Uskallanko ottaa lopputilin?
Olen 19-vuotias mies ja olen menossa tammikuussa inttiin. Olen ollut reilun vuoden töissä vartijana pitämättä mitään lomia. Tarkoituksena oli tienata vuosi rahaa ja pitää pidempi loma ennen inttiä.
Esimieheltä lomaa kysyttäessä vastaus oli että ei ole varaa pitää lomaa viimeaikaisen työntekijäpulan vuoksi.
Toki tiedän että minun olisi kannattanut anoa lomaa jo hyvissä ajoin mutta jotenkin sitä ei tullut tehtyä. En yksinkertaisesti jaksa tehdä koko joulua töitä ja sen jälkeen rymytä intissä. Tarvitsen lomaa. Olisi varmaan kannattanut tehdä määräaikainen sopimus tai kysyä lomaa hyvissä ajoin.
Olen miettinyt lopputiliä paljon viimeisen kuukauden aikana.
Kommentit (9)
Sinulle on kertynyt vuosilomaa työsuhteesi aikana. Kysypä esimieheltäsi, miten hän aikoo vuosilomavelvoitteen hoitaa.
Oot vaan 19
Saat kyllä duunia intinkin jälkeen. Jos et heti niin ansiosidonnaista sitten
Olen ottanut kaikki mahdolliset lomat rahana. En ole varma onko jäljellä joitain lomapäiviä vai voiko kaikki ottaa rahana?
Vähän kyllä tuntuisi pahalta jättää pomo ja kollegat pulaan kun töitä on enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki ovat olleet todella mukavia, mutta tunnen kyllä tarvitsevani lomaa ennen inttiin lähtöä työn hektisyyden ja epäsäännöllisten työaikojen vuoksi.
-ap
Tätä se on, kun ei koulun yhteiskuntaopin tunnille kerrota työelämän sääntöjä! Vuosilomaa on annettava 2 arkipäivää / työssäolokuukausi. Se voidaan maksaa lomakorvauksena vain poikkeustapauksissa, esim. jos on ollut sairauslomalla juuri lomakaudella. Et sinä voi ottaa kaikkia mahdollisia lomia rahana, jos työsuhteesi on kestänyt vuoden.
Pomo ja kollegat eivät jää pulaan vaan hankkivan jonkun noin puolesta miljoonasta työttömästä sinun tilallesi. Et kai tosissasi kuvittele, että mistään ei löydy ketään, joka kykenisi tekemään sinun työtäsi?
Jos et usko av-palstan mammoja, niin soita AVI:n työsuojeluviranomaiselle ja kysy sieltä.
Nyt et sitten enää ano lomaa vaan ilmoitat, että pidät lomaa. Ei siihen ole pomolla mitään sanomista. Palkasta voi vähentää maksettuja lomakorvauksia, mutta vastaavasti maksaa lomarahaa.
Kun ilmoitat pitäväsi lomaa ja jäät pois töistä, pahin mahdollinen vaihtoehto on se, että pomo purkaa työsuhteesi yli 7 päivän poissaolon vuoksi. Mutta ei se mitään, sinähän olisit muutenkin ajatellut irtisanoutua.
Kun sitten riitautat laittoman työsuhteen purkamisen, kun olet vain pitänyt vuosilomalain mukaisia lomapäiviä, voit saada vielä hyvän korvauksen. Tätä vaihtoehtoa ei nyt kuitenkaan kannata vakavissaan ajatella, jos pidät itseäsi niin korvaamattomana työntekijänä.
Hkivartija kirjoitti:
Olen ottanut kaikki mahdolliset lomat rahana. En ole varma onko jäljellä joitain lomapäiviä vai voiko kaikki ottaa rahana?
Vähän kyllä tuntuisi pahalta jättää pomo ja kollegat pulaan kun töitä on enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki ovat olleet todella mukavia, mutta tunnen kyllä tarvitsevani lomaa ennen inttiin lähtöä työn hektisyyden ja epäsäännöllisten työaikojen vuoksi.
-ap
Et sinä jätä ketään pulaa vaikka irtisanoutuisitkin. Se on pomon tehtävä huolehtia siitä, että firma pyörii.
Eikö tuo sitten ole sama ottaa loparit? Mutta kannattaa muistaa, että samaan yritykseen ei intin jälkeen välttämättä pääse töihin, jos pomo kovasti suivaantuu. Mutta sen pomon mielipiteen takia ei kannata jäädä töihin, jos todella olet loman tarpeessa. Tsemppiä, olet haasteiden edessä!