Lomarahat ja sunnuntailisät joutaa lopettaa kokonaan
Ay-dinosauruksellehan se ei käy, kuten ei sosialistihallituksellekaan. Lisää velkaa ja Kreikan tie kutsuu. Että kiukuttaa tällainen.
Toivottavasti ensi vaaleissa tajuatte äänestää Kokoomusta tai Perussuomalaisia.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosialistisessa järjestelmässä on kaksi ylitse muiden. Ilmainen yliopistokoulutus ja maailman korkeimmat verot. Ensimmäisen avulla saa hyvän tutkinnon ja jälkimmäinen pakottaa lähtemään Suomesta..
Kyllä se on se omaan napaan tuijottaminen, joka saa ihmisen lähtemään. Ensin käytännössä ilmainen koulutus ja sitten muualle töihin. Mutta tänne palataan sitten eläkkeellä nauttimaan sosiaalieduista ja terveydenhuollosta.
Terveisiä ap:lle. Minulla alkaa kohta puolen vuoden loma, enkä tule takaisin töihin tähän yritykseen, ellei palkkani nouse 13:een euroon tunnilta. Menen silloin sinne missä minulle niin paljon maksetaan tai jättäydyn työttömäksi jos minulle ei makseta vähintään sen verran missään. Lisiä en palkkaani saa, kun työ on arkipäivä työtä yleisen työajan sisällä, joten palkkani on hyvin pieni täysilläkin tunneilla. Ylitöitä heruu korkeintaan pari tuntia kuukaudessa, joten sekään ei lohduta. Tap*akaa itsenne palkkojen polkijat :)
T siivooja.
Porvarit ovat nykyään kovin innokaita tekemään kaikenlaisia ehdotuksia, mutta huomionarvoista on että mitkään niistä eivät huononna heidän omia etujaan.
Meidän pernheessä ei tunneta lomarahaa kun toinen meistä on yrittäjä. Toisen työnkuva on myös sellainen ettei ole lomarahaa. Paremmin tullaan toimeen kuitenkin kun silloin tuntipalkollisena ollessamme.
Vierailija kirjoitti:
Lomaraha on kyllä naurettava jäänne jostain seitkytluvulta. Eikä kaikki sitä edes saa! Joten joutaa lopettaa. Miksi ihmiselle pitäisi maksaa siitä, että suvaitsee palata lomalta töihin? Ja usein vielä iho palaneena, terassipöhön turvottamana krapulaisena joka ei muista yhtään salasanaa tai huoneensa sijaintia.
Lomarahan kaltainen ylimääräinen tili on käytössä kaikissa muissakin maissa, yleensä vielä runsaampana kuin meillä. Saksassa puhutaan joulurahasta kun saadaan ylimääräinen palkka ja Kreikassahan palkkaa maksetaan vuodessa jopa 17-18 kuukaudelta eri lisien nimillä.
Minusta tuo on näppärä ylimääräinen pikku lisä niille jotka vielä jaksavat painaa töitä maassamme. Eläkeläiset, työttömät ja tukien varassa elävät eivät sitä saa, mikä on oikeudenmukaista ja reilua.
Ei kiinnosta pätkääkään yrittäjien asia tai asema.Joko teillä on varaa maksaa tekijöille tai teette itse simple.
Sopii minulle. Laitetaanko sunnuntaisin osasto kiinni, kun ei ketään kiinnosta olla töissä, kun voisi viettää ihanaa sunnuntaita perheen kanssa?
T. Sairaanhoitaja teho-osastolta
En minä lomarahaa tarvitse, mutta palkanalennukseen en suostu. Sunnuntaitöistä minulle maksetaan nykyäänkin 0 €.
Näitä lisienpoistoehdotuksia olen aikanaan kuullut paljon nuorilta wannabe-porvareilta, kokoomuksen äänestäjiltä. Yhteistä heillä oli myös se, että heitä ei olisi saanut viikonloppuisin töihin kirveelläkään ja jo parin tunnin arkiylitöistä alkoi kauhea ulina, että kuinka elämä menee pilalle kun joutuu olemaan töissä.
Ja meille muille, ketkä elämämme ja viikonloppumenomme pilaamme pyörittämällä yhteiskuntaa iltaisin, öisin, viikonloppuisin, jouluna, pääsiäisenä, vappuna ja juhannuksena, silloin kuin pikkuporvarit laiskanpulskeasti lonnivat kotonaan ja kekkereillä, ei saisi maksaa yhtään mitään lisiä näiden wannabe-wahlroosien mielestä.
Äänestäkää seuraavissa eduskuntavaaleissa Persuja ja Kokoomusta, niin saatte aloittajan kaipaamat asiat!! Turha sitten vinkua, kun rahat ei riitä, kun nyt jo valitetaan siitä. Porvari syö pöydässäsi.
Ja ärsyttävää, kun joku suurinpiirtein sisustussuunnittelua tekevä yrittäjä itkee, ettei hänkään saa sunnuntailisiä näin yrittäjänä.
Joo, hyvä idea.
Olenkin odottanut milloin voin käydä Alkossa yöllä, kirjastossa hakemassa yölukemista, vaateostoksilla ja autohuollossa. Kätsää myös jos tarvitsen asuntolainaa keskellä yötä, voin käydä hoitamassa asian kuntoon pankissa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko valtion virastot sitten auki yötä päivää. Kätevää.
Jos et ole vielä huomannut, niin ne pitkälti ovat auki yötä päivää. Kaikki tavanomaisimmat asiasi voit hoitaa palstailun ohessa netissä.
Ruvetaanko sairaat, vammaiset ja vanhuksetkin hoitamaan jatkossa netin välityksellä?
Itselleni ei todellakaan ole sama, vietänkö viikonlopun siten, että olen perjantaina töissä klo 13-21.30, lauantaina klo 13-21 ja sunnuntaina klo 07-15.
Olen ollut pitkään töissä alalla, jolla tehtiin "ympäripyöreitä tunteja" ja venyttiin tekemään töitä viikonloppuinakin. Palkassa tämä oli todellakin kompensoitu jo valmiiksi ja ylityöt toki sai pitää vapaana. Iso ero olis myös siinä, että saatoin tehdä vaikka sunnuntaina töitä kotona. Aamulla pari tuntia, lähteä sitten vaikka lenkille, hoitaa taas muutaman asian, laittaa ruokaa ja seurustella perheen kanssa, tehdä taas vähän töitä jne. Eli pystyin rytmittämään päivän haluamallani tavalla ja olla myös perheelle läsnä.
Nykyisessä työssä työpaikalla on oltava fyysisesti läsnä, eikä välillä voi poistua, ei edes hoitaa omia asioita puhelimella. Vaikka työstä tykkäänkin, en suostu jatkossa tekemään viikonloppu-, yö- ja hankalia iltavuoroja jos niistä saatava pienen pieni kompensaatio poistuu. Ei kukaan ole niin hullu, että tekisi vaikkapa viikonlopun yövuoroja jollain peruspalkalla - puhumattakaan jostain juhlapyhien työvuoroista.
Vaan pakko siihenkin on taipua, jos muuta työtä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Laitetaanko sunnuntaisin osasto kiinni, kun ei ketään kiinnosta olla töissä, kun voisi viettää ihanaa sunnuntaita perheen kanssa?
T. Sairaanhoitaja teho-osastolta
Vuoroihin määrättäisiin. Ei ne vapaaehtoisia olisi. Kenkää sitten vaan ja uusia hoitajia vaikka Filippiineiltä.
(En kylläkään kannata lisien poistoa, mutta noin siinä kävisi. Se olisi työstä kieltäytyminen, mikä on irtisanomisen peruste.)
Meidän perheessä lomaraha tarkoittaa sitä, että sillä mennään lomalle. Mikäli lomaraha poistetaan niin silloin ei mennä lomalle!
Palkka on juuri sen verra, että sillä pärjätää, eli mitään lomakassoja ei pystytä säästämään peruspalkasta. Kyllä meillä moni vaihtaa lomarahat vapaaksi, mutta meidän perheellä ei ole tätä mahdollisuutta.
Lomarahan voi poistaa, mikäli palkkoja nostetaan sen verran, ettei vuositulot vähene. Eihän yrittäjäkään tingi omista voitoistaan.
Poistetaan vain mutta samalla myös kaikki johtoportaan edut myös pois. Siis kaikki bonukset, autoedut, kultaiset kädenpuristukset, golf-osakkeet jne. Pelkkä peruspalkka kaikille. Reilua eikö vain?
En osaa sanoa mikä on tarkalleen nykytilanne. Teollisuuden aloilla niitä ainakin joskus on maksettu rinnakkain. Maksuajankohtia on voitu harmonisoida ja lomapalkan osia yhdistellä. Eivät erilliset lomaltapaluurahat ainakaan yleisiä enää ole.