Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko synnyttänyt vauvan ulkomailla?

Vierailija
20.10.2019 |

Miten meni?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, kehitysmaassa. Erittain hyvaa hoitoa sain.

Yksityiset sairaalat on hyviä kaikkialla maailmassa. Vai julkiseenko menit jonottamaan?

Vierailija
22/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa olen synnyttänyt, ihan hyvin meni, tosin ainoa kivunlievitys julkisessa sairaalassa oli epiduraali, ei ilokaasua ei mitään. Lopussa romahti vauvan sydänäänet ja tuli pihtisynnytys, siellä ei käytetä imukuppia. Mutta ei jäänyt pihdeistä traumaa. Synnytyksen jälkeen tosiaan oli lantiopohjan fyssarikäyntejä kuten joku tossa ylempänä jo mainitsikin. Raskausajan seuranta oli tarkkaa ja lääkäri seurasi, ei kätilö. Verikokeet kuukausittain, koska mulla ei ollut ollut toksoplasmoosia ja meillä oli kissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, kehitysmaassa. Erittain hyvaa hoitoa sain.

Yksityiset sairaalat on hyviä kaikkialla maailmassa. Vai julkiseenko menit jonottamaan?

Se, etä jokin paikka on yksityinen ei kyllä tee siitä auomaattisesti hyvää... 

Vierailija
24/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä Euroopan maassa synnytys on maksullista?

Minua kiinnostaisi tämä kovasti, siis pitääkö jossakin Euroopan maassa todella maksaa jotain kun menee synnyttämään? Suomalaiset aina toistavat olevsn ylpeitä tästä maksuttomuudesta, mutta eikö se ole ihan standardi monessa muussakin maassa.

Suomessa täytyy maksaa polikilinikkamaksu ja osastolta päiväraha.

Vierailija
25/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä Euroopan maassa synnytys on maksullista?

Minua kiinnostaisi tämä kovasti, siis pitääkö jossakin Euroopan maassa todella maksaa jotain kun menee synnyttämään? Suomalaiset aina toistavat olevsn ylpeitä tästä maksuttomuudesta, mutta eikö se ole ihan standardi monessa muussakin maassa.

Hmm. Luulisin, etä suureksi avuksi saattaisi olla, ainakin muualla Euroopassa 

(EU- ja Eta-maissa ja Sveitsissä eurooppalainen sairaanhoitokortti). Kortilla saa raskauteen ja synnytykseen liittyvän lääketieteellisesti välttämättömän hoidon samaan hintaan kuin paikallisetkin. Lääketieteellisesti välttämätön hoito on sellaista hoitoa, joka ei lääkärin arvion mukaan voi odottaa kotiinpaluuta. Kortti käy maan julkisessa terveydenhuollossa.

Hoitoa kuienkin annetaan aina maan käytäntöjen mukaisesti, joten et voi esimerkiksi vaatia tiettyä toimenpidettä, jonka normaalisti saisit Suomessa.

Lisäksi joissain maissa neuvolapalveluja tarjoavat vain yksityiset lääkärit, jotka eivät korttia hyväksy. Eli , jos aio muualla euroopassa synnytää, niin selvitä etukäeen voitko käyttää Eurooppalaisa sairasvakuutuskoria, jolloin säästänet huomatavasti.

Jos synnytyksesi käynnistyisi yllättäen, saat synnytykseen liittyvän hoidon eurooppalaisella sairaanhoitokortilla. Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksujen määrä vaihtelee maittain. Joissain EU-maissa synnytyshoito voi olla maksutonta, oisissa maksullista.  - Jos joudut maksamaan synnytyshoidon kustannukset itse, voit hakea jälkikäteen korvausta joko hoitoa antaneen maan sairausvakuutuslaitoksesta tai Kelasta. 

Äidin eurooppalainen sairaanhoitokortti kattaa siis myös vastasyntyneenkin lapsen hoidon silloin, kun hoito liittyy synnytykseen tai hoidon tarve tulee välittömästi synnytyksen jälkeen. Huom! Muita tilanteita varten lapselle tulee hankkia oma eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Sinkkumies

Vierailija
26/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa maksaa pitää yleensä silloin, jos haluaa oman tai perhehuoneen, n. 50-100 euroa yö. Mutta jos ei ole erityistoiveita, ei välttämättä maksa mitään.

Vierailija
27/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis avaukseni piti edellä oleman:  Luulsinn suureksi avuksi olevan ainakin muualla Euroopassa/ EU, ETA -maissa ja Sveitsissä Eurooppalinen sairausvakuutuskortti....

Sinkkumies (25/25)

Vierailija
28/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden Suomessa ja yhden ulkomailla. Suomen kokemus oli todella huono ja traumaattinen hoitovirheineen, ulkomaan synnytys taas täysi vastakohta.

Saanko kysyä, että missä päin maailmaa /ulkomailla näin? - Itse ulkomailla jonkin verran asuneena muistan, joidenkin naisten kysyneen minula, että pitääkö se oikeasti paikkansa, että Suomessa voi kuka vain synnyttää yliopistollisessa sairaalassa maksutta... Ja kuinka Suomessa nainen voisi olla lapsensa kanssa kotona äitiyslomalla yi 9 kuukautta  ja palaa siten takaisin samaan työpaikkaan, josa lähti tai etä isätkin voivat pitää isyyslomaa... 

On siis ollut hetkiä jolloin olen ollu ylpeä suomalaiseta terveydenhoitojärjeselmästä. En tiedä olisinko enää.(..) _Sinkkumies

Olen synnyttänyt Arabiemiraateissa hyvässä yksityissairaalassa. Raskauden seurannan teki alusta loppuun synnytyslääkäri (ei terkkari/kätilö) ja tunsin olevani todella hyvissä käsissä koko raskauden. Käyntejä oli yhtä monta kuin Suomenkin seurannassa, mutta joka kerta myös ultrattiin (ja sukupuoli kerrottiin vkolla 10 täydellä varmuudella, kun Suomessa tieto kerrotaan pitkin hampain paljon myöhemmin). Tapasin anestesialääkärinkin hyvissä ajoin ennen suunniteltua sektiota.

Sektio tehtiin myös ns. luonnollisena sektiosynnytyksenä, eli lapsi ikään kuin syntyy sektiohaavan kautta itse ja kokee tällöin samanlaisen stressireaktion kuin alatiesynnytyksessä, mikä on koettu lapsen kehitykselle hyväksi. Tällaisesta sektiomuodosta Suomessa ei ole vielä varmaan kuultukaan ja tästä on jo muutama vuosi aikaa.

Vierailija
29/30 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden Suomessa ja yhden ulkomailla. Suomen kokemus oli todella huono ja traumaattinen hoitovirheineen, ulkomaan synnytys taas täysi vastakohta.

Saanko kysyä, että missä päin maailmaa /ulkomailla näin? - Itse ulkomailla jonkin verran asuneena muistan, joidenkin naisten kysyneen minula, että pitääkö se oikeasti paikkansa, että Suomessa voi kuka vain synnyttää yliopistollisessa sairaalassa maksutta... Ja kuinka Suomessa nainen voisi olla lapsensa kanssa kotona äitiyslomalla yi 9 kuukautta  ja palaa siten takaisin samaan työpaikkaan, josa lähti tai etä isätkin voivat pitää isyyslomaa... 

On siis ollut hetkiä jolloin olen ollu ylpeä suomalaiseta terveydenhoitojärjeselmästä. En tiedä olisinko enää.(..) _Sinkkumies

Olen synnyttänyt Arabiemiraateissa hyvässä yksityissairaalassa. Raskauden seurannan teki alusta loppuun synnytyslääkäri (ei terkkari/kätilö) ja tunsin olevani todella hyvissä käsissä koko raskauden. Käyntejä oli yhtä monta kuin Suomenkin seurannassa, mutta joka kerta myös ultrattiin (ja sukupuoli kerrottiin vkolla 10 täydellä varmuudella, kun Suomessa tieto kerrotaan pitkin hampain paljon myöhemmin). Tapasin anestesialääkärinkin hyvissä ajoin ennen suunniteltua sektiota.

Sektio tehtiin myös ns. luonnollisena sektiosynnytyksenä, eli lapsi ikään kuin syntyy sektiohaavan kautta itse ja kokee tällöin samanlaisen stressireaktion kuin alatiesynnytyksessä, mikä on koettu lapsen kehitykselle hyväksi. Tällaisesta sektiomuodosta Suomessa ei ole vielä varmaan kuultukaan ja tästä on jo muutama vuosi aikaa.

Kuulostaakin tosi luonnolliselta...

Vierailija
30/30 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se synnytys ilmasta ole Suomessakaan. Halpaa kylläkin mut sairaalasta tulee lasku kyl.

Suomessa potilaalle kalliimpaa kuin joissakin muissa Euroopan maissa