Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä astiastoa keräät tai sinulta löytyy kotoa?

Vierailija
23.10.2019 |

Itselläni käytössä Pentikin Aino astiasto ja Iittalan laseja.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kai kerään konjakkipulloja.

Vierailija
42/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit astiat ovat kyllä osa arjen estetiikkaa ja siksi ymmärrän astioiden keräilijöitä (kuten siskoni), vaikka itse en olekaan ostellut astioita. (Siskon ansiosta minun ei ole tarvinnut.)

Käyttöesineiden kauneuteen sijoittaminen on minusta jotenkin ymmärrettävämpää kuin vaikkapa nukkejen tai postimerkkien keräily. Mutta jokainen tietysti tehköön mitä lystää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teema ja Iittala....voiko tylsempää olla. 

Joskus keräsin Arabian vanhoja siis yli 100 vuotiaita, ovaaleja lautasia ja tarjoiluvateja. Samoin kannut ja kermanekat löytyy.

Niin, arki on aikalailla tylsää. Tärkeintä on että astioissa lasitus kestää kulutusta ja astioiden muoto on sellainen joka sopii helposti astianpesukoneeseen ilman asettelua ja venkslaamista. Teema lautaset ja kulhot, sekä Iittalan lasit ovat kaikessa tylsyydessään hyviä perusastioita jotka kehtaa laittaa myös juhlapöytään.

Satavuotiaiden astioiden kanssa olisin varovainen, niistä nimittäin irtoaa lyijyä. Eipä ole elämä aikanaan tylsää niiden kanssa kun saa odotella koska saa lyijymyrkytyksen aiheuttaman kohtaisen (vastaa muuten erittäin rajua epilepsiakohtausta).

Vierailija
44/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Royal Doultonit käsinmaalattuine talvioineen.

Mä häviän vähän sulle. :D

Mulla on vaan Clair de Lune käsin maalatut astiat Rörstrandilta.

Mun lautaset on maalannut ping pang pong. 

Sinccis

Voitinko sillä?

Vierailija
45/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 hengen astiastot Villeroy&Boch New Wave ja Marifleur Gris.

Vierailija
46/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinani lähdin kotoa omilleni, sain mukaani kaksi Kilta-sarjan sinistä teekuppia tasseineen ja yhden murokulhon. Koska sininen nyt sattuu olemaan lempivärini, niin aloin sitten hiljakseen täydentää sarjaani aina, kun niitä oli tarjouksessa. Suurimpia ruokalautasia en ole koskaan hankkinut, ne pienemmät riittävät kyllä. Viimeiset täydennykset olivat jo Teemaa. Kaikkia on puoli tusinaa. Tosin esim. teekupit seisovat käyttämättä kaapissa nykyään, sillä juon mieluiten kahvini ja teeni sellaisesta kupista tai mukista, jonka sisus on valkoinen.

Perin kymmenkunta vuotta sitten sinivalkoisen ruokakaluston, jolla ei tietääkseni ole virallista nimeä, Arabiaa 1970-luvun alusta joka tapauksessa. Joku netin astiakauppias on nimennyt sarjan Kurpitsaksi, koska lautasten reunoissa on kukkien ja hedelmien ym. kuvia, siis myös kurpitsoita. Nämä lautaset ja Kilta/Teemat sopivat hyvin yhteen ja niillä saa hauskoja kattauksia.

Aikojen kuluessa matkaan on tarttunut myös englantilaisia Wood&Sonsin ja Sandersonin lautasia ja kahvikuppeja, osa maalaisromanttisia (W&S) ja osa muuten vain viehättäviä, mutta ennen kaikkea laadukkaita, vaikken pystykään Hyacinth Buketin kanssa kilpailemaan.

Äidin peruja ovat Arabian Kultakoriste-kahvikupit, mutta ne kyllä koristavat vain vitriiniä ja ovat muistona varhain edesmenneestä äidistäni. Kahvini juon mieluiten nykyään mukista. Olen viehättynyt roosanauha-Suomen kukka-mukeihin. Vanha roosa on sinisen ohella lempivärejäni ja tuo kuvio ja väri muistuttavat minua isoäidistäni, jolla oli tällä samalla kuviolla koristetut kahvikupit. Vapaa-ajan asunnolla on myös Angry birds -mukeja.

Juomalaseina on Aino Aalto -laseja, Kartioita kaapissa käyttämättöminä ja sitten jotain sarjattomia kirkkaita laseja. Koska huushollissani ei käytetä alkoholijuomia, ei myöskään ole ollut tarvetta hankkia viinilaseja. Lahjaksi olen saanut yhdet, sinänsä ihan sievät sinijalkaiset viinilasit, mutta vailla käyttöä pölyttyvät kaapissa.

Lopuksi mainittakoon vielä, että ruuan pistelen poskeeni Hackmannin Savonioilla tai Scandiceilla (tulivat sinivalkoisten lautasten kanssa perintönä). Eli mitä muuta voi sanoa kuin että jo on mielikuvitukseton mummo, kun on Teemaa ja Savoniaa!

Vierailija
47/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabian Teemaa ollut 20v arkiastioina. Nyt pitäisi täydentää mutta en halua ostaa Kaukoidässä valmistettuja. Ostan ehkä täydennyksen Pentikiltä tai sitten ostan jotain Saksassa valmistettuja astioita.

Vierailija
48/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiastioina jokapäiväkäytössä ovat muumimukit, otan aina fiilikseen sopivan kahvia varten. Muu käyttöastiasto on monenkirjavaa, jotenkin tykkään vaihtelusta arkipäivässä.

Keräsin nuorempana hetken Arabian Harlekiini kahvikuppeja, niitä on puoli tusinaa mutta yksi leipälautanen puuttuu mikä joskus harmittaa. Ei tule kyllä käytettyäkään. Mulla on vieraskuppeina kiva Egyptistä tuliaisena saatu vihreä kuppisarja joissa on faarao tms aiheiset kullatut kuviot. Ovat kestäneet hyvin ja tykkään.

Äskettäin hankin kirpparilta edullisesti Hyacinth Bucket n inspiroimana ruusu - ja kultakuvioiset englantilaiset kahvikupit, puoli tusinaa. Eivät ole merkkiä Royal Doulton vaan Royal Stafford, miten tuo royal aina sävähdyttääkään tasavaltalaisjunttia... Venäläisistä teekupeista vielä haaveilen.

Vierailija
49/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkiastioina jokapäiväkäytössä ovat muumimukit, otan aina fiilikseen sopivan kahvia varten. Muu käyttöastiasto on monenkirjavaa, jotenkin tykkään vaihtelusta arkipäivässä.

Keräsin nuorempana hetken Arabian Harlekiini kahvikuppeja, niitä on puoli tusinaa mutta yksi leipälautanen puuttuu mikä joskus harmittaa. Ei tule kyllä käytettyäkään. Mulla on vieraskuppeina kiva Egyptistä tuliaisena saatu vihreä kuppisarja joissa on faarao tms aiheiset kullatut kuviot. Ovat kestäneet hyvin ja tykkään.

Äskettäin hankin kirpparilta edullisesti Hyacinth Bucket n inspiroimana ruusu - ja kultakuvioiset englantilaiset kahvikupit, puoli tusinaa. Eivät ole merkkiä Royal Doulton vaan Royal Stafford, miten tuo royal aina sävähdyttääkään tasavaltalaisjunttia... Venäläisistä teekupeista vielä haaveilen.

Mulla on kauniit vanhat venäläiset teekupit mutta en enää uskalla käyttää niitä kun pelkään, että jos hajoo. Ja, että onkohan ne niin myrkyttömätkään ... kun ei tiedä. Mutta upeat on, sinistä ja kultaa.

Vierailija
50/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiastioina on ylioppilaslahjaksi saadut teemat ja kartiot. Nyt olen vähitellen alkanut kerätä arabian Ruska sarjaa ja Iittalan pisararengasta. Lisäksi olen viime aikoina innostunut ruotsalaisesta Jie gantoftan keramiikasta. Esimerkiksi Anita Nylundin Vår lilla stad -astiasto tiikkikansineen on hauska.

Vierailija
51/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinani lähdin kotoa omilleni, sain mukaani kaksi Kilta-sarjan sinistä teekuppia tasseineen ja yhden murokulhon. Koska sininen nyt sattuu olemaan lempivärini, niin aloin sitten hiljakseen täydentää sarjaani aina, kun niitä oli tarjouksessa. Suurimpia ruokalautasia en ole koskaan hankkinut, ne pienemmät riittävät kyllä. Viimeiset täydennykset olivat jo Teemaa. Kaikkia on puoli tusinaa. Tosin esim. teekupit seisovat käyttämättä kaapissa nykyään, sillä juon mieluiten kahvini ja teeni sellaisesta kupista tai mukista, jonka sisus on valkoinen.

Perin kymmenkunta vuotta sitten sinivalkoisen ruokakaluston, jolla ei tietääkseni ole virallista nimeä, Arabiaa 1970-luvun alusta joka tapauksessa. Joku netin astiakauppias on nimennyt sarjan Kurpitsaksi, koska lautasten reunoissa on kukkien ja hedelmien ym. kuvia, siis myös kurpitsoita. Nämä lautaset ja Kilta/Teemat sopivat hyvin yhteen ja niillä saa hauskoja kattauksia.

Aikojen kuluessa matkaan on tarttunut myös englantilaisia Wood&Sonsin ja Sandersonin lautasia ja kahvikuppeja, osa maalaisromanttisia (W&S) ja osa muuten vain viehättäviä, mutta ennen kaikkea laadukkaita, vaikken pystykään Hyacinth Buketin kanssa kilpailemaan.

Äidin peruja ovat Arabian Kultakoriste-kahvikupit, mutta ne kyllä koristavat vain vitriiniä ja ovat muistona varhain edesmenneestä äidistäni. Kahvini juon mieluiten nykyään mukista. Olen viehättynyt roosanauha-Suomen kukka-mukeihin. Vanha roosa on sinisen ohella lempivärejäni ja tuo kuvio ja väri muistuttavat minua isoäidistäni, jolla oli tällä samalla kuviolla koristetut kahvikupit. Vapaa-ajan asunnolla on myös Angry birds -mukeja.

Juomalaseina on Aino Aalto -laseja, Kartioita kaapissa käyttämättöminä ja sitten jotain sarjattomia kirkkaita laseja. Koska huushollissani ei käytetä alkoholijuomia, ei myöskään ole ollut tarvetta hankkia viinilaseja. Lahjaksi olen saanut yhdet, sinänsä ihan sievät sinijalkaiset viinilasit, mutta vailla käyttöä pölyttyvät kaapissa.

Lopuksi mainittakoon vielä, että ruuan pistelen poskeeni Hackmannin Savonioilla tai Scandiceilla (tulivat sinivalkoisten lautasten kanssa perintönä). Eli mitä muuta voi sanoa kuin että jo on mielikuvitukseton mummo, kun on Teemaa ja Savoniaa!

No älä muuta viserrä. Kyllä sulla on seksitön kattaus. :D

Vierailija
52/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan s**tanallinen määrä peruslautasia, en muista mistä ovat. Tummanharmaata ja vaaleanpunaista. Leipälautasta ja syvää, yksivärisiä.

Sitten on New Waven kaffikupposet sillä lautasella. Eikä ole mikään muinaisjäänne, vaan ihan lyhyt aika sitten hankittu. En ymmärrä miksi jotkut haukkuvat niitä rumiksi, tai tuntuu että aika monet oikeastaan. Minusta ne ovat ihania, erilaisia. Ja kyllä on mukavaa juoda aamun tai miksei illan erikoiskaffe New Waven kauniista valkoisesta kupista.

Vierailija
53/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon Oivaa ja Siirtolapuutarhaa arkikattaukseen. Laseina Marimekon sukat makkaralla- lasit.

Juhlaan Villeroy & Bochin Grey Pearl.

Vierailija
54/61 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekon Oivaa ja Siirtolapuutarhaa arkikattaukseen. Laseina Marimekon sukat makkaralla- lasit.

Juhlaan Villeroy & Bochin Grey Pearl.

Sinullapas on mun mieleiset astiat, hieman kalliimman puoleiset vaan. Sukat makkaralla lasikin näyttäis olevan yli 30 euroa/kpl. Siirtolapuutarha on varmaan tuleva klassikko.

Vierailija
55/61 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen ajautunut keräilemään kirppareilta seuraavia sarjoja:

Ranskalaista nelikulmaista Vereco-lasiastiastoa, mieluiten ruskeana, osaa löytyy myös muissa väreissä. 

Stavangerflintin Flamingosarjan vihreitä osia. Osa näistä, esimerkiksi kahvikupit, ovat kuitenkin mielestäni niin rumia, että kerään sekaan puolalaisia Pruszkov-merkkisiä astioita täysin samassa vihreässä sävyssä.

Verecon valmistajalta ovat luultavasti peräisin myös viini- samppanja- ja cocktaillasini, koska niissä lukee pohjassa samalla tavoin FRANCE. En tiedä sarjan nimeä, mutta ovat ihan perusmallisia vaaleanpunaisella tai mustalla jalalla.

Mukeja en ole vielä löytänyt mitään erityistä sarjaa mihin olisin ihastunut, mutta sekalaisia rakkaita lapsuudenkodin perujakin on niin paljon että riittää ja jää yli. 

Suomalaisia astioita on neljä lahjaksi saatua Taika-mukia, joita en kuitenkaan kaipaa lisää, ja kaksi Kastehelmilasia ruskeankeltaisessa sävyssä, jotka ostin hyllynpohjalta täkäläisen myymälän remonttiloppuunmyynistä. Niitä tekisi mieli lisääkin, mutta kun olen saita, ja kun senkokoinen lasi kuitenkin jää useinmiten käyttämättä jos löytyy isompia. (Esimerkiksi avomiehen täysanonyymit olutlasit.)

Vierailija
56/61 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu joskus siltä että olen ainoa ihminen Suomessa jolla ei ole Teema lautasia, Iittalan laseja ja Hackmanin aterimia 🙄

Et ole. Täällä toinen. Olen päässyt kunnialla eroon omista Arabian, Iittalan ja Hackmanin astioista ja aterimista ja never again. Kömpelöä Suomi-keramiikkaa ja liian suoraviivaista muotoilua, joka ei enää miellytä omaa silmääni. Onneksi tarjolla on muutakin ja astioita joka makuun.

Vierailija
57/61 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin kiinnostunut ostamaan Villeroy Bochin Margarita sarjaa jos kiinbostaisi myydä? Maksan varmasti kiinnostavan hinnan.

Vierailija
58/61 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun entisiä särkyy, ostan aina kirppikseltä vähän jotain samannäköistä ja yhteensointuvaa.

Vierailija
59/61 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin Omena on käytössä, laseina Pentikin Linda-lasit, kirkkaita ja vihreitä.

Kaapissa kahdelletoista Arabian Arctica, keräsin sitä nuorena ennen kotoa muuttoa ja sain paljon lahjaksi.  Siihen on myös kulhoja ja tarjoiluastioita paljon ja eri kokoisia.

Jos vielä alkaisin keräillä, mitä en siis aio, keräilisin Villeroy & Bochin Gray Pearlia.

Vierailija
60/61 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy kahta sarjaa, Marimekon Räsymattoa mustavalkoisena ja Arabian Paratiisia, näitä voi yhdistellä kivasti keskenään ja kestävät aikaa, mutta aika mainstreamia kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi