Elämäni yksin pk-seudulla asuvana oli helvettiä niin kauan, kuin tienasin n. 3000 €/kk
Käteen tuli n. 2 100 €, josta menot seuraavasti:
-asuminen 1000 €/kk
-auto bensoineen ja vakuutuksineen ja huoltoineen n. 300 €/kk
-ruoka n. 500 €/kk
-puhelin ja netti n. 100 €/kk
Jäljelle jäi nopeastikin laskettuna n. 200 €, jolla saattoi sitten kustantaa niin vaatteet, harrastukset kuin maksaa hygieniatarvikkeet, meikit ja satunnaiset ylimääräiset kulutkin.
Miten ihmeessä vielä pienemmillä tuloilla elävät voivat selvitä? Elämäni lievästi sanottuna helpottui n. 100 % saatuani paremmin palkatun työn, jossa käteen jää 3000-4000 €/kk. En tarkoita leuhkia koska rikas/hyvätuloinen en todellakaan ole. Nostan vilpittömästi hattua kaikille n. 2000 € tai alle 2000 € nettona tienaaville.
Pääkaupunkiseudulla asuminen lohkaisee ihan hirveän siivun tuloista mutta toisaalta täällä sentään on työpaikkoja. Tietysti kaiken päivittäistavaran kalleus hirvittää sekin. Markka-ajankin muistavana peruselintarvikkeiden hinnat ovat tänä päivänä suorastaan käsittämättömiä.
Kommentit (45)
Mihin ihmeeseen tarvitset autoa pk seudulla? Ja ruokaan 500e/kk?? Elämä on helvettiä kun siitä tekee sellaista.
Mukavaa, että sulle jää nyt pari tonnia kaikkien menojen jälkeen. Sillä jo ehkä pärjäilee jotenkin.
Olet hyvätuloinen, jos käteen jää 3000-4000 euroa. Minun bruttopalkkani on noin 6400 euroa ja kuulun ylimpään tuloluokkaan Suomessa, joten jo ihan tilastollisestikin olen hyvätuloinen. Käteen jää noin 3900 euroa kuussa. Olen kuukausipalkkainen, en saa mitään bonuksia tms.
Vierailija kirjoitti:
Auto on Helsingissä tarpeeton.
No kun monelle ei todellakaan ole. Itse tarvitsen autoa asiakaskäynteihin töistä. Ne asiakkaat ei läheskään aina ole todellakaan missään kätevien julkisten yhteyksien päässä Helsingin keskustassa vaan niitä on ympäri pk-seutua erilaisilla teollisuus/toimistoalueilla. Ja palaverien välissä siirtymiin voi olla niin vähän aikaa, että ei julkisilla millään ehtisi.
Tienaan 4400 e / kk brutto ja tällä nyt sinkkuna tulee ihan mukavasti jo toimeen, vaikka lyhentää autosta lainaa 500 e / kk, ruokakaupassa en laske kuluja, ja asun 80 neliön asunnossa (asumisoikeus).
Minä tienaan 3100 euroa kuussa, käteen jää 2200 euroa. Elämiseen jää 2800 euroa. Ai miksi? No siksi, että on onneksi puoliso, jonka kanssa jaetaan tulot ja menot :D
Ilman puolisoa, yksinäisenä naisena en todellakaan asuisi Helsingissä. Mieluummin työttömänä jossain korvessa. Helsingissä asuminen maksaa ihan törkeän paljon. Meillä menee asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen yhteensä koko nettotuloni!!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Oli silloin, kun asuttiin Helsingin keskustassa, mutta muutama pussinperälle jonnekin, mistä et pääse liikkumaan sivuttain mitenkään - 10 minuutin automatka muuttuukin yli tunnin bussimatkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun monelle ei todellakaan ole. Itse tarvitsen autoa asiakaskäynteihin töistä. Ne asiakkaat ei läheskään aina ole todellakaan missään kätevien julkisten yhteyksien päässä Helsingin keskustassa vaan niitä on ympäri pk-seutua erilaisilla teollisuus/toimistoalueilla. Ja palaverien välissä siirtymiin voi olla niin vähän aikaa, että ei julkisilla millään ehtisi.
Tienaan 4400 e / kk brutto ja tällä nyt sinkkuna tulee ihan mukavasti jo toimeen, vaikka lyhentää autosta lainaa 500 e / kk, ruokakaupassa en laske kuluja, ja asun 80 neliön asunnossa (asumisoikeus).
No tuossahan se selityskin tuli, kas kun et itse huomannut: ei ne tulot päätä mihin rahat riittää, vaan ne menot.
Vierailija kirjoitti:
Miten käyn tapaamassa yksin asuvaa vanhempaani, joka ei asu joukkoliikennereittien varrella? Bussillako köröttelen sinne milloin maalipurkkien, milloin tikapuiden ja milloin uuden ruohonleikkurin kanssa? Taksillako huristelisin kerran viikossa n. 300 km?
Entä miten harrastan asioita, joita harrastaakseen pitää päästä pois keskustasta? Metrollako vien maastofillarin varusteineen jonnekin korpimetsään? Kaikki eivät ole kahviloita, konsertteja ja museoita harrastavia kulttuurihissukoita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen tarvitset autoa pk seudulla? Ja ruokaan 500e/kk?? Elämä on helvettiä kun siitä tekee sellaista.
Sinä ilmeisesti nautit ruoanlaitosta? Minulle se on yksi viheliäisimpiä asioita maan päällä ja lisäksi inhoan pahaa ruokaa. En todellakaan pääse ruokakauluissa kovin edullisesti jos yritän edes jollakin tavalla elää näköistäni elämään.
Sinun elämäsi varmasti näyttää minulle helvetiltä. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja kaikki eivät ole sielultaan pihejä marttoja. Minä todellakin kärsin tulojeni pienuudesta ja ne rajoittivat elämääni aivan järkyttävän paljon. Matkallekaan ei huvittanut lähteä kun ei olisi kuitenkaan voinut mennä matkalla sinne, minne halusi. Aina piti vain miettiä sitä, mitä mikäkin maksaan. Todella masentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa, että sulle jää nyt pari tonnia kaikkien menojen jälkeen. Sillä jo ehkä pärjäilee jotenkin.
Kyllähän tällä nyt pärjäilee. Olin esimerkiksi mukavaa voida ostaa vihdoinkin oma asunto, jota sitten makselenkin näillä näkymin reilut 10 vuotta.
Auto pois ja HSL:n lippu ja/tai polkupyörä tilalle, muutto lähiöön, vuokra max 700 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käyn tapaamassa yksin asuvaa vanhempaani, joka ei asu joukkoliikennereittien varrella? Bussillako köröttelen sinne milloin maalipurkkien, milloin tikapuiden ja milloin uuden ruohonleikkurin kanssa? Taksillako huristelisin kerran viikossa n. 300 km?
Entä miten harrastan asioita, joita harrastaakseen pitää päästä pois keskustasta? Metrollako vien maastofillarin varusteineen jonnekin korpimetsään? Kaikki eivät ole kahviloita, konsertteja ja museoita harrastavia kulttuurihissukoita.
Ihan jokainen katsoo mihin omat rahat riittää ja mitä tarvitsee.
Joo onhan se nihkeää kun joutuu peräti vähän miettimään mihin rahansa pistää. Mutta helvettiä?! Onko sinulla mitään käsitystä, millaista sellaisten ihmisten elämä on, joilla se oikeasti on helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tällä nyt pärjäilee. Olin esimerkiksi mukavaa voida ostaa vihdoinkin oma asunto, jota sitten makselenkin näillä näkymin reilut 10 vuotta.
Ethän sä voi olla tosissasi. Pärjäileeeee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Oli silloin, kun asuttiin Helsingin keskustassa, mutta muutama pussinperälle jonnekin, mistä et pääse liikkumaan sivuttain mitenkään - 10 minuutin automatka muuttuukin yli tunnin bussimatkaksi.
Ei edes Vuokkiin mene tuntia dösässä, luitko oikein että Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ilmeisesti nautit ruoanlaitosta? Minulle se on yksi viheliäisimpiä asioita maan päällä ja lisäksi inhoan pahaa ruokaa. En todellakaan pääse ruokakauluissa kovin edullisesti jos yritän edes jollakin tavalla elää näköistäni elämään.
Sinun elämäsi varmasti näyttää minulle helvetiltä. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja kaikki eivät ole sielultaan pihejä marttoja. Minä todellakin kärsin tulojeni pienuudesta ja ne rajoittivat elämääni aivan järkyttävän paljon. Matkallekaan ei huvittanut lähteä kun ei olisi kuitenkaan voinut mennä matkalla sinne, minne halusi. Aina piti vain miettiä sitä, mitä mikäkin maksaan. Todella masentavaa.
Jokainen joutuu elämään tulojensa mykaan. Ei siitä paljoa saa sääkipisteitä, että voi voi kun ei tykkää tehdä ruokaa tai TAHTOO hyvää ruokaa. Tai ei viitsi lähteä markoille, kun ei pääse minne haluaa!
Tai juuri ja juuri pärjäilee, kun jää 2000 kainkien laskujen jälkeen.
Se kai on selvä, että jokainen tykkäisi, jos ei tarvitsisi joka menoa miettiä.