Lasten nukkumaanmenoaika??
Tuntuu että joka paikassa toitotetaan unen tärkeydestä ja siitä että monella lapsella uni jää todella vähäiseksi. En ihmettele. Tuntuu että kamalan monet pienet lapset saavat valvoa myöhään! Meillä lapset 7v, menevät nukkumaan klo 19:00 ja nukahtavat yleensä viimeistään 19:30 mennessä. Tähän aikaan samanikäiset kaverit vielä lähtevät ulkoilemaan arki-iltoinakin (meillä sama rytmi arkisin ja vkl). Lapset saa viestejä kännykkään vielä puoli yhdeksän aikoihin (kännykät on meillä eteisessä laturissa) ja kerrostalon pihalla näkyy menoa ja meininkiä vielä lähempänä yhdeksää. Lapset meillä heräävät 6:30-7:00, toinen pitää melkein aina vieläpä herättää että ehtii syödä kunnon aamupalan ennen kouluunlähtöä.
Jotenkin sain vielä omille lapsille sanottua tarha-ikäisinä, että ehkä näiden lasten vanhemmat lähtevät myöhemmin töihin, että lapsetkin heräävät myöhemmin. Mutta nyt samat lapset ovat koulussa samaan aikaan, ja jäävät vielä iltapäiväkerhoon.
Pärjääkö suurin osa pienistä lapsista oikeasti noin vähillä yöunilla, vai voiko vanhemmuus olla hukassa niin isolta osalta ihan normaaleja (työssäkäyviä, asiallisia) ihmisiä?
Kommentit (79)
Vuoden päästä ei uni tule teidänkään pilteille enää tuohon aikaan. Teini-ikää lähestyessä unirytmi muuttuu ja se on aivan normaalia kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan meillä 7v mene klo 19 nukkumaan, sillonhan ollaan vielä iltatallissa tai navetassa. 7v menee noin 21.30 nukkumaan ja 4v valvoo monesti klo 23.
Kuinka monta tuntia teillä tulee lapsille uniaikaa? Jos kerran navetta on, ja se on noin itsestäänselvyys ;) niin eiköhän sinne herätä sitten 05:00? Eli 7v nukkuu 8h 30min? Minusta se kuulostaa aika vähälle 7 vuotiaalle lapselle jonka unen tarve on kuitenkin vielä aika suuri :(
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä ei uni tule teidänkään pilteille enää tuohon aikaan. Teini-ikää lähestyessä unirytmi muuttuu ja se on aivan normaalia kehitystä.
Noille naapurin pilteille ei ole uni tullut missään vaiheessa kamalan aikaisin. Siksi olenkin nyt miettinyt että onko se vanhemmuus todellakin niin hukassa että ulkona ollaan vielä noin myöhään ja siitä vielä itse kunkin kehon täytyy rauhoittua ennen nukahtamista. Unen tarve nyt kuitenkin on aika tärkeä lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan meillä 7v mene klo 19 nukkumaan, sillonhan ollaan vielä iltatallissa tai navetassa. 7v menee noin 21.30 nukkumaan ja 4v valvoo monesti klo 23.
Kuinka monta tuntia teillä tulee lapsille uniaikaa? Jos kerran navetta on, ja se on noin itsestäänselvyys ;) niin eiköhän sinne herätä sitten 05:00? Eli 7v nukkuu 8h 30min? Minusta se kuulostaa aika vähälle 7 vuotiaalle lapselle jonka unen tarve on kuitenkin vielä aika suuri :(
Ei se 7v aamulla missään navetassa ole. Herää klo 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 7v aamulla missään navetassa ole. Herää klo 8.
No en minä laittaisi 7v iltanavettaankaan, että näin me ollaan erilaisia. Tutkimusten mukaan (lähde mm duodecim) 7v lapsen pitäisi nukkua kuitenkin keskimääräisesti se lähes 11h yöunet. Teillä se ei todellakaan toteudu :(
Olen itse pitänyt melko terveenä merkkinä unen tarpeesta sen että lapsi herää suunnilleen oikeaan aikaan itsekin. Tuossa linkissä helppolukuinen taulukko https://yle.fi/uutiset/3-7561754.
Meillä lapset menee nukkumaan 20:30-22. Iät 5-14v. Seitsemältä ei kyllä ketään saisi nukkumaan. Nuorin tosin nukkuu pk:ssa päiväunet, mutta kotona viikonloppuisin ja lomilla ei. Kaikki heräävät arkena 6:30-7, nuorin itse, viikonloppuisin saattaa nukkua puoli kahdeksaan. Isommat taas sitten viikonloppuisin nukkuvat pitempään.
Unen tarve on yksilöllistä, samoin se millaiset iltarutiinit ja kuinka paljon rauhoittumisaikaa tarvitaan. Ja jos lapset ovat iltavirkkuja, niin ei ne seitsemän jälkeen nukahda vaikka kuinka pistäisi sänkyyn makaamaan.
Olen ihmetellyt ihan samaa meillä 6v ja 9v menee sänkyyn viimeistään klo 20.00 uni tulee yleensä alle 30min. Heräävät arkisin 7 ja 6v vkl 8. Koululaisen puhelin on yöt kiinni. Myöhäisimmät viestit saman ikäisiltä klo 23 arkisin. Naapurustossa on 4v ylöspäin muksuja ulkona vielä monesti kun meillä yritetään nukahtaa.
Meillä lapset 8 v ja 6 v menevät vuoteeseen n. Klo 19, jossa saavat m. 15 min lukea ja sitten valot sammuu. Pienempi nukahtaa yleensä klo 20 mennessä, isompi nukahtaa klo 20-22 vaihtelevasti.
Molemmat herätetään klo 6-6.20.
Ja arkisin ulkoa tullaan sisälle klo 18 mennessä.
0 ja 2 - vuotiaat, molemmat menee nukkumaan klo 20. Heräävät aamulla klo 6-8 ja nukkuvat päiväunia. Jos laittaisin nukkumaan klo 19 niin heräisivät viideltä ja se on jo vähän tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Unen tarve on yksilöllistä, samoin se millaiset iltarutiinit ja kuinka paljon rauhoittumisaikaa tarvitaan. Ja jos lapset ovat iltavirkkuja, niin ei ne seitsemän jälkeen nukahda vaikka kuinka pistäisi sänkyyn makaamaan.
Missä vaiheessa sitten lapset nukkuvat jos ovat iltavirkkuja? Tuo unimäärä kuitenkin pitäisi saada jotenki täyteen :/ Koulu alkaa kun alkaa. Minä itse olen iltavirkku ja senkin takia meillä elää koko perhe aina samassa rytmissä myös viikonloppuisin että pääsen ajoissa ylös arkiaamuisin. Uskoisin tämän toimivan myös lapsiin. En jaksa uskoa että kaikki nuo pihan ekaluokkalaiset nukkuvat päiväunet jossain välissä kun menevät aamulla kouluun ja tulevat kotiin viiden aikoihin ip:stä.
Vierailija kirjoitti:
0 ja 2 - vuotiaat, molemmat menee nukkumaan klo 20. Heräävät aamulla klo 6-8 ja nukkuvat päiväunia. Jos laittaisin nukkumaan klo 19 niin heräisivät viideltä ja se on jo vähän tarpeetonta.
Päiväunet lasketaan myös uniajaksi. Nyt onkin lähinnä kyse noista ekaluokkalaisista jotka eivät nuku päiväunia. Pienillä lapsilla se uniaika jaksottuu eri tavalla.
On varmaan kiva pyöriä siellä sängyssö klo 20 aljaen, jos uni tulee vasta klo 22...
Samaa ihmettelen. Meillä menee 1v 2kk nukkumaan viimeistään klo 19, aina. Joskus nukahtaa heti mutta aina viimeistään 19.30. On kyllä joskus niin väsynyt, että kippaan sänkyyn jo kuuden jälkeen. Herää itsekseen noin 6-6.30 ja meillä vanhemmilla kello soi 6.30. Klo 7.30 lähdetään hoitoon.
Tämän rytmin päätin minä.
Miehen 7v ja 9v lapset (joka toinen viikko meillä) kukkuu ylhäällä miten sattuu, nukkuu yhtäkoska joskus ilmeisesti. Ei mitään säännönmukaisuudet eikä rajoja. Sitä kärtyämisen määrää loppuviikosta... En vain voi käsittää. Ihan pienestä lähtien ovat saaneet valvoa aina vähintään yhdeksään kun eivät muuten nuku tai joku muu ihme selitys se oli. 🙄
Suomessa tuntuu että joka asiasta tehdään vaikeita. Etelä-Euroopassa lähdetään koko perheen voimin ravintolaan syömään noin klo.20.00. Miten siellä ihmiset elää ja hengittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa sitten lapset nukkuvat jos ovat iltavirkkuja? Tuo unimäärä kuitenkin pitäisi saada jotenki täyteen :/ Koulu alkaa kun alkaa. Minä itse olen iltavirkku ja senkin takia meillä elää koko perhe aina samassa rytmissä myös viikonloppuisin että pääsen ajoissa ylös arkiaamuisin. Uskoisin tämän toimivan myös lapsiin. En jaksa uskoa että kaikki nuo pihan ekaluokkalaiset nukkuvat päiväunet jossain välissä kun menevät aamulla kouluun ja tulevat kotiin viiden aikoihin ip:stä.
Omaa lapsuutta kun muistelen, niin kerrytettiin univelkaa ja nukuttiin viikonloppuna pidempään. Paska homma, mutta minkäs teet. Ei uni käskien tule.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Meillä menee 1v 2kk nukkumaan viimeistään klo 19, aina. Joskus nukahtaa heti mutta aina viimeistään 19.30. On kyllä joskus niin väsynyt, että kippaan sänkyyn jo kuuden jälkeen. Herää itsekseen noin 6-6.30 ja meillä vanhemmilla kello soi 6.30. Klo 7.30 lähdetään hoitoon.
Tämän rytmin päätin minä.Miehen 7v ja 9v lapset (joka toinen viikko meillä) kukkuu ylhäällä miten sattuu, nukkuu yhtäkoska joskus ilmeisesti. Ei mitään säännönmukaisuudet eikä rajoja. Sitä kärtyämisen määrää loppuviikosta... En vain voi käsittää. Ihan pienestä lähtien ovat saaneet valvoa aina vähintään yhdeksään kun eivät muuten nuku tai joku muu ihme selitys se oli. 🙄
Taaperon ja kouluikäisen rytmiä ei nyt todellakaan voi rinnastaa.