Kosketteleva työkaverimies
Miten todennäköisenä pidätte sitä, että kollegamies, joka koskettelee mua ohimennen, tekee sitä vain kohtelisisuuttaan tms ollakseen hyvä ja suosittu tyyppi, vai kiinnostuksesta enempään? Hän on naimisissa siis, pari vuotta vain vanhempi, enemmän työpaikan sisäpiiriä kuin minä.
Hän alkoi ohimennen pikaisesti koskea olkapäähän tms ohimennessään. Tulee yleensä jotenkin selän takaa yleensä yllättäen ja sellaisia pieniä hipaisuja tai "tökkäyksiä" ja nyt on laittanut jopa käden alaselälleni. Nämä tapahtuvat ihan keskellä ihmisjoukkoa, eikä mitenkään piilossa syrjäisissä paikoissa.
Olen sen verran uusi täällä, etten ole vie huomannut, tekeekö hän sitä muillekin, mutta veikkaan, että varmaan tekee. Olen päätellyt, että ehkä hän on ystävällinen koskettelijaluonne, mutta on jäänyt takaraivoon epäilys, että onko siinä jotain muutakin. En koe tätä metoo:na, sillä olemme ihan hyviä työkavereita ja pidän hänestä. Muissa oloissa kokisin sen ahdisteluksi, nyt siis en.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? En oikein tiedä, miten tuohon pitäisi reagoida.
Kommentit (90)
Ap, toivottavasti olet vielä kuulolla. Miksi ajattelet, että ihmiset, joista itse pidät tai joiden toivot pitävän sinusta, saisivat loukata rajojasi ja kosketella sinua epäsopivasti? (Kuten täällä on jo todettu, käsiin/olkapäähän/yläselkään koskeminen voi olla ok, mutta alaselkään koskettelu on jo selvästi sopivan työpaikkakäytöksen ulkopuolella.) Tämä lause on aika oireellinen:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta siis kuitenkin haluaisin, että se mies pitää minusta, joten en haluaisi alkaa valittaa tuosta js tehdä rajoja selväksi. Jonkun toisen kohdalla olisin tehnyt niin heti.
Ap
JOKAISEN ihmisen tulee kunnioittaa sinun rajojasi, ihan riippumatta siitä millaiset tunteet teidän välillänne on tai on olematta. Ja vielä: jos joku ei kunnioita sinua ja rajojasi, hän ei ole seurasi ja mielenkiintosi arvoinen. Voit sanoa tälle työkaverille ihan ystävälliseen mutta napakkaan sävyyn "Kuule, ottaisitko käden pois, minusta tuo on epämukavaa." Tällaiseen toivomukseen kaikki kunnolliset ihmiset vastaavat anteeksipyynnöllä ja toivomuksen noudattamisella. Jos työkaverin reaktio on jotakin muuta, voit tehdä siitä omat päätelmäsi.
Kannattaa opetella ihan oman hyvinvoinnin vuoksi asettamaan muille ihmisille rajat. Jos siihen ei ole vielä tottunut, rajojen asettaminen voi aluksi tuntua vaikealta ja vaivaannuttavalta. Mutta se taito kannattaa ehdottomasti opetella.
Tsemppiä ja muista, että olet arvokas ihminen!
Ap, antaisit paljon kiinnostavamman ja ryhdikkäämmän vaikutelman, jos lakkaisit huolehtimasta siitä pitävätkö muut ="mukava työkaverimies") sinusta ja vetäisit vähän omia rajojasi.
Niin tai näin, mutta sulla on nyt enivei kuuppa sekasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan tavallinen kuvio on sekin, että oikein mukava ja iholle tuleva mies jossakin vaiheessa kyllästyy ja lopettaa piirittämisen. Mies voi muuttua välinpitämättömäksi ja jopa tylyksi.
Tavatonta ei ole sekään, että tässä kohtaa mies pystyy tavalla tai toisella vaarantamaan naisen aseman työpaikalla. Koko aikana ei ole puhuttu eikä puhuta sanaakaan aikaisemmasta ihanasta jännitteestä, kosketuksista yms.
Tuollaisia tilanteita nähneenä kehotan ap:ta irrottautumaan tästä nyt niin tenhoavan tuntuisesta jutusta.
Meillä ei olenitään ihanaa jännitettä. En myöskään usko miehen piirittvän mua. Se on enemmän ikäänkuin ystvällismielistä ahdistelua.
Ap
Käsi ylös kenelle muulle on käyny työpaikalla sama kuin ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kenelle muulle on käyny työpaikalla sama kuin ap:lle!
Ahdistelu on hyvin yleistä. Varmaan myös se, että siihen syyllistyy ihminen, josta on pitänyt. Myös työpaikkaromanssit ovat todella yleisiä ilman, että kyse on ollenkaan ahdistelusta. Eli kaikkien käsi on ylhäällä?
Onko ap:n kokema ilmiö ahdistelua? 🤔
Ei kai ihmiset vastenmielisiä ihmisiä koskettele. Naisillakin usein vaikuttaa olevan takana alkaa koskettelemaan miehen käsivartta tai olkapäätä, jos pitävät miehestä. Jos minkään asteista kiinnostusta ei olisi, niin ei olisi kosketuksiakaan ja oltaisiin täysin virallisia kunnioittaen toisen koskemattomuutta.
Tämä toisesta pitäminen ei olekaan tässä nyt pointtina.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ihmiset vastenmielisiä ihmisiä koskettele. Naisillakin usein vaikuttaa olevan takana alkaa koskettelemaan miehen käsivartta tai olkapäätä, jos pitävät miehestä. Jos minkään asteista kiinnostusta ei olisi, niin ei olisi kosketuksiakaan ja oltaisiin täysin virallisia kunnioittaen toisen koskemattomuutta.
Mulla oli tyäkaveri, joka luki runoja. Oli meinaan koskettava tyämies!
HAHHAH mitä saivartelua. Oikeesti: hohhoijaa😴