttömäksi, etkä ole varannnut jokaisesta palkasta sukanvarteen, joudut kadulle.

Onneksi viini on halpaa.

Saksassa on erikseen halpatyömarkkinat ja sitten ne muut ammatit joista maksetaan. Kokoomus ja EK ainakin haaveilee tämän mallin tuomisesta Suomeen. Tähän ollaan todennäköisesti menossa.

Koulutettujen ammateissa osaajille kyllä maksetaan Saksassa hyvin+ parempi ostovoima kuin Suomessa.

Juuri näin. 11 vuoden työkokemuksesta Saksaan voin tämän varmistaa. Yksityisellä sektorilla palkat Suomen tasoa tai ylikin ja ostovoima on paljon parempi. Saksan hintataso vaihtelee toki aika lailla myös kaupungittain ja kaupunginosittain (vuokrat, ruoka, ravintolat jne).

Vierailija
104/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hintataso nyt on ihan älytön KAIKESSA. Ihan jos miettii pelkästäänkin ruokaa. Esim itse asun yksin ja viikon(!) ruokaostokset maksoivat 60€. Ei enää, nyt kun olen käynyt lidlissä, saa nähdä miten on muutaman vuoden päästä, että säästääkö enää siellä käydessäkään rahaa. Pienituloisella/työttömällä yksinasuvalla se 240€/kk pelkästään perustarpeisiin kuten ruokaan/vessapaperiin on paljon. Sähkölaskutkin ovat nykyään kalliita! Mulle tulee sähkölasku kerran kuussa. Lasku vaihtelee 40-55€ väliltä, talviaikaan lasku on sen n 50-55€... ja sähkölaskusta 33€ on SIIRTOmaksua..

Verotus on ihan järkyttävää myös. Mun veroprosentti on n. 30%, vaikka tienaan vain 1200.. pelkästään kuntavero on järkyttävä täällä missä asun. Eli joudun vielä hakemaan tukea että saisin kaiken maksettua. Ottaa päähän, kun työssäkäynnin idea on juuri se että pärjää ILMAN että täytyy hakea tukia päälle. Ei ainakaan tuo säästöä valtiolle kun työssäkäyväkin joutuu hakemaan tukia.

En yleensä kehu jenkkejä, mutta, kun katsoin niin niiden verotus on paljon järkevämpi. Siellä verotaso vaihtelee 10-37% välillä, ja se veroprosentti siis riippuu tuloista... ja täällä veroprosentti on jopa sen 30%, vaikka palkka ei edes olisi iso... ei mikään ihme että töissäkäynti turhauttaa ihmisiä ja osasta tuntuu ettei kannata edes. Kunpa täälläkin menisi verotus puhtaasti palkan mukaan.. mutta ei, ja kai kohta keksitään uusi vero...

Oletko asunut Jenkeissä? En minäkään, mutta olen lueskellut sikäläisiä talousaiheisia palstoja. On syytä ymmärtää, että järjestelmä siellä on todella erilainen.

Esim. jos työnantaja ei kustanna sairauskuluvakuutusta, pelkästään siihen on syytä varata n. tonni kuussa. Lapsen angiinasta (päivystyskäynti, nieluviljely, antibioottikuuri) oli joku saanut laskua 9000 dollaria, umpilisäkkeen poisto 30000 dollaria jne.

Ihmisten on siellä suunniteltava tulevaisuuttaan ihan eri tavalla kuin täällä. Eläkesäästäminen aloitetaan heti kun mahdollista ja se ei tarkoita satasta kuussa rahastoihin vaan esim. 30% palkasta säästämistä, koko työuran ajan. Lisäksi pitää esim. kerätä lapsille college-rahastot.

Siitä ison kuuloisesta liksasta pistetään paksu siivu talteen. Alle kolmekymppiset stressaavat kun heillä on vain 20000-30000 dollarin säästöt ja pitäisi se asuntolainakin ottaa.

Talouttaan järkevästi suunnittelevalle ja sille jolle ei osu sairauksia, työttömyyttä tms kohdalle tuo on toki ihan ok systeemi. Mutta me täällä lintukodossa ei oikeasti tajuta kuinka paljon enemmän siellä joutuu suunnittelemaan, laskemaan, varautumaan. Ei siellä voi elää niin kuin täällä tyypillistä, että lainat maksimiin ja kaikki menee mitä tulee paitsi ehkä muutama tonni vuodessa osakkeisiin tai rahastoihin. Ihmiset oikeasti laskevat, että nyt kun olen 24 ja opintolainaa 240000 dollaria niin tämä siivu niihin lyhennyksiin, tuo prosenttiosuus eläkesäästöihin, tuo määrä asuntolainan omarahoitusosuuteen, jos ei tule työttömyyttä niin 7 v kuluttua voin harkita lapsen tekoa ja silloin perustetaan college-rahasto johon aletaan laittaa summa x jne jne, puolison on tienattava näin ja näin paljon myös koko ajan, jos oma ja puolison palkka nousee oletustahtia x ja sijoitusten tuotto on väh. tasoa y niin 11 v kuluttua voimme harkita toista lasta. Siellä puhutaan nettoarvosta. Mikä sun nettoarvo on? Mun nettoarvo on 800000 dollaria. Eivät ihmiset Suomessa puhu ja ajattele noin.

Vierailija
105/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä halvemmissa maissa äitiyspakkauksia, neuvolajärjestelmiä, miten wifi toimii?

Pääseekö lapset oikomishoitoon?

Maksellaanko lapsiperheille harkinnanvaraista toimeentulotukea, jotta lapset pääsevät harrastamaan?

Suurin osa meidän verorahoista menee terveydenhuoltoon. Terveydenhuoltoa rasittaa ihmisten huonot elintavat ja viinan kittaus.

Ehkä siellä etelämmässä ihmiset ovat terveempiä, ettei niin paljon tarvitse laittaa rahaa terveydenhuoltoon.

Me ollaan masentuneita, ylipainoisia addikteja, joilla diabetes ja osteoporoosi. Kyllähän se maksaa.

On niissä, ainakin keskieuroopassa

Vierailija
106/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten pidä täysin paikkaansa, että "etelän maissa" joutuisi pulaan terveyskulujen suhteen Suomeen verrattuna. Yksityinen vakuutus on usein Suomea halvempaa ja kattaa hoidot. Jos olet julkisella sektorilla töissä mailla vierahilla, niin kyllä niihin palkkoihin myös kuuluu kattava vakuutus (joskus kattaen koko perheen terveys- ja hammashuollon). Eli vakuutuksella pelataan, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi.

Vierailija
107/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valittajat eivät lähde suomesta halvemman hinnan maihin, jossa ei ole sosialismia eikä alle euron tuotteesta pyydetä 9 euroa,

Vierailija
108/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hintataso nyt on ihan älytön KAIKESSA. Ihan jos miettii pelkästäänkin ruokaa. Esim itse asun yksin ja viikon(!) ruokaostokset maksoivat 60€. Ei enää, nyt kun olen käynyt lidlissä, saa nähdä miten on muutaman vuoden päästä, että säästääkö enää siellä käydessäkään rahaa. Pienituloisella/työttömällä yksinasuvalla se 240€/kk pelkästään perustarpeisiin kuten ruokaan/vessapaperiin on paljon. Sähkölaskutkin ovat nykyään kalliita! Mulle tulee sähkölasku kerran kuussa. Lasku vaihtelee 40-55€ väliltä, talviaikaan lasku on sen n 50-55€... ja sähkölaskusta 33€ on SIIRTOmaksua..

Verotus on ihan järkyttävää myös. Mun veroprosentti on n. 30%, vaikka tienaan vain 1200.. pelkästään kuntavero on järkyttävä täällä missä asun. Eli joudun vielä hakemaan tukea että saisin kaiken maksettua. Ottaa päähän, kun työssäkäynnin idea on juuri se että pärjää ILMAN että täytyy hakea tukia päälle. Ei ainakaan tuo säästöä valtiolle kun työssäkäyväkin joutuu hakemaan tukia.

Kukaan ei maksa 1200 euron tuloista 30 % veroa. Jos maksaa niin melkein kaiken saa palautuksina takaisin. Joku raja näihin tarinoihin.

Vierailija
109/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valittajat eivät lähde suomesta halvemman hinnan maihin, jossa ei ole sosialismia eikä alle euron tuotteesta pyydetä 9 euroa,

No minä jo lähdin halvempaan maahan, mutta valitan silti, koska ehdin maksamaan riistohintoja Suomessa ja muutenkin Suomessa käydessä tuntuu, että tavallista kuluttajaa kusetetaan ja riistetään hinnoissa minkä ehditään. Siihenkö ei saisi puuttua tai kritisoida?

Vierailija
110/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkoht FiXit menossa, realisoituu ensi kesän jälkeen. Baijeriin mennään, +25% palkankorotus (täällä kuulun 5% parhaiten tienaamaan), vuosittainen kokonaisveroprossani laskee noin 8% (verot ja veroluontoiset maksut), ostovoimaan tulee väh 50% korotus.

Miksen helvetissä tehnyt tätä jo aikaisemmin?

Vierailija
111/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no... ulkomaillekaan ei ihan noin vaan muuteta. Vaatii isoja järjestelyjä. Ei kaikilla ole resursseja. Ja aika monella suomalaisella tuo Englanti on tasoltaan ihan hirveän kuuloista.

Toisaalta olisihan se huvittavaa jos kaikki suomen hintoihin ja verotukseen leipääntyneet muuttaisivat pois. (Ja kun näitä v*ttuuntuneita on varmasti enemmän, kaikki eivät valita netissä.) Mitenkähän kävisi talouden? Itseä kyllä naurattaisi poliitikkojen hölmistyneet ilmeet siinä tilanteessa. Kun ei ne ymmärtäisi miksi tässä näin kävi. Tai kyllä ne ymmärtäisivät, mutta sitten niitä syitä/syyllisiä haettaisiin muualta, eihän mikään ole poliitikon vika.

Vierailija
112/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei maksa 1200 euron tuloista 30 % veroa. Jos maksaa niin melkein kaiken saa palautuksina takaisin. Joku raja näihin tarinoihin.

Näin juuri! Oikea prosentti olisi varmaan lähellä 15% jos sitäkään! Jessus mitä pas*an puhujia!

Vierailija
113/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä lähellekään noin kallista junanhintaa VR:ltä kuin aloittaja väittää.

Vierailija
114/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? 50e menopaluusta kolmelta ihmiseltä on muka paljon? Ja 500e kylpylälomasta viideltä ihmiseltä on liikaa? Millä nälkäpalkalla senkin kylpylähotellin työntekijöiden pitäisi tehdä hommia jotta pääsisit satasella kestitsemään koko poppoon? Painu johonkin Baltiaan tai Aasian kehitysmaahan jos tahdot elää luksuselämää pikkurahalla. 

Puhut kehitysmaista.

Suomi on maa jonka bruttokansantuote on pienempi kuin vaikka Walmartin sekatavakaupan liikevaihto.

Suomi tekee kahdettatoista vuotta tappiota.

Walmartin kauppa taas voittoa joka vuosi. www.walmart.com

Suomi saa jatkuvaa kehitysapua vapaan maailman sijoittajilta ja eu:n jäsenyys mahdollistaa, että suomella on vaihdettava valuutta.

Vierailija
115/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinin hinta ravintolassa, 35€ pullo joka maksaa alkossa 10€ ja italiassa 2€, cappucino ja brioche kahvilassa 9€, italiassa 2,50€.

Italiassa käyneenä baarissa voi maksaa olut sellaiset 20euroa. Että enpä tiedä onko nuo sun arviot ihan totta.

Juu pahimmissa turistipaikoissa voi maksaa. Olin juuri viikon siellä ja usko tai älä niin kyllä mainitsemani hinnat ovat totta, kun menet paikallisten käyttämiin paikkoihin.

Missä Italiassa maksaa viinipullo 2€

Ole hyvä ja anna esimerkki!

Vierailija
116/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä saa palkkaa? Ymmärrättekö edes että se 1500 € palkka maksaa työnantajalle miltei tuplat enemmän. Aika paljon saa myydä kaikenlaista palvelua että tulee edes se työntekijä maksetuksi. Suomi on verotuksellisesti kallis maa, täällä on myös kallista pitää työntekijöitä, joilla on kaikenlaisia etuja mm. lomarahat.

Mä en kestä enää tätä yrittäjien valitusta, joka ei edes perustu tosiasioihin, vaan tietämättömyyteen ja ahneuteen.

Suomessa yritysverotus on alle EU-maiden keskiarvon, samoin palkan sivukulut. Tämä on tosiasia, eikä se valittamallakaan muuksi muutu.

Luulisi muutne yrittäjän tietävän, että SUomessa palkan sivukulu tovat vain 23 %, ei 50%.

Vierailija
117/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muuten ihan huvikseen kävin veroprosenttilaskurissa.. kyllä mun tiedoillakin saa 30% veroprosentin, esim. Rovaniemellä kunnallisveroprosentti on 20%. Siihen päälle vielä muut palkasta menevät verot/maksut, niin ei siitä palkasta hirveästi kyllä jäisi.

Kunnallisveroprosentti ei ole joka kunnassa sama. Joissakin matala, joissakin 20% tai yli. Tampereellakin yli tuon. Ja ne veronpalautukset.. itsekin niitä olen saanut vaikkei veroprosenttini ole ihan noin korkea, mutta ei ne paljoa lohduta. Koska muu aika vuodesta joutuu miettimään mihin on varaa ja mihin ei. Eikä niitä palautuksiakaan joka vuosi saa. (Ja vain kerran veronpalautukset ovat olleet tarpeeksi isot että pystyin hankkimaan uuden kannettavan, eikä mikään kallein malli edes ollut.)

Vierailija
118/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä halvemmissa maissa äitiyspakkauksia, neuvolajärjestelmiä, miten wifi toimii?

Pääseekö lapset oikomishoitoon?

Maksellaanko lapsiperheille harkinnanvaraista toimeentulotukea, jotta lapset pääsevät harrastamaan?

Suurin osa meidän verorahoista menee terveydenhuoltoon. Terveydenhuoltoa rasittaa ihmisten huonot elintavat ja viinan kittaus.

Ehkä siellä etelämmässä ihmiset ovat terveempiä, ettei niin paljon tarvitse laittaa rahaa terveydenhuoltoon.

Me ollaan masentuneita, ylipainoisia addikteja, joilla diabetes ja osteoporoosi. Kyllähän se maksaa.

Juttusi ovat niin tyhmiä, että vituttaa.

Markkinataloudessa hammaslääkärit kilpailevat asiakkaista ei sinne päästä! Sinne mennään.

Lastenlääkäreiden suhteen sama juttu.

Wi-Fi voi jumalauta sehän toimii vain suomessa.

Ihmisellä on vastuu omasta toimerntulostaan jos ei ole vammainen tai sairas.

Vakuutussairaalat kilpailevat asiakkaista hinnalla ja laadulla.

Kansallinen järjestelmä täydentää tätä ja on yleensä kaikille maksuton

Jostain syystä lääkkeet ovat suomessa 6-10 kertaa kalliimpia kuin sovistysmaissa.

Viimeinen kohta niin olette!

Vierailija
119/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000€ 3 hampaan juurihoito ja ei mitään takuuta onnnistuuko. Yksi noista poistettu, yksi oireilee ja yksi ehkä onnistunut. Järkyttävä hinta.

Minulla oli juuri kahden hampaan juurihoito toinen oli tosi hankala oli kaksi juurta ja todella pahasti pitkiä ja käyriä.

Maksoi molemmat yhteensä 11000 Bath. Eli 323 euroa. Jouduin maksamaan itse mutta vakuutus korvaa hammashoidosta 90 %.

Eipä hätää hinnaksi jää 33 euroa.

Se vakuutus ei ole KELA:sta.😂

On se nyt vaan niin, että tyhmä maksaa.

M 51 Chonburi

Ja minkälaiseksi määrittelet thaimaalaisen elintason?

Niinpä niin, olet etuoikeutettu siellä.  Millaiseksi kuvittelet esim. seksityöläisen elämän, tai kadulla asustelevan henkilön tai koko perheen?

Tuloerot ovat Thaimaassa erittäin merkittävät ja monet  iloitsemistasi halvoista hinnoista perustuvat köyhien hyväksikäyttöön työvoimana.

Vierailija
120/377 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muuten ihan huvikseen kävin veroprosenttilaskurissa.. kyllä mun tiedoillakin saa 30% veroprosentin, esim. Rovaniemellä kunnallisveroprosentti on 20%. Siihen päälle vielä muut palkasta menevät verot/maksut, niin ei siitä palkasta hirveästi kyllä jäisi.

Kunnallisveroprosentti ei ole joka kunnassa sama. Joissakin matala, joissakin 20% tai yli. Tampereellakin yli tuon. Ja ne veronpalautukset.. itsekin niitä olen saanut vaikkei veroprosenttini ole ihan noin korkea, mutta ei ne paljoa lohduta. Koska muu aika vuodesta joutuu miettimään mihin on varaa ja mihin ei. Eikä niitä palautuksiakaan joka vuosi saa. (Ja vain kerran veronpalautukset ovat olleet tarpeeksi isot että pystyin hankkimaan uuden kannettavan, eikä mikään kallein malli edes ollut.)

Sinun verotuksesi on ihan sama saatko palautuksia vai et.

Ei verottaja sinulle palauta siksi, että sinä voisit tarvita kannettavaa!

Voi jum..ei voi oll...tälläisetkin saavat äänestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi