Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset jäävät niin helposti saikulle?

Vierailija
20.10.2019 |

Olen kolmevitonen toimistotyötä tekevä nainen, jonka työnkuvaan kuuluu joskus myös toimistotarvikkeiden yms purkaminen pakkauksista ja pakkausten nostelu hyllyihin. Meitä tekee viisi naista samantyylistä työtä yhdessä.

Minua suoraan sanoen ihmetyttää työtovereiden sairaspoissaolot. Ollaan se kolme päivää poissa ilman lääkärintodistusta ja kun saikun jälkeen kysyn mikäs sinulla oli, niin vastaus on tyyliin että kurkku karhea ja kuumetta 37 astetta tai kuukautiset alkaa ja väänsi vatsasta.

Minusta nuo ei ole mitään syitä olla pois töistä. 37 astetta ei aikuisella ole edes kuumetta vaan lievää lämpöä. Kuukautiset on kerran kuussa yleensä ja niihin kipuihin voi ottaa särkylääkettä.

Toinen on kaikki niskajunit ja selkäkivut, joiden takia jäädään kotiin ”ettei vaan töissä joutuisi nosteleen mitään”. Mulla oli niskanikamassa murtuma vuosia sitten ja sen jälkeen on ollut säännöllisesti puutumista ja särkyä, jolle lääkärin mukaan ei oikeastaan voi mitään. Kun särky yllättää itan buranaa ja nostelen ihan reippaasti niitä pahvilaatikoita.

Työtovereiden elämää niiden sairaudet ja vaivat haittaa varmasti ihan kamalasti. Meistä viidestä aina on joku saikulla ja sen koskaan ole minä. Sitten on vielä kaikki lasten sairastelut, mutta niihin en puutu tässä.

En usko että naiset suoranaisesti huijaavat jäämällä saikulle, mutta tekevät sen liian heppoisin perustein.

Kyllä töissä voi olla, vaikka onkin vähän lämpöä ja kurkku kipeä. Ne pöpötkin leviää jo siinä vaiheessa, kun mitään oireita ei ole. Riittää kun huolehtii käsihygieniasta. Tai jos oikeasti on selkä kipeä, voi ottaa buranaa ja taukojumpata säännöllisesti, että lihakset ym voi hyvin.

Vatsavaivoihin löytyy lääkettä. Yksi työkaveri on saikulla vähintään joka toinen viikko IBS:n vuoksi. Minun siskolla on sama vaiva ja hän pitää sen aisoissa ruokavaliolla. Ja voihan työssä käydä vähän useammin wc:ssä.

Miksi niin herkkä saikuttaminen on naisille niin tyypillistä? Ei meidän mieskollegat ole yhtä paljon poissa töistä!

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä, että naisen euro on 80snt. Miehet tekevät enemmän duunia ja tulosta kuin naiset. Ja tämän kirjoitti nainen.

Vierailija
2/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän eri kun olen asiakastyössä, mutta itse mietin niin että jaksanko tässä kunnossa töissä. Jos vastaus on ei, jään kotiin. Tarvin kyllä aina lääkärintodistuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, ettei sinulla ole kokemusta kuukautiskivuista, jotka tekevät liikuntakyvyttömäksi.

Muutenkaan et ole mikään työpaikkasi saikkuvastaava, joten asia ei kuulu sinulle. Sairasloma on esimiehen ja työntekijän välinen asia. Ymmärrät varmaan, että sinulle ei kerrota välttämättä sairausloman todellista syytä. Flunssa on helppo sanoa työkaverille syyksi, jos ei halua kertoa tarkempaa syytä.

Vierailija
4/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ketä yrität miellyttää tulemalla kipeänä töihin? Miksi? Onko elämän tarkoitus työ, ja työnantaja jonkinlainen jumala, jonka palveleminen on niin lähellä sydäntä, että kaikki muut tarpeet haluaa sivuuttaa?

Tämä ei ollut nyt kettuilua, vaan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole koskaan hahmottanut ihmisten pakkomielteistä asennoitumista työhön ja palkansaajan asemaan. Olen itse yrittäjä ja omasta valinnastani köyhä, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä ota yhteiskunnan paineita henkilökohtaisesti. Välillä teen sairaana töitä kun ei ole toistakaan työntekijää ja joku työ täytyy saada loppuun. Välillä taas vedän lonkkaa monta päivää kun on siihen mahdollisuus.

Vierailija
5/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaista herkkää saikuttamista mm. kahden influenssan vuoksi ennen kuin sain diagnoosin laajalle levinneestä syövästä.

Vierailija
6/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ketä yrität miellyttää tulemalla kipeänä töihin? Miksi? Onko elämän tarkoitus työ, ja työnantaja jonkinlainen jumala, jonka palveleminen on niin lähellä sydäntä, että kaikki muut tarpeet haluaa sivuuttaa?

Tämä ei ollut nyt kettuilua, vaan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole koskaan hahmottanut ihmisten pakkomielteistä asennoitumista työhön ja palkansaajan asemaan. Olen itse yrittäjä ja omasta valinnastani köyhä, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä ota yhteiskunnan paineita henkilökohtaisesti. Välillä teen sairaana töitä kun ei ole toistakaan työntekijää ja joku työ täytyy saada loppuun. Välillä taas vedän lonkkaa monta päivää kun on siihen mahdollisuus.

En yritä mielyttää ketään. Ihmettelen vaan miksi naiset jäävät niin herkästi sairaslomalle, vaikka mikään heidän tilassa ei estä työntekoa.

Ihmeellinen ajatus, että saikuttaminen on joku perusoikeus!

Ap

Vierailija
7/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen, ettei sinulla ole kokemusta kuukautiskivuista, jotka tekevät liikuntakyvyttömäksi.

Muutenkaan et ole mikään työpaikkasi saikkuvastaava, joten asia ei kuulu sinulle. Sairasloma on esimiehen ja työntekijän välinen asia. Ymmärrät varmaan, että sinulle ei kerrota välttämättä sairausloman todellista syytä. Flunssa on helppo sanoa työkaverille syyksi, jos ei halua kertoa tarkempaa syytä.

Asia kuuluu minulle ihan niin paljon kuin itse haluan.

Ap

Vierailija
8/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan elää pidempään kuin miehet jotka eivät ikinä saikuta ja kaatuvat hautaan kuusikymppisinä.

Vierailija
9/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kokee huonon olon, kivut ja sairauden eri tavoin.

Jotkut ovat hyvin kipuherkkiä ja heikko olo tulee jo tuosta 37 asteen lämmöstä.

Selkäkipuja ei kannata vähätellä, ne tietää vasta sitten jos omalle kohdalle sattuu selkäjuttu.

Nuorempana olin aivan samanlainen kuin ap, särkykääkkeillä töissä, vatsalääkkeillä töissä ja kummastelin, miksi jotkut jää niin helposti sairaslomalle.

En enää kummastele, ikää on yli 50, tullut lisää kroonisia sairauksia, eikä enää jaksaakaan lähteä töitä paiskimaan jos lämpöilyä ja lihassärkyjä flunssanpoikasessa.

Näin se vaan menee, elämä opettaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä.

Vierailija
10/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä. Itse olen esimiehenä työpaikallamme ja olen huomannut että kun työyhteisö on viihtyisä ilman turhantärkeitä kyyliä ja kiusaajia, vitsi lentää ja asioista keskustellaan heti ettei jää vaivaamaan niin saikkuja on todella vähän kummallakaan sukupuolella.

Vierailija
11/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää turhaan sairaslomalle jäävät ihmiset. Joku joutuu nekin työt tekemään.

Onneksi meille tuli nollatoleranssi turhille työpoissaoloille. Nykyään vaaditaan työterveyslääkärin todistus jo yhdestä päivästä :)

Poissaolot väheni heti 40% koko organisaatiossa.

Vierailija
12/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo selkeästi vaikuttaa miellyttämisen tarpeelta ja oman paremmuutesi korostamiselta. Onko sinulla huono itsetunto?

Muiden sairaslomat eivät kuulu sinulle.

Vierailija
13/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee naisista niin heikkoja ja jotenkin hauraita?

Vierailija
14/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo selkeästi vaikuttaa miellyttämisen tarpeelta ja oman paremmuutesi korostamiselta. Onko sinulla huono itsetunto?

Keskity sinäkin vaan ketjun aiheeseen, joka on miksi naiset jäävät pikku vaivoista sairaslomalle äläkä vaivaa pikku päätäsi psykologisilla pohdinnoilla, kun ei sinulla niihin tiedot ja lahjat riitä :))))€

Ap

Vierailija
15/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ärsyttää turhaan sairaslomalle jäävät ihmiset. Joku joutuu nekin työt tekemään.

Onneksi meille tuli nollatoleranssi turhille työpoissaoloille. Nykyään vaaditaan työterveyslääkärin todistus jo yhdestä päivästä :)

Meillä taas koko kaupungin poissaolot vähenivät omailmoituksen myötä. Lääkäri kirjoittaa kerrallaan 3 päivää ja työntekijät olivat pois koko sen ajan, vaikka olisivat olleet työkykyisiä ennen sitä. Omailmoitus vähensi poissaoloja. Tästä on kokemuksia muualtakin.

Vierailija
16/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen HR:ssä ja kyllä niitä sairaspoissaoloja seurataan hyvin tarkkaan. Turhaan poissaolevat tiedetään.. Tiedetään nyös ketkä lähtee seuraavissa YT:eissä, helpottaa meidän puolelta sitä prosessia paljon.

Vierailija
17/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työpaikoissasi naiset ovat olleet keskimäärin fiksumpia, kuin miehet?

Vierailija
18/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas koko kaupungin poissaolot vähenivät omailmoituksen myötä. Lääkäri kirjoittaa kerrallaan 3 päivää ja työntekijät olivat pois koko sen ajan, vaikka olisivat olleet työkykyisiä ennen sitä. Omailmoitus vähensi poissaoloja. Tästä on kokemuksia muualtakin.

Miksi lääkäri kirjoittaa 3 päivää, jos päivä riittää?

Meillä on tosi tiukka työterveys, ihan pienestä ei saikkua tule.

Vierailija
19/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis tuon pidentävän sairaslomia? Olen joskus päivän tai kaksi sairaslomalla ilman todistusta, mutta jos mene lääkäriin pahemman flunssa takia, lääkäri kirjoittaa heti viikon sairausloma. Viimeksikin kysyi, että monta päivää laitetaan. Ennen kuin ehdin sanoa mitään kirjoitti viikon ja sanoi tule takaisin, jos tarvitset vielä lisää. 

Vierailija
20/89 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity sinäkin vaan ketjun aiheeseen, joka on miksi naiset jäävät pikku vaivoista sairaslomalle äläkä vaivaa pikku päätäsi psykologisilla pohdinnoilla, kun ei sinulla niihin tiedot ja lahjat riitä :))))€

Ap

Asenteesi jo tässä keskustelussa kertoo ihan tarpeeksi. Vaikutat aika ikävältä työkaverilta. Huono ilmapiiri töissä lisää poissaoloja ja työntekijä jää herkemmin sairaslomalle kuin henkisesti terveessä yhteisössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi