Äidit, saitteko mitä 'tilasitte'
Siis tämähän on suuri tabu eikä omasta lapsestaan saisi puhua mitään negatiivista mutta minä olen kieltämättä halunnut kiltimmän ja joustavamman lapsen. Aina ollut kädenvääntöä hänen kanssaan ja yöunet jääneet vähäisemmäksi.
Kaikenkaikkiaan ollut ihan hyviä vaiheita mutta puoliksi myös niitä huonoja joiden yhteydessä ollut pettymyksen tunteet. Rakastan lastani kyllä ja toimiamme yhdessä kaikenlaista mutta en uskonut vanhemmuuden olevan näin haastavaa. Mitä mieltä te muut äidit olette?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain oikein fiksut lapset, nyt korkeakoulutetut. Sen sijaan koko vauva-aika, pikkulapsiaika ja perhe-elämä oli täyttä helvettiä. Sitähän ei saisi sanoa, että lapsien kanssa ei ole mukavaa, mutta kun ei ole. Pikkulapsiarki on kuvottavaa, väsyttävää ja meidän yhteiskunnassamme teennäistä. Pieni lapsi on kuin narsisti. Jos sellaista tykkää huvikseen koulia, niin sitten hyvä niin.
En koskaan tekisi enää lapsivalintaa jos se olisi ajankohtaista. En kadu lapsiani, mutta minun elämässäni koko rumba oli virhearvio. Kateellinen nyyajalle ja järkevälle lapsettomuusvalinnalle.
Eikö sinulla ole rakkautta lapsiisi? Itsekin olen kolmen lapsen äiti. Lapseni ovat jo aikuisia ja elämässään menestyneitä. Koen heistä edelleenkin valtavaa iloa ja lapsenlapset tuovat syvällistä merkitystä elämälleni. Kyllä niiden rinnalla omat ”saavutukset” ja muut pätemiset kalpenee. Miten ihmeessä yhä muistelet pikkulapsiarkea? Oletko katkera? Mistä? Olen kyllä vilpittömästi ihmeissäni. Itse riennän hoitelemaan lapsenlapsiani, mummin kultamurusia, sydän rakkautta tulvillaan. Elämässä ei ole parempaa.
Ai että "Omat "saavutukset" ja muut pätemiset"?
Ihmeen vähättelevästi ja pilkallisesti suhtaudut elämään ja omaan itseesi. Jos kaikki oman elämäsi tekeminen on ollut sinulle "pätemistä", niin kannattaisi ehkä tehdä vähän itsetutkiskelua?
Millä tavalla se lastesi elämä on arvokkaampaa kuin sinun? Sitten kun he saavat lapsia, niin täytyykö heidänkin "menestys", kuten sitä nimität, alkaa kuitata turhana pätemisenä?
Minä näen jokaisen ihmisen arvokkaana. Sinulla ilmeisesti arvo lentää vessanpönttöön siinä vaiheessa kun maailmaan pukkaa uutta lasta.
Ei millään tapaa tarve.