Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin kyllästynyt myyjän työhön, (onko muita?)

Vierailija
21.10.2019 |

Sanottakoon nyt tähän heti alkuun ennen kuin joku ehdottaa hakeutumaan opiskelemaan toista alaa tai hakemaan muita töitä, niin on haettu. Olen hakenut aiemmin opiskelemaan useamman kerran, mutta en ole päässyt. Olen hakenut mm. toimistotöitä, mutta en tunnu kelpaavan kuin myyjäksi.

Olen nyt kolmannessa erikoiskaupassa töissä, kaikki on olleet eri alan myymälöitä ja olen todennut, että ihan sama mitä pulju myy, niin jos ei myyjän työ nappaa niin se ei nappaa. Jokaisessa noissa työpaikoissa muut tuntuvat olevan ihan täpinöissään duunistaan, puhuvat kuinka on mukavaa ja on hyvä fiilis, jee. Tai sitten ne näyttelee hyvin. Kyllähän minäkin olen saanut esimiehiltä kehuja hyvästä asenteestani ja oma-aloitteisuudestani, vaikka todellisuudessa sisältä hajottaa. Haluan kuitenkin hoitaa duunini edes jotenkin.

Mikä minua sitten ärsyttää myyjän työssä? Jatkuva myyntilukujen kyttääminen - kuinka monelle kävijälle myydään, kuinka paljon myydään, kuinka monta tuotetta myydään. Pitäisi myydä enemmän ja sitten vielä enemmän. No, hankala väkisin mitään myydä saati sitten jos tuntiin ei käy ketään, niin milläs teet myyntiä?
Välillä joku aluepäällikkö käy palavereissa puhumassa miten pitäisi myydä enemmän, että ei se ole mitenkään vaikeaa. Myytte ensin nuo ja sitten nuo, sitten kun olette saaneet ne myytyä niin on ihan helppo myydä vielä jotain. Mitvit, tulkaa itse näyttämään meille typerille myyjille esimerkkiä, jos se kerran on niin helppoa!

Minua ei voisi oikeastaan vähempää kiinnostaa myyntiluvut. Ainut motivaattori on se oma takapuoli, että ei ainakaan minulle tultaisi motkottamaan miten nyt pitäisi tuota keskiostosta kasvattaa. Mutta minua ei kiinnosta firman tasolla, kuinka paljon se saa rahaa. Minä en jaksa innostua euromäärällisesti suurista kuiteista tai hihkua, että olipa huippumyynti tänään!

Minua ahdistaa se tuotetietouden määrä, joka pitäisi osata ja muistaa. Välillä tekee mieli kirkua asiakkaalle että en minä voi kaikesta kaikkea tietää, koska on vaan niin ärsyyntynyt fiilis siitä ettei ole tuotetietoutta tarpeeksi. Sitä haetaan sitten jostain tietokoneelta ja asiakas kurtistelee kulmiaan kun ei myyjä tiedä, vaikka on täällä töissä. Eräässä työpaikassa oli jotain tuoteinfo-oksennuksia eli parin tunnin koulutuksia, joista piti sitten muka jäädä paljon asioita mieleen, "nyt te osaatte myydä näitä miten päin vaan!". Eipä oikein jäänyt, kun kaikki se informaatio meni puuroksi päässä.

Ja kyllä, myönnän että olen vähän katkera siitä, että niin monelle myyjän työ on vain väliaikainen opintojen ohessa tehtävä työ. Heillä on se erilainen, miellyttävämpi homma tiedossa muutaman vuoden kuluttua, kun valmistuu. Eikä siinä mitään jos myyjän työ on se mitä haluaa tehdä ja pitää duunistaan, mutta kun minä en pidä! Minä jumitan itselleni epämiellyttävällä alalla, koska en pääse muualle. En töihin enkä opiskelemaan. Varmasti se lisää tyytymättömyyttäni kaupan alalla työskentelyä kohtaan.

Sellainen vuodatus tällä kertaa av:n porukalle luettavaksi. Nyt tuon oman tekstini luettuani ihmettelen, että miten olen onnistunut naamioimaan tuon kaiken iloisen ja reippaan työntekijän alle...

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa. Itse pakenin tuosta vaihtoehdosta perhe elämään. Ei tämäkään herkkua ole, ja on melkein ikävä sitä osta tätä ja ota tota ja eikä siinä vielä kaikki mentaliteettia.

Vierailija
42/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huomattu teidät työhönne kyllästyneet hapannaamat. Pilaatte asiakaspalvelijoiden maineen mutta onneksi poikkeuksiakin on, jotka jaksavat tervehtiä asiakasta ja olla ystävällinen. On pikkumaista heijastaa omaa vittuuntuneisuutta asiakkaisiin. Reilumpaa olisi vaihtaa alaa ja antaa mahdollisuus niille, jotka tykkäävät työstään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo Up. Että up yours se on miten viihtyy töissäkin.

Vierailija
44/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä olisi ap paremmin voinut fiiliksiäni kuvailla. Raskaaksi käy, kun töissä pitää olla jokin muu ihminen. Eihän näyttelijätkään esitä rooliaan kuin pari tuntia kerrallaan mutta myyjän pitää jaksaa esittää rooliaan koko päivä.

erikoisliikkeenmyyjä minäkin

Vierailija
45/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muilla aloilla yhtä suurta vaihtelevuutta kuin kaupan alalla? Tuntuu että kävi missä vaan kaupassa, niin jatkuvasti siellä on uusia naamoja eikä kaikkia vanhoja enää näy. Osa on tietysti vuodesta toiseen, mutta iso osa aina vaihtuu.

Vierailija
46/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myyjä ruokakaupassa tällä hetkellä, olen ollut myös erikoiskaupoissa.

Ja vit*u että hajottaa. Mihinkään ei kehity, kaikki on jo niin nähty, vastuuta ei ole yhtään, tiukka hierarkia, typerät minuuttiaikataulut jotka eivät pidä eikä kukaan niitä noudata. Ylemmistä ei ole näkyvissä ikinä. Enkä kyllä kaipaakaan Piip piip, kassakone laulaa, asiakkaat on mitä on ja tavara menee hyllyyn. Siinäpä se. Vaihteluna myymälävarkaiden kiinniotto.

Onneksi on opiskelu vastapainona mutta ei sekään paljon auta, kun joskus itkettää työ niin paljon että ei konetta auki saa tehtäviä varten. Haluaisin työn, jolla on merkitystä ja jota ei mikä tahansa kadunmies osaa tehdä.

Ja joku vielä hehkuttaa, että tämä on innostavaa eikä yksikään päivä ole samanlainen ja jippii.

No muttasjlla on opiskelupaikka. Etkö opiskele alaa, joka antaa si ulle merkityksen?

Vierailija
47/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy niitä olevan tuossa minunkin lähikaupan S-marketin työntekijöissä, niin on tuima ja myrtsi ilme aina myyjillä. Kassallkin semmonen fiilis, että anteeksi kun tulin tänne ostamaan.

Vierailija
48/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekkolainen kirjoitti:

Kuulostaa siltä että olet Marimekolla töissä? Työnkuva tavoitteineen kuulostaa sellaiselta. Toki monessa muussakin erikoisliikkeessä sama meno...

T. Marimekkolainen

Ei ole Marimekosta kokemusta minulla.

Ap

Olen ollut kahdessa kotimaisessa kaupan alan liikkeessä töissä ja kyllä lisämyyntiä tuputetaan joka paikassa.  Huomaan nuo lisämyyntiargu,mentit nopeasti.

Vierailija
49/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muilla aloilla yhtä suurta vaihtelevuutta kuin kaupan alalla? Tuntuu että kävi missä vaan kaupassa, niin jatkuvasti siellä on uusia naamoja eikä kaikkia vanhoja enää näy. Osa on tietysti vuodesta toiseen, mutta iso osa aina vaihtuu.

Extraajia. Menevät sinne missä milloinkin tarvitaan lisää henkilökuntaa.

Vierailija
50/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on just kuin mä.

Ja pitää korostaa, että olen myyjänä hyvä, tunnen tuotteet ja olen perehtynyt noihin. Minua mielellään lähestytään ja tulen hyvin juttuun asiakkaiden kanssa. En koskaan ole myrtsi, enkä kiukkuinen.

En vaan pidä myyntityöstä, siitä ettei koskaan mikään myynti riitä. Vaihdoin juuri alaa. Opiskelen lähihoitajaksi, vaikka siis minulla on amk-tutkinto. Täälläpäin ei muuten ole mitään aulapalveluhenkilöitä.

Vierailija
51/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisämyynti on jo itsessään verenpainettanostattava sana. Aseellako me uhataan ostamaan koko pulju tyhjäksi? Jos ei osta, ei osta. Ei siinä itkut ja nätit sana auta. Jos et lisämyy itkee pomot perään ja jos myyt itkee asiakkaat somessa epämiellyttävää painostusta.

Niinpä. Ja johan se liikaa tyrkyttäminen karkottaa asiakkaat, ei kukaan halua tulla paikkaan jossa tyrkytetään jokaista kolmea lisämyyntituotetta jos se jonkun ostais.

Ja isot kihot ei sitä tajua, vaikka asiakas tulee siitä päin naamaa sanomaan.

Vierailija
52/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kyllä olisi ap paremmin voinut fiiliksiäni kuvailla. Raskaaksi käy, kun töissä pitää olla jokin muu ihminen. Eihän näyttelijätkään esitä rooliaan kuin pari tuntia kerrallaan mutta myyjän pitää jaksaa esittää rooliaan koko päivä.

erikoisliikkeenmyyjä minäkin

Tämä! Mä olen aivan loppu, olen siis vaatemyyjä. Tunneista nipistetään (iso myymälä, nykyään suljetaan yksin...), henk. koht myyntejä seurataan ja teholukuja. Jatkuvasti vaaditaan, mutta resursseista karsitaan. Minimillä mennään. Ei tätä jaksa enää kauan, porukkaa lähtee...

Vierailija
53/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että myyjän työstä viedään kaikki ilo kyttäämällä pelkkiä lukuja ja tyrkyttämällä. Ihmisestä tulee robotti! Sitäkö sit halutaan....

T. Nro 52 (vaatemyyjä)

Vierailija
54/55 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju onkin herännyt taas eloon. Vähän jännitti useampi uusi viesti, että mitähän lyttäyksiä tällä kertaa. :D Mutta täällähän olikin kohtalotovereita linjoilla.

Ap

Vierailija
55/55 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämotivoituneet myyjät, vaikuttaako motivaation puute tuloksiinne? Voisi kuvitella, että huono motivaatio = ei poltetta viedä kauppaa loppuun = huonot tulokset vs. motivoituneet myyjät.