Kaaduin 2 viikkoa sitten. Voiko sääriluussa olla murtuma?
On näet edelleen kosketusarka. Jokaisella askeleella tuntuu outo tunne siinä ruhjekohdassa. Liikkumiseen sinänsä se ei vaikuta, mutta tuo tuntemus on vähän kummallinen. Ja tosiaan esim. housujen laittaminen jalkaa sattuu, kun lahje painaa sitä kohtaa.
Jos on murtuma, niin pannaanko se kipsiin vai mitä edes voi tehdä?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Et voisi kävellä jos olisi murtuma.
Minä kävelin kuukauden murtuneella polvella, ennen kuin kävi ilmi, että se on murtunut. Siinä oli vain tuollainen aloittajankin mainitsema "outo tunne". Kipua ei kävellessä tuntunut.
Voi olla. Tuttu löi klapihommissa itseään vahingossa kirveellä sääreen, sitä ei päivystyksessä edes kuvattu, tikattiin vaan lihas ja iho umpeen. Palasi heti töihin pariksi viikoksi, mutta ei pystynyt tekemään fyysistä työtään kivun vuoksi. Uudestaan lääkäriin, kuvaan ja murtuma oli sääriluussa. Ei hoitoa muuta kuin kyynärsauvat, särkylääkkeet ja kaksi kk saikkua.
Tuntuu aika uskomattomalta, että murtuneella jalalla voisi kävellä askeltakaan.
Mene lääkäriin ja röntgeniin, jotta saat avun.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Tuttu löi klapihommissa itseään vahingossa kirveellä sääreen, sitä ei päivystyksessä edes kuvattu, tikattiin vaan lihas ja iho umpeen. Palasi heti töihin pariksi viikoksi, mutta ei pystynyt tekemään fyysistä työtään kivun vuoksi. Uudestaan lääkäriin, kuvaan ja murtuma oli sääriluussa. Ei hoitoa muuta kuin kyynärsauvat, särkylääkkeet ja kaksi kk saikkua.
Siihen ehkä koski sitten muutenkin? Tämä mun sääri ei ole kipeä muuta kuin kun siihen osuu joku - ihan vaikka vaan farkun lahje.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ehkä koski sitten muutenkin? Tämä mun sääri ei ole kipeä muuta kuin kun siihen osuu joku - ihan vaikka vaan farkun lahje.
ap
Välillä oli kivuton, välillä sattui todella paljon. Mutta ei sekään ole normaalia. Parani kyllä ajan kanssa itsestään kun varoi rasittamasta jalkaa ja otti tarvittaessa kipuun vähän tuhdimpaa särkylääkettä kuin Buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelin kuukauden murtuneella polvella, ennen kuin kävi ilmi, että se on murtunut. Siinä oli vain tuollainen aloittajankin mainitsema "outo tunne". Kipua ei kävellessä tuntunut.
Miten murtuma sitten havaittiin? Ja mitä sille tehtiin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi et mene ortopedille????
En tiedä, mutta kerran muljautin nilkkani niin, että se oli kipeä puoli vuotta. Näköjään kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi et mene ortopedille????
niin sillehän vaan mennään.... :/
ohis
voi olla tai ei ole. Mutta enemmän miettisin että miksi kaaduit ?
Voi olla. Työkaverin nykäisi nurin koira ja murtuma huomattiin myöhemmin.
Sisareni käveli viikon murtuneella jalalla, kun hoitaja oli sitä mieltä ettei murtuneella jalalla voi kävellä ja siksi röntgenkuviakaan ei tarvita.
Minä kävelin sääriluulla, joka oli oikeasti haljennut kuin kirveellä olisi halkoa melkein pilkkaan asti lyönyt.
Terveyseskuksessa joku ääliö sairaanhoitaja myös väitti, ettei voi olla luu rikki, jos siihen yhtään voi varata.
HÖPÖHÖPÖ!
Tämän vuoksi lykkääntyi ja jalkaan tuli vielä ruusu eikä jäykkäkouristus ollut voimassa. Iho ei ollut minusta mennyt edes kunnolla rikki. Minulla oli ollut paksua housukangasta pitkät housut, mutta eivät farkkukangasta vaan läpäisevämpää ja sellainen pintanaarmulta vaikuttanut, josta ei tullut edes verta. Mutta sitä kautta oli päässyt pöpö. Minä lähdin sitä hoidattamaan sitten yhten perjantaina. TK ei ottanut vastaan, jono oli täynnä jo aamulla. Menin yhteispäivystykseen ja jonotin 7-8h. Siellä alkoivat katsoa ja yksi iso luu oli halki jaa ruusu kuulemma.
Että älkää höpöttäkö, ettei voi olla luita poikki mikäli voi varata. Se haljennut luu ei edes ollut kipeä. Minä kuljetin, ontuen, sillä koirankin ulkona. Oliko se nyt viikon vaiko kaksi. Sairaanhoitaja oli sanonut, ettei voi olla luussa mitään!
Miten sairaanhoitajat oikein koulutetaan, en ymmärrä.
Mene lääkäriin. Voi olla pieni hiusmurtuma. Ei ole vaarallinen, mutta voi oireilla.
Sääressähän on kaksi luuta vierekkäin, jos toinen kantaa niin kyllä sille kestää varata.
Mutta sääri, etenkin tuo etuosa, missä ei ole lihaksia suojana, on tosi herkkä kipeytymään kolahduksesta, juuri niin että farkunlahjekin sattuu. Se ei ole merkki murtumasta, on iho- ja luukalvokipua. Mikäli on iso mustelma, sekin aiheuttaa kipua kun kudoksiin pakkautunut verenpurkauma aiheuttaa painetta.
Murtumalla voi ja pitää kävellä, ellei luun päät ole irtipoikki. Särö on murtuma, pieni halkeama on murtuma. Monet murtumat eivät tuoreeltaan edes näy röntgenkuvissa vaan vasta päivien kuluttua. Eikä niille tarvitse tehdä mitään muuta kuin kuormittaa maltillisesti ja antaa ajan hoitaa.
Itsellä ollut neljä murtunutta varvasta ja niillä muuten KÄVELTIIN. Myös sääriluun etuosasta oli pala irti ja kävelin. Kohta oli kipeä varmaan vuosia ja lopulta siihen jäi patti.
Makaamalla hankkii itselleen lihassurkastuman, luukadon ja veritulpan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kaaduin siis pyörällä, ja kun polvi vielä viikko sen jälkeen tuntui oudolta, menin terveyskeskukseen. Lääkäri käski seurailla tilannetta viikon ja jos vielä sitten tuntuu samalta, varata ajan röntgeniin. Lähetteen hän oli laittanut kiireettömänä, joten jouduin odottamaan röntgeniin pääsyä vielä 2 viikkoa kun sitten varasin sen ajan. Röntgenhoitaja oli ihan kauhuissaan kuullessaan, että olin kuukauden lenkittänyt koiraa sillä polvella ja käski mennä suoraan päivystykseen. Polvelle ei kuitenkaan tehty enää mitään, koska murtuma oli näinkin pitkään pysynyt hyvin paikallaan.
Jos on hiusmurtuma, se ei edes näy tuoreeltaan röntgenkuvissa. Itse hyppäsin pituutta kouluaikana, sattui saamaristi, mutta kun röntgenissä ei mitään näkynyt...
Uudet kuvat parin viikon kuluttua paljastivat jalkapöydässä hiusmurtuman, joka oli tullut lentopalloharkoissa.