Mitä astiastoa keräät tai sinulta löytyy kotoa?
Itselläni käytössä Pentikin Aino astiasto ja Iittalan laseja.
Kommentit (61)
En keraa, mutta ostin muutama vuosi sitten kirpparilta Arabian Ruska-astiaston 70-luvulta teekannuineen ja uunivuokineen kaikkineen ja sita kaytan ahkerasti ja rakkaudella paivittain.
Nuorena silloin 80-luvulla minua ahdisti tyttökavereiden astiasarjojen keräilyt ja muutkin ns. naisille kuuluvat hömpät. Joskus päätin alkaa kunnon naiseksi ja ostin jotain sarjaa kahvikupin ja lautasen, mutta siihen se keräily päättyi.
Joten kaapista löytyy sekalaisia kuppeja ja vierastarjoiluun joku nimetön, sininen kahvikalusto. Perus valkoisia lautasia prismasta.
En kyllä varsinaisesti enää kerää mitään, meillä on astioita ihan nokko, kun tuli aikanaan ostettua. Jos alkaisn kerätä jtn uutta, ostaisin ehkä jtn vanhaa Arabiaa tai Kermansavea. Tai sitten en. Meillä on Arabian Koko arkiastioina, niitä on paljon, jonkin verran hajonnut. Ostin noita jo silloin kun tulivat markkinoille valkoisena ja vaaleansinisenä ja arkilautasista kyllä näkeekin, että näistä on yli kymmenen vuotta syöty. Ns. juhla-astiastona, jota käytetään siis silloin kun huvittaa kattaa, on Arabian Runo. Ja olen näissä vaihtelunhaluinen niin, että meiltä löytyy kyllä pienempiä määriä muitakin astioita, joita voi halutessa sitten käyttää, kun on vähemmän syöjiä. Aiemmin vaihdoin jopa vuodenajan mukaan vähän esille eri astioita, mutta se oli kyllä aika Hyacinth Buckettia se 😂
Valkoista ja vaaleanpunaista Arabian Sarjaton Lettiä. Kun keksin kivemman niin päätyvät mökille.
Kirkkaat Aino Aalto lasit, isoja ja pieniä. Essencet oli aikaisemmin, eivät kestäneet lapsiperheessä.
Iittalan senta puna-,valko-, ja kuohuviinilasit.
Ja joku kasa niitä mustia hot&cold laseja glögille ym.
treffit kirjoitti:
En keraa, mutta ostin muutama vuosi sitten kirpparilta Arabian Ruska-astiaston 70-luvulta teekannuineen ja uunivuokineen kaikkineen ja sita kaytan ahkerasti ja rakkaudella paivittain.
Hahaa, löytyihän täältä samanhenkinen :) Mä olen kirppiksiltä keräillyt nykyään kaikkien inhoaman Karelia-astiaston tosi halvalla. Näistä halutaan kilpaa päästä eroon, ja minähän ostan. Kestäviä ja lautaset tarpeeksi isoja, ja useita kokoja löytyy, ja sopivat arkeen ja juhlaan. Perinteikkään näköiset, kun kannuun laittaa katajan oksia ja pellavaista liinaa pöytään. Taisi olla käytössä nämä kokkien Vanamo ja Kolmonen-ohjelmissa.
Portmeirionin Pomonaa, Arabian Paratiisia ja vanhaa Arabian Kirsikkaa
Arkiastioina: valkoinen Teema, Iittalan Kolibri, Rörstrand Höganäs valkoisena ja mustana, Villeroy&Boch New Wave. Laseina kirkkaat: Kartio, Ote, Orrefors, Spiegelau. Ruokailuvälineinä: Villeroy&Boch Louis ja Hackmann Savonia. Nuutajärven Luna kirkkaat jälkiruokamaljat sekä pikkulautaset. Kahvimukeina Iittalan Taika, Iittala hot&cool, Muumimukeja. Karahvit: Eva Solo, Essence, Villeroy&Boch. Vuokina Villeroy&Boch Home Elements ja Emile Henry ja keittokulhoina Pillivuyt leijonanpää kahvoilla.
Juhla-astioina: Villeroy&Boch Arco Weiss ja Retro Country, Rosenthal Animal Life. Laseina Villeroy&Boch Margarita, Maxima Ruokailuvälineinä: Villeroy&Boch Oscar. Kastehelmen kirkaat jälkiruokamaljat, tarjoilualustat, pikkulautaset.
Voi mitä typerää rahan kuluttamista. Äärettömän näköalatonta, sama kuin J Kokanderin lelujen keruu ja hänhän nyt ei ole se fiksuin...
Valkoista ja vihreää 24h sekä jonkun verran muumimukeja. Kaikki käytössä. Lisäksi kultareunainen juhla-astiasto 12h:lle, taitaa olla tsekkiläistä tuotantoa. Ja venäläistä Lomosovin tehtaan tuotantoa kahvi- ja teeastiastot 12 h:lle
Iittalan viinilaseja on 8 kpl. Ne on koko ajan käytössä, ei siis missään lasikaapissa koristeena. Nuokin lähinnä siksi kun sain niitä 40v lahjaksi 4kpl ja oli ihan kivat, niin ostin itse sitten 4kpl lisää. Tuo lahja oli mun systeriltä, jonka mielestä mun ikäinen ihminen tarvitsee "kunnolliset" viinilasit :). En muista sarjan nimeä. Ikean astioita muuten ja muutama ulkomailta ostettu kahvimuki.
Vierailija kirjoitti:
Arkiastioina: valkoinen Teema, Iittalan Kolibri, Rörstrand Höganäs valkoisena ja mustana, Villeroy&Boch New Wave. Laseina kirkkaat: Kartio, Ote, Orrefors, Spiegelau. Ruokailuvälineinä: Villeroy&Boch Louis ja Hackmann Savonia. Nuutajärven Luna kirkkaat jälkiruokamaljat sekä pikkulautaset. Kahvimukeina Iittalan Taika, Iittala hot&cool, Muumimukeja. Karahvit: Eva Solo, Essence, Villeroy&Boch. Vuokina Villeroy&Boch Home Elements ja Emile Henry ja keittokulhoina Pillivuyt leijonanpää kahvoilla.
Juhla-astioina: Villeroy&Boch Arco Weiss ja Retro Country, Rosenthal Animal Life. Laseina Villeroy&Boch Margarita, Maxima Ruokailuvälineinä: Villeroy&Boch Oscar. Kastehelmen kirkaat jälkiruokamaljat, tarjoilualustat, pikkulautaset.
Tää vetää kyllä ihan sanattomaksi.
Halpahallin suursarja +minimania
Sinccis
On ne vaan niin hyviä.
Jos pitäisi jostain syystä hankkia uudet astiat (esim. tulipalo tuhoaisi tms.), ostaisin ainoastaan vanhoja sarjoja kirpputoreilta. En ikinä laittaisi isoja summia astioihin, varsinkaan uustuotantoon. Itse olen siis saanut käytännössä kaikki astiani lahjaksi vuosien varrella - kaikki samaa sarjaa.
En keräile, mutta omistan Villeroy & Boch Amapola astiaston, liemikulho puuttuu
Iittalaa ja muumimukeja. Mukeista kerään vain ne jotka miellyttää omaa silmää.
Teemaa ja Arcticaa. Muumimukeista ne kauneimmat. En varsinaisesti kerää mitään.
Haussa on ruusukuviollinen kahviastiasto. Pitäisi olla punaisia tai vaaleanpunaisia kukkia. Ruusuja ehkä.
Tietääkö joku mistä löydän?
Vierailija kirjoitti:
Voi mitä typerää rahan kuluttamista. Äärettömän näköalatonta, sama kuin J Kokanderin lelujen keruu ja hänhän nyt ei ole se fiksuin...
Kuka mihinkin rahansa kuluttaa. Kokanderinkin pääsit tässä samalla haukkumaan. Ei ainakaan fiksua. Samaa voisi varmaan sanoa sun näköaloistasikin.
Yhdet kuluttaa vaatteisiin, toiset astioihin, joku polttaa tupakkaa, toinen kiskoo kaljaa.
Mutta jokainen voisi pitää huolta omista asioistaan.
Ps. Mun ystävättäreni on lelujen keräilijä. Nykyään kokoelman arvo on osakehuoneiston hintainen. Aloitti vuosia sitten, kiertelee antiikkimessuja ja sijoittaa. Ja hän myös dyykkaa roskalavoja tehden mielettömiä löytöjä. Tässäpä näitä näköaloja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Royal Doultonit käsinmaalattuine talvioineen.
Mä häviän vähän sulle. :D
Mulla on vaan Clair de Lune käsin maalatut astiat Rörstrandilta.
Taas paikalla tyypit joiden on pakko haukkua suomalaiset suositut astiasarjat, eivät kuitenkaan kehtaa paljastaa omiaan. 😄😴
Itselläni on Nuutajärven vanhaa Pioni lasiastioita, tykkään.