Olen 37 kun esikoinen syntyy
Eikun siis täytän juuri 38.
Nyt on sitten herännyt toive ainakin kahdesta, kolmesta tai jopa neljästä pikkuisesta🙊
Oma ikä mietityttää, ja ollaan kiitollisia yhdestäkin. 4 on varmasti epärealistinen. Jos 2. onnistuisi pian, voisi 3 lasta olla mahdollinen, toki huomioitava keskenmenot, yrityksen vaikeus.
Tätä ensimmäistä yritettiin 24 kiertoa. Vuosi luomuna ja sitten vuosi hoitoja, IVF sitten heti tärppäsi ja hyvin on mennyt.
Facen vauvaryhmissä on useita minua paljon vanhempia, jotka yli nelikymppisinä saaneet vasta ekan, silloin tunnen nämä pohdinnat aivan tyhmiksi, turhiksi huoliksi.
Kommentit (73)
Mä olin 25 kun ensimmäinen syntyi, 38 kun toinen ja 40 kun kolmas syntyi. Ekalta olin vanhempainvapaalla siihen asti kun oli 1,5 vuotias. Tokalta ja kolmannelta olen ollut jo kokonaan pois töistä ja työskentelen kotoa käsin osa-aikaisena yrittäjänä.
Aika iäkäs olet lisääntymisen suhteen. Toinen ja kolmas voi jäädä haaveeksi, ku jo ensimmäistä joutu noin kauan yrittään. Miksi jätit viime tippaan?
Vierailija kirjoitti:
20-25 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea ap!
Itse edustan tätä toista ääripäätä, nykyajan hirveyttä. Ihminen joka laitto lapset kaiken edelle ja teki ne nuorena. Esikoinen synty hetki ennen 18v synttäreitä ja kakkosta odotellaan syntyväksi muutama viikko ennen 20v juhlia. Nykyään ei tosiaankaan oo oikeeta aikaa tehdä lapsia. Oot liian nuori,liian vanha, liian köyhä, liian uramutsi, liian laiha, liian läski. Paska äiti oot anyway.
Todellakin toivon teille teidän haaveileman lapsiluvun ja rohkeutta antaa ihmisten mielipiteiden vaan jäädä kateellisten kitinäksi.
Olen myös nuori äiti, sain esikoisen kun olin juuri täyttänyt 19v. Toivon toista lasta ensi vuodelle, kun olen 21v. Sitten putket vaikka kiinni ja tuplaehkäisy. Urasuunnitelmat on kyllä selvät, mutta tahdoin tehdä lapset ensin, että voin 40-vuotiaana nauttia aikuisuudesta ja vapaudesta kun omatkin lapset ovat jo aikuisia :)
Elämä kannattaa tosiaan elää siten kuin se itselle parhaalta tuntuu, ja antaa muiden ihmisten kitistä rauhassa.
No en kyllä voi suositella lapsille (19-20v) lasten tekoa! 30-45 hyvä ikä.
20 ja 30 ikävuoden välissä on kuitenkin kokonaiset 10 vuotta. Jos 20 ei ole hyvä ikä niin ei kyllä 45:kään paitsi jos lapsettomuus sopii yhtä hyvin.
Olemme myös saaneet lapsemme hyvin nuorina ja suurin syy nopeaan etenemiseen oli minun vanhempieni vuosien hedelmöityshoidot. Olen itsekin saanut kystia munasarjoihin ja kohtuun nyt vanhempana, joten 45 hyvä ikä, ehkä... Puolensa kaikessa, nuoressa iässä fyysinen jaksaminen (jos ei yövalvominen niin vähintään raskauksista ja synnytyksistä toipuminen ihan eri juttu parikymppisenä) ja se, että saan ehkä nähdä myös lapsenlapsenlapseni. :) Perheenperustamisesta ei voi tehdä täysin yksilöimättömiä yleistyksiä. Mielipiteelläsi ei suorastaan ole merkitystä.
Toivottavasti aloittajan perheeseen saadaan vielä sisarus tai useampi. Se on vielä hyvin mahdollista kun todistettavasti olet pystynyt tulemaan raskaaksi. Vauvavuosi luomuna ja toivotaan parasta, varsinkin jos et imetä ihan koko vuotta niin mahdollisuutesi paranevat. Toinen raskaus alkaa joskus helpommin ja teillä on onneksi vielä varasuunnitelmanne, josta nytkin tärppäsi. Yksi lapsi on ainakin jo matkalla. :)
No siis 30 vuotta on vain liian vanha ei sille mitään voi, saati sitten yli 30-vuotiaat, koska liian vanha.
Yksilökohtaista. - viimeksi lainattu
Ei ole yksilökohtaista vaan faktaa tästä maailmasta, jossa elämme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan parempi on tehdä ne lapset nuorena. Fakta nyt kuitenkin on, että monet parit eroavat. jJos olet tehnyt vanhemmalla iällä lapsen, niin uuden miehen saaminen on paljon vaikemapaa eron jälkeen, kun on pieni lapsi/pienet lapset.
t: Nainen 35v, jolla yksi 13v. teini ja uusi mies.
Jos mulla olisi ollut joku pikku taapero tähän kohtaan, niin harvempi mies tähän olisi ryhtynyt. Saati se, että nelikymppisellä ne pienet taaperot on kotona ja uutta miestä pitäisi etsiä eron jälkeen. Niitäkin ketjuja täällä on ollut, että valitettu kun ei miestä löydy ja syy siihen on pienet lapset. No, elämä on valintoja.
Alkuketju ihana, sitten tuli nämä provot ja trollit tänne avautumaan omista asioistaan ihan aiheen ulkopuolelta 🤦♀️
Ap varmasti saatte toisen, ja mahdollisesti myös lisää🙋♀️ Imetä noin 7- max 8kk ja sitten aloita yrittäminen heti👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan parempi on tehdä ne lapset nuorena. Fakta nyt kuitenkin on, että monet parit eroavat. jJos olet tehnyt vanhemmalla iällä lapsen, niin uuden miehen saaminen on paljon vaikemapaa eron jälkeen, kun on pieni lapsi/pienet lapset.
t: Nainen 35v, jolla yksi 13v. teini ja uusi mies.
Jos mulla olisi ollut joku pikku taapero tähän kohtaan, niin harvempi mies tähän olisi ryhtynyt. Saati se, että nelikymppisellä ne pienet taaperot on kotona ja uutta miestä pitäisi etsiä eron jälkeen. Niitäkin ketjuja täällä on ollut, että valitettu kun ei miestä löydy ja syy siihen on pienet lapset. No, elämä on valintoja.
Alkuketju ihana, sitten tuli nämä provot ja trollit tänne avautumaan omista asioistaan ihan aiheen ulkopuolelta 🤦♀️
Ap varmasti saatte toisen, ja mahdollisesti myös lisää🙋♀️ Imetä noin 7- max 8kk ja sitten aloita yrittäminen heti👍
Siis kun alhainen AMH-arvo on jo tiedossa, niin ei kannata 3-5kk kauempaa yrittääkään luomuna. Suoraan toinen IVF kun vauva on n, vuoden
Sain ekan 38-vuotiaana. Toka kaksi vuotta myöhemmin. Tässä toisessa raskaudessa kromisomitutkimukset: onneksi normaalit kromosomit. Siti se tulosten odottelu oli piinaavaa. Näin meni meillä, monella onneksi ei mitään erikoista. Tsemiä ja jaksamista vauvaelämään!
Vierailija kirjoitti:
Sain ekan 38-vuotiaana. Toka kaksi vuotta myöhemmin. Tässä toisessa raskaudessa kromisomitutkimukset: onneksi normaalit kromosomit. Siti se tulosten odottelu oli piinaavaa. Näin meni meillä, monella onneksi ei mitään erikoista. Tsemiä ja jaksamista vauvaelämään!
Kromosomit kannattaa tutkia aina, kerran se on mahdollista.
Mikä vauvaelämässä on raskasta? T. Myös ekaa odottava
Vierailija kirjoitti:
Mummoikäisten vauvaketju.
Vajaa nelikymppisenä jos mummoksi tulee, ei ole kovin onnistunut ei omassa eikä lapsen elämässä. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoikäisten vauvaketju.
Vajaa nelikymppisenä jos mummoksi tulee, ei ole kovin onnistunut ei omassa eikä lapsen elämässä. Sori vaan.
Joo 37v mummo... Not! 😊😆💙
Kävin kahvilla 50 v naisen kanssa, kertoi, että hänellä 6 vuotias poika.
Meinasin tukehtua voi helvetti..
Luonnotonta ... sairasta ..oksettaa.
En tiennyt, että tämä voi olla totta suomessa,... kulkee vapaana.