Tahdon erilaisen elämän, vinkkejä muutokseen?
Tunnen olevani jonkinlaisen risteyksen edessä. Olen tämän vuoden pyristellyt irti väkivaltaisesta suhteesta ja sen jäljiltä koko elämäni ja minuuteni tuntuvat pirstaloituneen. Työkyky on onneksi säilynyt edes osittain, ja olen muutaman kuukauden saanut tehdä lyhyempää päivää. Suhteen aikana etäännyin suurimmasta osasta läheisiäni, joten tämän hetken tilannetta sävyttää myös jonkinlainen yksinäisyys. Uskon kuitenkin, että välit paranevat ajan saatossa, kunhan pystyn avoimesti kertomaan kokemuksistani. Tällä hetkellä olen se ystävä, joka jätti tulematta liian moniin juhliin. Ihan vielä en kuitenkaan ole valmis puimaan fiiliksiäni muuten kuin potilaana, ja haluankin ”parantua”, jotta pystyn olemaan oikeasti hyvä ystävä ja läheinen.
Hommaa on ihan kaikessa arjen pyörittämisestä lähtien. Osa vaikeuksista varmasti johtuu tämän hetkisestä masennuksesta ja kuormittavasta elämäntilanteesta, mutta tuntuu, etten myöskään masentelemalla tai makaamalla tästä ainakaan parane. Ruokavalio on retuperällä, jonkinlaista liikuntaakin ihmisen kai kuuluisi harrastaa, koti ei pysy siistinä... Tahtoisin viettää iltani rentoutuneena kynttilänvalossa kirjaa lukien, mutta sen sijaan työpäivä toisensa jälkeen tuijotan telkkaria, en jaksa käydä kaupassa, ahdistun enemmän tai vähemmän omasta luuseriudestani ja sitten masentuneena mietin, ettei tällä kuitenkaan ole väliä ja lopulta nukun huonosti ja liian vähän. Tiedän, että puolen tunnin kävelylenkki raikkaassa syysilmassa auttaa, mutta miten ihmeessä saan itseni sinne ensimmäisen kerran kävelemään? Miten jaksaisin nähdä vaivaa vain oman ruokavalioni eteen, miten opin rentoutumaan, miten opin nauttimaan tai edes sietämään elämää?
Tarinani on melkoinen sillisalaatti, mutta lyhykäisyydessään olen melko onneton 25v nainen, ja haluaisin elää edes jotenkuten normaalia tai tyydyttävää perusarkea. Kaipaisin sellaisia elämää, arkea, ihmissuhteita tai mitä vaan parantavia vinkkejä tai kokemuksia. Ihan kaikki vinkit otetaan vastaan! Oletko lukenut hyvän elämäntaitokirjan? Käynyt kylpylässä yksin rentoutumassa viikonlopun ja palannut uutena naisena? Maalasitko masennuksesi tauluksi? Ostatko kukkia kotiin, koska ne piristävät arkeasi? (Elämääni eivät paranna verkostomarkkinointihommat tai yksisarvishoidot, jotain meditaatiota voisin harkita.)
Kommentit (8)
Minä kehottaisin sinua terapiaan kerran viikossa. Ota heti asiaksesi ja varaa se. Lisäksi säännöllinen päivärytmi. Joka ilta sänkyyn 21 ja 21:30 uneen, herätys 7 maissa. Terveellinen aamiainen, uinti tai lenkki. Heti kun tulet kotiin tee lämmin ruoka ja kotityöt. Näin saat fyysistä hyvää oloa liikunnasta ja unesta sekä henkistä tyydytystä siitä että paikat on kotona kunnossa ja asiat hoidettu.
Olet joutunut kokemaan kovia ja sinun pitäisi päästä käsittelemään traumoja ammattilaisen kanssa.
Vertaisryhmät ja terapia, vaikkapa työterveyden kautta psykologille meno, voisivat olla hyviä vaihtoehtoja. Ehdotan myös matkalle lähtöä. Asuisiko sinulla vaikka lapsuudenystävä toisella paikkakunnalla? Tutun ihmisen seura ja etäisyys omaan arkeen ovat hyvä yhdistelmä, vaikka vain viikonlopun yli. Liikunnasta: ilmoita itsesi vaikka afrotanssikurssille, tai osta muutama pt-kerta kuntosalilta. Kirjoista: Tunne lukkosi ja Havahtuminen ovat hienoja eivätkä mitään höpö höpöä. Mutta ihan mukaansatempaavat romaanitkin voisivat tehdä sulle hyvää! Lenkkiseuraksi podcast tai äänikirja. Kokeile vaikka sitä Auta Antti -podcastia. 🙂
Täällä on tullut hyviä neuvoja miten liikunta, ruokavalio, itsestä huolehtiminen on avaimia muutokseen. Mutta ensin pitäs saada siitä kuopan reunasta kiinni, jotta sieltä pääsee ylös.
Tässä kognitiivisen psykologian neuvot joita itse kerran ryhmäterapiassa sain.
Noudata näitä ohjeita ja aloita ihan siitä, ettet vaadi nyt itseltäsi yhtään mitään.
OSTA MUISTIKIRJA, aloita päivittäinen D-ja B-vitamiinilisä sekä omega3.
1 VIIKKO
Elä normaalisti kuten nytkin. Älä märehdi mitään vaan jatka samaa rataa eli töihin ja sohvalle. KIRJOITA kirjaan joka päivä illalla 3 HELPPOA HETKEÄ päivästäsi. Siis ne hetken kun ei ahdistanut ja oli ihan ok olo. Esim ”lounastauko töissä” tai ”bussimatka” tai ”aamukahvi ” . Ihan arkisia hetkiä jotka on helppoja eli niitä kun ei ole paha olla.
2 -3 VIIKKO
Jatka joka ilta helppojen hetkien kirjaamista ylös mutta kirjaa nyt myös 3 hyvää asiaa joka päivästä. Siis ihan ”aurinko paistoi” tms. Sun täytyy keksiä ne hyvät asiat, vaikka sitten se että maailmassa ei syttynyt uutta sotaa, fyysinen terveys on jäljellä tms isoja asioita jos ei tule mitään konkreettista
4 VIIKKO
Jatka kuten 1-3 mutta ala merkitä oma mieliala ylös asteikolla 1-10
5-8 ViIIKKO Jatka kuten edelliset viikot
Seuraa oman mielialan kehitystä. Sano itsellesi ääneen joka päivä peilin edessä ” Annan itselleni anteeksi ja olen itselleni armollinen” . Tämä täytyy sanoa ääneen.
Luulen että jossain 3-4 viikon kohdalla susta alkaa yhtäkkiä tuntua, että mitäpäs lähdenkin tästä kävelylle. Pikkuhiljaa huomiota ruokavalioon alkaa tulla jos siinä on ollut muuttamista. Älä tunne huonoa omaatuntoa nyt aiheettomista asioista , kuten syömisestä.
Mikä myös alkuun toimii on, jos sulla on rahaa niin käy kampaajalla ja hanki ihan uus tukka. Myös muita itseä hemmottelevia juttuja voi tehdä vaikka ei huvittas, niillä on silti positiivista psykologista vaikutusta. Ne vaan vie rahaa mikä on paska.
Tuo 8 viikon rutiini on sun toipumista henkisesti. Sitten on aika fyysisempiin asioihin kuten siivous, ruokavalio, liikunta. Toki jos tunnet niihin innostusta 8 viikon aikana niin mahtavaa! Mutta älä vaadi.
Jotta pystyy tekee niitä asioita mitä haluaa pitää olla mieli kunnossa. Suosittelen tätä 8 viikon mielirutiinia pohjatyöksi!
Suruaika ja toioumisaika on normaali tarve. Et nuhakuumeessakaan halua lähteä juhlimaan.
Tsemppiä! Liikuntaa tosiaan suosittelisin. Perheenjäseneni sai melkein vuosikymmenen vaivanneen masennuksen kuriin aloittamalla polkupyöräilyn ja on saanut kuin uuden elämän. Auttaisiko sinua kävelylle lähdössä esimerkiksi kivat uudet ulkoiluvaatteet? Jollekkin tuttavallekkin voi tarjoutua vaikka koiranlenkittäjäksi.