Miten velkaantunut, ostovoimaltaan heikko kansa saadaan ostamaan sähköautot 10 vuoden kuluessa?
Etenkin kun samalla pitää maksaa myös romahtanut huoltosuhde, ja asuntovarallisuuskin laskee.
Ratkaisu ei ole käytetyt sähköautot, sillä niitä myydään vielä vuosia pieniä määriä.
Jostain siis pitää kaivaa rahat ostaa tilava, kylmässä toimiva, pitkien etäisyyksien sähköauto. Ja tietenkin rakentaa infra sille.
Iltalehti: "Suurin este railakkaille poliittisille ratkaisuille taitaa olla egonsa puolesta pelkäävä bensa-autoilija, 2020-luvun ”mulle ei käy mikään”-ihminen. Jos poliitikot haluavat toteuttaa päästövähennykset, he eivät voi loputtomiin antaa liikaa arvoa tämän pienen mutta äänekkään autoilijaryhmän mekastukselle."
Kommentit (124)
Ei pysty kimppakyytiin.
Käyn töissä pieneltä paikkakunnalta toiselle pienelle paikkakunnalle. Sillä välillä kulkee meillä kaksi muuta ihmistä, mutta meidän työajat on eri. Minulla on epäsäännölliset työajat, ja välillä en tiedä monelta pääsen pois töistä kun sinne aamulla menen.
Julkisia ei kulje tuolla välillä kuin yksi koululaisten mennessä ja toinen heidän palatessa.
Olen töissä jota ei ole omalla paikkakunnalla.
En voi muuttaa työn perässä koska perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsen sen tonnin räppänän, että pystyn kulkemaan töissä. Kuten täällä moni ehdottaa, että jostain pitää ihmisen valmis olla luopumaan, tupakasta ja viinasta. Minä olen valmis luopumaan töistä sitten. En polta ja olen absolutisti, niin paljon muusta en voi sitten luopua. Tienaan vuodessa 28 000. Aika monta vuotta saisin töissä kulkea, että saisin sen auton maksettua. Sen lisäksi pitäisi pystyä maksamaan ruoat ja sähköt ja muut kulut.
Joten työ, se on se, mistä luopuisin.
28 000 on ihan tyypillinen työssäkäyvän bruttovuosisnsio.
Paljon on työpaikkoja haja-asutusalueella, työmatkoja pikkupaikslta toiselle,
Jatkuva elinkustannusten kasvu näivettää talouden, rakennusmääräysten kirisytyminen, paskalaki, polttoaineiden hinnan nousu...
1990- luvulla raksa-apumies saattoi rakentaa itselleen omakotitalon.
Nykyään ei onnistu.
Minä en voi ostaa sähköautoa, koska en voi ladata sitä kotona. Pitäisi vetää omakotitalossa uudet sähköt autokatokseen, ja sähkötaulu menisi uusiksi.
Talo on halvempi kuin kaksio läheisessä kasvukeskuksessa, eli ei ole varaa vaihtaa asuntoa.
Ostan 10 vuoden välein max 10 000 euron auton, sillä saa olla mittarissa enintään 100 000 ajettu ostaessa.
Yksinhuoltajalla ei ole rahaa enempään, tuohon on pitänyt säästää hartaasti.
En ole viiteen vuoteen käynyt kampaajalla ja iso osa vaatteistani ja kengistäni on yli 10 vuotta vanhoja. En polta enkä juo enkä syö ulkona, en tilaa lehtiä enkä käy viihteellä.
Eli en pysty ostamaan sähköautoa.
En pääse töihin julkisilla.
Mulla ei ajotaidot pysy mielessä, jos en aja suht säännöllisesti. Olisi aika kumottavaa ajaa pari kertaa vuodessa kimppa-autolla, vieläpä jotain porukkaa kyydissä.